Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geldt er bij jouw pensionstal een verhoging in de kosten per 1 januari 2009? Zo ja, met welk bedrag wordt dit verhoogd per maand?

1. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 10 -25 euro
155 (31%)
2. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 25 -50 euro
27 (5%)
3. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 50 -75 euro
9 (1%)
4. Ja, de prijs gaat omhoog tussen de 75-100 euro
8 (1%)
5. Nee, er geldt bij ons geen prijsstijging
298 (59%)

Totaal aantal stemmen: 497

ecyoj

Re: Prijzen pensionstalling rijzen de pan uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:14

ok bij de bobcat krijg ik van die kraanmachines tevoorschijn klopt dit?
want dat krijg ik er wel een idee bij. de stallen gaan naar voren en die macine schuift in 1 keer alles weg.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:14

ik betaal nu 335 euro per maand
daar zit wel alles al bij inbegrepen zoals voer en stro en hooi
en alles.. We hebben binnenbak, buitenbak, stapmolen, paddock, longeercirkel en in de zomer weidegang
bij mij zitten geen lessen inbegrepen dus daar komt ook nog eens 4 keer 30 euro bij dus dan zit je ook al aan de 455 euro per maand
wij hebben ook uitschuifstallen echt superhandig scheelt wel wat hernia's Tong uitsteken
1 keer in de week helemaal uitgemest en om de dag mag je zelf het vieze eruit halen en daar word elke dag vers bij gestrooid

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:15

even een indruk

het solarium

Afbeelding
Afbeelding

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:17

@ecyoj..dit is een voorbeeldfoto, even van internet geplukt
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:18

Zal ik mijn stal ook maar even toelichten dan?
Binnenbak (wordt in januari vervangen), 2 buitenbakken, spuitplaats met warm en koud water, dagelijks gemest, zomer en winter hele dag weidegang, inclusief hooi en brok 225 euro per maand. En dat is toch een van de duurdere in de regio.

Embe

@montignac: ja, daar heb je een punt... maar ga je daar weg als het antwoord je niet bevalt? (bv: we willen gewoon heeeel rijk worden hihihi) grapje sorry... ik weet van eenstal hier in de buurt die eigenlijk gewoon minder pensionklanten wil en liever horeca uitbreidt (brengt meer op). Dus gaat de pensionstalling met bijna 100,- omhoog...

ecyoj

ja zoiets had ik in me hoofd

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:20

@wendy: 1 van de duurdere in de regio... zucht... dat is voor ons ongeveer het aller goedkoopste (bij een boertje ofzo en dan moet je veel zelf doen). Nee, daar krijg je bij ons hier (Randstad) bijna niets voor.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:21

Ik run ook een kleinschalige stal en moet spijtig genoeg wel toegeven dat er wel degelijk sprake is van prijsverhogingen.

* Bij ons is de inkoop van vlas van 5,50 naar 6,50 EUR per pak gegaan excl btw (inclusief bezorgen)
* Losse baaltjes hooi zijn van 2,75 naar 4,50 EUR gegaan!
* Het kuilvoer kopen wij relatief goedkoop in, maar ook dat is gestegen van 25 naar 30 EUR per baal excl btw en exclusief bezorgen. * * Het afvoeren van mest door een ingehuurd bedrijf is bij ons per kwartaal met 25 EUR duurder geworden (brandstof?).
* De basisbrok van hipro is hier met 2,50 EUR per zak van 25 kg duurder geworden sinds juli 2008.
* De basisbrok van pavo is hier met 1,00 EUR per zak van 25 kg duurder geworden.
* De tarieven van hoefsmid zijn ook gestegen (ik ver-lease mijn paarden en zorg dus zelf voor beslag en bekappen, dat zit in de leaseprijs all in), bekappen is van 20 naar 25 EUR gegaan, rondom beslag van 75 naar 85 EUR.
* De tarieven van de dierenarts zijn hier ook gestegen met gemiddeld 5%, bij bezoek aan huis.
* Ook onze paardenvrachtwagen rijdt niet op water en wij merken ook veel van de duurdere brandstof als die voor een uitstapje weer eens volgetankt moet worden. Tractor idem, die we toch inzetten om de bak netjes te slepen een aantal keren per week.
* Kosten voor stroom/energievoorziening hier en petroleum kachel zijn ook hoger geworden.

Dus al met al, begrijp ik best dat er op een bepaald moment sprake moet zijn van een prijsverhoging aan de kant van de stalhouder.
Hier zijn we vorig jaar gestegen met 15% dat kan niet zomaar dit jaar weer. Maar het moet ook niet zo zijn dat je er als stalhouder bij inschiet, op dat randje balanceren wij nu ook Huilen . Een grootschalige stal zal dat minder snel hebben, maar bedragen van 465 EUR per maand vind ik schrikbarend hoog. Dan moet je wel 'elite' voorzieningen hebben...en je paard op 'goudkrullen' hebben staan Clown

Een pensionbedrag van 225-250 EUR per maand voor een paard vind ik vrij normaal nu (regio Gelderland - Brabant). Voorzieningen als een nette box van 3x3, weidegang en een goede rijbaan van 20x40 daarbij incluis.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 26-11-08 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:22

en dit zijn de stallen

Afbeelding
Afbeelding

allemaal dik in orde. mijn man heeft niets met paarden maar hier komt hij wel eens na zijn werk in pak!! gaan we lekker eten in een restaurant met uitzicht over de binnenbak met een lekkere kaart.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:22

Poeh, kom ik dan aan met 170 euro inclusief alles, 2 buitenbanen, een paddock en in de zomer 24/7 buiten Tong uitsteken Paard heeft een box van 3x3 en staat op stro Lachen Ik zit overigens in de hoekse waard, wat 20 km van rotterdam vandaan ligt en dus ook onder randstad valt Lachen

Ik heb nog niks gehoord over een verhoging. Misschien als ik van de week ga betalen Lachen

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:23

kleine baaltjes zijn altijd schrikbarend duur: waarom koop je niet de grote?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:23

Embe schreef:
@montignac: ja, daar heb je een punt... maar ga je daar weg als het antwoord je niet bevalt? (bv: we willen gewoon heeeel rijk worden hihihi) grapje sorry... ik weet van eenstal hier in de buurt die eigenlijk gewoon minder pensionklanten wil en liever horeca uitbreidt (brengt meer op). Dus gaat de pensionstalling met bijna 100,- omhoog...

Het is geen discussiepunt of ik weg ga of niet, ik blijf wat mij betreft hier gewoon staan. Ik heb het er wel voor over maar het gaat me om de prijsstijging in het algemeen Knipoog

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:27

Tinkerlady schreef:
Ik run ook een kleinschalige stal en moet spijtig genoeg wel toegeven dat er wel degelijk sprake is van prijsverhogingen.

* Bij ons is de inkoop van vlas van 5,50 naar 6,50 EUR per pak gegaan excl btw (inclusief bezorgen)
* Losse baaltjes hooi zijn van 2,75 naar 4,50 EUR gegaan!
* Het kuilvoer kopen wij relatief goedkoop in, maar ook dat is gestegen van 25 naar 30 EUR per baal excl btw en exclusief bezorgen. * * Het afvoeren van mest door een ingehuurd bedrijf is bij ons per kwartaal met 25 EUR duurder geworden (brandstof?).
* De basisbrok van hipro is hier met 2,50 EUR per zak van 25 kg duurder geworden sinds juli 2008.
* De basisbrok van pavo is hier met 1,00 EUR per zak van 25 kg duurder geworden.
* De tarieven van hoefsmid zijn ook gestegen (ik ver-lease mijn paarden en zorg dus zelf voor beslag en bekappen, dat zit in de leaseprijs all in), bekappen is van 20 naar 25 EUR gegaan, rondom beslag van 75 naar 85 EUR.
* De tarieven van de dierenarts zijn hier ook gestegen met gemiddeld 5%, bij bezoek aan huis.
* Ook onze paardenvrachtwagen rijdt niet op water en wij merken ook veel van de duurdere brandstof als die voor een uitstapje weer eens volgetankt moet worden. Tractor idem, die we toch inzetten om de bak netjes te slepen een aantal keren per week.
* Kosten voor stroom/energievoorziening hier en petroleum kachel zijn ook hoger geworden.

Dus al met al, begrijp ik best dat er op een bepaald moment sprake moet zijn van een prijsverhoging aan de kant van de stalhouder.
Hier zijn we vorig jaar gestegen met 15% dat kan niet zomaar dit jaar weer. Maar het moet ook niet zo zijn dat je er als stalhouder bij inschiet, op dat randje balanceren wij nu ook Huilen . Een grootschalige stal zal dat minder snel hebben, maar bedragen van 465 EUR per maand vind ik schrikbarend hoog. Dan moet je wel 'elite' voorzieningen hebben...en je paard op 'goudkrullen' hebben staan Clown

Een pensionbedrag van 225-250 EUR per maand voor een paard vind ik vrij normaal nu (regio Gelderland - Brabant). Voorzieningen als een nette box van 3x3, weidegang en een goede rijbaan van 20x40 daarbij incluis.

Bedankt voor je uitleg! De prijzen voor pension vind ik bij jou inderdaad vrij normaal. Laten we daar eens voor het gemak 100 euro bij op gooien voor een iets luxere uitstraling.... dan zit je op 350 ipv. 465,- euro... De stal waar ik staa heeft de pensionklanten niet als corebusiness... het is een handelsstal voor sportpaarden op hoog niveau...daar zit denk ik de winst in en voor het algemeen dekkend onderhoud is de pensionstal in het leven geroepen voor een vast maandelijks basisinkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:31

Chardon gaat ook met €10,- euro omhoog. En koste al €375,-. Wordt uitgemest, twee binnenrijkbakken, 3 buitenbakken, 4 paddocks, longeerring, 5sterrenmanege, grote kantine, leuke uitrijmogelijkheden..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:32

oeh, wat een geld zeg... extreme verhoging ook. tja, je staat dan wel heel luxe, maar voor dat geld in de maand woon ik in een koopwoning in de randstad met 5 slaapkamers en een grote tuin!!!
staat toch niet meer in verhouding met een stal van 4x4?

mijn paard woont ook luxe, maar we hebben alleen maar een goede buitenbak, paddock en 8 mnd per jaar weidegang. ze krijgt eten, maar ik moet zelf uitmesten, en de pakken vlas worden los berekend (a 7,50 per pak)
in de maand ben ik minder dan 200 kwijt aan mn paardje

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:34

Tinkerlady: ik kan je verhaal helemaal volgen behalve het stuk over brandstof en het voltanken van de vrachtwagen. De brandstof is de afgelopen weken (als ik kijk naar diesel) van ca. €1,20 naar €1,03 gegaan; dat is toch een aanzienlijke daling (en het zal wellicht nog wel wat goedkoper worden). Ook snap ik niet waarom je kleine baaltjes koopt: die zijn nou eenmaal erg duur !

Overigens betaal ik in NH €125 voor een stal die dagelijks uitgemest wordt (stro), alleen een buitenbak waar ze 's winters overdag in buitenstaan (wel mogelijkheid om nog te rijden) en zomers 24/7 weidegang. Hooi is inbegrepen, de rest (wormenkuren, hoefsmit, overig voer) moeten we zelf betalen. Als ik €465 moest betalen, zou het verhaal eigen paard snel over zijn helaas....

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:34

juval schreef:
oeh, wat een geld zeg... extreme verhoging ook. tja, je staat dan wel heel luxe, maar voor dat geld in de maand woon ik in een koopwoning in de randstad met 5 slaapkamers en een grote tuin!!!
staat toch niet meer in verhouding met een stal van 4x4?

daar ben ik mij ook terdegen van bewust en dat maakt het ook dat ik de kosten graag verantwoord zie Knipoog

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:36

wormenkuur , inentingen en hoefsmid zit bijons er uiteraard niet bij in;) Wormenkuur en inentingen worden wel netjes verzorgd door pensioneigenaar

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:47

Jorine_Falco schreef:
Chardon gaat ook met €10,- euro omhoog. En koste al €375,-. Wordt uitgemest, twee binnenrijkbakken, 3 buitenbakken, 4 paddocks, longeerring, 5sterrenmanege, grote kantine, leuke uitrijmogelijkheden..

10 euro is nog te doen maar als dat ieder jaar zal worden gedaan dan wordt het ook niet misselijk

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:50

Montignac schreef:
ok... het is een leuk gezicht..zo'n bobcat door de stallen...beetje stinken maar de paarden geven geen kik...die zijn stoned van de diesel! haha

In Tilburg, bij stal Bien Venue, worden de stallen van de voorste hal ook zo uitgemest....................... Haha!
Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren, dus zo nieuw is dat systeem niet. Knipoog
Enne, ...............mijn paard ging er telkens van over de rooie hoor....................... Boos!
Die moest in de stapmolen tot ze klaar waren, anders was ie in nog geen 15 min kliedernat van de stress........... Huilen
Toen we gingen verhuizen naar een andere stal, was het in no time over, maar daar deden ze het op de "gewone" manier, per stal!! Tong uitsteken

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:52

Doortje58 schreef:
Montignac schreef:
ok... het is een leuk gezicht..zo'n bobcat door de stallen...beetje stinken maar de paarden geven geen kik...die zijn stoned van de diesel! haha

In Tilburg, bij stal Bien Venue, worden de stallen van de voorste hal ook zo uitgemest....................... Haha!
Al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren, dus zo nieuw is dat systeem niet. Knipoog
Enne, ...............mijn paard ging er telkens van over de rooie hoor....................... Boos!
Die moest in de stapmolen tot ze klaar waren, anders was ie in nog geen 15 min kliedernat van de stress........... Huilen
Toen we gingen verhuizen naar een andere stal, was het in no time over, maar daar deden ze het op de "gewone" manier, per stal!! Tong uitsteken

nee het is ook geen nieuw systeem hoor. En zeker niet de enige stal waar het op deze wijze is gedaan. En is er ook spraken van een prijsstijging bij jullie op stal? even stemmen he Knipoog
Laatst bijgewerkt door opgeheven op 26-11-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 10:54

Inmiddels over de veertig stemmen en het merendeel heeft niet te maken met een verhoging van de stallingskosten. Graag iedereen stemmen dan kan ik een goed beeld creeren van de algemene landelijke situatie. Ook hoor ik graag flinke uitschieters, naar beneden en naar boven.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:57

Montignac schreef:
en dit zijn de stallen

Afbeelding
Afbeelding

allemaal dik in orde. mijn man heeft niets met paarden maar hier komt hij wel eens na zijn werk in pak!! gaan we lekker eten in een restaurant met uitzicht over de binnenbak met een lekkere kaart.

Ik eet ook op stal. Heerlijk op t bankje uikijken over de weilanden met me heerlijke

boterham

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:57

Tja, de prijzen schelen per provincie ook erg veel........... Tong uitsteken
Maar ik denk dat je als je bij Chardon staat, of bv Anky....je nu eenmaal meer betaald als bij een "gewone" manege of pension! Bloos

Ik heb niks meer te maken met prijsstijgingen, mijn paard is helaas al 2 jaar geleden overleden............ Huilen