prijs, castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Re: prijs, castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:53

Judith_ schreef:
Citaat:
Hij blijft wat mij betreft dus gewoon (zo lang mogelijk) hengst, aangezien ik er niet aan moet denken, dat hij nog een suffer karakter krijgt als hij eenmaal gecastreerd zou zijn

Het karakter verandert echt niet als je zijn ballen eraf haalt, de hoeveelheid hormomen die zijn gedrag beinvloeden die veranderen. Voor mijn paard wou ik een pony erbij, het viel me erg tegen hoeveel (jonge) shetlander ruinen er zijn. Dus ook een hengst gekocht met het idee dat het werd gecastreerd als het moest.
Het is een heerlijk beest, zowel als hengst als ruin. Nooit problemen gehad met hem, maar ook nooit plannen trouwens om hem te laten dekken. Toch maar laten castreren, de merrie's in de buurt braken regelmatig uit om naar hem toe te gaan. Aangezien ik liever geen proces aan mijn broek wil daarvoor heb ik hem laten castreren. Het zou voor hem immers niks uit moeten maken zonder ballen. Van mijn beide ruinen kan ik absoluut niet zeggen dat ze suf zijn terwijl ze op 3,5 en 8 jarige leeftijd zijn gecastreerd. Sterker nog, ze zijn geen spat verandert.

Je kan ze uitteraard niet allemaal over 1 kam scheren Haha! , maar het karakter verandert meestal wel degelijk. Dit is namelijk regelmatig juist de reden, waarom hengsten gecastreerd worden. Ze worden toch makker.
Ik maak nu bijv. een werkelijk prachtige pony van dichtbij mee, die braaf was als hengst, maar toch gecastreerd is. Op zich niks mis mee, maar hij "toont" sindsdien toch echt minder dan voorheen qua gangen en zijn totale manier van doen.
Als je echt wedstrijdgericht wil rijden, heb je soms juist wat aan dat beetje hengst wat ze hebben.

Bloos Eeehh, bij de weg...., dit is trouwens volgens mij een heel klein beetje offtopic Haha!

Judje

Re: prijs, castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:48

Er is een centraal topic met vragen over castraties en daarom komt hier een slotje.
In het centrale topic kan je de gezochte informatie vinden of anders daar de vraag stellen.
[MD] Centraal topic over castreren.