Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cer schreef:Nou Sonja, zullen we onszelf dan maar aangeven als paarden mishandelaars....??![]()
Mijn paard heeft ook geen dagelijkse weidegang. Hij komt overdag wel buiten in de paddock, maar de ene dag vindt ie dat anderhalf uur lang leuk en de andere dag heeft ie het na een minuut of 20 wel gezien.... Moet ik hem dan voor het hek heen en weer laten rennen? Dus ik kom ook niet altijd aan de "minstens drie uur beweging per dag". Ik werk namelijk ook gewoon fulltime. Hij staat overigens samen met nog 2 paarden op stal, dus aan sociale contacten geen gebrek. Iedere zomer krijgt ie 1 maand vakantie op de wei. Dan mag ie logeren bij iemand met heel veel land en heel veel andere paarden. Ik geloof niet dat mijn paard diep ongelukkig is.
...
KingMarco schreef:Waarom een verzorger nemen, ik kom toch zelf elke dag? En in het weekend meestal hele dagen alleen voor hem. En voer heeft ermee te maken dat hij het gras niet extra nodig heeft. Hij heeft op stal contineu hooi tot zijn beschikking. En frisse lucht krijgt hij ook de hele dag door, wat voor weer het ook is. Staat namelijk met een open bovendeur die nog nooit dicht is geweest.
Verder kan hij regelmatig zij ei kwijt in de binnenbak los of op de dijk en heeft geen overmatige energie over. Hij glimt als een spiegeltje en heeft hoeven waar de smit nog steeds jaloers op is. Dus ik zie niet wat hier het probleem is.
Desiree schreef:weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. GA maar na: een paard is een kuddedier en van nature loopt hij gemiddeld een 30 km. per dag. Daar is hij ook op gebouwd en wij als ruiter maken er maar wat graag gebruik van maar willen er geen rekening mee houden. Plotseling wordt hij opgesloten, geen sociale contacten meer, geen beweging, beetje vastroesten de hele dag en dan komt het vrouwtje en dan HOPPEKEE moet hij in een uur loskomen. DAt is toch hardstikke tegenstrijdig? weidegang is belangrijk voor
- het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.