Probleem met vlas.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Re: Probleem met vlas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:12

de 1of de ander hoor Ja
we hebben een fries, die staat weer op stro, die maakte er zo'n bende van Bloos!

en de ene shet doet de hele winter met 7 baaltjes, de andere moet elke week 1 in Clown
ik pak nu het gemiddelde van de grote paarden, we hebben een welsh op stal, die poept op 1 bult en plast in een hoekje, die kan de hele winter met 10 baaltjes af Clown
gemiddeld kom ik zo op deze aantallen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:01

russel schreef:
Ik heb trouwens het idee dat het vlas van nu veel minder vocht op kan nemen, ik heb gewoon veel meer pakken nodig dan een paar jaar geleden...snap er niets van.
En dát heb ik dus ook. Ondanks dat ik er nog vochtdoorlaten matten onder heb liggen blijft er gewoon een natte laag onder het vlas liggen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 09:08

Charaz schreef:
Naar mijn idee onderhouden ze de stal niet goed, de bedoeling is dat je 1x per week de natte plekken eruit haalt en dan een heel pak erbij gooit. Gaat hier bij alle paarden goed, 1x in de 2 weken is zeker bij een pony die veel plast te weinig en tussendoor steeds kleine beetjes bij strooien is ook minder handig.

Dat idee heb ik ook. Elk paard is anders. Met mn merrie kon ik met 2 balen per maand af en 1x in de maand de natte plekken, mijn ruin verbruikt 2 balen per week en moeten we om de dag de natte zooi eruit halen anders loopt hij te soppen. Potten zoals bij mijn merrie werkt bij hem niet helaas.

gewoon kwestie van uitprobeen welk systeem/ritme het beste bij jouw paardje past.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:49

heck schreef:
weet je waar je met je paard naartoe noet gaan
ik bekap daar de paarden
http://www.hetpaardenrusthuis.nl

daar hebben oude paarden het echt super

Wat is dat nu weer voor opmerking!! Boos!

Alle mensen van 80 of ouder zitten ook niet in een bejaardenhuis.
Ik weet heus wel waar mijn pony zich het prettigst voelt en dat is zeker niet in een rusthuis!!!! Stoom uit je oren

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:02

Het verschilt er per paard hoe je hem met vlas kan houden.
Bij de 1 kan je er elke week een baal bovenop gooien. (er vanuit gaan dat je met 4 balen begint en 2 weken wacht) en alleen de drollen schept en bij de ander werkt het weer alleen als je 1 x in de 2 weken een heel pak erin gooit.
Ts wat ik me afvraag is je vlas echt nat van je sopt als je erop staat en het ziet rodig of ziet het er nat uit?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:15

Nee het sopt niet, maar is gewoon vochtig dus vind ik het al vies.
Maar de staleigenaar dus niet.
Ze heeft me gezegd dat ik twee balen per maand krijg en zelf de natte plekken er maar uit mmoet halen.
Als ik dan vlas tekort kom moet ik zelf bijkopen.
Maar twee balen per maand is toch niets?
Mijn pony is schoon met dr stal alleen ze piest gewoon veel.
De bovenlaag is altijd wel netjes maar daaronder is het gewoon vies..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:30

Een baal per week is normaal, dat zijn 4 tot 5 balen per maand, dat verklaart meteen waarom de stal niet mooi droog blijft. Zuinigheid op de verkeerde zaken, want hierdoor ben je geneigt er meer uit te halen waardoor de stal natter wordt en je meer zou willen verbruiken.

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:43

2 balen in de maand is gewoon veel te weinig!.. Koe Ik gebruikte sowieso één baal in de week, dat zijn er dus vier in de maand (meestal werden dit er vijf.) Maar dan was het wel een heel lekker bedje. Ik heb zelf of vlas en ook op stro gestaan, vlas neemt wel veel beter plas op!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:49

mariekie schreef:
Nee het sopt niet, maar is gewoon vochtig dus vind ik het al vies.
Maar de staleigenaar dus niet.
Ze heeft me gezegd dat ik twee balen per maand krijg en zelf de natte plekken er maar uit mmoet halen.
Als ik dan vlas tekort kom moet ik zelf bijkopen.
Maar twee balen per maand is toch niets?
Mijn pony is schoon met dr stal alleen ze piest gewoon veel.
De bovenlaag is altijd wel netjes maar daaronder is het gewoon vies..

Vlas mag bruin worden, het ziet er misschien niet netjes uit, maar het is wel nog droog.

Mijn paard staat sinds september op vlas, overdag op de wei, 's-avonds op stal. In het begin 3 balen, daarna 1x 2 weken een baal erbij. Natte plekken haal ik er bijna niet uit, alleen als de ondergrond rood/oranje wordt.

Het lijkt met dus dat je met 2 balen per maand goed moet kunnen werken. Iedere dag mest eruit en de laag rechttrekken. 1x per week de oranje/rode plekken eruit en de rest weer verdelen. 1x 2 weken nieuw pak erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:55

Vers vlas wordt na 2 dagen al bruin. Als het maar niet sopt en stinkt.

Stro daarentegen is veel viezer, dat sopt dus wel, de urine ligt gewoon op de bodem met wat nat stink stro er boven op.

Voor mij nooit meer stro, mits met een laag vlas er onder.

Ik denk dat je aan het idee en de aanblik van vlas moet wennen. Als het een week ligt wordt het flink bruin, maar het ligt wel zacht, het is droog en stinkt niet naar ammoniak. Veel beter voor de gezondheid dan het mooie goudgele stro dat vol stof en schimmelsporen zit en heel weinig vocht op neemt. Dus elke nacht staan ze in hun ammoniak en natte vloer totdat de baasje komen om te voeren en na het eten pas gaan uitmesten....Komen de eigenaren om te rijden is het vaak nadat er is uitgemest et voila een mooie goudgele stal met een minilaagje vers stro over het natte stro en de drollen. De eigenaren zien het meestal niet in de ochtend direct na het voeren als ze nog een keer geplast hebben en een paar keer gemest. Een vlas stal is dan een wereld van verschil....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:00

Als de sites er op na kijkt van alle vlasleveranciers is het advies vrijwel gelijk.
Of je pot op en strooit elke week een baal erbij vanaf de 2e week.
Of je haalt de ballen mest er uit en de natte plekken en strooit ook vanaf de 2e week met een baal bij.
Het advies is toch wel wekelijks tot een baal bij te strooien..
Mijn paard graaft graag in zijn stal en roert daardoor de bodem los... De ballen mest loopt hij niet door de stal heen dus uitmesten wordt daardoor wel makkelijker.
De kleur van het vlas is inderdaad al snel wat bruinig en daar moest ik erg aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:03

Als vreemde niet paarden mensen mijn stallen bekijken, dan kijken ze vies en bezorgd, zeker omdat ze niet van MIJ verwachten dat mijn paarden zo in de stront staan Clown Die denken bruin, is vies en stront. Maar ze staan kurk droog. Ik doe dus in het weekend extra een pak vlas als ik weet dat ik bezoek krijg die hier nog nooit zijn geweest Haha!

Ik zie ook graag een witte laag los vlas, maar het is helaas niet zo.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:10

Ik vind het bruinige vlas vochtig of lijkt dat maar zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:13

Dat lijkt maar zo, als je er in staat dat voel en hoor je het soppen als het nat is. Voel eens aan stro als je op een stal bent met stro, voel maar eens hoe nat die is als die niet net is opgestrooid.

Vlas neemt natuurlijk ook vocht uit de lucht op. Als het veel regent is vlas sneller bruin en vochtiger, maar dat is niet erg. Het ligt erg zacht voor de paarden. Mijn paard had altijd strofiguren in zijn lijf als hij had gelegen en dat bleef uren lang zichtbaar. Vraag mij dan af of hij wel lekker zacht lag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:22

Bij mij is de vlasbodem ook goed verend, als ik de stal heb uitgemest en rechtgetrokken zie je de voetstappen vanzelf terug veren als ik er uit loop.
Ik heb jaren lang stro gehad als ondergrond, vond dat altijd erg makkelijk mesten. Mijn paard stond altijd royaal in het stro en had zeker altijd een droge bovenlaag. Met vlas moest ik erg wennen mede omdat het al snel vies lijkt maar toch wel droog is.
Ik heb altijd het idee van nou lekker weer een schone baal dan lijkt hij tenminste echt schoon.... Toch haal ik vanuit de zijkant na een aantal dagen echt licht vlas te voorschijn dus dat is wel droog.
Merk wel dat als de lucht veel vochtiger is dat het vlas sneller bruiner wordt. Maar zoals gezegd bruin vlas is niet per definitie nat. Nat vlas is echt donker en als het verzadigd is rood naar mijn idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:24

Ja rood, als het verzadigd is met urine en dat stinkt ook heel erg, maar dan nog ligt er een droge laag over heen, zelfs een witte droge laag als je mazzel hebt. Dat schraap ik weg en dan schep ik plaggen met de zaagselriek. Heel makkelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:03

klopt doe ik ook zo.
Soms ligt er nog een lichte kleur laag vlas over heen soms niet.

ps moet zeggen dat het per paard wel enorm kan verschillen hoor.
Ik heb van de zomer een tijd voor een paard hier op stal gezorgd en die maakt echt een bende van zijn stal.... Zijn stal deed ik op exact dezelfde manier als die van mijn paard en daar was geen houden aan.
Die stal blijft vies en nat. Hoe dik de laag ook is.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 21:28

Heb vandaag mn stal zelf schoongemaakt.
Alle natte plekken eruit gehaald en een pak schoon erbij, alleen mn pony ging het gewoon eten, hele happen.
Dus heb alles er weer uit gehaald...
Takke zooi...

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:42

mariekie schreef:
Heb vandaag mn stal zelf schoongemaakt.
Alle natte plekken eruit gehaald en een pak schoon erbij, alleen mn pony ging het gewoon eten, hele happen.
Dus heb alles er weer uit gehaald...
Takke zooi...

Daarom doe ik er ook iedere dag een schone laag overheen en dat vermeng ik voor een deel met het droge van de dag ervoor,dan is het niet vers meer om op te eten.
Sprenkel er anders ook wat azijn over zodat het voor je pony vies ruikt.

Ik vond het vlas dit jaar ook vochtiger als vorig jaar,waarschijnlijk omdat de lucht veel vochtiger is.
Daarom heb ik wel wat meer gebruikt iedere dag tot het droger bleef.Nu kan ik toch weer iets minder gebruiken maar ook omdat ik het bruine meer laat liggen.
Alleen de sop-plekken eruit en iedere dag de mest.Nu heeft ie weer een lekkere bodem om op te liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:08

Je moet ook heel goed de temperatuur in de gaten houden van de bodem. Waar het echt nat is, is het ontzettend warm en dat is weer erg slecht voor de hoeven.Die van mij had aan 4 benen rotstraal en mok.. En dan haalde ik 2x per week de natte plekken eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:22

Bij zaagsel is dit wel bekend, maar bij vlas dus niet. Overigens mag de stal niet nat zijn, dan misschien wat meer vlas er in?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:37

als je echt perse vlas moet houden,
zou ik toch gewoon vaak het vlas eruit halen
en een dikke laag vlas neerleggen zodat hij niet
gelijk helemaal vies is.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:51

ik heb in me stal hele pak vlas in ,
daar doet ze een week mee, en als ze in de wei staat 2 weken
elke dag haal ik het natte en de poep eruit , als ik dat niet doe heb ik het binnen 2 dagen helemaal goor

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:05

Bij mij gaat ook het mooie verhaal van 1x per week een nieuwe baal erbij en dan na 2 mnd helemaal leeghalen niet op hoor, doe nu 1x per week de natte plekken eruit en nieuwe baal erbij, soms moet er dan halverwege de week nog een halve baal bij maar dat komt wsl omdat ik nogal een vies paard heb (staat dan ook 20-22 uur van de dag op stal nu).
Ik vind stro makkelijker, vooral met uitmesten maar dit staat toch wel een stuk comfortabeler, voorheen vrat mijn paard meer dan de helft van het stro op en lag vervolgens op het beton te slapen.
Ga ook even het topic van stro-korrels lezen, ik dacht alleen dat dit behoorlijk duurder was dan vlas??
Oh en dat vlas eten heeft mijn paard ook geprobeerd maar daar komen ze heel snel achter dat het niet lekker is hoor!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:54

94ninitjuh94 schreef:
als je echt perse vlas moet houden,
zou ik toch gewoon vaak het vlas eruit halen
en een dikke laag vlas neerleggen zodat hij niet
gelijk helemaal vies is.

Word een duur grapje...
Ik krijg maar 2 balen per maand...
Zit er nog steeds mee in mn maag, verhuizen is de enige optie als ik van dat verekte vals afwil.
Maar tja.. Bloos