Nut van potstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Nut van potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:54

joyce B schreef:
Bij een potstal heb je grotere kans op schimmels die zich ontwikkelen in het bed. Paarden kunnen allergisch worden voor die schimmels en er luchtwegproblemen van krijgen.
Daarnaast kan, als het vocht niet goed genoeg wegzakt, of het paard te diep in de laag zakt, de urine/mest erg inwerken of hoef en huid en deze aantasten.
Als de ammoniak lucht ook nog naar boven komt is dit ook slecht voor de luchtwegen.

Overigens heb ik de paarden lekker 24/7 buiten lopen. Het is droog, ze kunnen ruwvoer eten en ze hebben het niet koud.
Liggen kunnen ze op rubbermatten in de schuilstal waar opgestrooid is, maar ik kom ze daar niet liggend tegen. Alleen stalgenootje haar paard heeft regelmatig houtkrullen in zijn staart, dus waarschijnlijk ligt hij er wel eens. Hier liggen ze het liefst in het zand of in de wei. Zand is nu erg hard, maar toch gaat er af en toe nog 1 liggen of proberen te rollen. Rollen doen ze ook wel in de wei. Maar binnen staan ze vooral als ze daar willen eten.

Bedankt voor je uitleg, hier kan ik me wel degelijk iets bij voorstellen idd.

Ik ben gelukkig nog geen potstallen tegen gekomen die zo dik waren, en mijn eigen "potje" valt reuze mee. Mijn paard staat nu 23/7 binnen wegens operatie, en loopt het voorste gedeelte van het zaagsel weg. Gelukkig plast en poept ze op één plek, dus ik laat nu de helft van de natte plek liggen, haal alle mest weg, werk de randen naar binnen toe en doe indien nodig vers zaagsel erbij. Haar hoeven vielen me op idd, ze waren mooi hol en hard maar zijn nu volgelopen en slijten meer, maar dat wijt ik ook ten dele aan de narcose. Hij stinkt wel helaas, maar het viel me zo wie zo al op dat zaagsel harder stinkt dan stro/vlas. Helaas mag ze nu niet op beiden voorlopig omdat ik haar weg kan brengen als ze dat eet, dus we moeten wel even. Overigens worden de potstallen hier elke 3 maanden helemaal leeg gemaakt, en de meesten laten het ook niet zover komen als in jou voorbeeld gelukkig.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:49

Ik haal de potstal pas leeg als de paarden weer dag en nacht op het land staan .

Nu het zo vriest heb ik een probleem met het water , omdat alles buiten is bevriest het gelijk , dus , ik dacht , pak een grote waterbak , zet hem in de potstal ( heb wat plaats gemaakt zodat de bak in de mest staat ) en zie hier ...... vanmorgen was het water zelfs nog helemaal vrij van ijs . Haha!
Super toch he ! paardjes blij , ik blij !

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:20

Ik was ook nooit voor potstallen maar wij doen het nu ook en het bevalt prima. De onderlaag is lekker warm en iederen keer een klein laagje schoon stro erop houdt de bovenlaag lekker droog. Wel regelmatig alles er even uit, anders wordt het heel hoog.
De stal blijft nu veel schoner dan toen ik hem iedere keer helemaal leeghaalde Lachen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:24

Ik haal dr in 1 dag al veel viezigheid uit, mest elke dag uit, lijkt me niet fijn voor de luchtwegen als je een week niet uitmest aangezien ze dr met hun neus bovenopliggen (behalve die schone laag stro die er tussen ligt dan).
Maar idd warmte en zacht, maar genoeg schoon stro is ook zacht Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:47

ik ben er nog zo voor, mijn merrie harkt der stal best wel om. en is nogal gevoelig op dit moment voor rotstraal. dus een beetje urine en het is weer raak. Ik hou der stal goed schoon.. hoeven zijn btw absoluut niet droog!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:35

Ik had het nog nooit gedaan, maar het werkt wel. Ik had het bij mijn veulen gedaan, simpel om de reden dat ik de mest niet kwijt kon. (Tijdens de mkz crisis heb ik het ook gedaan.)

Ik had helemaal niet het idee of was het nat en drassig. Juist een lekkere verende ondergrond. Elke halve week een half pak stro er over heen en klaar. Als ik nu vakantie heb, dan haal ik het weer helemaal leeg en begin ik overnieuw. Ik vind het wel goed werken.