Peesbeschermers om in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Peesbeschermers om in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:40

Bij ons staan de paarden 24/7 in de wei, dus zonder bescherming Lachen

En de meesten weten ook wel hoe ver ze kunnen gaan als ze de gekke 5 minuten hebben Haha!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:07

Ik gebruik peesbeschermers enkel om te rijden, in de weide laat ik ze nooit om!!Tenzij ik even leuke weidefoto's van men paarden wil maken dan Knipoog
Verder vind ik het niet zo nodig ze om te laten, gaat alleen voor drukplekken etc. zorgen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:14

ik doe ze niet om, 2 keer gedaan omdat mn paard een bult op zn pees had maar binnen 5 minuten had hij ze er zelf afgehaald. voor ik ga rijden moet ik ook snel zijn want anders trekt hij ze weer uit....

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:21

IndianLady schreef:
Nee, waarom niet? Omdat het volkomen kolder is, het zijn dieren geen porseleinen poppetjes. Dadelijk kan je hele matrassen om je paardje heen vastmaken, want stel je eens voor zeg Rolleyes

Ik zie het helemaal voor me, helemaal ingepakt met bubbeltjesplastic. Haha! Haha!

Nee, die van mij krijgt ze echt niet om. Met rijden wel. Maar in de wei vind ik het onzin.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:22

mijn paard stoot regelmatig zn hoofd in de stal, ik denk dat ik maar een helm voor m koop!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:30

suuzepuus schreef:
mijn paard stoot regelmatig zn hoofd in de stal, ik denk dat ik maar een helm voor m koop!

Ja
vergeet niet met een lampje! hij moest maar eens 's nachts ergens tegen botsen

Ach, ik heb ergens verotte bandages liggen, maar ik heb voor de rest geen beenbeschermers.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:01

Wat maakt het nou uit of iemand peesbeschermers omdoet bij zijn/haar paard? het paard wordt er niet minder paard van en kan toch gewoon paard zijn? alsof die peesbeschermers ervoor zorgen dat een paard geen lekker paard kan zijn Verward
Ik zet mijn paard over het algemeen niet met bescherming om in de weide, alleen wanneer hij een tijdje niet op het land heeft gestaan doe ik hem peesbeschermers om, op het moment dat het allemaal weer rustig is gaan ze af.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:03

Onze paarden staan dagelijks van half 9 tot half 4 uur buiten, zonder peesbeschermers.
Rare sprongen maken ze niet, en de beschermers kunnen alleen maar gaan schuren.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:05

Ja met een zadel erop kunnen ze ook paard zijn in het weiland, ze zullen het zadel wel mollen e.d. maar ik vind dit vergelijkbaar met peesbescherming e.d. plus dat beschermers gaan schuren en gewoon voor het sporten zijn. Dekens gaan nog bij mij, maar beschermers.. (natuurlijk wel voor de uitzonderingen onder ons hoor)

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:09

cloris schreef:
Wat maakt het nou uit of iemand peesbeschermers omdoet bij zijn/haar paard? het paard wordt er niet minder paard van en kan toch gewoon paard zijn? alsof die peesbeschermers ervoor zorgen dat een paard geen lekker paard kan zijn Verward
Ik zet mijn paard over het algemeen niet met bescherming om in de weide, alleen wanneer hij een tijdje niet op het land heeft gestaan doe ik hem peesbeschermers om, op het moment dat het allemaal weer rustig is gaan ze af.

Ik kan mij anders niet voorstellen dat het gezond is voor die pezen hoor, met de warmte die gecreërd wordt, of als ze scheef gaan zitten.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:56

Maar nu zeggen veel dat ze de bescherming wel omdoen met rijden,
maar niet als het paard de wei/paddock in gaat, want dan zouden
de beschermers gaan schuren, maar schuurt het dan niet net zo
erg als in de wei? Ik bedoel, dan staan ze alleen maar te eten enz.
maar met rijden kunnen ze ook strijken en bewegen de
peesbeschermers veel meer, dat schuurt dan toch veel erger?! Bloos
Maar goed, mijn mening.. Mijn paard heeft voor en achter bescherming
zoals al eerder gezegt in dit topic.. Knipoog

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 08:14

Ik lees een paar reacties over 'ik doe hem maar een matras om' etc, die reacties hoef je hier niet te geven. Graag een beetje serieus.. Knipoog

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:16

Sodeletuut schreef:
Ik doe het ook echt niet.. Word zo snel warm.

Er staat een paard in het dorp die altijd peesbeschermers om heeft en springschoenen in de wei Verward Ik vind het zelf niet slim.

En waarom vind je dat?

Ik heb een pony die een erg sterke achterhand heeft en zich vaak aantikt van voren, die heeft dan ook al een peesklap opgelopen. Die staat dan ook met beschermers in de wei.
En over de springschoenen gesproken dit is ook wel 'slim' want een paard kan zo een hoefbalbetrapping oplopen en geloof me dat wil je niet meemaken.
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... content=92

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:20

Nu ik verdere reacties lees in dit topic vind ik dat er een beetje belachelijk gedaan word over het feit dat mensen hun paarden bescherming willen bieden in het land.
Ik heb er zelf geen zin in dat ik mijn wedstrijdpaarden maanden stil moet zetten wegens een blessure en dan weer van voor af aan beginnen moet, en altijd in mijn achterhoofd moet houden dat ze al verschillende blessures hebben gehad en daarmee nooit meer op hoog niveau kan komen. Nee, ik bescherm ze er liever tegen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:52

Ieder moet het voor zich weten. Ik doe het nooit. Laatst las ik een artikel in de Ros en daar werd het erg afgeraden omdat de temperatuur om de pezen te hoog kunnen worden met bandages en peesbeschermers om. Dit kan schaden brengen aan de pezen. De beschermers blijken het natuurlijke ventilatiesysteem van het been in de weg te zitten. (even heel kort samengevat hoor). De fysiotherpeut raadde het ook af omdat de pezen doordat ze teveel gesteund worden, zelf minder sterk worden.
Daarom doe ik het niet.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:25

Lotte_Wessel schreef:
Maar nu zeggen veel dat ze de bescherming wel omdoen met rijden,
maar niet als het paard de wei/paddock in gaat, want dan zouden
de beschermers gaan schuren, maar schuurt het dan niet net zo
erg als in de wei? Ik bedoel, dan staan ze alleen maar te eten enz.
maar met rijden kunnen ze ook strijken en bewegen de
peesbeschermers veel meer, dat schuurt dan toch veel erger?! Bloos
Maar goed, mijn mening.. Mijn paard heeft voor en achter bescherming
zoals al eerder gezegt in dit topic.. Knipoog

Hi, ja dat klopt ze strijken dus tijdens het rijden. Moet je je voorstellen als dat vaak gebeurt in 3 kwartier/uur rijden. Als je je beschermers goed omdoet (niet scheef dus) en je hebt beschermers van een goede kwaliteit die stevig, niet te strak en ademend zijn zijn ze alleen maar veilig naar mijn mening en horen ze niet te schuren als je ook de benen eerst goed schoonmaakt zodat al het zand e.d. eruit is. Vooral omdat wij erop zitten en oefeningen vragen vind ik die bescherming voor het paard wel terecht..in de weide vind ik dat ze prima op eigen benen kunnen, het is me nooit overkomen dat ze kreupel was of wondjes had.

semmiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:35

ik wil iedereen waarschuwen dat het niet nodig is en zelfs gevaarlijk...
mijn pony heeft ze een uur omgehad en in dat uur is ze gewoon GEVALLEN.
als ze gaan rollen is het ook gevaarlijk dat bijv.
de voor peesbeschermers tegen de achter aan komen en wat bij mijn pony was:...
het klitte bant ging vast zitten aan elkaar!!!
oftewel dat paard sloeg helemaal op hol en ik moest hem 1 maand op rust zetten omdat
hij blijkbaar ook nog eens last had van een kreupel heed.
Nouw ik ben er klaarmee en ze gaat alleen om met rijden.
het is trouwens ook heel erg zonde voor de peesjes
als je ze iedere dag moet schoonmaken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:44

Ik doe ze altijd om met rijden! peesjes en springschoenen en achter strijklappen OF bandages.!
in de wei als hij net ijzers heeft, krijgt hij de 1ste 3 weken alleen springschoenen om! aangezien hij zichzelf altijd aantik en erg slechte hoeve heb, alles brokkelt af, zodra ijzer er dan af is kan het amper meer onder.! en in de winter met losgooien als ik weet dat hij de ene dag wast minderlang eruit is geweest. gaat hij met een ander paard los en die hebben een dolle tijd zolang ze erstaan.!

Maar de hele dag peesbeschermers om is zowiezo niet goed.!! komen ook witte haren van

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:48

Dorienn schreef:
suuzepuus schreef:

Ja
vergeet niet met een lampje! hij moest maar eens 's nachts ergens tegen botsen

Ach, ik heb ergens verotte bandages liggen, maar ik heb voor de rest geen beenbeschermers.

Het idee van het jaar Pling ROFL !! Mijn merrie heeft tegenwoordig de neiging overal haar hoofd aan te stoten terwijl ze 24/7 in de wei staat, schaafplekken, een oppervlakkige wond van 5 cm lang... dus toch maar voor bubbeltjesplastic, lampje op der knar en helm op. Ik ben voooor!

Afijn, nee dus. Peerd staat kaal, met of zonder schaafwonden lekker 24/7 peerd te zijn met haar maatjes. Als ik ga rijden krijgt ze wel strijklappen achter om, tenzij ik hoor dat ze niet meer strijkt soms (is nog niet genoeg bespierd) dan gaan ze weer af, tot ik merk dat er weer een klein plekkie zit, dan gaan ze weer om. Maar ze is niet van suiker, nog steeds niet gesmolten in de regen (hoewel... dat laatste weet ik niet zeker, ik meet haar niet elke week na....) en met een dikke pluk hooi komt ze een heel end.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:43

semmiiee schreef:
oftewel dat paard sloeg helemaal op hol en ik moest hem 1 maand op rust zetten omdat

Nagelbijten / Gniffelen die laatste 2 zinnen!!! Koe Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:13

Ik vind dit soort kinderachtige opmerkingen gewoon echt niet nodig.. tijdens het rijden zijn de peesbeschermers bij mijn paard nog nooit scheef gaan zitten, gebeurt dat wel heb je ze vermoedelijk niet goed omgedaan/vastgemaakt of misschien de verkeerde maat gekocht.
Als mijn paard het land op gaat (zoals eerder gezegd weer voor het eerst of na langere tijd) dan doe ik peesbeschermers om, zijn nog nooit scheef gaan zitten en klittenband wat aan elkaar blijft plakken zodat mijn paard valt heb ik ook nog niet meegemaakt, eerder dat hij het stuktrekt als zoiets zou gebeuren.

De vergelijking naar matrassen en helmen vind ik echt behoorlijk flauw, maar als je paard behoorlijk kan sprinten in het land en met regelmaat de bal van zijn hoef kapot trapt of je paard heeft wel eens zijn pees ingetrapt dan vind ik een paar peesbeschermers helemaal niet zo raar. Ik snap de commotie niet, je zal maar een paard hebben wat absoluut niet zuinig is op zijn eigen benen en neem van mij aan die zijn er, leuk als je paard weer een maand of wat stil moet staan, nee dat is lekker voor zo'n dier. En als je dat nou kan voorkomen met een paar peesbeschermers so what? het dier kan iig buiten lopen in het land. Ik zou me drukker maken over paarden die 24/7 binnen staan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:21

mijn paard staat 24/7 in een paddock en kan zn stal in (en ja het is een 'sportpaard' met bloed) .dus tja als ik hem 24/7 peesbeschermers om zou moeten doen is het einde zoek. Als hij de wei in gaat ookal staat hij zoveel buiten doet hij nog raar en trekt hij een sprintje met veel bokken alle kanten op. Het is me al 2 keer overkomen dat hij beter wat om had kunnen hebben maar toch staat hij altijd in zn nakie buiten.
die vergelijking met een helm was meer omdat mijn paard zich in zn stal ook best vaak beschadigd. het was als een grapje bedoeld maar om dat nou meteen kinderachtig te gaan noemen....

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:03

ik doe het ook nooit met mijn paarden de pezen die blijven te warm. waardoor je denk ik toch veel sneller kans heb op peesblessures
ik doe het nooit en het gaat haast altijd goed. ik doe wel bij mijn paard springschoenen om omdat hij wel zijn ballen kapot loopt maar die zijn luchtig en zijn niet strak.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:45

semmiiee schreef:

Als het paard voldoende kracht zet dan scheurt het klittenband wel, beetje kaasclown verhaal.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:05

Zou kunnen hoeft niet perse.
Ik doe het nooit.
____
Betekent 24/7 ....24 uur per dag 7 dagen per week??

Groetjes Rosanne