Pensionstal: is dit te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Pensionstal: is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:01

Ik vind de prijs helemaal zo gek nog niet met die faciliteiten, zou voor mij alleen niets zijn dat de club zo enorm is.

En wat betreft het voer... dat zou je per paard moeten bekijken. Mijn paarden staan stil en krijgen enkel muesli voor het idee (Haf 1/4kg en NRPSer 1/2kg), is genoeg voor ze Lachen Uiteraard wel wortelen en hooi of kuil.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:59

Julliette schreef:
Julliette schreef:
Me erin verdiepen is sowieso handig! Fijn te lezen in elk geval dat jouw Fries (Lammie) het prima doet op relatief weinig brok.
Ik ga eens even lezen hoe het bij anderen zit. Lachen

Dank voor de uitleg, maar met de Lammie tussen haakjes bedoelde ik dat ik het tegen jou had, omdat je nickname zo is Knipoog

ooh ok...ik dacht al...hahaha

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:03

ik betaal 150€ per maand, hebben hun eigen stukje weide, voer moet ik zelf kopen, vind ik persoonlijk heel fijn. zij voeren de paarden smorgens en savonds en ze krijgen 7 kg hooi per dag(van hun uit) de boerenpaarden 12 of 14 kg dacht ik, stallen worden 2x per dag uitgemest, ge moet gewoon zeggen hoeveel en wat ze moeten geven Haha!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:20

Het feit dat de hoeveelheid voer niet per paard aangepast kan worden geeft wel een idee over de manier waarop er daar met de dieren wordt omgegaan. Ze zijn een nummer en verder niks. Dan zal er waarschijnlijk ook in andere aspecten van de verzorging minder goed mee omgegaan worden.

De prijs is redelijk maar voor dat geld krijgt je paard écht niet genoeg te eten. Je zal zelf moeten gaan bijvoeren, neem die kosten ook maar mee in rekening voor je beslist.

Ellen_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:53

Zelfs voor mijn NRPS-merrie (d-pony) zou dat niet genoeg zijn, ze verbruikt ontzettend veel energie! Al ken ik ook paarden die van de lucht al dik worden.... Ja Ik geef dus bijna 3 kilo muesli per dag en zoveel hooi als ze hebben wil.
Verder nog wortels en wat oud brood, roggebrood is haar favoriet Pling . Ze is allesbehalve dik, ondanks de hoeveelheid voer.
Ik zou idd wel moeite hebben met het feit dat het zo groot is, ze kennen je paard dan niet, zijn gewoontes en voerbehoefte etc, maar ieder zijn eigen ding. Hopelijk vind je een leuk paard en kom je op de stal waar je het naar je zin hebt, wat anderen ook zeggen. Succes!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:03

Ik vind iedereen ontzettend negatief over deze stalling. Het lijkt mij heel fijn daar. Er zijn drie bakken, dus de kans dat je allemaal tegelijk rijd is niet zo heel groot, zeker niet als je overdag ook kunt. Mijn ervaring is dat je soms niet eens merkt dat de stal zo groot is. Je moet gewoon even uitvinden wanneer het rustig is en wanneer druk. Omdat het hier om volpension gaat zullen mensen ook minder lang of vaak op stal zijn, zoals je al aangeeft. En met zoveel mensen is er altijd wel iemand die dezelfde ideeen heeft als jij.
Je paard komt buiten met anderen, dit wordt voor je geregeld, kan grazen en staat ook relatief lang buiten.
Er wordt ruim kuil gevoerd en ook brok zit inbegrepen. Persoonlijk denk ik dat je met een kilo een aardig eind komt, maar hier valt altijd wel een mouw aan te passen. Ik denk dat er heel veel stallen zijn waar er wordt gekort op voer, of waar er weinig voerbeurten zijn. Als er maar genoeg ruwvoer is zou ik hier persoonlijk niet zó een drama van maken.
Er zijn goede uitrijmogelijkheden.
Ik vind de prijs heel fair gezien de faciliteiten. Ik mis heel even waar je vandaan komt, maar ik denk vind het voor de Randstad zelfs al bijna goedkoop.
Dat ze groot zijn hoeft niet meteen te betekenen dat je alleen een nummertje bent, misschien betekent het wel dat ze heel prettig zijn en daarom kunnen uitbreiden.

Ik zou zeggen: ga eens een paar keer langs!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:36

Ik vind het raar dat ze standaard ieder paard een kilo voeren. Ik heb 3 mini shetten, dat zou betekenen dat mijn merrie gigantisch af gaat vallen, het veulen en mijn ruin groeien uit hun voegen, dus dat vind ik vreemd. lijkt mij dat je minimaal moet kunnen aangeven dat het minder moet, of wat als je een paard hebt die het merk voer wat gevoerd wordt niet verdraagd. Kan dat besproken worden en aangepast, zo ja dan lijkt het mij verder een goeie stal, mits je tegen de drukte kunt. En nee ik ga niet uit van 100 man tegelijk, want ik weet uit ervaring dat het juist op de grote stallen vaak rustiger is dan op de kleinere stallen, maar als je in spitsuren komt dan is het wel aanpassen denk ik.

Verder vind ik 3 keer per week opstrooien erg minimaal, zeker in combi met een keer per week mesten. (er van uitgaande dat ze op stro staan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:06

Het lijkt me juist gezellig met zoveel mensen, altijd iemand om samen mee te rijden of omstebeurt, dekken op en af te doen enz...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:31

Voor het geld krijg je mooie facaliteiten!

Je kan nu over de hoeveelheid voer nog niets zeggen, dat ligt echt aan je paard (wat er nu nog niet is??)..
Mijn fjord zou met 1 kg bv al teveel krijgen, zij krijgt 2 keer een kwart (smorgens muesli en savonds basisbrok). En ze krijgt onbeperkt hooi (in de winter, zomers staan ze 24/7 op de wei, als die kaal is, ook onbeperkt ruwvoer).

Met zoveel mensen kan je idd het een en ander afspreken. Als het voer te weinig is kan je zelf een ton met voer neerzetten bij je box, de pensioneigenaar kan daar altijd een schep uit geven of een stalgenootje als je zelf niet kan.

Deken moet echt geen probleem opleveren, want dan zou iedereen met een paard op pension datzelfde probleem hebben, kijken of je elkaar van dienst kan zijn.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:32

het klinkt heel goed
bik betaal 195 euro per maand maar wij hebben geen
binnenbak. het is wel een grote stalling zeg:O
bij ons staan er 35 paarden dat vond ik al redelijk veel.

Julliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:23

Ik woon op de Veluwe, in de buurt van Arnhem en inderdaad, een paard is er nog niet, want ik ben me nog volop aan het orienteren.

Ik vind de grootte van de stalling geen probleem: ik weet namelijk dat veel klanten meerdere paarden enkel voor de fok in penion hebben (en hun paarden dus niet rijden) en er erg veel recreatieruiters zijn. Betekent dus dat het gebruik van de bakken best meevalt en je er vrijwel altijd terecht kunt zonder omver gereden te worden door anderen Knipoog.

Verder maakt de omvang juist geen negatieve indruk op me, maar juist een hele gestructureerde en duidelijke. Alles ziet er picobello uit en de sociale controle is er groot. Dus wat dat betreft zie ik minder beren op de weg dan een een aantal anderen die hier op hebben gereageerd.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:57

ik vind zelf 1x per dag brok te weinig bij ons krijgen ze s ochtends en s avonds brokken en kan je kiezen uit muesli, granenmix en bix en hoeveelheid kan je zelf zeggen. En als je stal word gemest dan hebben ze hooi als ze binnen komen en ze staan van 9.00u buiten en de laatste staan om 4 uur half 5 binnen en dan praat ik over de winter in de zomer staan ze langer buiten. En bij ons hebben eigelijk de meeste paarden dekens om en zijn dan ook geschoren en die houden eigelijk de zelfde deken om snachts en overdag maar ik weet niet heo het bij die pensionstal is

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:14

Ik vind het helemaal niet zo belangrijk hoe vaak er brok wordt gevoerd... Wel hoe veel/ hoe vaak er ruwvoer wordt gevoerd...

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:43

Ik ben wel even benieuwd in welke provincie je woont. Want voor de prijs is dat erg belangrijk. Ik woon in de provincie groningen en het is hier een stuk goedkoper als in het zuiden/westen van NL.

Voor wat betreft de dekens: mijn paard staat ook lekker de hele dag buiten en ik heb hem nu een waterdichte winterdeken om. Die doe ik alleen af als ik ga rijden / poetsen / andere dingen. Verder heeft hij hem gewoon dag en nacht om, dat kan geen kwaad.
"s Zomers heb ik hem geen deken om maar een vliegendeken kan ook prima, dan is het ook niet erg als die gewoon 's nachts ook om heeft.

Wat het biks betreft: 1 kg kan wat weinig zijn. Is ook afhankelijk van wat je met je paard gaat doen.
Ik heb mijn paard voor de wedstrijden en recreatie en ik voer hem 1,5 kg biks en 1.5 kg musli per dag. Maar de pony van m'n zusje kon al met 0.5 kg biks per dag doen. Is dus per paard verschillend.
Je zou als je een paard krijgt die wel meer krachtvoer nodig heeft gewoon zelf bij kunnen voeren na het rijden. Maar als je dan een keer een dagje niet heen gaat dan krijgt hij dus maar 1 kg.

Ik betaal btw 110 per maand maar zoals ik al zei woon ik in het Noorden van NL.
Mijn paard krijgt 3 keer per dag hooi/kuil, staat overdag in de bak. Krachtvoer moet ik zelf kopen maar de staleigenaar voert het wel elke dag voor me. Geen binnenbak, wel 2 buitenbakken aanwezig. 's Zomers weidegang.

Ik zou zeggen: kijk ook nog even verder om je heen bij andere stallen. Dan kun je een beetje vergelijken.

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:02

Klinkt op zich zeker niet slecht! Fijne prijs voor faciliteiten. Ik zou wel zeker nog eens gaan praten over het eten. Misschien kan je je paard zelf 's avonds nog hooi geven?

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:44

voor die prijs vind ik dat je een heel erg fijne pensionstal gevonden hebt. Veel weidegang met soortgenoten, 3x per dag voeren. Een binnenbak Lachen 2 buitenbakken.
Als je je er goed bij voelt zou ik het zeker doen. Als je wat intensiever gaat rijden kan je eventueel zelf nog krachtvoer bijgeven. zal dan op iets van een 20€/maand extra uitkomen en dan nog vind ik de prijs te doen.
ik betaal 300 op de pensionstal waar ik sta.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:01

ben eigelijk wel nieuwgierig welke stal dit is. Het klinkt namelijk wel goed voor die prijs, alleen jammer van die kilo. (ligt er wel aan wat voor een brok) maar dat is met zelf bijvoeren goed te doen. Die van mij doet het op 3/4 kilo en al ze voldoende ruwvoer krijgen is dat meestal wel te doen

DUS DOEN

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:22

Is dit de stal in wolfheze. Het nadeel daar vind ik dan dat ze los naar buiten/binnen gaan en dat dat best wel hard gaat. En het voer ligt al in de bak voordat ze binnen komen dus lopen ze vaak maar een stal in. Ik heb dit gehoord van meerdere mensen maar dus niet zelf gezien dus 100% zeker weet ik dit niet.Ik heb voor een stal in doorwerth toen gekozen. Is ook een fijne stal. Weidegang hele jaar door in de zomer van 9 tot 17 in de winter wat korter, brok zoveel je wilt, meer dan genoeg ruw voer, elke dag mesten, 20x80 buitenbak, longeerbak en als het goed is volgende winter een binnenbak. Er staan 45 paarden. We hebben verschillende prijzen. Stal van 2.50 x3m kost 200. 3x350 220 en 2.50x4.75 230. Bij mijn onderschrift staat een link naar de advertentie mocht je intresse hebben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:04

Volgens mij bgaat dit inderdaad over de Henriettehoeve in Wolfheze Knipoog
Ik heb daar een tijd een aantal paarden gereden (sta nu zelf met mijn paarden op een stal op 2 km afstand van de Hen.Hoeve.)
Het is er inderdaad erg gestructureerd, maar dat lijkt mij prima.
En inderdaad is het er nooit heel erg druk, er staan veel paarden, maar een heel groot deel daarvan word niks mee gedaan of staat in de opfok.
Het nadeel vind ik daar dat er geen prettige sfeer heerst, er is bijvoorbeeld veel geroddel en echt een vast "bak"ploegje dat altijd zit te roken en te zeiken, verschrikkelijk!
(Nou kan je zeggen daar trek ik me niks van aan, zoals ik ook dacht, maar of je wil of niet, je raakt toch wel betrokken op 1 of andere manier Scheve mond )

Je krijgt daar ook gerust zoveel brok je nodig hebt hoor Lachen
En je hebt inderdaad goede uitrijdmogelijkheden.
Maar die heb je bij ons ook.
Nadeel vind ik ook de hoeveelheid paarden, ze zullen minder snel zien dat je paard iets mankeerd dan bij ons op stal.

Sheffie; Bij ons gaan ze toch ook los naar buiten over het koeienpad, dat is echt precies hetzelfde als daar hoor!
(Niet dat ik het prettig vind Nagelbijten / Gniffelen )

Tja, je zal het af moeten wegen tegen elkaar.
Ik zelf heb het meer met kleinschaligheid en elkaar kennen, controle op de paarden etc, ipv grootschaligheid en slechts een kwart kennen van iedereen die er komt..maar dat is persoonlijk!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:09

Sheffie; Bij ons gaan ze toch ook los naar buiten over het koeienpad, dat is echt precies hetzelfde als daar hoor!
(Niet dat ik het prettig vind Nagelbijten / Gniffelen )

ja maar bij ons gaat het er niet hard aan toe en het is een recht stuk.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:35

Wat ik me nou afvraag... Als je paard van 9 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags buitenloopt en daarna nog weer brokken krijgt, kun je pas daarna rijden. Dus pas vanaf minimaal half 5. Dit vind ik eigenlijk best laat.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:18

Ja dat is zo. Maar gebeurt dat niet bij meerdere stallen. Ik voer ze zelf dus heb daar gelukkig geen last van. Maar bij ons krijgen ze ook meestal gelijk brok als ze de wei uit komen en dat is ook rond die tijd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 07:32

Hetgeen aangeboden wordt lijkt mij goed. Indien je paard meer voer nodig mocht hebben dan zou ik toch vragen of de pensionhouder meer wil voeren aan je paard (extra bijbetalen natuurlijk). Wil hij dit niet dan zou ik als ik jou was daar geen punt van maken en zelf na het rijden (werk) bijvoeren. En die dekens ik gebruik eigenlijk alleen een zweetdeken. Bij jou is dat anders dan kun je misschien afspraken maken over en weer met stalgenoten. Lijkt mij niet zo'n probleem.
Accomadatie en locatie klinken goed en als de sfeer ook goed is zou ik er voor gaan.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 07:41

Qua voer, msschien mag je zelf (na het rijden) wat kuil of hooi bijvoeren?
En brok, overleg eens of het goed is als je 2 emmertjes aan je stal hangt, dan hoeft de staleigenaar deze alleen maar 2 x per dag om te kiepen in de voerbak.

Het gedoe met dekens hou je als ze in een koppel buiten staan. Het is kiezen of delen Knipoog

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:09

En, TS; hoe staat het ervoor inmiddels?