langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re: langer op stal, wat doen jullie tegen de verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:50

RivellaLight schreef:
Juf-Sanne jij bent creatief bezig geweest! Goed gelukt zeg!
Is het gemaakt van pvc?
Ik ga dat zelf ook eens proberen Knipoog

Ireika je legt ze op de grond... Net als een voerbal welke je in de ruitersportzaak kunt kopen
Een paard moet dan met zijn neus tegen de koker duwen zodat hij rolt waardoor er brok door de gaatjes komt
Alleen komt zo een koker waarschijnlijk eerder klem te liggen in een hoek van de stal, dan de bekende bal...

Een beetje paard krijgt hem echt wel weer los als hij eetlust heeft Haha!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:34

Silfre schreef:
DinaxUllie schreef:
die bieten zijn dat suikerbieten of ander soort bieten?
waar halen jullie die?

Suikerbiet haalde ik altijd (een kleintje) bij een boertje, die had een hele voederplaats vol liggen voor zijn koeien. Rode bieten lijken mij ook wel kunnen, zijn ook hard. Knolselderij gewoon bij de supermarkt.

Een emmer met water en daar een appel in, appel blijft drijven en krijgen ze niet zomaar te pakken. Zijn ze ook even mee bezig. Een wortel zinkt naar de bodem, daar kunnen ze ook even over nadenken hoe ze daarbij komen. Moet je geen paard hebben die die emmer omschopt natuurlijk.

In plaats van een hooinet (waar ze toch met hun hoeven in verstrikt kunnen raken) heb je ook hooibakken met een rooster erover. Zijn ze ook langer bezig met eten. De mijne schudt een hooinet ook gewoon leeg en met zo'n ton lukt dat niet.

Dus knolselders, rode bietjes, peentjes ed mag je ook geven aan je paard? Ik heb nu net een giga knolselder gekocht eigenlijk voor puree van te maken, maar als het goed is, leg ik hem wel gewoon even in de bak en eten wij wel gewone patatjes... Lachen

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:36

Eten ze het plastic van die melkbrik dan niet op?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:43

Leuke topic, vroeg me ook al af hoe ik mijn paardjes meer bezighouding kan geven. Het gras in onze wei is nl. op. Ze lopen dus hele dagen op een betonnen koer (redelijk groot), met vrije inloop in stal. Ik strooi overal kleine stukjes hooi en stro, en dan stofzuigen ze die plek helemaal. Ze staan met zijn tweetjes samen. Er ligt ook een jollyball, maar die duwen ze hooguit aan de kant omdat er een hooisprietje onder ligt bijvoorbeeld. Ze hebben ook zo'n bruine liksteen.
Heb hier enkele leuke ideetjes opgedaan die ik zeker ga uitproberen, bv. peentje ophangen aan touw, knolselder (ok?), beloningsbal, ...
Ik hoorde ook eens van iemand die vlastouwen ophing? Daar zouden ze dan aan knagen. Maar ik durf dat niet goed te doen. Misschien is het wel schadelijk voor ze? Iemand daar ervaring mee?

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:47

roos1980 schreef:
Ze zijn dol op wilgentakken. Gewoon afknippen en in de box gooien!

WILGEN TAKKEN Verward Wilgen takker hebben een verdovende werking ... ik kreeg van de tandarts de aanbeveling dat als hij veel pijn had in zijn mond ik hem wilgentakken moest voeren zodat de pijn minder werd. ... dus verdoofd werd ?
Ik zou er even navraag na doen hoor want dit is wat ik gehoord heb .... voor de ckerheid zou ik hier tog even mee oppassen of even je dierenarts bellen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:24

ik zet mijn pony's alleen buiten als het droog is en dan staan ze met ze 2en in de paddock en soms in een droog weilandje en dan staan ze ong. een uur buiten (doordeweek als k niet vrij van sgool ben in het weekend ong. 3 uurtjes) dan gaan ze eigelijk alleen een beetj achter elkaar aanlopen of eten zoeken Tong uitsteken en dan doe ik ondertussen de stal als ze dan naar binnen gaan hebben ze een hymelaya steen en een bergj hooi en wat wortels. Amor kan altijd nog aant stro knabbelen maar melody staat op vlas omdat ze anders al het stro opeet en zij krijgt dan om de 2 dagen een beetj stro vind ze namelijk erg lkkr Tong uitsteken

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:10

mijn paardje gaat tot savonds een uurtje of 6 half 7 naar buiten .
als ze in haar stal komt hangt er hooi in haar hooinetje en ligt er nog hooi op de grond die ik verdeel in hoopjes door de stal.
ze heeft ook een jollybal om mee te spelen en ze heeft een liksteen.
Ook gooi ik een aantal wortels door de stal zodat ze wat te doen heeft.
Ze gaat rond 8 uur sochtends naar buiten tot uurtje of 6 , elke dag !!
Savonds kom ik tegen een uurtje of 7/8 en dan gaan we vaak nog wat doen in de binnenbak, daarna gooi ik dus de wortels door de stal.
Ook kan ze de hele nacht hooi knabbelen .

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:16

mijn pony gaat momenteel om half 9 na buiten tot een uur of vijf
die van de wortels vind ik wel goed maar me pony staat op vlas Clown dat doe ik dan maar niet.

hooi net goed idee zal ik even vulln en leg ik gewoon op haar vertrouwde plek , hooi wat er over blijft.

ik zal van de week ook even een mineralen liksteen kopen vind ze heerlijk

lik-it zit ze niet aan behalve als die uit de houder is en is die binnen uur op , ee baal vind ze ook niet mooi Clown

ze krijgt straks ook een radio vooral straks voor het vuurwerk Clown want dan laat ik haar niet naar buiten Clown

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 17:37

WhatIf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:44

Likstenen in zo'n draaibal, hooizak en grove zoutlikstene.

soesko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:03

hooizak!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:11

bij mijn oude verzorgpony op stal had iemand een bal in een hooinet gedaan. dat vond zij erg leuk en ging er tegen aan koppen.
bij mijn verzorgpony die ik nu heb staan ze s'ochtends al vroeg buiten en gaan ze rond 5 uur weer naar binnen. als ik gereden heb en ze zweet heel erg dan zet ik haar op stal. dan wordt ze heel erg druk en dan kan ik zoveel eten geven als ik wil ze eet het niet. en als ik haar gewoon biks uit mijn hand geef dan spuugt ze het uit in haar drinkbak kan ik die ook weer schoonmaken. niet dat dat veel uitmaakt want het moet toch. Knipoog

Alf_Bartj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:37

Mijn paardjes staan bijna altijd buiten
Als ze echter binnen moeten staan dan schrapen ze hun hele hoeven kapot.
Ik maak vaak een"salade" voor ze met gras hooi wortels en appels en strooi dit door de stal.
De lickits moeten ze niks van hebben.
Buiten hebben we een lege schone jerrycan liggen goedkope versie van(jollybal?) Het lijkt af en toe net of ze samen aan het voetballen zijn.
Ik wil nu ook zeker zo'n rolding met snoepjes proberen.

xloesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:21

misschien wat speeltjes in de stal leggen tegen de verveling kan helpen...

xloes

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:39

kijk op paarden.hobby-site.com
daar kun je zelf leuke speeltjes maken!!
x