Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Een grootschalige stal zal dat minder snel hebben, maar bedragen van 465 EUR per maand vind ik schrikbarend hoog. Dan moet je wel 'elite' voorzieningen hebben...en je paard op 'goudkrullen' hebben staan

Paard heeft een box van 3x3 en staat op stro
Ik zit overigens in de hoekse waard, wat 20 km van rotterdam vandaan ligt en dus ook onder randstad valt 
Embe schreef:@montignac: ja, daar heb je een punt... maar ga je daar weg als het antwoord je niet bevalt? (bv: we willen gewoon heeeel rijk worden hihihi) grapje sorry... ik weet van eenstal hier in de buurt die eigenlijk gewoon minder pensionklanten wil en liever horeca uitbreidt (brengt meer op). Dus gaat de pensionstalling met bijna 100,- omhoog...
Tinkerlady schreef:Ik run ook een kleinschalige stal en moet spijtig genoeg wel toegeven dat er wel degelijk sprake is van prijsverhogingen.
* Bij ons is de inkoop van vlas van 5,50 naar 6,50 EUR per pak gegaan excl btw (inclusief bezorgen)
* Losse baaltjes hooi zijn van 2,75 naar 4,50 EUR gegaan!
* Het kuilvoer kopen wij relatief goedkoop in, maar ook dat is gestegen van 25 naar 30 EUR per baal excl btw en exclusief bezorgen. * * Het afvoeren van mest door een ingehuurd bedrijf is bij ons per kwartaal met 25 EUR duurder geworden (brandstof?).
* De basisbrok van hipro is hier met 2,50 EUR per zak van 25 kg duurder geworden sinds juli 2008.
* De basisbrok van pavo is hier met 1,00 EUR per zak van 25 kg duurder geworden.
* De tarieven van hoefsmid zijn ook gestegen (ik ver-lease mijn paarden en zorg dus zelf voor beslag en bekappen, dat zit in de leaseprijs all in), bekappen is van 20 naar 25 EUR gegaan, rondom beslag van 75 naar 85 EUR.
* De tarieven van de dierenarts zijn hier ook gestegen met gemiddeld 5%, bij bezoek aan huis.
* Ook onze paardenvrachtwagen rijdt niet op water en wij merken ook veel van de duurdere brandstof als die voor een uitstapje weer eens volgetankt moet worden. Tractor idem, die we toch inzetten om de bak netjes te slepen een aantal keren per week.
* Kosten voor stroom/energievoorziening hier en petroleum kachel zijn ook hoger geworden.
Dus al met al, begrijp ik best dat er op een bepaald moment sprake moet zijn van een prijsverhoging aan de kant van de stalhouder.
Hier zijn we vorig jaar gestegen met 15% dat kan niet zomaar dit jaar weer. Maar het moet ook niet zo zijn dat je er als stalhouder bij inschiet, op dat randje balanceren wij nu ook. Een grootschalige stal zal dat minder snel hebben, maar bedragen van 465 EUR per maand vind ik schrikbarend hoog. Dan moet je wel 'elite' voorzieningen hebben...en je paard op 'goudkrullen' hebben staan
![]()
Een pensionbedrag van 225-250 EUR per maand voor een paard vind ik vrij normaal nu (regio Gelderland - Brabant). Voorzieningen als een nette box van 3x3, weidegang en een goede rijbaan van 20x40 daarbij incluis.
juval schreef:oeh, wat een geld zeg... extreme verhoging ook. tja, je staat dan wel heel luxe, maar voor dat geld in de maand woon ik in een koopwoning in de randstad met 5 slaapkamers en een grote tuin!!!
staat toch niet meer in verhouding met een stal van 4x4?
Jorine_Falco schreef:Chardon gaat ook met €10,- euro omhoog. En koste al €375,-. Wordt uitgemest, twee binnenrijkbakken, 3 buitenbakken, 4 paddocks, longeerring, 5sterrenmanege, grote kantine, leuke uitrijmogelijkheden..
Montignac schreef:ok... het is een leuk gezicht..zo'n bobcat door de stallen...beetje stinken maar de paarden geven geen kik...die zijn stoned van de diesel! haha
Doortje58 schreef:Montignac schreef:ok... het is een leuk gezicht..zo'n bobcat door de stallen...beetje stinken maar de paarden geven geen kik...die zijn stoned van de diesel! haha
In Tilburg, bij stal Bien Venue, worden de stallen van de voorste hal ook zo uitgemest.......................![]()
Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren, dus zo nieuw is dat systeem niet.![]()
Enne, ...............mijn paard ging er telkens van over de rooie hoor.......................![]()
Die moest in de stapmolen tot ze klaar waren, anders was ie in nog geen 15 min kliedernat van de stress...........![]()
Toen we gingen verhuizen naar een andere stal, was het in no time over, maar daar deden ze het op de "gewone" manier, per stal!!

Montignac schreef: