Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik vind stands een goede manier van paardenhouden.

Poll eindigt op

ja
5 (3%)
nee
139 (96%)

Totaal aantal stemmen: 144

MRIIIS

Re: Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:28

Leanee schreef:
Iemand vroeg een plaatje van stands.. Ik heb dit plaatje er niet opgezet omdat ik een manege die ik niet kenn zwart wil gaan maken ofzo. Het was alleen maar als voorbeeld. Overigens vind ik dit nog best nette stands Lachen

Dan lijkt me het niet nodig de naam van de manege erbij te zetten Lachen

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:33

Bij ons op de manege staan er ook 3 pony's in stands, 2 welshjes en 1 wat grotere.
Ze staan niet met een halster, maar een ketting met rubber omhulsel, achter hun zodat ze er niet achter uit kunnen lopen. De stands worden elke dag helemaal leeg gehaald en opnieuw opgestrooid.

Ik ben geen voorstanders van stand, maar zolang ze er wel ruimte in hebben, wat de paarden hier redelijk hebben, en ze goed schoongehouden worden, én de paarden vaak genoeg uit stal komen, zie ik geen heel groot probleem.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:45

ik vind stand eigenlijk een beetje zielig. een paard kan zijn kont er niet eens in keren!! ik heb dus nee gestemd.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:07

Bij ons wel Boos!
Albert (een B pony) moest een week in een ander stalletje (stand) van nog net een meter breed!!!
Voor nood, omdat een ander paard in een echte stal van een manegepaard moest, en dat paard was breder, dus die moest in de stand van albert (1.20 breed) en Albert in het 'noodstandje'.
Verdrietig

www.manegedehulhorst.nl
Ik overweeg trouwens er te stoppen...
Tis in de les ook zo; Geef hem een mep, geef een schop blabla.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:14

In Vrouwbuurt staan ze ook nog steeds in een stand, alleen in de zomer zien ze het weiland...Boos!
Maar de pensionpaarden staan er ook niet geweldig, hele rijen kleine boxen..helemaal dicht met tralies.
De manege in Wirdum heeft het beter voor mekaar.
Maar wanneer gaan de maneges eens voor groepsstallen met paddock? Kun je makkelijk uitmesten met zo'n schuiver. En dat lijkt me goedkoper dan al die boxwanden plaatsen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:21

Eén van de redenen dat ik altijd bij particulieren les heb gehad. Ik kon er niet tegen....
Zelfs tussen de lessen door beschouw ik het nog als bezwaarlijk. Want waar rollen die paarden en pony's als het zadel er net afgehaald is? Snap best dat ieder paard anders is, maar de meeste paarden die ik ken rollen toch wel erg graag na het werk.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:22

Ik denk dat je dit een beetje in verband moet zien. Ik kom ook wel eens op een manege waar de paarden in stands staan. Ze staan daar echter alleen voor en na het rijden even om af te zadelen, deken op te leggen en te drogen. De rest van de dag en de nacht staan ze namelijk op de wei!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:27

Hier in IJsland zijn stands verboden voor "dagelijkse paardenhouderij". Ze mogen alleen als tijdelijke huisvesting worden gebruikt in een aantal specifieke situaties.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

door het verbod van stands zou er denk ik echt veel verbeteren! Zo waren ik en een paar vriendinnen laatst op een manege'som een strandrit te maken waar bij aankomst bleek dat de paarden in inimini stands stonden en geen weidegang hadden. Het was echt een erbarmelijke toestand helaas. De paarden waren dan ook eenmaal buiten egt dol van blijdschap, het was een prachtige rit op paarden die ook zichtbaar genoten maar we komen er om deze stand echt nooit meer. Stallen zijn zoweizo eigenlijk niet natuurlijk voor een paard maar stnd vindt ik als ze er permanent staan eigenlijk gewoon mishandeling

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:17

Kuggur schreef:
Hier in IJsland zijn stands verboden voor "dagelijkse paardenhouderij". Ze mogen alleen als tijdelijke huisvesting worden gebruikt in een aantal specifieke situaties.

Goede regeling Ja

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:19

ManonR_ schreef:
Ik denk dat je dit een beetje in verband moet zien. Ik kom ook wel eens op een manege waar de paarden in stands staan. Ze staan daar echter alleen voor en na het rijden even om af te zadelen, deken op te leggen en te drogen. De rest van de dag en de nacht staan ze namelijk op de wei!

Ik denk dat de TS stands als échte verblijfplaats voor paarden bedoelt (dus in plaats van de wei of boxen), dus geen tijdelijke om op en af te zadelen Lachen 'Tijdelijke' stands lijken me trouwens geen slecht idee.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:20

JaneJansen schreef:
In Vrouwbuurt staan ze ook nog steeds in een stand, alleen in de zomer zien ze het weiland...Boos!
Maar de pensionpaarden staan er ook niet geweldig, hele rijen kleine boxen..helemaal dicht met tralies.
De manege in Wirdum heeft het beter voor mekaar.
Maar wanneer gaan de maneges eens voor groepsstallen met paddock? Kun je makkelijk uitmesten met zo'n schuiver. En dat lijkt me goedkoper dan al die boxwanden plaatsen!

Groepsstallen bedoel je meerdere paarden in een 'stal' neem ik aan? Lijkt me niet zo handig voor maneges. Althans, ik zie beginnertjes niet zo'n stal in gaan om de betreffende pony eruit te halen. Knipoog

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:55

vanitymay schreef:
Ik verbaas me dat ik soms nog beelden zie van maneges die gebruik maken van stands, waarin een paard staat vastgebnden, met een balk of afscheiding ertussen en dan zo'n twingtig paarden op een rij.

Komt dit nog heel veel voor en wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik vind het een naar gezicht en het zal absoluut niet mijn keuze zijn. Maar is dit ook echt dieronvriendelijk en mag dit uberhaupt? is er wet en regelgeving (of in de maak) nu het paardenwelzijn best veel in het nieuws is?

Bij mij op de manege hebben ze 9 boxen en voor de rest stands, maar de paarden zijn het gewend en staan er ook bijna niet in, want ze worden bereden of ze staan in de paddock lekker hooi te eten, ze staan hooguit 1 uurtje op stand, en s'nachts dan natuurlijk en als ze voer krijgen, want daar is hun voerbak. Maar als een paard er heel lang in zou staan zou ik het wel zielig vinden...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:58

's Nachts is toch heel lang? Vork

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:18

Weetje wat ik wel vind,
stands zijn niet súper diervriendelijk, maar wat anouska4ever vind ik redelijk.

Op trektocht kwam ik bij een stal, waar o.a. haflingers in een stand stonden, 2 rijen, konten na elkaar, zónder water, vast aan een koeien band, in het donker, omdat we daar onze paarden mochten zetten, gingen we helpen, alle paarden water geven, met een emmertje! En laat ik het maar niet hebben over hoe de stal er zowiezo uit zag, alsof het nooit werd gemest, en elk moment kon instorten.. dát vind ik onredelijk.
Het is niet eerlijk je paard in een klein hokje te zetten, maar in veel gevallen vind ik het eerlijk gezegd wel meevallen.

angela48

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:53

ik vind stands echt niet kunnen, zo onnatuurlijk voor een paard, gelukkig dat ze officieel evrboden gaan worden!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:46

@roverr: was dat op stal mans bartels?
@MRIIS: wij hebben ook allerlei pony's bij elkaar staan en ja, het zorgt wel af en toe voor wat problemen maar over het algemeen is dat meer omdt de pony's willen ontsnappen, niet omdat ze gemeen zijn. Een echte groepsstal is geweldig nattuurlijk maar wel vindt ik (dat gebeurt bij mijn manege ook) dat er iemand mee moet om gezamelijk met de kinderen de pony's uit stal te halen.

Maar stands zijn ntuurlijk gewoon achterhaald. Alleen voor het eten van b.v. krachtvoer vind ik het nog wel oke als ze vervolgens maar weer de wei in gaan

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:06

MRIIIS schreef:
's Nachts is toch heel lang? Vork

Nee hoor, valt wel mee, ze worden er pas laat in gezet en ze worden er heel vroeg weer uitgehaald, en ze slapen toch

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:16

Ik vind stands idd ook niet echt diervriendelijk maar op mijn oude manege staan ze daar ook in maar de pony's die daar in staan kunnen zich wel omdraaien en hebben dus geen halster e.d. om. Het blijft natuurlijk slecht voor een dier dat de open velden gewend is...
de situatie die anouska4ever verteld vind ik echter ook prima.
i.d.d. Ze slapen s'nachts;p
Laatst bijgewerkt door Revanches op 15-07-09 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.