Manentrekdrama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diessel

Re: Manentrekdrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:56

Manen trekken hoort wat er wat mij betreft gewoon bij.
Als je het goed doet hebben ze er niet veel last van.
Sommige nieuwe paarden moeten er erg aan wennen en krijgen een praampje op.
Vaak is dat de keer erop al niet eens meer nodig en staan ze er ontspannen bij.
Ik vindt het bij de opvoeding horen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:07

Eerst flink laten zweten en eens aan de andere kant beginnen. Vaak begin je bovenaan met trekken en daar is de manenkam het gevoeligste. Door het zweten zetten de porieën uit waardoor het haar losser zit. Als je onderaan begint doet het een stuk minder zeer en werk je naar het lastige stukje toe ( de eerste 10 cm) Over een paar dagen verdelen kan ook. Uiteraard kleine tegelijk plukjes trekken
Persoonlijk heb ik het liefst dat een ervaren iemand het paard vast houdt en corrigeert dan dat het paard vast staat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:27

Mijn paard vindt manentrekken ook niet zo heel erg tof, al maakt hij er niet zo'n ramp van als die van jou schijnt te doen. Ik heb daarom een manenkam gekocht wat tevens een snijmesje is.
Afbeelding
Te koop overigens bij o.a. Ooteman. Heel fijn ding waar je ook de manen mee kunt uitdunnen. Het zal wellicht iets minder uitgedund worden dan bij een echt manentrek kammetje, maar dit is een fijn alternatief.

Gewoon lekker die manen kortwieken, staat veel knapper en bovendien onontkombaar als je je dier wilt invlechten. Maarja als je een fjordje hebt dan hoef je zulk soort dingen ook niet te doen (invlechten) dus iedereen die anders denkt is natuurlijk wel heel verschrikkelijk bezig! Gelukkig dat er ook een heleboel nuchtere paardenmensen bestaan Knipoog

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:28

Nickytje schreef:
Bij mijn paard knipte ik zijn manen gewoon.

Er bestaan ook kammetjes (ziet eruit zoals een gewone manen-trek-kam) maar daar zit een mesje in.
Je doet dezelfde handeling als met manen trekken, maar je moet niet erg hard trekken, omdat de haren worden afgesneden.
En je paard voelt er ook niets van.

Inderdaad dit heb ik ook. Zeer gemakkelijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:09

Moderatoropmerking:
Ook al zijn jullie het niet met elkaar eens, dan nog zou het fijn zijn als jullie elkaar in jullie waarde laten en je berichten op een positieve manier brengen. Lachen "Het kan beter zo." werkt vaak beter dan "Je doet dit helemaal fout!".