éigen stalling (aan huis)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kosta

Re: éigen stalling (aan huis)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:06

Hogeboom, ik vind het wel knap dat jullie alles achter hebben kunnen laten en inderdaad als je het leuk vindt, dan is het hebben aan huis van paarden helemaal niet erg. Dit vind ik ook niet, ik doe het juist heel graag. Alleen vind ik dat veel jonge mensen een vertekend beeld hebben, want je moet echt veel van de paarden houden. Veel mensen houden wel van paardrijden, maar niet echt van paarden om daar alles voor over te hebben. Ik geniet ook elke keer weer als ik richting de stallen loop een het vrolijke geroep me al tegemoet komt, dan loop ik altijd weer te lachen. Wat zijn het toch gekke beestjes. Ik ga nu dus maar weer even de vrieskou in om de paardjes water, eten en hooi te geven, dan kunnen ze de nacht weer in. Jullie wonen zeker niet ver over de grens of wel? Ik ben zelf half duits, maar echt ik moet er niet aandenken om daar te wonen. De duitsers in de dorpen zijn zo verschrikkelijk saai. Mijn ouders hebben sinds een jaar ook weer een appartement in Zell, maar mij hebben ze daar nog niet gezien.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:48

Kosta schreef:
Ik geniet ook elke keer weer als ik richting de stallen loop een het vrolijke geroep me al tegemoet komt, dan loop ik altijd weer te lachen. Wat zijn het toch gekke beestjes. Ik ga nu dus maar weer even de vrieskou in om de paardjes water, eten en hooi te geven, dan kunnen ze de nacht weer in.

Dat is genieten. Minder word het als bijv. je waterleiding bevriest...
Of net zoals nu dat je vakantie hebt, maar niet verder kunt met je omheining, aangezien je geen paal de grond in krijgt Clown

Hogeboom schreef:
Het sloten van de sloten....ach een plaastelijke boer doet het voor je, flesje wijn en zorg dat je hem een keer een biertje tussendoor geeft.

Zo werkt dat hier niet hoor... Hier bellen de boeren ook de loonwerker en dan is het toch rekeningen delen Knipoog

Paarden aan huis is niet altijd mooi. Tuurlijk heb je er mooie momenten voor terug. Ik geniet elke keer als ik ze lekker zie lopen in de wei als ik vanuit het kamerraam naar buiten kijk, maar minder geniet ik er van dat ik de omheining nog moet maken, de daklijsten dit jaar niet geschildert zijn, mijn weiland nodig omgeploegt en opnieuw ingezaait moet worden etc etc.
Kosta schreef:
want je moet echt veel van de paarden houden

Dit vond ik wel een mooi zinnetje en dat is ook echt zo!

Welke idioot staat anders iedere dag in de vakantie zo vroeg op... Als ik uit me werk kom is het daarna paard paard paard om alles weer netjes te krijgen voor de nacht. In de zomer is het stro en hooi van het land halen omdat dan de prijzen nog leuk zijn. Leuk hoor met 30 graden 200 pakken op een kar sleuren om ze vervolgens er thuis weer vanaf te gooien Clown Nog leuker is het als je voor het onweer pakken moet laden Vork En zo kan ik nog heel lang doorgaan wat er allemaal minder leuk aan is... Maar ag veel mensen snappen/begrijpen niet dat het buitenleven zo in elkaar zit Ach gut

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:02

Haha! en als die waterleiding dan weer ontdooit en het water er op plaatsen uitspuit waar het net niet de bedoeling is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:08

jij snapt em Clown Nou zulke dingen zijn echt niet grappig...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:14

Ook wij hebben de paarden aan huis staan (4 stuks) en op zich valt het werk wel mee, zomers staan ze 24/7 buiten en 's winters gaan ze 's nachts op stal, dus dan moet er gemest worden. Poep ruimen in rijbak en weide doen we niet, de vogeltjes zijn er heel blij mee en eens in de zoveel tijd gaat de weilandbloater en de baksleep er door, dus dan is het weer verspreid. De paarden hebben 3 ha. tot hun beschikking dus echt kapotlopen doen ze het niet. Op dit moment hebben we de waterleiding afgesloten ivm de vorst en moeten we dus 5 keer per dag met emmers slepen, maar dat is gelukkig allemaal maar tijdelijk Haha!
We gaan zelf minimaal 2 keer per jaar met vakantie, in het voorjaar met onze kinderen (5 stuks) en in het najaar met z'n 2-en, mijn ouders komen dan op de beestenboel passen. Verder hebben we dus ook nog een vakantiehuis voor mensen die met hun paard op vakantie willen gaan (waardoor we soms 12 paarden in de wei hebben en evenveel stallen moeten uitmesten) en werken we ook allebei nog. Ik 16 uur en mijn partner 40 uur.
Inderdaad best druk, maar ik heb een heerlijk leven!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:39

Rianneke schreef:
jij snapt em Clown Nou zulke dingen zijn echt niet grappig...

Ik had het gisteren nog, voor het eerst de drinkbakken in de stallen bevroren. Kom ik 's middags bij de stal en mijn dochter wil één van haar pony's van stal halen zegt ze zo van heee, mop heeft haar drinkbak denk ik gesloopt. Spuit het water onder uit de bak. Ik meteen van nou dat heeft Mop niet gedaan hoor. Dus maar even afgesloten. Toen vaders weer erbij geroepen, of hij de bak maandag even wil nalopen. Zo blijven we altijd lekker bezig Knipoog .

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:49

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:04

Uhhhhmmmm een goede baan vinden en een goede hypotheekverstrekker?
Zo is het in ieder geval bij ons gegaan.

Toen we allebei full-time werkten, hebben we een goede hypotheek kunnen vinden. Daardoor hebben we nu een vrijstaand huis met wat grond in de Randstad. Helaas zelf geen weiland, maar ik huur een stuk land bij mij in de straat.

Toendertijd (4 jaar geleden ongeveer) zaten we vast aan de Randstad. Nu niet meer. Dus overwegen we toch om richting het noorden te gaan, om iets met meer ruimte te kopen, terwijl ik minder kan gaan werken (werk nu 3 dagen).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:23

Noppert schreef:
Zo vervelend kan het dus ook zijn om een pensionstalling aan huis te hebben...................

En mensen in eigen beheer alleen kaal een stal laten huren is al helemaal niks naar mijn idee! Dus gewoon lekker je eigen paard bij huis en verder geen gezijk Haha!

Kosta schreef:
Zo blijven we altijd lekker bezig

Jep! Als het ene gemaakt is is het andere weer stuk Vork

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:05

Paard bij huis is niet altijd handig (maar voor mij weegt dat toch niet op tegen het plezier dat ik ervan heb)

Waar wij (mijn vriend en ik) 2 1/2 jaar geleden voor gekozen hebben is een "opknapper" en dan stuk voor stuk de boel opknappen.
In jaar 1 hebben we bv. de hele benedenboel verbouwd. Jaar 2 hebben we deels een nieuw hek gekregen (+ nog een deel binnen bezig geweest)
En aankomend jaar staat er een nieuwe schuur op het programma Haha!

Dit doen wij door flink te sparen, en niet op vakantie te gaan.

(ik dacht trouwens dat je vanaf 7 paarden een vergunning nodig hebt, maar dat weet ik niet zeker!)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:40

vanaf hoeveel paarden je een vergunning hebt hangt af van de gemeente. Hier is mij ook 7 verteld, net als het aantal wat als hobbymatig wordt gezien voor de mestwet. In een aangrenzende gemeente ligt dat aantal op 5.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:19

Mist schreef:
diega schreef:
Rijke man zoeken Haha! .

en dan scheiden en met een handjevol paarden op straat staan ? je grootste liefdes van jaren (langer dan dat je die vent hebt gehad) verkopen ???????

Dat is voor mij nooit een optie geweest !

Goed sparen en hard werken! Mijn eerste eigen huis kocht ik toen ik 28 jaar was, met ruimte voor 3 stallen, de wei huurde ik aan de overkant vd weg. 6 jaar later kocht ik dit huis, met 2.5 hectare. De stallen staan er sinds een week of 3 Haha!.

Ja, dat is waar. Je kan wel een rijke man aan de haak slaan, maar die akn je ook na 5 maanden aan de kant zetten omdat die een ander heeft! dan sta je daar op straat met paarden! Tenzij je het goed doet en een hoop geld eist Clown