wat te doen met bevroren bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: wat te doen met bevroren bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:38

onze bak is gelukkig ook optijd gesleept.
wij hebben een speciaal winter landje,opgehoogd met puin en er ligt dan iets van fijn grind of iets overheen?
ons weiland hier in noord holland is gewoon te nat in de winter, dan zakken ze echt tot aan hun oksels weg in de blubber.
dus voor ons is het perfect.
ik ga zo ff lekker wandelen met mijn pony, ivm met bevriezing.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:18

Ik weet niet wat je er aan kunt doen.... maar onze bak is momenteel ook zo hard als steen... ikd enkd at ik beter op de straat kan gaan stappen als in de bak zelf... de wei is redelijk te doen is niet heel hard maar wel glad doordat er een witte laag oplicht... ze gaan nu toch met z'n drietjes aan het rennen een shet en 2 new forest pony's, beide pony's de benen goed ingepakt en de shet voor peesjes omgedaan... Maar rijden in de bak??? vergeet het maar ze kunnen de benen wel breken... Huilen

Ik kan 1x per week naar de manege les en hij gaat normaal gesproken op woensdag avond naar de menles op de manege ook kan ik eventuee; gebruik maken van de vrije bak uren van de manege maar ja zonder trailer kom je nog niet ver.... Pony's hebben ook geen ijzers dus tjah... laat ze dan maar even goed ingepakt rondjes rennen in de wei Clown

Als ik er een dagje niet ben tjah dan is er een kans dat ze er even uitgaan als de ruiter van de andere pony komt maar anders is de kans groot dat ze een dagje op stal staan...

Met de shetlander kan ik stukjes wandelen en soms zelfs een klein stukje draven.... met de pony kan ik niet alleen de straat op ja kan wel maar hij is als de doods voor grote dingen(vrachtwagens bussen en trackers) en aangezien ik een grote weg over moet.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:22

als de bak bevroren is slepen de mensen op stal het. En dan kan ik in stap een beetje rond hobbelen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:23

wij hebben zout gestrooid in de paddocks en de helft van de bak
zodat ze altijd buiten kunnen staan en in de bak los kunnen
rijden gaat niet daar is de onderlaag te hard voor, maar we rijden gewoon lekker rondje buiten.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:24

ik ga nu geen rondje buiten rijden nu met dat vuurwerk
bij ons word er best veel al afgestoken

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:27

Ik werk veel in stap, dus veel tempowisselingen en overgangen (stap, middenstap, halt, achterwaarts). Vraag het neusje eens naar binnen, kontje naar binnen, figuren en voltes met stelling...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:28

Ga lekker naar buiten! Haha! Ben de laatste dagen naar het strand geweest, naar de duinen, naar het bos. Daar is het heerlijk om te rijden. Hier word amper vuurwerk afgestoken. En mijn vzpony is 99% vuurwerkproof.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:33

Bakken zonder drainage zijn idd bevroren. Eb/vloed systemen mensen, zijn niet handig geweest door de vloed er in te laten staan Haha!. Ik heb me bak leeg laten lopen en gesleept voor het vriezen, en hij is nu nog steeds te rijden. stappen en draven gaat in elk geval goed. De toplaag is wel gewoon niet bevroren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:46

Tja, na een revalidatie van een half jaar na een val op bevroren bodem laat ik het wel uit mijn hoofd om nog te rijden in een bevroren bak.

Ik heb zowel de paddock als bak gesleept voor de vorst erin kwam, dus ze kunnen bij mij gewoon naar buiten omdat alles vlak is.
Ik longeer nu maar een beetje in stap en draf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:58

Mensen die de bak/paddock strooien om bevriezing tegen te gaan: check de benen en voeten van je paard vóór dat ze erin gaan op wondjes. Pekel/zout in een wondje doet verdomde pijn.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:59

De paddock is bij mij ook kei en keihard maar de bak is best oke, bovenlaag is in de loop van de ochtend niet te hard meer dus dan gaan ze daar in er wordt dan ook wel gerend maar ja hele dag op stal is toch echt geen optie. Morgen naar de binnenbaan met de trailer maar het is en blijft aanklooien met dit weer mag van mij weer heeeel snel voorbij zijn!!

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:02

Wij hebben ook een bak maar daar zit van dat speciale spul in van dat tapijt
Maar dan kun je er gewoon elke dag in rijden hij is niet hard of nat ofzo

Maar idd kun je er even met de sleep doorheen,

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:09

Mn paardjes komen nog gewoon 8 uur per dag in de wei.. Mijn wei is niet vlak maar er zijn genoeg vlakke plekken waar ze kunnen gaan grazen en dat doen ze ook. Rijden doe ik niet want mn bak is echt heel hard. Ik ga er wel mee naar t bos stappen en 2x in de week naar een binnenbak..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:17

Mijn paarden staan in een hit-actief stal.
De eerste dag was het erg hobbelig. Waren we natuurlijk niet blij mee, maar de staleigenaar is toen het iets ontdooit was met de tracktor erin gegaan en nu is het hard, maar glad. Niet op alle delen, maar als je op de paarden let, zie je dat ze toch voorzichtig zijn. Ze lopen op hun eigen 4 benen en zoeken zelf een weg die voor hun makkelijk loopt.

De bak wordt bij ons iedere dag losgemaakt. We hebben tot nu toe elke dag kunnen rijden.
Tuurlijk is de onderlaag hard en kan je niet alles doen. Zoals galoperen durf ik niet, maar aangepaste oefeningen, draf, stap lekker losmaken, dat gaat prima.

En mijn oudere merrie ga ik lekker mee naar buiten. En als het donker is ga ik als een kerstboom naar buiten. Allemaal lichtjes en lichtgevende dingen. En iris vind het ook helemaal geweldig in het donker.

Maar kan je idd nix doen, dan is het een kwestie van wandelen denk ik en hopen dat je snel weer kunt rijden.
Het is niet leuk als je lekker in training bent, maar ach...dan moet je het maar zien als een kleine vakantie. Knipoog

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:58

pff ik vind het veel te koud om te rijden, en onze bak is ook bevroren.
Gelukkig wel op tijd gesleept dus ze kunnen er wel in lopen.

Als ik zin heb om te rijden ga ik wel even naar de manege, voor de rest lopen ze gewoon lekker in de wei.
Ze zijn voorzichtig genoeg.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:00

Op de pension waar ik kom is het ook gesleept voor de vorst.Bij een braaf paard kun je dan wel rustig wat stap en rustig draf werk doen.Bij een frisse zou ik het beperken met rustig longeren.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:03

Onze bak is gesleept toen die al bevroren was en daardoor is hij nu en vlak en is de bovenlaag los. Dus ik rij nog gewoon erin Lachen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:42

kazary schreef:
Op de pension waar ik kom is het ook gesleept voor de vorst.Bij een braaf paard kun je dan wel rustig wat stap en rustig draf werk doen.Bij een frisse zou ik het beperken met rustig longeren.

Nou met dat longeren moet je ook uitkijken hoor.
Zeker als de bak niet helemaal ok is. Dan gaat een fris paard natuurlijk ook lekker uit de stekker en ik geloof niet dat dat ook helemaal
ok is voor zijn beentjes.

Maar ik zit gelukkig in de luxe positie dat ik in principe nix hoef te doen, maar wel wat kan doen. Pling .

En ik geloof als je idd een fris paardje heb dat stappen dan uiteindelijk ook niet altijd meer een optie is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:32

Onze buitenbak is ook nog gewoon te rijden.
We hebben hem elke dag gesleept waardoor de bovenlaag mooi los is en netjes vlak. Ik pas mijn werk wel aan want de onderlaag is natuurlijk wel hard.
Overdag staan ze bij ons wel een paar uur per dag op het land.
Rondjes buiten laat ik deze dagen wel uit mijn hoofd want je hoort hier al flink wat vuurwerk en ik ga problemen maar niet opzoeken Knipoog

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:15

M_i_R schreef:
Met de paarden waarmee ik nog niet langs de weg kan ga ik altijd op het erf een paar blokjes om. Beetje laten koekeloeren, hapje gras eten en ondertussen lekker kroelen. K snap dat dit een training niet kan vervangen, maar zo komen ze er iig uit! Voor de volgende keer misschien handig om de bak even te slepen vlak voordat het gaat vriezen. Dan vriest hij iig recht op en kan je al sneller weer aan de slag.
Succes ermee!

Dit hebben wij ook gedaan en wij kunnen nu gewoon rustig en kort even rijden.. Vergelijkbaar met een blokje om over asfalt Knipoog

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:35

Onze bak is keihard, daar ga ik echt niet in rijden of longeren. Ze lopen overdag wat in het land en snachts op stal.
Ik ben momenteel ziek maar zodra ik weer beter ben ga ik af en toe naar de binnenbak om te rijden.
Buitenritjes zie ik met deze kou ook niet zo zitten Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:52

niet rijden en wachten tot het ontdooit is

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 21:47

wandelen op het padje achter de weide en beetje grondwerk maar verder niet Lachen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 09:19

Paardjes staan ondertussen al een week stil..Piste is bevroren en op de weide laten durf ik niet riskeren. Buitenwandelen met mijn rijpaard (rest is jong, oud of drachtig spul) lukt niet, heb ik vorige week geprobeerd Cool Manlief heeft geen tijd om me te voeren naar de binnenpiste dus ja...zit er niks anders op dan elke dag een halfuurtje aan de hand te stappen op onze hof.
En ze beloven nog voor 10 dagen vriesweer... Huilen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:49

Onze bak is ook gesleept voordat het ging vriezen en is mooi egaal, maar wel hard. De andere bak is ook egaal, maar ook erg hard. Ze staan gelukkig overdag wel in de weide, dus krijgen wat beweging. Mijn paardje is met dit weer erg fris, dus een rustig wandeltochtje langs een drukke weg ga ik niet doen Haha!
Longeren met wat stap en draf zou kunnen, maar ik denk dat het niet bij een rustig drafje blijft. En ze compleet uit haar dak gaat. Vandaar dat ze lekker vakantie heeft, totdat het begint te dooien.