zand als bodembedekking in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: zand als bodembedekking in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:14

Ik heb ook zand in mijn stal. Is een grote loopstal.
Ik vind het juist wel handig uitmesten. Ja Ik schep alleen soms wat te veel zand mee denk ik. Bloos

Bij mij loopt de urine goed weg, stal is aan de voorkant open en ik heb geen last gehad van bevriezen met de afgelopen nachten van -18° enzo. Ik vind het wel handig.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:45

In de stal van ons paard liggen gebruikte treinbiels. Ze liggen met de vlakkere onderkant naar boven en na een beetje puzzelen hebben we spleten van maximum 2 centimeter, die zijn opgevult met fijne ronde kiezel, zo kan de urine weg. De poort van de stal staat altijd open, in de zomer leggen we er niets in, in de winter een laag vlas en die kan er meestal 2 tot 3 maand in blijven daar ons paard meestal buiten mest en plast.
Je moet voor twee dingen opletten :
1. Leg de biels goed vast dat ze niet kunnen loskomen en bewegen.
2. Ze mogen niet langdurig kletsnat blijven want dan worden ze glad door mos.

Onze dierenarts en hoefsmid hebben ons gefeliciteerd met deze oplossing.
In Vlaanderen betaal je 15 tot 30 euro voor 1 biels van ongeveer 20 cm dik, 30 cm breed en 3 meter lang, afhankelijk van de kwaliteit.
Wij zijn tevreden met deze oplossing en ik denk ons paardje ook, ze gaat regelmatig liggen in haar stal, ook als ze leeg is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:17

Ik heb op een stal gegroomd met zandbodem (daarop houtkrullen) en echt waar... ik bleef aan het scheppen! Het schepte echt heel zwaar en ik kwam er werken toen er achterstallig stalonderhoud was en ik denk dat ik wel tot meters diep door had kunnen scheppen Bloos (weg stal Nagelbijten / Gniffelen )

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:41

Met krullen lijkt me dat idd niet handig nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:58

Ben je niet bang voor stof? Of is het grof zand, wellicht drainnage zand, dat lijkt mij best ideaal. Maar dan zit je idd met het voeren van hooi, of je moet ze over een laag muurtje hun hooi laten eten, dan kan je nog een gat maken zodat ze makkelijk hun hals er door kunnen doen om van de grond af te eten, zo hou je je stal hooivrij, vertrappen ze het niet en komt het ook niet onder het stof.

Stel je hebt een rij stallen, dan aan de voorkant kun je die uitsparingen maken zodat ze aan de voorkant allemaal hun berg hooi hebben, ik zelf heb het zo eens gehad, maar dan voerde ik uit een kist, dan duwen ze het hooi niet van zich af waardoor ze er niet meer bij kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:14

Vie schreef:
Met krullen lijkt me dat idd niet handig nee...

Die krullen waren het probleem niet hoor Haha!
Maar de urine trok dus echt diep de grond in, helemaal oranje en nat. Tja, de vorige groom smeet er blijkbaar gewoon een droge laag krullen op maar ik vind dat dus echt niet fris.

m_v_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:20

in de open stallen buiten hebben we nu een soort wit grof zand liggen. dat stuift alleen in het begin een klein beetje. Nadat het wat lag, en wat nat was geworden,ligt het mooi vlak, is niet te los, stuift niet. Vocht lijkt zo weg te trekken.

Dat met dat hooi voeren, daar moet ik me nog eens in verdiepen. Hoe ik dat het best op kan lossen. Ik kan geen uitsparing voor maken, want er komen voorwanden in, met tralies en een schuifdeur.
Maar misschien bij de deur 1m2 in beton; met een klein muurtje. dan hebben ze een klein stapje als ze uit de stal moeten. Dat moet toch lukken denk ik. Goed idee Russel!

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:29

ik ga met mvs mee
denk dat je dan beter voor rubbermatten kan kiezen. is een eenmalige investering dus dat komt er uiteindelijk wel weer uit! is minder zwaar met uitmesten. zand neemt evenmin vocht op dus ja. Plus het feit dat je gauw kans hebt op zandkoliek!
wat een onderneming zeg! veel succes en hoop dat het allemaal gaat lukken en leuk word!!! :D

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:19

Bij onze paarden ligt er ook zand in de uitloop.
Maar aangezien er geen urine in het grondwater mag komen hier ligt er een zeil onder het zand.
Het gevolg is dat nu het zand zo verzadigd is met urine en water dat het nat en smerig is geworden.
De mensen die er voor ons stonden, hadden het ook nog niet goed bijgehouden waardoor er ook mest gemengd door het zand ligt.
Gelukkig wordt het binnnenkort opgelost, we gaan het stukje betegelen en nu komen er binnen in het stalletje matten waarop de paarden kunnen liggen.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:28

Ik heb een vriendin die dat ook heeft,
alleen krijgt deze grote gaten in de stal,
de paaden gaan graven als ze zich vervelen! ;)

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:08

Mijn paard heeft ook op zand gestaan maar daar lag nog wel een laagje stro op. De stal was veel droger dan de andere stallen op beton en stonk ook niet zo. We mesten maar 1x in de 2/3 weken. Het uitmesten was wel zwaar. Heb nu zelf betontegels in stal en dat bevalt prima. urine kan weg en is makkelijk schoon te houden. Ligt wel stro in hoor.