Prijs van weide erg duur geworden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Prijs van weide erg duur geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:20

Jol1 schreef:
Helaas voor je Gohya, maar het verhaal van Russel is niet waar.

Jammer voor jouw maar het is wel waar.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Nou Russel, dan ben ik benieuwd welk artikel dat in het wetboek is. Ik heb het nagezocht en het is echt NIET waar. Waar heb je die informatie eigenlijk vandaan? Als je me niet gelooft, moet je het maar eens navragen bij iemand die echt thuis is in dit soort zaken. Het is echt een broodje aapverhaal en de kennis die je noemde mag ook wel eens wat juridische informatie opvragen, voordat ze onzinverhalen de wereld instrooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:51

Hehe, rood oor van het bellen met iemand die verstand van dat soort zaken heeft, zowiezo is het in Nederland wettelijk niet zo geregeld, inderdaad jammer naar helaas kan dit verhaal naar broodje-apen-land.

Edit: of het moet al zijn dat je een bepaalde vorm van een pachtcontract hebt wat een soort wurgcontract is maar dat is tegenwoordig op die manier niet meer toegestaan, de pachtkamers hebben hier een stokje voor gestoken omdat er nogal wat rechtszaken uit voortkwamen en mensen als het ware gewoon onterecht werden "onteigend".

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:59

Ik zou gewoon een andere weide zoeken.
Geen idee hoe de prijzen van de weide in jou streek zijn.
Ik woon in België (Prov. Antwerpen), aangezien wij 7 paarden hebben huren wij meerdere weides (laat staan dat ik 1000,- per weide zou moeten betalen)
Het aantal paarden dat we er op zetten maakt niet uit, voor het onderhoud staan we zelf in:
2 ha: 200 euro per jaar, schuilstal 5x7 en mooi gras.
1 ha: 125 euro per jaar, met 2 schuilstallen
3x 0,5 ha: gratis inruil voor onderhoud

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 10:39

@ pantarhei: alle onderhoud doen we zelf, onderhoud van sloten, bemesten, kalken, sproeien, onze stroom,...
Enkel is een deel van de weidepalen van haar, maar dan toch weer onze draad ...
Geen idee hoe dat zit in België.

@ Kosta, Awel NEE, we hebben zelf ook onze eigen weides (waarvan wij dus eigenaar zijn) waaronder 1Ha slecht gelegen weiland, ook te laag en slecht bereikbaar.
Wij verhuren dat ook aan iemand met 2 paarden en 1 rund die daar vlakbij woont! We zijn blij dat we het kunnen verhuren aan hem, want als je er een boer op laat zit je met nog meer problemen (in België) want éénmaal je aan een boer grond verhuurd krijg je er hem bijna niet af, je moet al geld opleggen.

Wij verhuren die 1 Ha voor 350€/jaar. Die mens doet bijna alle onderhoud zelf, of soms helpen we met de wilgen.
Daarnaast krijg je nog een hoop subsidies ook, voor de wilgen (7€/boom), mesten, weiland, ...
Je moet allesbehalve medelijden hebben, want er valt een hoop te rapen !
Je vraagt je nu misschien af waarom ik die mens er niet afsmijt en er zelf mijn paarden zet, wel om dezelfde reden.
Voor mij is het ver en moeilijk bereikbaar want het ligt in natuurgebied en ik wil het een ander niet aandoen om ook weer de problemen voor een weiland te vinden, in zijn buurt... (hij kan zijn paarden zien lopen vanaf zijn keuken, heerlijk toch)

@ chipieke, dat is wel erg veel, maar misschien heb je wel veel paarden, dan is het begrijpbaar. Voer kan ook wel veel kosten in de winter en een piste, daar kan ik enkel van dromen.

@ SjillieJj, als ik een regeling zoals die van jou kan treffen, zo ik ook heel blij zijn!
Ik dacht dat Antwerpen juist erg duur was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:56

suleilitha schreef:
Hehe, rood oor van het bellen met iemand die verstand van dat soort zaken heeft, zowiezo is het in Nederland wettelijk niet zo geregeld, inderdaad jammer naar helaas kan dit verhaal naar broodje-apen-land.

Edit: of het moet al zijn dat je een bepaalde vorm van een pachtcontract hebt wat een soort wurgcontract is maar dat is tegenwoordig op die manier niet meer toegestaan, de pachtkamers hebben hier een stokje voor gestoken omdat er nogal wat rechtszaken uit voortkwamen en mensen als het ware gewoon onterecht werden "onteigend".

Suleilitha, dan zal het een voortvloeisel zijn uit jouw 2e alinea. Zo heb ik dus niet de wei kunnen huren waar ik wel mijn paard op heb laten lopen, toendertijd. Zij is een kennis van mij, boerenafkomst. Kleine omgeving, ons kent ons en zij noemde dus namen, die mij ook niet onbekend zijn vanuit die omgeving, die dus hun wei moesten afstaan nadat de een aantal jaren aan de zelfde hadden verhuurd. Te vaak voorgekomen waardoor zij niet verhuren wil. Burenboeren zitten al jaren te azen op haar hectare en hebben zelfs al de gemeente in geschakeld om haar onder druk te zetten. De enige reden waardoor zij absoluut niet wil verhuren, wel mag je de wei gratis gebruiken totdat zij een bestemming van uit haar eigen familie weer heeft en dan moet je er af. Toen mijn paard er liep, kwam buurboer al pissig naar mij toe, omdat hij al jaren aast op die wei en hoopte dat hij eindelijk de huur kon krijgen zodat hij na een aantal jaren aanspraak kon gaan maken op koop...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:20

@Russel, je bent ook niet een klein beetje eigenwijs..... Ga nu niet af op verhalen van horen zeggen. Wettelijk is dit helemaal niet zo geregeld en dat is doorslaggevend. Misschien hebben er wel clausules in die pachtcontracten gestaan die de huurder recht gaven om het perceel te kopen. Je weet in deze gevallen niet van de hoed en de rand, dus de conclusie trekken dat je na 5 jaar als verhuurder verplicht kan worden om de boel aan de huurder te verkopen is nogal voorbarig. Vraag het nu eens na bij iemand die juridisch onderlegd is. Dat is beter dan zo volhouden aan je eigen gelijk, zonder dat je daarvoor enig serieus bewijs hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:34

Nou Jol1, je hebt wel met de boeren te maken wil je huren, dus je zult het moeten doen met hun eigen"wijs"heid. Als je in een gebied zit waar deze verhalen de ronde gaat, moet je het er mee doen!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:43

@Russel, dat begrijp ik wel, maar jij vertelt het hier als de waarheid en dat is weer heel wat anders. Toch? Nu denken mensen hier op Bokt dat ze na 5 jaar hun gehuurde stukje land kunnen kopen en dat is jammer genoeg voor hun toch echt niet zo. Zo maak je mensen blij met een dooie mus.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:40

Eerlijk gezegd heb ik ook ooit zoiets gehoord.Ik hoorde dat je na 1 jaar al recht had om te kopen,maar dat geloof ik dus echt niet.Ik huurde een weiland met 2 stallen en moest er opeens weg,ik had een huur contract voor onbepaalde tijd.Ik had een advocaat genomen maar die zei dat er nix tegen te doen was,ik moest gewoon weg.Er zou gebouwd worden daar maar niet op de plek van het weiland.Ik kreeg mijn betaalde huur terug gestort en moest binnen 3mnd. daar weg zijn.Ik weet nu wel dat als je weg moet van een weiland dan ga je,je doet er nix tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:26

Jol1 schreef:
@Russel, dat begrijp ik wel, maar jij vertelt het hier als de waarheid en dat is weer heel wat anders. Toch? Nu denken mensen hier op Bokt dat ze na 5 jaar hun gehuurde stukje land kunnen kopen en dat is jammer genoeg voor hun toch echt niet zo. Zo maak je mensen blij met een dooie mus.

Ja en toch zal er meer aan vast zitten, het wel zwart-wit door te zeggen broodje-aap. Nu doe jij of jij de wijsheid in pacht hebt. Ik heb nl wel de brief van de gemeente gelezen waarin stond dat de wei al 3 jaar ongebruikt was en dat ze binnen een jaar een bestemming moest gaan zoeken voor de wei omdat er anders onteigening zou gaan komen, omdat er weinig grond beschikbaar is en leegstand van landbouwgrond binnen bepaalde gebieden niet toegestaan is. Ik heb toen die wei in gebruik gekregen, overigens onderhoud voor mij zelf en dat was het eerste jaar veel geld, dus met gesloten beurs.

Gemeenten kunnen er andere regels op na houden. Het zal niet overal zo zijn, maar er zijn zeker wel uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:28

Als er sprake is van pacht, gaat dat via de pachtkamer en heeft de gemeente er zelf weinig over te vertellen.
En wat versta je "leegstand" van landbouwgrond?? Er zijn zat percelen die twee keer per jaar worden gemaaid om hooi te winnen en that's it maar om dat leegstand te noemen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:02

Nee, dat is geen leegstand, daar is een bestemming voor, nl als hooiwingebied. Dus gewoon waar niets mee gedaan wordt, waar het onkruid welig tiert en waar niets op loopt.

Pacht is nl altijd met contract. Je kunt op een stuk grond gaan worden waar erfpacht op zit. Je zult dan pacht moeten betalen voor een stuk waar je op woont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:08

Hooiwingebied is geen officiele agrarische bestemming Russel, er is zat land waar niks mee wordt gedaan en de eigenaar twee keer per jaar de vrucht (lees: de hooi-oogst) verkoopt aan derden, op de wortel verkopen noemen ze dit en dan moet de koper zelf voor het maaien en opruimen zorgdragen.
Verder is het erfpacht en geen pachterf. Erfpacht heb je in verschillende soorten, naar gelang de duur van de pacht. Zo heb je dus ook de zogenaamde eeuwigdurende erfpacht die een periode van 99 jaar omvat. Dit houdt in dat de pacht van vader op zoon kan worden overgedaan.
Wat ik op doel is wel degelijk wat jij noemt leegstand, alleen is leegstand ook alweer een woord wat in deze sector niet wordt gebruikt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:12

Ik heb een weide in Limburg en ik betaal er 75 euro per jaar voor. De weide is toch zeker 1 Ha groot. Ze is omheind met prikkeldraad. De vorige huurders hebben er een omheining voor gezet en een stal op, dit hebben wei dan overgekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:16

Sulelitha. Ja we gaan het even ontrafelen wat ik zeg, je begrijpt heel goed wat ik bedoel. Jij moet altijd zo precies in het midden van iets prikken en prikken. Ik zeg wat ik heb meegemaakt, geen woord ervan verzonnen, en iedereen moet maar weten wat ze willen. Succes er mee.

Die kennis is bang haar wei te verliezen, ze hebben geen paarden meer, maar ze wil haar grond niet kwijt bij verkoop van haar boerderij, wat ze binnen nu en een jaar of 10 zeker zal doen gezien haar leeftijd. De brieven van de gemeenten heeft ze niet zelf in elkaar gezet hoor..als ze huur vangt krijgt ze meer, het een zal met het ander in verband staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:20

Nou rustig maar Russel, ik ben zelf van boerenkomaf, en heb twee ruilverkavelingen meegemaakt, heb jaren bij het Kadaster gewerkt en daardoor weet ik het een en ander over grondzaken Knipoog dus ik kom met mijn posts niet uit de grote blauwe lucht vallen......
Ik vraag me af in het geval van je kennis, wie de eigenaar is van de grond en de gebouwen want misschien lees ik er overheen, maar dat kan ik even niet terugvinden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:24

@ Russel & suleilitha: Beetje offtopic aan het gaan, niet?

Ik woon ongeveer op de grens van Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Heel landelijke omgeving (ja, een boerengat Clown). We hebben een tijdje een wei bij gehuurd, van een boer van 80 jaar. Ongeveer één hectare, simpel omheint (kippendraad), geen stal of stromend water, wél een appelboom Vingers aflikken, onderhoud was voor ons. Land lag er zelden of nooit nat. Prijs: 125€/jaar

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:43

Is het niet zo dat je na een aantal jaren pachten eerste recht op koop hebt? (in het geval dat het stuk te koop komt dus)
Dat lijkt me namelijk wel weer heel erg logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:45

Dat laatste is waar Pol, maar dat geldt dus inderdaad alleen als de grond daadwerkelijk te koop komt. Dan heb je inderdaad de eerste optie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:57

Dan zal er ook wel een soort huur-recht zijn waarbij je niet zomaar van de grond af geschopt kunt worden als je netjes vodoet aan je verplichtingen. Dat kan dan dus best lastig zijn als iemand zijn grond wil verkopen en met een pachter zit?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:26

russel schreef:
Suleilitha, dan zal het een voortvloeisel zijn uit jouw 2e alinea. Zo heb ik dus niet de wei kunnen huren waar ik wel mijn paard op heb laten lopen, toendertijd. Zij is een kennis van mij, boerenafkomst. Kleine omgeving, ons kent ons en zij noemde dus namen, die mij ook niet onbekend zijn vanuit die omgeving, die dus hun wei moesten afstaan nadat de een aantal jaren aan de zelfde hadden verhuurd. Te vaak voorgekomen waardoor zij niet verhuren wil. Burenboeren zitten al jaren te azen op haar hectare en hebben zelfs al de gemeente in geschakeld om haar onder druk te zetten. De enige reden waardoor zij absoluut niet wil verhuren, wel mag je de wei gratis gebruiken totdat zij een bestemming van uit haar eigen familie weer heeft en dan moet je er af. Toen mijn paard er liep, kwam buurboer al pissig naar mij toe, omdat hij al jaren aast op die wei en hoopte dat hij eindelijk de huur kon krijgen zodat hij na een aantal jaren aanspraak kon gaan maken op koop...

Het is zo dat als je langer dan 6 jaar (?) eenzelfde stuk grond (aantoonbaar) huurt je het eerste recht van kopen hebt ALS de eigenaar het wilt verkopen. Is er een koper die meer biedt dan mag het stuk grond naar de meest biedende Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:27

Mooi, dat is een duidelijke uitleg! Je hebt dan inderdaad het eerste recht maar als er iemand meer biedt, zit de verkopende partij inderdaad niet aan jou vast, mooie boel zou dat worden, dat je niet meer zelf mag weten wat je voor je bezit mag vragen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:32

Wat betreft de TS: ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nederland is de verpachter gebonden aan een maximumprijs welke in het pachtprijzenbesluit 2007 te berekenen valt. Mij te moeilijk maar hier is het te vinden:

http://www.st-ab.nl/wettennr01/0059-009 ... t_2007.htm

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:55

Is het eigenlijk niet zo "wat de gek ervoor geeft"" ?
Bedoel, ik betaal erg veel per maand per paard..maar ik heb wel anderhalve hectare, gigantisch droog land, dus geen zwembaden bij regen en altijd gras. én voor deze omgeving is dat heel bijzonder, paarden kunnen over het algemeen hier alleen maar zomers buiten staan, als het niet overdreven regent.

Hier kost qua koop per hectare ongeveer 80.000€, duur dus. sja en als verhuurder wil je er natuurlijk ook wat op verdienen, dus onmogelijk om in onze regio dat voor een luizenbedragje te doen..onderhoud kost nl ook nogal wat.

Veel succes met de zoektocht..