Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

Re: Nog tips voor goedkoop een paardje houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:34

Sammie schreef:
KiWiKo schreef:
hier ga ik niet op in..............
goed he van mij?

Haha! Haha! Ja
Het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen wordt mij weer pijnlijk duidelijk in dit topic Nagelbijten / Gniffelen

Dus of je een echt paardenmens bent hangt af van de hoeveelheid geld die je op de bankrekening hebt staan?! Beetje scheve uitspraak, imo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:34

Nog één die de verkeerde conclusie trekt..
Jasper schreef:
Is het de hoeveelheid geld die je uitgeeft aan een paard wat je tot paardenmens maakt?

Nee, maar imo wel de keuzes en de gedachtegang daarbij die je maakt Lachen

Een paard afmaken, terwijl het een goede kans van overleven/ slagingskans heeft omdat ik het geld er niet voor over heb!? Dat komt echt nooit in mij op. Ik eet nog liever een maand lang droog brood! Je hebt een verantwoordelijkheid als je aan dieren begint, en als je die verantwoordelijkheid niet wil nemen moet je er imo écht nooit aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-10-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:35

Nou ik denk dat ik wel heel erg goedkoop ben wat paarden betreft.Ja, ik heb het wel van een bijbaantje gedaan destijds en ja ik heb nu mijn 3e pony staan en nee ze komen niets tekort! Ligt er puur aan wat je zelf wilt. Ik heb altijd mazzel gehad met plekjes, waar ze voor niets of bijna niets konden staan. Vervolgens ben ik dus zelf 2keer daags alles aan het doen, van omheining repareren tot voeren. Dat betekend een grote verantwoordelijkheid, die ik altijd graag heb willen hebben. Dus ook destijds op zaterdagavond om half 6 op bed liggen, maar om 8 uur wel weer naar de wei om te voeren! Mijn pony's staan lekker het hele jaar samen gezellig in de wei, ik doe liever alles op mijn eigen manier ondanks de tijd die erin gaat zitten en ik bespaar daardoor wel veel geld. Waar ik 1 pony een half jaar voor op stal zou zetten heb ik dus nu 3 pony's voor die ik met gemak onderhoud.
Spullen verzamel je met de jaren genoeg en ook daarmee kun je mazzel hebben.
Mocht er iets gebeuren heb ik voor de meest voorkomende dingen wel geld achter de hand, en anders willen mijn ouders het wel voorschieten. Mocht een van mijn pony's een operatie moeten ondergaan zoals Kiwiko zegt, dan zou ik dat -met voldoende slagingskans en toekomst voor het dier- doen zonder te twijfelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:36

Lieve mensen Lachen ik ben directeur van een redelijk grote onderneming...........
en ik ga geen geld uitgeven aan dingen die het niet waard zijn Lachen

Ik wil alleen aangeven dat paarden geld kosten........ zo niet maandelijks, dan wel incidenteel......... en ze kunnen allemaal ziek worden, en wel zo ziek dat het heel, heel veel geld kost Lachen

Mijn paard heeft het nu lekker, staat nog steeds te revalideren op het land, ook dat kost bakken vol geld elke maand......... maargoed hij wordt er beter van..........

een paard houden voor 100 euries in de maand gaat niet, nu niet nooit niet.......... en als je die 100 euries in de maand niet kan betalen, dan moet je het lekker laten gaan......... want je paard af laten maken omdat je de VA niet kan betalen is toch wel iets vreselijks lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:37

HumbleTalent schreef:
Ik zou geen paard voor 6000 euro laten opereren die het zelf niet meer waard is (in geld.. emotioneel is heel wat anders)..

Een paard van 2000 euro ga ik niet voor 6000 laten opereren..

Tja of mijn paard het waard zou zijn of niet. Al koste het 20.000 euro, ik heb álles voor mijn paard over. Ze is mijn beste vriendin, en ik zou haar het liefste zo lang mogelijk bij me houden. Als het een operatie is waarbij ze echt héél weinig kans maakt, zou ik er wel over denken, of ik het haar wel aan wil doen. Maar zodra ze ook maar nét genoeg overlevingskans heeft, is voor mij de twijfel weg hoor Ja

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:38

Blondie_ schreef:
Sammie schreef:
Ik geloof ook meer dat het een reactie is om te stangen, kiwiko Nagelbijten / Gniffelen

Ik ga d'r maar niet te serieus op in

Verward
Het is toch logisch dat niet iedereen van begin 20 even 6000 euro heeft liggen.
Als zoiets gebeurd is het gewoon vette pech, je paard gaat toch een keertje dood. natuurlijk wil je dat hij zo oud mogelijk word maar als het niet gaat dan gaat het niet. In de natuur gaan ze ook gewoon dood als ze wat hebben.

Ja dan moet je je maar bedenken of je een paard kan houden!
Ik wil weleens weten hoe veel mensen zullen reageren als ze echt voor zo'n beslissing staan. Je moet natuurlijk wel bedenken wat voor het dier dierwaardig is. Niet kosten wat het kost opereren terwijl er natuurlijk helemaal geen kans is.
Ik heb er al 2 maal voor gestaan. 1 leeft na 8 jaar nog steeds die andere heb ik binnen 6 weken na de operatie alsnog moeten laten inslapen, tja pech.......

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:38

Hoe zou je zoiets willen betalen, Astridjhu? In natura?...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:39

KiWiKo schreef:
een paard houden voor 100 euries in de maand gaat niet, nu niet nooit niet..........

Dat gaat aan de standaard kosten wel lukken, maar je moet dus wel zorgen voor voldoende geld achter de hand.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:39

Ik heb in een jaar tijd bijna 5000,- aan mn paard uitgegeven qua medische kosten. Was gelukkig niet allemaal in 1x maar mevrouw verzon steeds iets nieuws. Zoals iemand eerder zei als meestal valt er wel een regeling te treffen. Een buffer(tje)achter de hand is natuurlijk wel fijn/noodzakelijk. Het argument over dat verschil paardenmensen slaat echt nergens op. Het moet wel in verhouding staan. (vind ik) Niemand met een paard wil dat het paard wegvalt en al helemaal niet omdat het geld er niet voor is. En iedereen kan iets overkomen waardoor de buffer wat voor het paard bedoeld was wegvalt door andere onverwachte dingen (werkeloos worden om maar een voorbeeld te noemen).

Maar met de instelling een paard kopen en zo goedkoop mogelijk houden moet je niet aan een paard beginnen. Een paard houden kost hoe dan ook klauwen met geld.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:40

Tja das wel heul makkelijk gezegd. Arm paard sorry je was in de aanschaf maar 1500 euro helaas je operatie gaat vast meer kosten..........
Of je verzekert je paard ook voor ziektekosten, zodat je dus niet altijd alles in 1 keer hoeft te betalen, of.....je zorgt gewoon voor een spaarrrekening. Dat doen wij. voor alle onvoorziene kosten hebben wij voor onze 2 paarden een rekening achter de hand.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 26-10-08 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:41

HumbleTalent schreef:
Een paard is enkel de slachtwaarde waard, de rest is emotionele waarde. Dus dan kun je elk paard na een klein wissewasje in laten slapen. Het is een hobby, een passie voor sommigen.
Dat kost nu eenmaal geld. En om mijn paarden gezond te houden durf ik dat er wel voor uit te geven, ookal zou ik het bij evt. verkoop er nooit uitkrijgen.

Dat krijg je er met de stalling die het beestje per jaar al kost niet uit. Goedkoop paarden houden? Niet kopen..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-10-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:42

Sammie schreef:
Je hebt een verantwoordelijkheid als je aan dieren begint, en als je die verantwoordelijkheid niet wil nemen moet je er imo écht nooit aan beginnen.

En dus maak je het begrip 'paardenmensen' wel afhankelijk van de hoeveelheid geld die je eraan wilt uitgeven.
Ik heb geen 6000 euro op de plank liggen, ook niet als ik een maand droog brood eet.
Dus, hoe naar dat ook is, als één van mijn dieren zo'n dure operatie moet ondergaan, dan is het antwoord 'nee'. Niet omdat ik geen gevoel heb maar gewoon vanwege de realiteit dat mijn geldstroom niet eindeloos is No Cheer

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:42

Je kunt een paard heeeel goedkoop houden, maar als hij ziek word zou je het toch wel moeten betalen.. Als 16 jarige had ik een pony die gratis stond als ik de andere paarden verzorgde.. Staleigenaar ging verhuizen en daar stond ik, met een lieve papa is het nog goed gekomen maar ik zou het noooooit meer doen!
Oftewel, als je pech hebt kost het altijd hopen met geld en dat moet je wel hebben..

Mijn pony staat voor honderd euro in de maand en dat is niet omdat het lekker goedkoop staat.. Wel omdat het op 5 minuten lopen is en ik er vrijwel alleen sta en ze s'winters ook op het land staan.. Mijn bekapper komt om de 6 weken en de veearts is dit jaar ookal weer 2x geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:43

als je op een stal gaat staan waar je alles hebt en alles voor je word gedaan ben je heel duur uit vergeleken met een stukje land pachten met voldoende beschutting en alles zelf doen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:44

Een paard is enkel de slachtwaarde waard, de rest is emotionele waarde. Dus dan kun je elk paard na een klein wissewasje in laten slapen. ..[/quote]
precies........... een paard is de kiloprijs waard........ niks meer en niks minder...... het is wat de gek ervoor geeft Lachen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:45

Natuurlijk! Maar iedereen is vrij om te doen en laten wat hij zij wilt voor zijn/haar paard/pony!
Dus niet iedereen wordt gelukkig van alleen een stukje land met een schuilstalletje.
Natuurlijk betaal je voor facilliteiten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:46

Knipoog Paardenvlees is niet duur nee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:46

Jasper schreef:
En dus maak je het begrip 'paardenmensen' wel afhankelijk van de hoeveelheid geld die je eraan wilt uitgeven.
Ik heb geen 6000 euro op de plank liggen, ook niet als ik een maand droog brood eet.
Dus, hoe naar dat ook is, als één van mijn dieren zo'n dure operatie moet ondergaan, dan is het antwoord 'nee'. Niet omdat ik geen gevoel heb maar gewoon vanwege de realiteit dat mijn geldstroom niet eindeloos is No Cheer

Die uitleg hang jij er aan vast. Ik dus niet. Je geldstroom is niet eindeloos, die van mij ook niet. En van mij hoef je je paard écht geen gouden stal, weide van 2000hectare, 100 setjes of wat dan ook te geven, maar de zorg die je er aan wilt besteden. Die zorg in dit voorbeeld kost helaas idd wel geld.
Nogmaals, ik eet nog liever droog brood en schoenzolen dan dat ik een paard die weer gezond kan worden laat inslapen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:47

Daar ben ik het mee eens, Als jij geen verantwoording kan dragen voor een dier die eventueel medische zorg nodig heeft vind ik dat je er niet aan moet beginnen.
Natuurlijk moet die medische zorg ook zinvol zijn.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 26-10-08 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:48

tuurlijk heb je gelijk in

ik heb er wel voor gekozen en heb alles zelf in de hand..

en ook nog eens redelijk goedkoop

dus 2 vliegen in 1 klap voor mij!!!!!

maar nogmaals daar kiest ieder voor zich voor!!

detour

Mork schreef:
Knipoog Paardenvlees is niet duur nee

En toch smaakt het best lekker. Vingers aflikken

Anoniem

detour schreef:
Hoe zou je zoiets willen betalen, Astridjhu? In natura?...

Met het geld dat ik achter de hand heb liggen (Heb een aparte spaarrekening, waar behoorlijk wat op staat). En eventueel kunnen mijn ouders bijschieten Lachen .

Ragdollcat

Ik weet uit eigen ervaring, had 10 jaren lang een eigen paard (2 verschillende paarden), het kost altijd veel meer dan je wil, maar ik kan het onderhouden en alles geven wat het nodig heeft, en komt niks te kort, en dierenarts kost inderdaad klauwen geld, als je paard/pony wat mankeerd, ook daar mag je niet op bezuinigen, als het dierenarts nodig heeft, dan laat je de dierenarts komen.

Ik ken helaas gevallen van mensen die uit zuinigheid het dier dingen onthoudt, gevolg koliek en daarna sukkelen, doordat er te weinig is ontwormd Boos! , en of pony maanden lang problemen en pijn aan de hele rug en kruis gehad door de regenrot, omdat een regendek kopen zonde van het geld is, en pony was op leeftijd en had dikke vacht, tja lekker dan, heeft dat beest hele lappen huid eraf, arm beest en dat dan maandenlang tot aan de lente aan toe (pony had het eind september regenrot opgelopen) Boos! .

Ik persoonlijk, denk dat het moeilijk is om op dingen te gaan bezuinigen bij paarden, als je er mee wil rijden enzo.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:50

Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar never zo goedkoop als je zelf wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:50

Sammie schreef:
astridjhu schreef:
Een paard is enkel de slachtwaarde waard, de rest is emotionele waarde. Dus dan kun je elk paard na een klein wissewasje in laten slapen. Het is een hobby, een passie voor sommigen.
Dat kost nu eenmaal geld. En om mijn paarden gezond te houden durf ik dat er wel voor uit te geven, ookal zou ik het bij evt. verkoop er nooit uitkrijgen.

Dat krijg je er met de stalling die het beestje per jaar al kost niet uit. Goedkoop paarden houden? Niet kopen..

Wat jij nu quote waren niet mijn woorden, maar die van iemand anders Knipoog
Mijn paard zou ik voro zelfs 20.000 euro nog laten opereren. Mijn paard koste mij helemaal niks in aanschaf, maar ik heb álles voor haar over. Dus stel ze zou iets krijgen, en ze heeft een redelijke overlevings kans. En ook een normaal leven na revalidatie (Wat ik érg belangrijk vindt! Rijden intereseert me niet, maar ze moet niet met pijn rondlopen ofzo). Dan zou ik haar meteen laten opereren Ja