Probleempje met jaarling... regendeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Re: Probleempje met jaarling... regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:28

Dank jullie wel voor de lieve reacties

Er is vandaag sectie op hem verricht. Ik wordt vanavond gebeld met de uitslag...

@sparky: die heb ik idd ook gelijk ingelicht. Ook degene waar hij vandaan komt heb ik 't verteld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:53

Tobila schreef:
Ik zag hem twee weken geleden toch steeds magerder worden en heb hem toen ontwormd met Equest. Hij kon vorige week zondag gelukkig al naar zijn nieuwe onderkomen en heb hem daar goed bij kunnen voeren.
Het mocht echter allemaal niet baten... Afgelopen donderdag is hij ziek geworden. De dierenarts heeft toen ontdekt dat hij een rode bloedworminfectie had, dus 't was in elk geval goed dat ik hem met Equest ontwormd had. Hij had ook koorts, dus ik kreeg Quadrisol en Sulfatrim voor hem.
Eergisterenavond bleef hij maar in z'n stal liggen, hij at wel, maar was gewoon echt heel erg duf. Hij had ook een dikke koker en dikke achterbenen en hij was aan de diarree. De dierenarts is toen weer gekomen en heeft hem darmontspanner en een vitamineboost toegediend, aangezien de dikke koker en achterbenen daarmee te maken zou hebben. Ook heeft hij bloed afgenomen voor onderzoek.
Gisterenochtend leek't er beter uit te zien. De dikke koker en achterbenen waren weggetrokken en hij keek wat beter uit z'n ogen. Niet lang erna ging hij weer liggen en rolde zich tot 2 keer toe vast in z'n stal. Dierenarts weer laten komen, natuurlijk. Bij het opvoelen had ze al vrij snel bloed aan haar handen en omdat ze geen enkel risico wilde nemen, stuurde ze ons door naar Utrecht.

Na urenlange onderzoeken in Utrecht, ontdekten ze daar dat hij een in elkaar geschoven blindedarm had, daardoor bloedvergiftiging, omdat er al een afstervingsproces begonnen was en een behoorlijk beschadigde darmwand. Zijn eiwit was veel te laag en zijn rode bloedcellen waren veel te hoog (te weinig vocht) Zijn slijmvliezen waren daardoor erg donker en zelfs na 17 liter vocht via infuus werd dat niet beter.
Hij moest eigenlijk geopereerd worden, maar zijn kansen waren gedaald naar minder dan 5 %....
We hebben hem gisterenavond in laten slapen.....
Ik ben er zo kapot van... Hij was nog zo jong... Huilen

God meis, ik zit hier met kippevel en tranen te lezen... zon jong ventje!!!!! Arme jij... gecondoleerd meis, uit je berichtjes kwam vooral je liefde voor die frummel naar voren... Wat een verschrikkelijke klóte beslissing om te moeten maken.... Ach gut Ach gut Ach gut

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:34

Wat vreselijk! Zoiets zie je natuurlijk nooit aankomen.. Je hebt gedaan wat je kon, en vind dat je het prachtig gehandeld hebt!

Ik lees in je profiel dat je al vaker een paard hebt moeten inslapen.. Hou je het nu voor gezien in de paardenwereld of niet?

Heel, heel heel veel sterkte.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:45

Tobila schreef:

Er is vandaag sectie op hem verricht. Ik wordt vanavond gebeld met de uitslag...

@sparky: die heb ik idd ook gelijk ingelicht. Ook degene waar hij vandaan komt heb ik 't verteld.

Heb je al iets gehoord over de sectie?
Vandaag zijn er 3 buisjes bloed afgenomen bij Caprice... donderdag mag ik bellen voor de uitslag...
ik moet zeggen, dat ik ook best in de rats zit.. Huilen

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:28

Mexxuna schreef:
Tobila schreef:

Heb je al iets gehoord over de sectie?
Vandaag zijn er 3 buisjes bloed afgenomen bij Caprice... donderdag mag ik bellen voor de uitslag...
ik moet zeggen, dat ik ook best in de rats zit.. Huilen

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:54

Ik ben net gebeld door Utrecht.
Het was een behoorlijk dramatisch beeld, zei hij. Z'n darmen zaten vol met bloedwormpjes. Z'n darmen waren erg aangetast en beschadigd, met name de blindedarm en ook een stuk van de endeldarm.
Ik heb ook gevraagd hoe lang hij al geinfecteerd kan zijn met de wormen. Hij zei dat de infecties meestal ontstaan in de zomer (vanaf mei), dus dat hij het waarschijnlijk al maanden heeft.
Ik heb hem half juli gekocht, dus dan kan hij ook bij de vorige eigenaar besmet zijn geraakt

Wat ik alleen niet begrijp is: Hoe kan zo'n wormbesmetting nou zo uit de hand lopen als ik elke twee maanden een wormkuur gegeven heb met telkens een andere werkzame stof? Heb ik nou toch iets verkeerd gedaan, dat dit heeft kunnen gebeuren Verdrietig ?
Volgens de DA, die mij daarnet belde, zijn ze in de winter in winterslaap in de darmwand. Waarom heeft dit zich dan nu zo geuit?
Ik ben dit uit verslagenheid vergeten te vragen aan de DA. Misschien dat een van jullie mij meer duidelijkheid geven?

@Mexxuna: ik hoop echt dat er niks aan de hand is met Caprice! Wat zei de DA over zijn algehele conditie? Tobias at de laatste week juist als een dijker, dus dat is in elk geval anders dan de slechte eetlust van Caprice. Ik duim voor je en als ik je ergens mee kan helpen, hoor ik't graag Ach gut

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:56

Het kan ontzettend moeilijk zijn om een zware worminfectie onder controle te krijgen. Sommige wormpopulaties zijn zo goed als resistent voor bepaalde werkzame stoffen Boos!.

Het is bij een besmetting heel belangrijk gericht op díe wormen te mikken. Jij wist niet dat hij al die tijd zoveel wormen bij zich droeg, dus voor jou ging dat helaas niet op Ach gut .

Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen. Wanneer je bepaalde dingen nog wil weten kun je misschien het beste nog eens terugbellen naar Utrecht. Ze snappen gerust dat je gisteren te veel van slag was.

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:29

Heey, echt zo zielig van tobias, weet niet of je gister nog me smsje had ontvangen? die bloedwormen zijn gewoon hardnekkig, alleen die equest pakt alle larven en volwassen dus daarom maakt de afwisseling in de wormenkuren niet uit. anders blijven er dus altijd enkele, volwassen of niet, zitten en begint het weer van voor af aan. Pina en ik zullen tobias missen op stal, veel sterkte iig en zie je toch nog snel op stal hopelijk! x Charis

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:05

Charis404 schreef:
Heey, echt zo zielig van tobias, weet niet of je gister nog me smsje had ontvangen? die bloedwormen zijn gewoon hardnekkig, alleen die equest pakt alle larven en volwassen dus daarom maakt de afwisseling in de wormenkuren niet uit. anders blijven er dus altijd enkele, volwassen of niet, zitten en begint het weer van voor af aan. Pina en ik zullen tobias missen op stal, veel sterkte iig en zie je toch nog snel op stal hopelijk! x Charis

Ja, heb ik ontvangen, bedankt, je had't al van E. gehoord, las ik.
Ik had voordat ik naar stal kwam heel toevallig de Equest gegeven en de DA zei idd donderdag al, dat Equest er goed tegen werkt. Ik had't ook in Utrecht gezegd, maar die arts zei dat zelfs tegen Equest al resistentie ontstaan is.

Vanavond haal ik na het voeren z'n stal helemaal leeg, zal best moeilijk worden. Ik hou de stal nog wel even aan voor het geval dat we toch weer aan een andere beginnen. Moet ik nog even over denken, is ook nog wel erg vroeg.

Zie je idd vast snel weer. Groetjes

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:21

Ik heb vandaag ook iets gezien wat toch wel erg frappant is.... Scheve mond

In de wei, waar Tobias tot bijna 2 weken geleden stond en te weinig eten kreeg, staat nu een overdekte "hooiruif" waaruit ze nu onbeperkt hooi krijgen.... Vooropgesteld heel fijn voor de paarden, die er nu nog staan, maar het doet me ook pijn.. Verdrietig

Ze weten sinds dinsdag, dat Tobias overleden is en we hebben ze ook aan de telefoon gehad. Ik zei toen nog tegen mijn vriend, dat't net leek alsof ze zich schuldig voelden... en nu staat die ruif er en krijgen ze meer eten...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:49

Moeilijk hoor Tobila... zeker als je dat zo ziet inderdaad....
Arme jij..