Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:22

Nou Sonja, zullen we onszelf dan maar aangeven als paarden mishandelaars....?? Frusty Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:31

Ja, er zit niks anders op denk ik.... Of zullen we onze paarden maar verkopen? Kan Milena mooi naar een huifkarrencentrum in Drenthe, krijgt ze eindelijk voldoende beweging *LOL*
Mensen in de Randstad mogen gewoon geen paard hebben denk ik... Is zielig, 'snielugh' voor de liefhebber....

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:40

Als ik al die berichtjes lees voel ik mij ook al bijna een paarden mishandelaar. Het begint er op te lijken dat waneer je geen weiland in de winter heb of de mogelijkheid om het in de paddock te zetten dat je dan geen paard mag hebben.
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Mijn paard probeer ik er zoveel mogelijk eruit te halen, maar helaas ik moet wel werken.
Dan kunnen jullie ons een paarden mishandelaar vinden, maar ik heb paarden bij mij op stal staan die komen sommige dagen helemaal niet buiten, nog niets eens uit de stal. Er wordt eten klaar gezet en daar moet het arme paard maar mee doen.
Als ik dit zie en mee maak, dan heeft mijn paard een super leven!!!
Ondanks dat hij in de winter binnen staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:40

Ik woon ook niet op een boerderij hoor, (was het maar waar) dus dat is bullshit.
ook hier zijn genoeg pensionplaatsen waar paarden niet buiten komen.
Maar die verkies ik niet.

Verder vind kawa idd aan een stapmolen ook geen hol.
Maar die heeft beweging genoeg, dus hoeft dat ook niet.

En Kawa vind er idd ook geen hol aan in zijn uppie buiten, ja dan wil hij ook naar binnen.
Staat hij met meer, zie je hem niet bij de uitgang.

En natuurlijk mag je in de randstad wel een paard, maar je kunt bv (zonder aan te vallen) wel zorgen dat je zelf meer tijd maakt voor je paard, voor extra beweging.
En als dat zelf niet gaat een verzorgen nemen.

een paard wat 1x per dag uit zijn stal komt vind ik idd zielig.
Als dat bij mij zo zou zijn, werd hij vandaag nog verkocht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:59

Ik het met Kawa eens. Die van mij kwam in de winter ook niet buiten, maar daar kwam ik ook 2 keer per dag. Overdag beweging geven (zover dat kon ivm vorst) of los. 's Avonds nog een keer terug om te stappen, en te wandelen. Kwam ze er nog niet genoeg uit, maar heb wel zo'n beetje al het mogelijke er aan gedaan om haar veel beweging te geven.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:07

Werken jullie niet????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:07

Juist dat bedoel ik dus Sakkia.
Dat ze niet in de wei kunnen, dat kan.
Maar je bent als eigenaar wel verplicht om je paard het beste te geven.
En voor een paard is daar beweging wel een hele grote factor in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:10

Ja ik werk.
Van 7 tot half 1.
Meer kan ik niet ivm ziekte, maar ben gerust, daar krijg ik geen uitkering voor van jullie centjes hoor.

Maar Kawa staat vol pension en alles word daar gedaan.
Ook het binnen en buiten zetten.
En ik ben vandaag nog niet bij Kawa geweest, maar ik weet dat hij nu in het lekker zonnetje staat vanaf vanmorgen 10 uur.
Dadelijk in de zomer zelfs nog eerder.
Samen met zijn vriendjes

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:12

Ja het was bij mij ook wel eens zo dat het echt een dagje niet ging. Maar of mijn vriend deed het dan, of ze stond toch een dagje op stal. Maar dat kwam niet vaak voor. Ik weet dat mijn pony (ook al is het een haf) erg veel beweging nodig heeft om haar ei kwijt te kunnen.
Maar ik wil wel zeggen, dat mijn pony er niet ongelukkig door is geworden. Haar manen zijn erg gegroeid sinds ze bij mij is. Zeker een handbreedte of 2 (best veel voor een al ouder haf (8)). En dat was ook wel weer een teken dat het goed ging. Maar toch heb ik haar liever op de wei, kan dat niet dan maar wat vaker er heen, dan kost het houden van een paard gewoon meer tijd.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:17

He kawa, mijn vraag was niet zo bedoelt.
Ik vraag me soms af hoe mensen dat doen 2x of vaker per dag naar hun paard terwijl ze werken.
In het weekend ga ik ook twee keer per dag, maar doordeweek lukt mij dat echt niet. Al zou ik erg graag willen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:25

Cer schreef:
Nou Sonja, zullen we onszelf dan maar aangeven als paarden mishandelaars....?? Frusty Knipoog

oef, dan ben ik ook wel ERG slecht voor m'n paardje jee.............. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:28

Van mij was ook niet lu||ig bedoeld.
Maar ik denk zet er maar ff neer dat ik geen uitkering trek, voordat er mensen zijn die denken, lekker trut daar, zij kan smiddags naar het paard van mijn centen.

Juist ook omdat ik ME heb, en dus niet elke dag de fut heb om Kawa beweging te geven, is het voor mij erg belangrijk een stal te hebben, waarvan ik zeker weet dat hij beweging en afleiding genoeg krijgt.

Ik ben dan misschien maar een zeikerd, maar ik kan snachts niet slapen als ik weet dat Kawa de hele dag op stal gestaan zou hebben.
Ik ben om die reden ook weg gegaan bij mijn vorige stal omdat de belofte van elke dag naar buiten niet meer nageleefd werd.

Als ik dan nu het zonnetje zie en ik weet dat mijn paard binnen staat, knaagt dat enorm aan mij.
En ja, daar word ik zelfs ongelukkig van.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:55

Ik werk van 's morgens 7 tot 16.00 dan naar huis eten en 's avonds naar het paard waar ik een uur of 3 ben waarvan 1 uur rijden. Verder komt ie er niet uit. Hij staat wel in een buitenbox, dus frisse lucht genoeg (onder de vliegtuigen). In het weekend ritten van 2 à 3 uur lekker het bos in. Maar volgens jullie is dit niet genoeg. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen voor meer beweging. Omdat het een hengst is kan hij toch al niet met andere paarden los. Af en toe staat hij samen met een ander ruintje maar verder altijd alleen. Omdat hij voldoende beweging en voer krijgt vind hij er niets aan om hele dagen op het land te staan.
Dus ik geloof dat ik mijn paard ook maar moet verkopen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:01

Cer schreef:

Ik ben ook een dierenbeul Haha! Mijn paard heeft ook geen dagelijkse weidegang. Hij komt overdag wel buiten in de paddock, maar de ene dag vindt ie dat anderhalf uur lang leuk en de andere dag heeft ie het na een minuut of 20 wel gezien.... Moet ik hem dan voor het hek heen en weer laten rennen? Dus ik kom ook niet altijd aan de "minstens drie uur beweging per dag". Ik werk namelijk ook gewoon fulltime. Hij staat overigens samen met nog 2 paarden op stal, dus aan sociale contacten geen gebrek. Iedere zomer krijgt ie 1 maand vakantie op de wei. Dan mag ie logeren bij iemand met heel veel land en heel veel andere paarden. Ik geloof niet dat mijn paard diep ongelukkig is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:08

Inderdaad een paard hoort buiten te staan, heb je die mogelijkheid niet..probeer hem dan zoveel mogelijk beweging te geven..
Toen we Sunny kochten had ze twee jaar op stal gestaan, en als ze "geluk" had mocht ze er 1 uur per dag uit, om lekker aan de slof gereden te worden..
Nu hebben wij er inmiddels 5 jaar en het is niet te geloven hoe ze is opgeknapt.. Ze glimt, heeft een mooie vacht, alleen is ze niet enthousiast met regen of erge kou..
Nu heeft ze standaard twee dikke dekens op en nu is het goed..ze heeft het niet meer koud en staat lekker de hele dag te grazen en is de andere aan het terroriseren klein Extreme duivel ...
Maar ook Sunny staat wel eens binnen, als het echt vreselijk regent of het weiland is en grote modderpoel..maar ook dan komt ze wel buiten om gereden te worden om of te wandelen..
Weidegang is onzettend belangrijk..
Bij sommige stallen houden ze express op stal..vanwege risico blessures of andere onzinnige dingen.. ik vind dat echt belachelijk..kijk als je echt de mogelijkheid niet hebt is het wat anders, maar zorg dan dat je paard nog wel voldoende beweging en vooral frisse lucht krijgt!!
Laatst bijgewerkt door youngster op 21-02-03 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:09

Bij weide gang, bedoel ik ook gewoon buiten.
Ik heb verder geen tijden gezegd, alleen dat ik het te weinig vind als ze maar 1 uur uit de stal komen en dan nog om te rijden ook.

Wat voer er verder mee te maken heeft snap ik niet hoor, maar dat zal wel aan mij liggen.

En heb je zelf geen tijd, is een verzorger toch ook een optie.
Of een stalgenoot die wil helpen.
waar een wil is, is een weg.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:15

ik vind het heel erg belangrijk!
mijn pony staat gelukkig ook 24/7 buiten in de zomer en winter.
lijkt me maar niks voor een paard als die nooit zich even uit kan laten, omdat áls hij eruit gaat er een mens bij is en dus moet gehoorzamen.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:21

Er zijn mensen die gewoon ECHT geen kans zien om hun paard eruit te laten komen.
Vanwege hele dagen werken, kinderen, echtgenoot, enz. noem maar op.

Maar kies dan voor een verzorgster of zo, of voor een stal waar het dus voor je gedaan wordt.
En als je zegt: die stal is in dit gedeelte van Nederland niet betaalbaar, neem dan een stal die op andere faciliteiten minder is, bijv. geen binnenbak of een minder grote/goede bak of uitrijmogelijkheden.

Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar om je paard zonder weidegang goedkoop te stallen... ja dat kan ik hier in het oosten ook. Daar bespaar ik mijzelf een hoop mee.
Aan de andere kant heb ik dan wel een paard die niet lekker in haar vel zit, en dat wil ik niet.
Ik wil dat ze gelukkig en gezond is, en als ik die stal met binnenbak niet betalen kan (kan ik ook niet), dan niet mijn paard naar een stal met binnenbak zonder wei...
Dan dus maar een stal met alleen buitenbak van 20 bij 40, geen solarium, geen stapmolen, maar... altijd wei.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij mensen in de knel zitten en het een tijd moeilijk is...
Maar ik probeer zoveel mogelijk mij aan een leuke regel te houden:
Eerst het paard, dan ik.
En anders geen paard. Bloos

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:26

Waarom een verzorger nemen, ik kom toch zelf elke dag? En in het weekend meestal hele dagen alleen voor hem. En voer heeft ermee te maken dat hij het gras niet extra nodig heeft. Hij heeft op stal contineu hooi tot zijn beschikking. En frisse lucht krijgt hij ook de hele dag door, wat voor weer het ook is. Staat namelijk met een open bovendeur die nog nooit dicht is geweest.
Verder kan hij regelmatig zij ei kwijt in de binnenbak los of op de dijk en heeft geen overmatige energie over. Hij glimt als een spiegeltje en heeft hoeven waar de smit nog steeds jaloers op is. Dus ik zie niet wat hier het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:36

Wat hier het probleem is, ojee nou krijg ik echt half bokt op me.

Vele vinden de bio industrie dierenmishandeling.
Beesten die 24/7 in een kooi zitten.
Om uiteindelijk geslacht te worden.

Een tijd terug zag ik een documantaire op tv, dat ging over de doodstraf.
In America is 1 plaats waar mensen die eigenlijk de doodstraf zouden krijgen, nu levenslang krijgen.
Deze gevangenen vonden die vreselijk, ze gingen liever dood, dan hadden zo nog een uitzicht om af te tellen. Nu wisten ze niet meer hoelang ze nog moesten.

Iedereen valt over de bio omdat ze dood gemaakt worden.
Maar misschien zijn die beesten wel beter af dan die beesten met levenslang.

Jaja, val maar aan, ik hou mijn schildje op Haha!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:36

KingMarco schreef:
Waarom een verzorger nemen, ik kom toch zelf elke dag? En in het weekend meestal hele dagen alleen voor hem. En voer heeft ermee te maken dat hij het gras niet extra nodig heeft. Hij heeft op stal contineu hooi tot zijn beschikking. En frisse lucht krijgt hij ook de hele dag door, wat voor weer het ook is. Staat namelijk met een open bovendeur die nog nooit dicht is geweest.
Verder kan hij regelmatig zij ei kwijt in de binnenbak los of op de dijk en heeft geen overmatige energie over. Hij glimt als een spiegeltje en heeft hoeven waar de smit nog steeds jaloers op is. Dus ik zie niet wat hier het probleem is.

Probleem is dat een paard zijn benen wil strekken, wil lopen.
En dat gaat niet in een stal.
Ook al heeft hij geen overmatige energie, en glimt hij, tja...
Ik ben aan de chemokuren en zie er op het moment ook zo uit. Tong uitsteken

Nee ff serieus, ik vind het voor een paard beter dat hij ff kan rennen, veel lopen (langdurig bedoel ik eigenlijk) zodat hij niet te stijf wordt enz.
Verder is geestelijk gezien afleiding ook belangrijk, en wat dacht je van de omgang met andere paarden?
Hoe kan hij met andere paarden omgaan als hij nooit bij hen (los) in de wei of paddock of zo staat Verward

Zowel geestelijk als lichamelijk lijkt me dat weidegang goed is voor paarden toch? Knipoog

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:07

Nou, ik heb het zo grofweg ff doorgelezen, en ik zie dat de meningen nogal verschillen?

Persoonlijk ben ik een duidelijk voorstander voor weidegang en sociaal contact met andere paarden. Voor uitleg verwijs ik graag naar het eerste bericht van Desiree...
Kore komt ook geen hele dagen op de wei, op stal bij ons gaat het ook in twee delen. Elke morgen worden ze rond 07.00 op de wei gezet, en gaan ze rond 14.00 weer naar binnen en mag de tweede groep. Ik kom meestal rond 20.00, ik werk namelijk ook fulltime!! Dan poets ik uitgebreid, rij zo ongeveer drie kwartier, en na afloop gaat ze weer op stal. Ik vind dit een goede dagindeling, al mag ze eventueel nog langer op de wei, maar dat gaat niet ivm de anderen (tweede sessie zeg maar).

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:10

Ik vind weidegang zeer belangrijk.
Je paard kan zich uitleven wanneer die wil .
Ik vind het belangrijk, om een paard elke dag te rijden en weer opstal te zetten is ook niks.
Ook het contact tussen de paarden is erg belangrijk *LOL*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:32

Ik zelf vind het SUPER belangrijk. Ik merk aan mijn paard dat hij da tnodig heeft, ff lekker spelen en jolig doen. Ook om zijn overtollige energie kwijt te kunnen.
Nee 1 dagje op stal dat kan in uiterste gevallen 2 wordt al wel veelste veel en zet ik hem liever ff een uurtje in de stromende regen dan dat hij de hele dag op stal staat.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:42

Desiree schreef:
weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. GA maar na: een paard is een kuddedier en van nature loopt hij gemiddeld een 30 km. per dag. Daar is hij ook op gebouwd en wij als ruiter maken er maar wat graag gebruik van maar willen er geen rekening mee houden. Plotseling wordt hij opgesloten, geen sociale contacten meer, geen beweging, beetje vastroesten de hele dag en dan komt het vrouwtje en dan HOPPEKEE moet hij in een uur loskomen. DAt is toch hardstikke tegenstrijdig? weidegang is belangrijk voor
- het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.

helemaal mee eens