joyce B schreef:Bij een potstal heb je grotere kans op schimmels die zich ontwikkelen in het bed. Paarden kunnen allergisch worden voor die schimmels en er luchtwegproblemen van krijgen.
Daarnaast kan, als het vocht niet goed genoeg wegzakt, of het paard te diep in de laag zakt, de urine/mest erg inwerken of hoef en huid en deze aantasten.
Als de ammoniak lucht ook nog naar boven komt is dit ook slecht voor de luchtwegen.
Overigens heb ik de paarden lekker 24/7 buiten lopen. Het is droog, ze kunnen ruwvoer eten en ze hebben het niet koud.
Liggen kunnen ze op rubbermatten in de schuilstal waar opgestrooid is, maar ik kom ze daar niet liggend tegen. Alleen stalgenootje haar paard heeft regelmatig houtkrullen in zijn staart, dus waarschijnlijk ligt hij er wel eens. Hier liggen ze het liefst in het zand of in de wei. Zand is nu erg hard, maar toch gaat er af en toe nog 1 liggen of proberen te rollen. Rollen doen ze ook wel in de wei. Maar binnen staan ze vooral als ze daar willen eten.
Bedankt voor je uitleg, hier kan ik me wel degelijk iets bij voorstellen idd.
Ik ben gelukkig nog geen potstallen tegen gekomen die zo dik waren, en mijn eigen "potje" valt reuze mee. Mijn paard staat nu 23/7 binnen wegens operatie, en loopt het voorste gedeelte van het zaagsel weg. Gelukkig plast en poept ze op één plek, dus ik laat nu de helft van de natte plek liggen, haal alle mest weg, werk de randen naar binnen toe en doe indien nodig vers zaagsel erbij. Haar hoeven vielen me op idd, ze waren mooi hol en hard maar zijn nu volgelopen en slijten meer, maar dat wijt ik ook ten dele aan de narcose. Hij stinkt wel helaas, maar het viel me zo wie zo al op dat zaagsel harder stinkt dan stro/vlas. Helaas mag ze nu niet op beiden voorlopig omdat ik haar weg kan brengen als ze dat eet, dus we moeten wel even. Overigens worden de potstallen hier elke 3 maanden helemaal leeg gemaakt, en de meesten laten het ook niet zover komen als in jou voorbeeld gelukkig.