wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:47

Ik vind het echt zo lelijk Nagelbijten / Gniffelen Ik krijg het er gewoon koud van als ik er naar kijk..

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:52

Het is ook maar net hoe kort je je paard scheert.
Sommige gebruiken van die hele fijne mesjes en dan is het net of er geen haar meer op zit,ik scheer mijn paard liever met wat grovere mesjes en dan ziet z'n vacht er na een week zo uit of hij heel kort in het haar zit.
Dit vind ik ook veel mooier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:54

Dani62 schreef:
Diablo: over oudere of minder gezonde paarden die geen goede vacht meer hebben, heb ik het niet hoor.

Toch wel. Mijn paard was nooit zo oud geworden als ik de natuur niet een handje geholpen had.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:55

miep1979 schreef:
Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter

Dat laatste is onzin. Een paard maakt zich juist vies en stoffig om zich te beschermen tegen guur weer en vieze beestjes.
Rollen is vacht verzorging.
Hoe meer prut hoe beter vaak. (en dan hoop ik dat het snel weer gaat regenen want dan hoef ik niet te poetse Duivel )

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:57

Cowgirl schreef:
miep1979 schreef:
Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter

Dat laatste is onzin. Een paard maakt zich juist vies en stoffig om zich te beschermen tegen guur weer en vieze beestjes.
Hoe meer prut hoe beter vaak. (en dan hoop ik dat het snel weer gaat regenen want dan hoef ik niet te poetse Duivel )

Beide paarden voelen zicht toch echt een stuk prettiger als ze eindelijk ontdaan zijn door hun jas Tong uitsteken
En ik kan het weten, het zijn mijn paarden, ik heb ze al 10 en 13,5 jaar dusse ik kraam GEEN onzin uit

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:02

miep1979 schreef:
Beide paarden voelen zicht toch echt een stuk prettiger als ze eindelijk ontdaan zijn door hun jas Tong uitsteken
En ik kan het weten, het zijn mijn paarden, ik heb ze al 10 en 13,5 jaar dusse ik kraam GEEN onzin uit

Cowgirl heeft wel degelijk gelijk. Daarnaast doe je aan vermenselijking, het kan een paard geen enkele barst schelen of hij nou vies is of niet. Dat een paard niet blij kan zijn met een korte vacht zeg ik niet, maar jou redenering slaat werkelijk nergens op. Ik ben blij dat mijn pony zo veel rolt, in de winter is dat wat minder handig maar veel rollen (en zich goed uitschuddelen daarna) is goed voor de algehele vachtconditie. Een paard kan blij zijn omdat hij zij of haar warmte kwijt kan, dat is zeker waar. Maar om de viezigheid, komop. Rolleyes

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:10

Ik vind meestal geschoren paarden mooier. Vooral een geschoren springpaard. Wauw! Echt knap worden sommige paarden daar door!

Ik heb mijn schimmel geschoren omdat hij zo dik in zijn haar zit elke winter. Het wordt eerlijk waar netzo'n witte ijsbeer! Zijn haren staan ook veel meer rechtop dan bij mijn bruine paard. Hij voelt ook altijd minder warm aan dan de rest op stal. Verder is het wel zo praktisch met een schimmel. Ik ben namelijk niet gek van wassen. Maar nu hij geschoren is, hoeft dat ook zeker niet. Alleen zn staart wordt nat.

Mn bruine is niet geschoren. Die loopt toch nog niet veel springwedstrijden, alleen een paar keer dressuur, daarvoor ga ik hem niet scheren. Bovendien maakt hij lang niet zo veel haar aan als de schimmel.

Bovendien is het wel een gedoe met al die kleden en in- en uitstappen met kleed, vooral omdat ik alleeen een buitenbak heb én omdat ze elke dag buiten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:23

Ik vind het afschuwelijk.
Heb ook altijd medelijden met die kaalgeschoren paarden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:23

JoviBan schreef:

Waarom? Je hoeft met mijn Tinker echt geen medelijden te hebben hoor, die voelt zich kiplekker.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:24

JoviBan schreef:

Waarom medelijden. Mijn (half)geschoren paard is echt niet ongelukkig hoor.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:26

Ik heb mijn fjord ook geschoren, alleen omdat dit een stuk makkelijker voor haar en mij is. Anders ben ik uren aan het uitstappen voordat ze weer droog en koel is. Haar hoofd en oortjes zijn niet gedaan dat vind ik geen enkele functie hebben. Ook heeft ze hartjes op haar billen dat is gewoon voor de lol. Zolang ze nog bereden kan worden (ze is 27) zoals nu dus soms wel een flinke buitenrit blijf ik haar scheren. Zodra ze alleen nog maar staprondjes kan, of helemaal met pensioen gaat dan blijft ze gewoon een lekkere teddy Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:29

Lara_Silver schreef:
miep1979 schreef:

Cowgirl heeft wel degelijk gelijk. Daarnaast doe je aan vermenselijking, het kan een paard geen enkele barst schelen of hij nou vies is of niet. Dat een paard niet blij kan zijn met een korte vacht zeg ik niet, maar jou redenering slaat werkelijk nergens op. Ik ben blij dat mijn pony zo veel rolt, in de winter is dat wat minder handig maar veel rollen (en zich goed uitschuddelen daarna) is goed voor de algehele vachtconditie. Een paard kan blij zijn omdat hij zij of haar warmte kwijt kan, dat is zeker waar. Maar om de viezigheid, komop. Rolleyes

Nogmaals, voorbeeld Z Z ontwikkelt in Aug al een dusdanige wintervocht waardoor het eind augustus al niet mogelijk meer is om hem te rijden, binnen 5 minuten van top tot hoef doorweekt (wanneer het zomerse temperaturen zijn) en na de training nog echt vies nat, Z gaat vocht vasthouden waardoor hij dikke benen ontwikkelt, Z is niet meer stofvrij te krijgen en heeft een vacht die vol zit met plakaten opgedroogd zweet, Z staat een beetje sip in het land of op stal. Hij heeft zoals we dat noemen een klein dipje en voelt zich niet happy. Begin september wordt Z altijd voor het eerst geschoren, de dikke benen verdwijnen, Z heeft de gebruikelijke glans weer terug in zijn ogen en het dipje is verdwenen, dus wat vermenselijk ik hierin mijn paarden Verward

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:39

miep1979 schreef:
Nogmaals, voorbeeld Z Z ontwikkelt in Aug al een dusdanige wintervocht waardoor het eind augustus al niet mogelijk meer is om hem te rijden, binnen 5 minuten van top tot hoef doorweekt (wanneer het zomerse temperaturen zijn) en na de training nog echt vies nat, Z gaat vocht vasthouden waardoor hij dikke benen ontwikkelt, Z is niet meer stofvrij te krijgen en heeft een vacht die vol zit met plakaten opgedroogd zweet, Z staat een beetje sip in het land of op stal. Hij heeft zoals we dat noemen een klein dipje en voelt zich niet happy. Begin september wordt Z altijd voor het eerst geschoren, de dikke benen verdwijnen, Z heeft de gebruikelijke glans weer terug in zijn ogen en het dipje is verdwenen, dus wat vermenselijk ik hierin mijn paarden Verward

Lees mijn bericht nog maar eens door. Knipoog Je schrijft alweer een hele post om je te verdedigen terwijl die van mij daar niet eens over ging hoor. Ik had het enkel over jou opmerking dat paarden zich niet fijn voelen als ze vuil zijn. Dat die nergens op sloeg. Je moet je niet op je teentjes getrapt voelen, je schrijft het ene en bedoelt eigelijk wat anders, dan weten wij dat toch ook niet? Wij reageren op datgene dat we lezen, het verhaal erachter weten we niet. Lachen Met de redenen die jij noemt zou het ook mijn keuze zijn hoor. Echter met dat vocht vast houden, hoe moet het dan met een fijne douche? Dan wordt het paard ook nat, en nat van het zweet verschilt niet veel van nat door water. (dit komt door het vachtmechanisme, de transportfunctie van de haren)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:41

Lara_Silver, nat van het zweet, of nat van een douche (of regen) maakt wel degelijk verschil. Nat van zweet komt van binnenaf en zit dus veel dichter op de huid. Nat van de douche of regen komt van buitenaf en zal dus niet zo dicht bij de huid komen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:47

Diablo schreef:
Lara_Silver, nat van het zweet, of nat van een douche (of regen) maakt wel degelijk verschil. Nat van zweet komt van binnenaf en zit dus veel dichter op de huid. Nat van de douche of regen komt van buitenaf en zal dus niet zo dicht bij de huid komen.

Dit klopt niet. Je kunt een paard met water ook nat tot op de huid krijgen, en wat er dan met het vocht gebeurd gaat volgens het zelfde principe. Dit is het vachtmechanisme, de haren van de vacht hebben (kort of lang maakt niet uit) een transportfunctie, ze zijn ervoor om het vocht van de huid naar buiten, naar de puntjes van de haren te transporteren zodat het daar kan verdampen. Dus wel degelijk hetzelfde. Je paard nat van de regen, of een oppervlakkige douche is gewoon in een later stadium, zweet bereikt dit stadium uiteindelijk ook. Als ik mijn pony heb uitgestapt en hij is nogsteeds nat, zijn de onderliggende haren alweer droog. En die van mij heeft een teddyberen vacht hoor.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 14:58

Ik geef de voorkeur aan geschoren paarden. Ik moet zeggen dat mijn paard er mooier van is geworden nu ze geschoren is:-p
Ik ben ook blij dat ze nu geschoren is want het duurde wel 2 uur voor dat ze droog was, nu train ik ook wel vrij intensief. Reed ik er alleen recreatief mee, dan had ze haar teddyvachtje mogen houden:-)

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:01

Cowgirl schreef:
miep1979 schreef:

Een paard regelt met zijn vacht zijn eigen weerstand en warmte .. als een paard het koud krijgt gooit hij zijn haren overeind om het weer warmer te krijgen ..
Met scheren vernaggel je zijn weerstand ... ik scheer zelf ook soms daar niet van maar het is nou eenmaal zo.
Dekens denk nou maar niet dat een paard dat prettig vind hoor ... zoals ik al zei ze regelen hun eigen warmte .. dekens kunnen dat niet.
En inderdaad zo vieze vacht .. vind een paard heerlijk .. dat vieze in die vacht houd een paard onder andere warm ..
Alleen ja het is ff iets langer poetsen Tong uitsteken

Nee je moet doen wat je zelf het beste vind .. iedereen denkt er anders over en iedereen lekker in zijn waarde laten .. tis tenslotte ieders eigen paard.

Groetjes

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:37

De paarden worden bij ons niet geschoren, want er word gewoon recreatief mee gereden. Ik snap het wel dat mensen hun paard scheren als je er veel en intensief mee traint, lijkt me ook wel fijn voor het paard. Als een paard toch bezweet is na het rijden, dan doen we gewoon de zweetdeken op. Lachen

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:53

Mijn paardje is wel geschoren, hij is idd wele en beetje van kleur veranderd maar echt lelijk is hij zeker niet hoor. Eerst wilde ik hem ook niet scheren, maar hij zat zo dik in zijn vacht. Als ik eventjes reed stond het zweet er al op dus het was voor mijn paardje wel beter denk ik..

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:27

Sommige paarden vind ik veel mooier als ze geschoren zijn, sommige worden er echt lelijk van Clown

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 18:35

ik scheer mijn paard altijd helemaal omdat hij een heel erg dikke vacht heeft en heel erg zweet.
na een uur stappen is hij nog nat. Als ik hem scheer is hij veel sneller droog en hij lijkt ook vrolijker maar dat kan ook aan mij liggen.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:11

Dat heeft mijn paardje idd ook soleil!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:18

heb hem vandaag voor de 2de x geschoren ooooooooh einelijk die lelijke vacht eraf. hihi hij lijkt wel een toverball Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:29

Dani62 schreef:
Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.

Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.

Ten tweede is het killing voor de weerstand van een paard.

Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.

Je hebt het alleen maar over dat het snel opdroogt, maar wat dacht je van een werkend paard met een dikke lange vacht?? Of is dat niet belangrijk??
Scheren is niet altijd een modegril maar kan ook nodig zijn voor je paard Ja

Mijn paard had het echt zwaar als ik ging trainen (endurance). Hij kon zijn warmte niet goed kwijt door zijn dikke lange vacht. Had dus geen puf meer, hij verbruikte meer energie doordat hij die warmte niet kwijt kon. Zelfs na 30 min stappen was hij nog nat, en zo kan ik hem terug op de wei zetten met zijn dekentje aan. (Ja hij heeft een deken, en wel om de reden dat hij gevoelige spieren op zijn rug heeft. Dus regen en wind -> rugspieren vastzetten. Dus dekentje op op advies van Fysio! *uitleg voor de naturals die tegen dekens zijn*)
Ik moet wel zeggen dat hij dit jaar een dikkere langere vacht had dan de voorgaande jaren. Voorheen nooit geschoren, was niet nodig. Nu heeft hij een modelletje. En ja, ik vind het lelijk, maar hij heeft er zeker profijt van Ja

o0jamie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:31

mijn verzorgpaard is ook geschoren en ik moet toegeven dat het egt handig is met rijden.
Alleen wat dan weer tegenviel bij was mooi bruin en is nu GRIJS
en hij heeft geen patronen.
ik laat wel even een foto zien:
Afbeelding
hij heeft zegmaar een stukje voor het zadel over
maar dan met een punt naar beneden geschoren
vind het wel grappig staan