Ontwerp nieuwe stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ontwerp nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:10

Belgisch voor schoonmaken Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:04

ik weet eigenlijk niet zo veel van die regels hoor. maar heb me daar wel eens in verdiept. En ik was toen tegengekomen dat de vroegere afmetingen 3 bij 3 waren (klopt he? dat was altijd standaard) En dat dat veranderde in schofthoogte x 2 (wat ik al eerder schreef). Dus wat iemand anders ook al aangaf: paard van 1.75m heeft al een stal van 3,5 meter bij 3,5 meter nodig. En dan kan het best dat iemand een paard gezien heeft/had die prima in een 3 bij 4 kon liggen, maar dan zijn dat de regels nog niet. Snapje?

Ik zag paar weken geleden ook een grote haflinger in een ienieminie stalletje staan (op een manege zelfs!!! waren duidelijk de oude ponystallen). misschien was het 2 bij 3 meter. die 3 meter geloof ik niet eens. Paard zag er niet zielig uit, gewoon zoals t hoort een vrolijke haflinger aan het eten, maar vind je dat normaal? Beest kon bijna niet draaien.

Tuurlijk, das extreem, en is ook helemaal niet te vergelijken met dit verhaal van stallen van 3 x4 of 4x4 keuze.
Maar ik wil alleen maar aangeven, als die regels gelden zou ik (persoonlijk) als ik dan nu toch vanaf de grond zou beginnen, alles gelijk goed doen. want als ze nu nog niet gelden (iemand zei dat hier he, geen idee wat er waar is want ik heb geen stallen), dan gaan ze heus over een paar jaar wel gelden. En dan zijn er misschien wel minder klanten die naar jou te komen "want die heeft te kleine stallen".
Wat iemand schreef dat er dan ineens stallen verbouwt zullen moeten worden, dat lijkt me niet. heb ik geen idee van eigenlijk maar dat zou wel heel extreem zijn- en wie betaald dat dan. de regelstellers of die staleigenaren allemaal zelf? Dat is al een discussie op zich! Maar zoals ik hierboven aangeef, is dat wat ik er mee wil bereiken Lachen

tuurlijk kunnen ze zelfs in een 3 x 3 stal staan, dan vind je 3 x 4 helemaal luxe in jou ogen. maar vind je het eerlijk:) EN ook een beetje kijken naar je toekomstige klanten misschien. Ik weet zeker dat ze bij 4x4 sneller ja zullen zeggen dan bij 3 x 4 als ze met een paard van 1.75 aankomen Knipoog

Oh en dat van het kuisen is waar. Ik heb een openstal : ze poepen buiten Ja plassen doen ze nog wel stiekem binnen, maar dat komt omdat ik weinig zand buiten heb (maar een randje) de rest is stenen. Dus ik zou ook daar weer gaan voor open wand, en naar buiten die handel! Maar met een deur, voor nood zegmaar:)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:13

Waar je over na moet denken:
Isolatie
Ventilatie
Makkelijk bereikbaar met hooi stro ed
Makkelijk uit te mesten
Makkelijk met iets te bereiken voor t geval van overlijden of verlamming ed
Brandveilig

en ik heb ook stallen van 3 bij 4. En die zijn groot genoeg. Ook voor een paard van 1.75.

Hier in de buurt hebben ze een lopende band onder de vloer door gelegt. En bij elke stal een opening gemaakt met planken dr op. Je haalt de planken er af. Schept de mest ed er op en gaat zo met de lopende band naar de mestbult toe. Ideaal.. Maar is meer iets om over na te denken bij nieuwbouw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:47

FahyaFemke schreef:
Wat iemand schreef dat er dan ineens stallen verbouwt zullen moeten worden, dat lijkt me niet. heb ik geen idee van eigenlijk maar dat zou wel heel extreem zijn- en wie betaald dat dan. de regelstellers of die staleigenaren allemaal zelf?
Als je als eigenaar van nieuwbouwstallen dus had kunnen weten dat er regels gaan veranderen ben je dus zelf verantwoordelijk voor de extra kosten die aanpassing met zich mee brengt.
Voor de rest zal er een overgangsregeling komen van een x-aantal jaren, waarschijnlijk gekoppeld aan een hinderwetvergunning (elke 10 jaar opnieuw te verstrekken). En zolang de stallen dan niet voldoen aan de dan geldende regels wordt er dus geen nieuwe vergunning verstrekt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:26

DubbelDun schreef:
FahyaFemke schreef:
Wat iemand schreef dat er dan ineens stallen verbouwt zullen moeten worden, dat lijkt me niet. heb ik geen idee van eigenlijk maar dat zou wel heel extreem zijn- en wie betaald dat dan. de regelstellers of die staleigenaren allemaal zelf?
Als je als eigenaar van nieuwbouwstallen dus had kunnen weten dat er regels gaan veranderen ben je dus zelf verantwoordelijk voor de extra kosten die aanpassing met zich mee brengt.
Voor de rest zal er een overgangsregeling komen van een x-aantal jaren, waarschijnlijk gekoppeld aan een hinderwetvergunning (elke 10 jaar opnieuw te verstrekken). En zolang de stallen dan niet voldoen aan de dan geldende regels wordt er dus geen nieuwe vergunning verstrekt.

aha! dat klinkt logisch ja!
Verhelderend:)

stal met planken als ondergrond? Dat gaat toch rotten na een lange periode?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:29

ik heb alleen de eerste pagina gelezen, dus weet niet of het al vermeld is.
wij hebben nu nieuwe stallen van 3,5 bij 3,5. ik vind deze echt ruim genoeg voor
een groot paard. dit is ook volgens de nieuwe eisen die eraan komen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:06

MarcR; wat is kuisen?[/quote]

Kuisen jullie de stal van jullie paard nooit of doen we dat alleen in Vlaanderen ? Knipoog
Kuisen = mest + vuil stro of vlas weg en proper erin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:11

En nu gaan ze vragen wat 'proper erin' is Clown

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:22

DubbelDun schreef:
En nu gaan ze vragen wat 'proper erin' is Clown

Ai ai ai met al die Nederlanders op dit forum Haha!

proper erin = hooi of vlas, dat nog niet gebruikt is, uitspreiden op de bodem van een stal, in voldoende hoeveelheid zodat het paard tevreden is. Knipoog

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 15:11

hier de beloofde foto's.

krijg je mischien een iets betere impressie

linkerhelft voorkant
Afbeelding

rechterhelft voorkant
Afbeelding

linkerzijkant (hier zou de extra deur dan kunnen komen)
Afbeelding

hiermee zie je enigzins hoe hoog het is, de ruimtes met 2 verdiepingen beginnen op de hoogte waar je het hout door de muur ziet komen. de opening beneden is zn 2.20 hoog.
Afbeelding

binnenkant linker ruimte, enige probleem daar is links achter in de hoek die kast, daar zit een pomp in die niet verplaatst kan worden.
Afbeelding

linkerruimte uitzicht op buitendeur
Afbeelding

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:54

Nog een andere vraag, maak je het in de winter trouwens niet onnodig koud met windgaas? of houd het ook aardig de kou tegen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:55

De kou blijft hetzelfde, maar de gevoelstemperatuur is wel beter omdat je minder wind hebt.
In dichte stallen is het wel aanzienlijk warmer door de 'kacheltjes' die binnen staan Haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:07

Ik heb nu stal van 3 x 4 en zou dit bij een volgend bouwplan toch liever minimaal 3,5 x 4 zien. Vooral grotere paarden kunnen dan toch makkelijker draaien.
Begrijp ik goed dat je solarium bij een uitgang wilt maken? zo ja dan zou ik dit niet doen, is een onrustige en koude plek.

Zadelkamer komt niet ruim over, maar dit is afhankelijk of het voor je zelf is of ook pensiongasten.
Waar zet je voerkar, kleine (dag/week) voorraad hooi/stro, rieken, scheppen etc.
Let op aan welke kant je drinkbakken doet ivm bevriezen.
Over kou voor de paarden zou ik me niet zo druk maken, die van mij kunnen altijd naar buiten (kwpn-er) en staat alleen binnen bij hele erge wind.

Waar is je mesthoop (ivm uitgang om zo kort mogelijke weg naar de mesthoop te creeeren).
Poetsplaats?
Hoe wil je hooi voeren? voor of in de box? Voor de box zou mijn voorkeur hebben ivm vertrap mogelijkheid in de box maar dat vraagt dan een andere voorkant.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:49

heb besloten dat het solarium beste ook naar de linkerruimte kan komen, zit nog wel te twijfelen voor een 2e uitgang aan de voorkant in het midden van de stallen, of alleen in de linkerruimte aan de zijkant.

mesthoop ligt op het moment niet ideaal, ligt z'n 50 meter lopen vanaf de stallen, wil deze tezijner tijd verplaatsen naar de zijkant van de stal, indien dit weer mogelijk is qua vergunningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:52

Té dicht bij de stallen wil je hem ook niet hebben ivm vliegen.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:58

vliegen hebben we zo wie zo al Tong uitsteken gaan komend jaar eens beginnen met granulaat op de mesthoop, eens zien of dat verschil maakt

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:22

je zou evnetueel boxen kunnen maken met een
zadelkast eraan vast, dan kun je extra bozen bij maken
in de ruimte wat de zadelkamer zou worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:24

Dat is alleen leuk als je een gangpad hebt van min. 4 m breed.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:32

ik heb geen zadelkamers per box nodig, word puur handel en africhtingsstal, dus heb maar hoogstens 2 of 3 mensen op stal lopen, niks aan pension of ander volk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:33

En gelijk heb je, niks dan ellende met dat volk over de vloer Clown

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 20:35

heb al ooit een poging gedaan, 3 pensionklanten vond ik al teveel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 02:45

ik heb een simpel ontwerpje gemaakt, de niet- verplaatsbare pomp zie ik nu pas dus dat zou anders moeten, zadelkamer en wasplaatsen omruilen oid?

hier het ontwerp:
Afbeelding

mooi dat de schuur open is, zo heb je 't overdag automatisch lekker licht. de loopstal aan de rechterkant vind ik ook een goed idee, twee of drie paarden moet je daar makkelijk kwijtkunnen.

in mijn ontwerp heb ik twee combiboxen gedaan, bij ons op stal hebben we er ook zo één en er kán een verrijdbaar wandje in indien nodig, maar als je de paarden weet te combineren is dat niet noodzakelijk. op die manier kan je in zo'n ruimte meer paarden kwijt zonder de paarden te beperken, bovendien houden ze de mogelijkheid tot goed sociaal contact met alles erop en eraan. zeker voor jonge dieren erg prettig.

persoonlijk vind ik dat je in mijn ontwerp goed kunt zien hoeveel ruimte er per paard beschikbaar is, en als ik het persoonlijk zo bekijk zit dat aardig netjes, en kan je toch minstens elf grote paarden kwijt. als je meer kleinere dieren ook hebt kan je in zo'n combibox en de loopstal wel drie neerzetten, dat houdt ook lekker over.

zelf vind ik het zowiezo een must dat er goed sociaal contact is, en paarden die gedurende de dag samen in paddock of op het land staan maken over het algemeen ook geen problemen wanneer zij samen op stal staan.

ik kan 't nog wel verder toelichten maar het is al laat dus dat kan een andere keer ook wel, haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 09:00

Leuk plan merrieveulen, maar in jouw plan kun je nergens voer kwijt, geen hooi, geen stro, geen rieken, niets.

Ik blijf erbij dat het verstandig is om een grote zadelkamer te maken, ivm mocht je het ooit moeten verkopen, dan is het bruikbaar als pensionstal.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:03

@merrieveulen: mooie oplossing merrieveulen, maar toch niet geschikt voor wat ik wil.

te blessure gevoelig, en niet rendabel genoeg om "maar" 5 sportpaarden te hebben om van te leven.

@vjestagirl: zal toch een kleine zadelkamer blijven, het gehele terrein is in eigendom van mijn ouders en ik neem het over, zal dus niet verkocht hoeven te worden, en verspil dus liever geen ruimte met loze ruimte die ik niet gebruik.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:15

AS: de maat van de boxen is groot zat. Wij hebben ze 4 x 3.30 m en dat is erg ruim!
Hoe ga je de ventilatie aanpakken?
Bij onze schuren is de nok open. (hierover wel eensoort dak zodat het er niet in regent.
Daarnaast achter boxen ook luiken voor de ventilatie:
http://home.hetnet.nl/~stalpegge/images ... lling1.jpg

Deze kun je open en dicht doen. Bv wanneer er een koude wind op staat.

Hoe hoog is de achterkant van de schuur?

Verder vind ik de opzet erg goed! Lijkt op die van ons.
Wellicht is het een idee om van alle stallen die je hebt 2 hoekstallen compleet gesloten te maken. (of was je dat bij alle boxen van plan)
Boxen met tralies werkt goed, immers contact onderling, maar sommige paarden kunnen hier toch niet mee omgaan.