Ik krijg het er gewoon koud van als ik er naar kijk.. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik krijg het er gewoon koud van als ik er naar kijk.. Dani62 schreef:Diablo: over oudere of minder gezonde paarden die geen goede vacht meer hebben, heb ik het niet hoor.

miep1979 schreef:Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter
) Cowgirl schreef:miep1979 schreef:Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter
Dat laatste is onzin. Een paard maakt zich juist vies en stoffig om zich te beschermen tegen guur weer en vieze beestjes.
Rollen is vacht verzorging.
Hoe meer prut hoe beter vaak. (en dan hoop ik dat het snel weer gaat regenen want dan hoef ik niet te poetse)
miep1979 schreef:Beide paarden voelen zicht toch echt een stuk prettiger als ze eindelijk ontdaan zijn door hun jas![]()
En ik kan het weten, het zijn mijn paarden, ik heb ze al 10 en 13,5 jaar dusse ik kraam GEEN onzin uit
JoviBan schreef:Ik vind het afschuwelijk.
Heb ook altijd medelijden met die kaalgeschoren paarden.

JoviBan schreef:Ik vind het afschuwelijk.
Heb ook altijd medelijden met die kaalgeschoren paarden.
Lara_Silver schreef:miep1979 schreef:Beide paarden voelen zicht toch echt een stuk prettiger als ze eindelijk ontdaan zijn door hun jas![]()
En ik kan het weten, het zijn mijn paarden, ik heb ze al 10 en 13,5 jaar dusse ik kraam GEEN onzin uit
Cowgirl heeft wel degelijk gelijk. Daarnaast doe je aan vermenselijking, het kan een paard geen enkele barst schelen of hij nou vies is of niet. Dat een paard niet blij kan zijn met een korte vacht zeg ik niet, maar jou redenering slaat werkelijk nergens op. Ik ben blij dat mijn pony zo veel rolt, in de winter is dat wat minder handig maar veel rollen (en zich goed uitschuddelen daarna) is goed voor de algehele vachtconditie. Een paard kan blij zijn omdat hij zij of haar warmte kwijt kan, dat is zeker waar. Maar om de viezigheid, komop.
miep1979 schreef:Nogmaals, voorbeeld Z Z ontwikkelt in Aug al een dusdanige wintervocht waardoor het eind augustus al niet mogelijk meer is om hem te rijden, binnen 5 minuten van top tot hoef doorweekt (wanneer het zomerse temperaturen zijn) en na de training nog echt vies nat, Z gaat vocht vasthouden waardoor hij dikke benen ontwikkelt, Z is niet meer stofvrij te krijgen en heeft een vacht die vol zit met plakaten opgedroogd zweet, Z staat een beetje sip in het land of op stal. Hij heeft zoals we dat noemen een klein dipje en voelt zich niet happy. Begin september wordt Z altijd voor het eerst geschoren, de dikke benen verdwijnen, Z heeft de gebruikelijke glans weer terug in zijn ogen en het dipje is verdwenen, dus wat vermenselijk ik hierin mijn paarden
Je schrijft alweer een hele post om je te verdedigen terwijl die van mij daar niet eens over ging hoor. Ik had het enkel over jou opmerking dat paarden zich niet fijn voelen als ze vuil zijn. Dat die nergens op sloeg. Je moet je niet op je teentjes getrapt voelen, je schrijft het ene en bedoelt eigelijk wat anders, dan weten wij dat toch ook niet? Wij reageren op datgene dat we lezen, het verhaal erachter weten we niet.
Met de redenen die jij noemt zou het ook mijn keuze zijn hoor. Echter met dat vocht vast houden, hoe moet het dan met een fijne douche? Dan wordt het paard ook nat, en nat van het zweet verschilt niet veel van nat door water. (dit komt door het vachtmechanisme, de transportfunctie van de haren) Diablo schreef:Lara_Silver, nat van het zweet, of nat van een douche (of regen) maakt wel degelijk verschil. Nat van zweet komt van binnenaf en zit dus veel dichter op de huid. Nat van de douche of regen komt van buitenaf en zal dus niet zo dicht bij de huid komen.
Cowgirl schreef:miep1979 schreef:Ideaal.... paard is vrij snel droog na arbeid, nooit meer bang te zijn dat hij uren ze1knat onder de deken staat op stal en het dier oogt beter verzorgt, voelt zich ook prettiger dan onder die hele dikke vieze stoffige haardos die ze anders hebben nee hoor een happy geschoren athlete in de winter
Dat laatste is onzin. Een paard maakt zich juist vies en stoffig om zich te beschermen tegen guur weer en vieze beestjes.
Rollen is vacht verzorging.
Hoe meer prut hoe beter vaak. (en dan hoop ik dat het snel weer gaat regenen want dan hoef ik niet te poetse)

Dani62 schreef:Scheren is absoluut not done. En daarnaast vind ik het ook nog eens ontzéttend lelijk.
Ten eerste is het nooit nodig omdat een vacht een prachtige natuurlijk werking heeft. Een paard dat zweet na het werk en langzaam opdroogt wordt NIET ziek en het is al helemaal GEEN ramp. Het onderhaar van de vacht droogt wél redelijk snel en dáár gaat het om.
Ten tweede is het killing voor de weerstand van een paard.
Scheren is alleen maar een modegril botvieren op je paard en heeft niets te maken met 'je paard de winter door helpen'.