hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe bevriezen watertonnen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:28

ipv pur kun je een emmer ook ingraven want bij -5 bevriesd alleen de bovenlaag van de grond, nadeel is dat als de bak bijna leeg is de paarden heel diep moeten bukken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:32

Idd, ik zie die van mij al op de knietjes liggen om het bij onderste te kunnen komen Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:36

ik gebruik hier ook altijd de kapot trap techniek en ze houden het zelf ook bij met hun neusjes maar bedenk me nu ik het weer lees, dat ik ze het 1e jaar ook in de stallen had staan... doe'k idd ook maar weer geloof ik Ja

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:17

Tis en blijft lastig met deze tempr. wij hebben de waterbakken op dit moment van de grond afgehaald sommige staan op een autoband en de grotere dmv bakstenen iets vd grond afgehaald.
Een bal erin en het helpt wel, maar met de -6 a -7 die voorspeld wordt vraag ik me af of het voldoende is, gelukkig hebben we ze bij huis staan dus we lopen een paar keer per dag naar de bakken toe om ze ijsvrij te maken, maar snachts kan het gebeuren dat de boel bevriest, 1 redding hebben onze paarden en dat is een oud shetlandertje die met haar neus het ijs kapot duwt, zolang het niet al te hard vriest houd zij de bakken wel los.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:20

een bal werkt nu al niet meer vrees ik.
de paarden bij ons krijgen smorgens water aangeleverd en smiddags kijken we nog een keer .
dan hebben ze voor de nacht gewoon pech..is niet zo erg hoor,wij kunnen wel even zonder water,maar zij ook Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:21

Ik dacht aan een tennisbal, maar die werkt bij die lage temperaturen ook niet meer ben ik bang.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:39

toen ie heel vroeger nog 's nachts op stal stond, deed de boer een uur nadat ie hooi uitgedeeld had de waterleiding dicht bij vorst. Hij beweerde dat ze dan niet meer dronken. s'morgens met hooi eten deed ie het water er weer een uurtje op en dan ging het weer dicht (alleen met vorst hoor)

Ik zie ze nu dus inderdaad ;s morgens eerst hooi eten, dan drinken en dan heel lang niet meer en 's middags precies hetzelfde.

Als die van mij dorst heeft en de bak is bevroren, trapt ie het ijs echt wel door en als de anderen slim zijn, gaan ze meteen ook drinken Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:41

LiNdA1986 schreef:
Ik dacht aan een tennisbal, maar die werkt bij die lage temperaturen ook niet meer ben ik bang.

die had ik in mijn regenton gelegd,maar alles zat vanmorgen gewoon dicht hoor.
zo'n bal blijft op een gegeven moment ook stil liggen en dan vriest het gewoon dicht.

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:15

druivensuiker helpt ook tegen vriezen toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:16

volgens mij mag je dan wel een heleboel in het water gooien.. Tong uitsteken
maar is niet gezond voor paarden dus ik zou het niet doen

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:19

Ik ga toch eens een plastic bal proberen evenkijken of dat gaat werken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 22:49

bij gebrek aan purschuim heb ik nu van onze zes tonnen, drie tonnen gemaakt. De kleine ín de grotere gestopt, op de bodem van de grotere flink wat hooi gelegd.

De ton in de inloopstal was niet bevroren (of alweer ontdooid, zwarte kleur -> in de zon uit de wind). De tonnen in de paddock waren ijslollies geworden.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:53

Helaas is de waterpompslang nu echt dicht, dus sleep me rot met jerrycans ( lang leve de oliebollenkramen en heeeeel veel en heeeeel lang en heet poetsen Tong uitsteken) van thuis...
De bakken houden ze nog steeds open door er een schop tegenaan te geven of door de warmte van hun neus.... verder 2 keer per dag openstampen en het is gelukkig nog te doen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 23:00

tja wij gebruiken nu twee lege voertonnen voor het aanslepen van water

Boos!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:13

Ik heb wel eens hier op Bokt gelezen dat ze bepaalde vissen in de waterbak deden. Die houden het water in beweging waardoor het niet bevriest. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:15

goudvisen werken in elk geval niet..ik heb ze in mijn regenton zitten en elke morgen zit het dichtgevroren.
de vissen bewegen nu ook minder doordat het zo koud is
dus denk dat je er wel koikarpers in moet doen wil je het water in beweging houden Tong uitsteken

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:45

als je er vissen in doet en je maakt dan het ijs stuk ,want ook vissen houden het niet open ,dan zijn je vissen ook snel dood door de druk die onder het ijs ontstaat bij het kapotmaken gaan je vissen dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:53

Er ligt bij ons altijd een baksteen op de bodem van de bak. Zal morgen dus maar even vragen of onze vader er een bal aan vast kan maken. Een losse bal helpt namelijk niet. Zelf kapot trappen ook niet. De shetten zijn daar net te klein voor. Nu maken we het zelf iedere keer kapot.
Laatst bijgewerkt door Lous op 29-12-08 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:01

We hebben er een ijsvrijhouder (zo'n zuurstofpompje) inhangen vanuit de vijver. Gaat goed maar ze lopen er wel mee te spelen dus ben benieuwd hoe lang hij heel blijft.
En als ze op stal staan veel emmers sjouwen.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:09

Wat wij altijd deden, in de stal in de hoek een lat hangen waar een rechthoekige ton in kon hangen, omdat het hoger van de grond is, en in de stal hing was de kans klein dat het bevroor. wat wij ook hadden gedaan, een pompje erin gehangen ( uit een aquaruim ) draad weggewerkt en helemaal op de boden gezet, de pomp houd het water in beweging en het bevroor niet.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:25

Arabesk schreef:
Ah het wordt een geisoleerde speciekuip met drijvende wortelen denk ik Haha!

ook geprobeerd, wortelen zinken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:32

Tip voor grote (20L) jerrycans: even bij een restaurant in de buurt vragen, de meeste professionele vaatwasser werken met 20 L jerrycans afwasmiddel.
Deze zijn vrij simpel schoon te maken.
Moet je een korte afstand slepen met water vind ik grote gieters (zonder sproeikop) ideaal, klotst niets overheen en draagt erg makkelijk.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:05

DendroFleur schreef:
We hebben er een ijsvrijhouder (zo'n zuurstofpompje) inhangen vanuit de vijver. Gaat goed maar ze lopen er wel mee te spelen dus ben benieuwd hoe lang hij heel blijft.

Persoonlijk vind ik dit wel een beetje link. De combinatie van paardentanden, snoer met 220 volt en een bak met water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:28

silinka schreef:
DendroFleur schreef:

Persoonlijk vind ik dit wel een beetje link. De combinatie van paardentanden, snoer met 220 volt en een bak met water.

idd dat is écht niet handig om te doen...