Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) op de bezwete plekken en daarna pas de deken erop 
Yubi schreef:Ik stap zolang ik de tijd heb uit, totdat ze niet meer warm is, dan loop ik terug naar stal, en dan zet ik haar totdat ze bijna droog is of droog is op stal of op de wei.

Lisean schreef:Domme domme ik
Marlien1991 schreef:En dan kan de pony niet de volgende ochtend met de zweetdeken op naar buiten...Lisean schreef:Domme domme ik
Valt wel mee hoor, je spreekt het toch uit als 'vrijven'
) blokje om stappen. Beetje frisse neus halen en we vinden het nog leuk ook. Daarna zweetdeken op, stal doen, hapjes geven, nog wat frutselen (manen trekken, staart uitpluizen, kast opruimen, zadel poetsen, ... ) en dan is hij weer droog en kan hij zijn andere jas om.
Memuska schreef:Met Willow heb ik nogal geluk: hij zweet wel heel erg maar maakt niet veel wintervacht. Na het rijden stap ik een tiental minuutjes met uitrijdeken in de bak droog, en daarna ga ik (bij mooi weer, als het giet blijf ik ook binnen) blokje om stappen. Beetje frisse neus halen en we vinden het nog leuk ook. Daarna zweetdeken op, stal doen, hapjes geven, nog wat frutselen (manen trekken, staart uitpluizen, kast opruimen, zadel poetsen, ... ) en dan is hij weer droog en kan hij zijn andere jas om.
Memuska (mijn Arab) en Margriet (onze Belg) hebben teddyberenpelsjes en blijven dus vaak erg nat. Veel stappen stappen stappen en even op stal met zweetdeken. Nu heb ik wel het geluk dat ze thuis staan dus kan ik eerst gaan eten ofzo en dan deken afhalen (of wisselen in Mush dr geval), maar daar heb jij natuurlijk niks aan.
Ik heb trouwens op advies van de dierenarts solariumlampen gekocht (voor Mushy's stramme spieren), kan mss ook wel schelen!

Elliebelle schreef:En als hij goed opgedroogt is weer de winterdeken op, en het land in.
Marlien1991 schreef:Elliebelle schreef:En als hij goed opgedroogt is weer de winterdeken op, en het land in.
Daar gaat het juist om, dat duurt twee uur en dat zou betekenen dat ik van 6 tot half 10 op stal zou zijn iedere dag?

[***] schreef:Schijnbaar leest niemand de paardenkrant.
Hoe dan ook, ik gebruik nooit zweetdekens, ze blijven er alleen maar langer nat door. Na het rijden en goed uitstappen gaan die van mij een uur op stal met wat eten tot ze droog zijn. Dan borstel er over en de wei weer in, eventueel met regendeken als het nat is. En s'avonds blijven ze op stal zonder.
Marlien1991 schreef:[***] schreef:Schijnbaar leest niemand de paardenkrant.
Hoe dan ook, ik gebruik nooit zweetdekens, ze blijven er alleen maar langer nat door. Na het rijden en goed uitstappen gaan die van mij een uur op stal met wat eten tot ze droog zijn. Dan borstel er over en de wei weer in, eventueel met regendeken als het nat is. En s'avonds blijven ze op stal zonder.
Als het paard langzaam opdroogt is dit juist goed, dit betekent dat het paard ook langzamer afkoelt...

[***] schreef:Jij hebt weer een heel nieuw concept bedacht. Volgens mij is reden no 1 om er een zweetdeken op te gooien de gedachte dat ze dan sneller droog zijn, of het anders niet worden. En dat is niet waar. En omdat ze lekker warm onder een dekentje blijven (ook niet goed)
En nee, langzaam afkoelen is niet goed. Waarom denk je dat marathonlopers in een bad ijs gaan liggen na de loop?