welke bodem voor buitenbak en kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: welke bodem voor buitenbak en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:04

Wat ik jammer vind aan dit topic, is dat de kosten ontbreken terwijl daar toch ook om gevraagd wordt.
Ik heb hetzelfde probleem als Michele, zit eveneens op de Veluwe en zoek eigenlijk een zo goedkoop mogelijke oplossing.

Feanith, heb jij een idee van de kosten zoals jij je de bak voorstelt?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:11

wij hebben nu bijna een jaar een All weather tuft bodem erin liggen.

wij hadden ook idd het probleem de ene (hoge) kant was heel mooi, en de (lage) enorm zwaar dikke prut (hij lag op afschot richting de sloot)

we hebben toen nog een dikke laag zand erop gedaan, en daarover de snippers, beetje met elkaar vermengen (gebeurd ook in loop van tijd)

in begin is de bodem nog wat los, maar zeer zeker niet zwaar. na een aantal weken/maanden merk je al veel verschil, en nu hebben wij een heerlijk stabiele bodem in de bak.

wel hebben we pas geleden 1 drainagebuis aan laten leggen, van achter naar voor over de hele lengte van de bak aan de lage kant, omdat daar het water niet weg wou (bak was inmiddels lager dan maaiveld dus logisch)

dit werkt prima, als het geregend heeft is het net een kraan die open staat en het water stroomt eruit de sloot in Lachen

Kwa kosten is het ook best aantrekkelijk, 1 container kost 2000 euro, en 2 containters 3000.

op http://www.buitenbak.nl staat wel meer informatie Lachen
er zit ook een milleuverklaring oid bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:38

catalyst1 schreef:
Net geprobeerd om de bak te slepen met een pallet en een auto ervoor.....experiment is ernstig mislukt.
De buitenste rand ging nog, omdat de hoefslag natuurlijk wat vaster is,maar de pallet verzamelde teveel zand waardoor en een hele berg zand op de pallet kwam te liggen..resultaat..auto liep vast.Zand eraf gehaald,nog een keer geprobeerd..zelfde probleem.Door de hopen zand kon ik niet meer via de hoefslag terug...auto weer vast.Dit zijn van die momenten dat ik me enorm blond voel.Conclusie..auto is niet geschikt om een rijbak te slepen met een pallet.
Wie heeft er nog andere ideen?

Heb je een open of dichte pallet gebruikt? En is je bak erg los misschien?
Ik kan onze bak (die niet heel zwaar is) gewoon slepen met onze Opel Omega 2.0 liter als dat zo uitkomt.

Heb er een open pallet achter (drie planken over breedte van de auto, 2 dwarse balken en dan weer 3 planken over breedte auto. Met een dubbel stro-touwtje om de trekhaak en een oude trekkerband erop als extra gewicht. Er komt wel iets zand tussen de 2 lagen planken, maar het meeste verlies ik weer in de kuilen. Aan het eind houd ik een hoopje zand over dat ik met een hark weer verspreid.
Als het zand zomers losser is, is het resultaat het mooist en valt het zand er ook makkelijk tussen vandaan, maar blijft de bak wel losser.

Meestal sleep ik echter met onze 4x4, en daar kan ik een door mijn vriend geknutselde/gelaste sleep met staaldraadpunten met trekken, wat ik met de normale auto niet doe omdat hij veel zwaarder is en ook zwaarder trekt omdat die door de grond trekt..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:43

Fitzroy schreef:
Wat ik jammer vind aan dit topic, is dat de kosten ontbreken terwijl daar toch ook om gevraagd wordt.
Ik heb hetzelfde probleem als Michele, zit eveneens op de Veluwe en zoek eigenlijk een zo goedkoop mogelijke oplossing.

Feanith, heb jij een idee van de kosten zoals jij je de bak voorstelt?

Volgens mij had ik al een prijs genoemd, maar voor de zekerheid hier dan nog een keer:

Drainage inclusief arbeidsloon, 6 inspectieputjes, ton, dompelpompje en 70 kuub drainagezand kwam bij ons voor een 20 bij 60 bak en kleine paddock in totaal net beneden de 5000 euro uit inclusief BTW. Zand hadden we zelf besteld bij zandput in de buurt, verschillende offertes aangevraag, scheelde zo 7 euro per kuub! En dan kreeg je ook nog grover zand.

We hadden ruim voldoende drainagezand, dus het restant is over de oude zandlaag verspreid en heb ik erdoor gesleept waardoor de toplaag nu wat beter water doorlaat. (was leemhoudend zand wat omgezet was 2 jaar geleden en waar het water op bleef staan als het regende)

Het water blijft er nog steeds wat op staan maar door de 6 sleuven over de lengte van de bak trekt het daar als eerste de grond in en droogt ook het zand tussen de sleuven sneller op.

Als je ook nog een toplaag moet aanleggen met nieuw zand kun je er rustig een paar duizend euro bij optellen. Woudzand kost hier nu al 12 euro per kuub exclusief BTW, Rijbakkenzand kost al snel 25 euro per kuub. Het drainagezand kostte 17,50 euro per kuub exclusief BTW geloof ik. En je hebt best een hoeveelheid zand nodig.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:29

Wij zijn ook bezig om rond te kijken voor het aanlegen van een bak.
We hebben vandaag iemand langs gehad met informatie over de Zwanenberg bodem. (ik heb blz 2 gelezen kwa milieu) Die persoon zei: dat ie gegarandeerd droog is in de winter en niet zwaar is kwa rijden. Ik woon op kleigrond in het hoge noorden. Maar het niet echt een idee wat het beste op dit grond kan. Prijs rond de 15000 ongeveer nog geen offerte binnen.
Leemzand rade hij wel af aangezien daar de drainage dan van dicht klapt.
Iedeen zijn welkom is voor een bak van 20x 40 en een paddock van 15 bij 30.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:33

hmm voor dat geld kan je zo'n 5x een all weather tuft bodem aanleggen Nagelbijten / Gniffelen
dan kun je ook altijd rijden, ook met deze vorst kunnen wij prima doorrijden, ideaal Lachen

ik heb geen verstand van de zwanenberg bodems, nooit van gehoord eigenlijk, wat zijn dat voor bodems? Lachen

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:53

-Drainage
-Onderlaag bestaat uit lava die zorgt voor een goede afwatering.
-Mat voor een betere drukverdeler en zorgt dat de onderlaag niet met de bovenlaag zand word vermengd en hij zorgt voor een extra veerkracht aan de toplaag.
-De toplaag bestaat uit zand gemengd met vezel, hierdoor wordt de toplaag een vaste laag waardoor deze bijna niet meer uitloopt. Door deze speciale combinatie kunt u op deze bodem in alle weersomstandigheden rijden. De bodem is niet te hard en niet te zacht, maar exact zoals deze hoort te zijn en zorgt daardoor voor de ideale combinatie van veerkracht, demping en stabiliteit.

Hier staat het verkort. Het is een Swanenberg bodem.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:44

Nadelen van de Swanenberg is dat deze niet gesleept kan worden met tractor. En dat, zoals op vorige pagina genoemd, het zand is gevuld met bodemvreemd materiaal. Hierdoor is de bodem officieel in het besluit bodem kwaliteit verontreinigd.

Wil wel zeggen dat het zeer fijne bodems zijn om in te rijden. Ze bevallen mij ook erg goed.

De bodem die ik op de vorige pagina voorstelde zal tussen de 3000 en de 6000 euro kosten. Afwisselend van de grote van de bak, de diepte waar je in gaat, en de kosten van het zand per kuub.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:59

Feanyth weet je ook een site of iemand die evetueel de bak aanlegd.
Werd ons wel verteld dat een kleine tractor de bak kon vlakken.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:32

Een all weather bodem tuft bodem is die dan ook super droog in de winter maanden.
Ideeen zijn nog steeds welkom we willen in Januarie namelijk beginnen met de buitenbak

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:36

die van ons wel.

wij hebben er dan dus wel 1 buis drainage onder, van achter naar voor, omdat die kant lager dan maaiveld was.
maar daardoor trekt ie ook de hele bak droog voor zover het al nat word.

nouja tuurlijk word het wel nat, maar je hebt geen plassen of last dat het zwaar/modderbende word.

de 'snippertjes' worden wel nat maar verder merk je er niks aan...
wij hebben laatst wel gehad dat het zo erg had geregend, longeerbakje stond helemaal blank, zelfs het (bestrate) pad naar de bak, en de bak was niks mee aan de hand Lachen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:36

ik rijd zelf ook op een swanenberg bodem (bij swanenberg zelf namelijk) en bij ons vlakken ze die gewoon wel met een tractor.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:04

Wat voor zand heb je dan onder de all weather turf bodem.
Kwa prijs op de website komt ie ook al aardig hoog als je de bak door hun laat aanlegen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:09

gewoon wit zand, niets bijzonders Lachen

als je de bak door hun laat aanleggen kost een hoop ja, maar dat is incl omheining etc etc.
wij hadden alleen het tuft besteld, en waren met zo'n 3000 eu klaar. Lachen

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:14

Oke,
Wij laten er zoiezo drainage onderleggen omdat het weiland waarop ie komt ook erg nat is.
Dus zand en all weather turf bodem weet ik nu en dan moet alleen de omheinig nog. Pling

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:17

Ik heb even het topic doorgelezen, nu heb ik dus een vraag.

Wij hebben thuis een omheining staan van 20 bij 40, rijbak formaat dus.
Wij hebben al 1.5 jaar geen rijbak en ik vind het toch wel eens tijd om er 1 aan te leggen.
Het grootste probleem is alleen dat wij krap bij kas zitten...
Welke bodem is goedkoop en in de winter berijdbaar? Ook dat het in de zomer niet stoft want we kunnen daar niet sproeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:14

Hangt van de onderbodem af, maar dan zou ik in eerst instantie van drainagezand uitgaan, kan je altijd nog een andere zandbodem over heen leggen. Maar dan wel regelmatig slepen zodat hij vlak blijft.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:55

Wij liggen op bosgrond. Het is nu een weide en na een hevige regenval droogt het best snel op...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:33

Wij hebben in onze bak om de ca. 3 meter drainage buis gelegd, de gleuven daarna gevuld met grof grind, daarop worteldoek, daarop ligt een laag leemhoudend zand van ca. 15 cm en daar is nu 1 vracht Mega top ( Gedroogde houtvezel http://www.manegebodem.com/index_follow.php ) gekomen. IN het voorjaar laten we daar nog een vracht van komen omdat de 1e laag nu goed gemengd is.
Alles bij elkaar heeft de bak ons dan rond de 5000,- gekost ( excl. omheiing), maar dan hebben we alles zelf gedaan. De bak is nu prima, we egaliseren hem met een mini trekkertje ( oude zitmaaier) en altijd te berijden, altijd droog en stuift of stoft niet omdat de houtvezel altijd iets vocht vasthoud. We hebben het geluk dat meteen naast de bak een sloot ligt waar de drainage buizen op uitkomen. Voordeel van het hout is dat het bij evt. afvoeren van de bodem geen ( milieu) problemen geeft; het is alleen zand, hout en grind in de drainage sleuven.
Als we de paarden er hebben laten loslopen moeten we de bak wel weer goed slepen voordat we gaan rijden. Loslopende paarden maken er nou eenmaal altijd een bende van, dus voor het behoud van de bak zou je het eigenlijk niet moeten doen, maar wij hebben ook ( nog) geen weiland ( wel grote paddocks) dus dan ontkom je er niet aan.

Een goede omheining die de rest van je leven meegaat is kunsstof, tegenwoordig ( door ons) ook leverbaar in houtkleur; onderhoudsvrij, geen bomen voor gekapt, geen creosoot, etc. om het hout in conditie te houden, superveilig voor paard en ruiter, etc. Nu met de laagstaande Engelse pond een aanrader.

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:00

Als de paarden in de winter in een buitenbak cq paddock lopen moeten we dan geen rekening houden met wat de bodem is? Gaan ze de snippers of dat wat genoemd word van de SWanenberg bak niet opeten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:19

Die van ons eten niet van de snippers, ze proberen wel onder de omheining door bij het gras te komen Knipoog

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:29

ElCid schreef:
Die van ons eten niet van de snippers, ze proberen wel onder de omheining door bij het gras te komen Knipoog

idem hier Lachen

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:00

Ik heb mijn rijbak net deze week helemaal uit moeten laten graven. Ik heb hem 10 jaar geleden laten aanlegen. We hebben veen/kleigrond dus we hebben drainage om de 3 meter en maken gebruik van een wegenmat. Daarover hebben we zand gedaan maar dat was te zwaar en daarom had ik toen megatop erover heen laten storten, Ik heb 5 jaar lang super gereden maar op een gegeven moment was het zo erg door het zand gemengt dat het bijgevult moest worden dus ik wilde nieuwe bestellen. Waar ik het toen vandaan had gehaald die hadden het niet meer dus ik op zoek naar een ander adres en die hadden het dus ik een nieuwe lading besteld. Het werd gebracht en mijn bak lag er weer goed bij. Maar helaas na 1,5 a 2 jaar werd mijn bak slechter en slechter en mijn vader zij dat het kwam doordat er weleens een paard graafde dus dat zou kunnen dus ik een padock ernaast gemaakt en de gravers konden dan daar in staan. Maar vorig jaar was het gewoon prut en dit jaar was mijn bak helemaal een drama. Maar als je ging graven dan was dus mijn toplaag Prut maar daaronder zat gewoon droog zand dus het water kon niet meer door de prut heen. Wij denken dus dat ik geen megatop heb gehad maar Naaldbomen hout snippers. Het aparte was dat ik me de eerste keer dat ik het kreeg niet meer kon herinneren dat het zo naar hout rook en de 2e keer dat het gebracht werd rook het alsof je door het bos heen reed. Maar helaas ik heb natuurlijk geen bewijs.

Nu word er dus na de feestdagen weer nieuw zand gestort en ben ik ook aan het rondkijken voor een toplaag voor over of door het zand omdat het anders inderdaad te zwaar is. Ik rijd dressuur en spring met de paarden.

De eerste keer was ik echt super tevreden met de megatop wat ze hadden geleverd maar ik durf nu niet zo erg meer ben bang dat ik straks weer het verkeerde geleverd krijg.

Dus zit nog even te denken wat ik ga doen, toch een gok wagen met megatop dat ze wel de goede leveren of een all weather tuft bodem. Ik houd de topic nog even in de gaten voor ideeen. Helaas is mijn budget niet zo groot meer nadat ik alles heb leeg moeten halen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:11

De snippers van Megatop zijn volkomen uitgewerkt en gedroogd en kan je ook alleen bij die firma bestellen. Bij ons ligt het er nu bijna een jaar in en voldoet nog steeds prima. We hebben toen een vracht laten komen, omdat we 2 vrachten niet in 1 keer kwijt konden, maar dit voorjaar komt de volgende vracht. De snippers zijn nu mooi met het zand vermengd dus de volgende laag is dan echt de toplaag. Voordat we dit erin hadden liggen was de bak eigenlijk niet bruikbaar, veel te zwaar, nu is die mooi stevig.
Niet gedroogd Naalbomen hout ruikt inderdaad anders en vergaat ook veel sneller. Daar heb je bar weinig aan.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:19

Ja ik ben dus ook bang dat ik dus toen geen megatop heb gekregen maar dus naaldbomensnippers, het ziet hetzelfde eruit maar het ruikt dus anders en naaldbomensnippers rotten dus inderdaad heel snel weg en je bodem is niet meer om in te rijden.

De eerste 5 jaar dat ik dus wel megatop had was ik zeer tevreden.

De megatop kan je dus alleen bestellen bij die firma die eerder genoemd is in dit topic?