wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:55

Ik heb bij mensen thuis gestaan op een weide, op een pensiostal en nu heb ik mijn eigen weide. Alles heeft z'n voor- en nadelen. Maar ik moet zeggen dat ik het op de pensionstal waar ik heb gestaan, toch het fijnst vond. Mijn paard stond er goed en ik had het er naar mijn zin. Maar was nogal ver weg, dus helaas niet meer te doen.

Nu huur ik een weide met een (loop)stal van 5*10m ong. Heerlijk voor de pony's! Ik mis ook de gezelligheid af en toe wel, moet ik eerlijk zeggen. En de omgeving waarin ik nu sta heeft minder wandelmogelijkheden dan de heide. Maar verder is het wel fijn om eigen baas te zijn. Ja

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:48

Mijn paard staat ook volpension.
Word 2 keer op een dag gevoert en 3 keer op een dag hooi gegeven. ´s ochtends word er voor je uitgemest. De paarden gaan van 8 tot 12 naar buiten, dan eet ze lekker even haar hooi en van half 2 tot half 4 staat ze ook buiten.
Dit omdat ik zelf natuurlijk werk en ik wil graag een bak om te rijden. Ookal is die van ons nu bevroren..

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:29

mijn paard staat nu ook op een pension stalling, ik hoef er zelf niks aan te doen op het rijden na,
van de zomer wil ik 'm ook gewoon lekker in de wei zetten, immers staan wilde paarden ook niet 24 uur in de box, denk dat ze zich buiter veel fijnen voelen dan de hele dag in een box..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:43

vickyP schreef:
Hey,

ik kies zelf voor weide:
Mijn 2 paarden staan 24/7 op weide met inloopstallen en 3 grote weides en 1
weide waar ik op rijd. Er staat een waterpomp waar ik water mee kan geven in een
bad. Er staat 1 groot tuinhuis met hondenren waar ik stro en materiaal kan plaatsen
en 1 (oude, versleten) camionette waar ik hooi en brokken, wortelen (voeding) in bewaar.
Dit voor 50 euro de maand! Bloos Haha! (wat ik helemaal NIET veel vind!!!)
=
ok, ik moet ALLES zelf doen! Moppen, stallen, eten geven, water, eten gaan halen,
gewoon, alles zelf. (samen met m'n vriend)
En dit is niet altijd even leuk. Denk maar aan het koude weer van nu, snel donker s'avonds, geen piste
aanwezig en geen licht/elektrici, altijd op tijd ergens vertrekken: want we moeten nog naar de paarden....

ondanks alles zou ik echt niet op een pension willen staan!!
Zo veel geld dat mensen er aan geven!!!
En héél eerlijk? En ik wil hiermee NIEMAND slecht mee maken!!!! Bloos
Ik vind een pension meer voor "tuttebellekes" die wel een paard willen hebben, maar
alles door een ander laten doen... enkel rijden en poetsen....

Of ben ik hier verkeerd mee? Kan best hoor!!!!
nogmaals: ik wil hier niemand mee aanvallen!!!!!

greetz

Ik heb nog geen eigen paard maar die gaat er over enkele jaren wel komen. En ja ik ga voor een pensionstal. En waarom? Juist vanwege het feit dat het voeren, hooi geven, buiten zetten voor me wordt gedaan. En niet omdat ik een tuttebelleke ben om met jouw term te spreken die alleen wil poetsen en rijden. Integendeel mesten vind ik helemaal niet erg (bedje opmaken voor je paard vind ik ook een vorm van aandacht geven). Maar vanwege de factor tijd.

Ik ben nu 35. Als ik 40 ben komt er (als het goed is) een eigen paard. Mijn kinderen zijn dan 9 en 12 en willen hopelijk dan ook nog rijden. Ik heb een eigen zaak die hopenlijk dan ook nog goed, zo niet beter, loopt. Het wordt echt mijn paard (of van de kinderen en mijzelf). Mijn man werkt full time dus daar hoef ik niet van te verwachten dat ie doordeweeks even op stal langs gaat om te voeren. En dan komt het huishouden dus ook op mij neer. Dus zoals je hier uit zult begrijpen heb ik niet de tijd om 2 keer per dag minimaal naar de wei te gaan om te mesten, voeren en daarnaast ook nog poetsen en rijden. Want dat heb ik inmiddels wel begrepen met onze verzorgshet: minimaal 2 keer per dag worden ze gevoerd (staat op pensionstal)

Daarom dus voor mij een pension waar liefst ook gemest wordt. Als ik er ben doe ik het wel zelf, maar het is fijn als bijv je kind ziek wordt en je niet weg kan iemand anders op stal dat voor je doet. Zelfde geldt voor buitenzetten. Komt nog bij dat ik tevens een volpension zal kiezen waar ik me dus ook geen zorgen hoef te maken over hooi, bodembedekking, wordtels, voer etc wat op gaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:01

Dan geef ik toch sterk de voorkeur aan een pensionstal.
Ten eerste wil ik een bak met verlichting. Er zijn anders heel wat maanden in 't jaar dat ik niet zou kunnen rijden. Daar heb ik geen paard voor. Ten tweede vind ik 't wel zo prettig voor m'n paard dat hij op vaste tijden voer krijgt gelijk met de andere paarden op stal. Dat zou ik 'm zelf met mijn werktijden niet kunnen garanderen.

Het geeft mij ook een stuk rust dat ik naast mijn drukke baan en huishouding weet dat alles voor mijn paard gedaan wordt en dat hij 't goed heeft. Hij komt overdag lekker buiten en 's nachts op stal. Ik heb geen hekel aan stal uit mesten of voeren of wat dan ook, maar 't scheelt zoveel tijd nu 't gedaan wordt. Nu heb ik meer tijd om leuke dingen te doen met 'm.

Van drukke pensionstallen houd ik niet, maar een pensionstal met een paar klanten vind ik wel gezellig. Alleen is ook maar alleen.