Gereden, paard bezweet, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michh

Re: Gereden, paard bezweet, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:54

Ik stap zolang ik de tijd heb uit, totdat ze niet meer warm is, dan loop ik terug naar stal, en dan zet ik haar totdat ze bijna droog is of droog is op stal of op de wei. Lachen

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:27

Uitgebreid uitstappen is prioriteit nr 1 denk ik zo..
Wat in de winter wel handig is (ivm deken), is droog vrijven (hoe schrijf je dat Schijnheilig) op de bezwete plekken en daarna pas de deken erop

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:54

Yubi schreef:
Ik stap zolang ik de tijd heb uit, totdat ze niet meer warm is, dan loop ik terug naar stal, en dan zet ik haar totdat ze bijna droog is of droog is op stal of op de wei. Lachen

Daar gaat dit topic juist over, dat zou 2 uur duren, zoveel tijd heb ik niet doordeweeks.

Het is wrijven Lachen

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:55

Domme domme ik Schijnheilig

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:56

Bestwel vaag weetje.. dat ik dat niet eens weet Haha!

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:01

uitstappen, goed droog wrijven met stro, zweetdekentje aan. Een goed zweetdeken laat het vocht langs de buitenkant door, waardoor het deken niet nat wordt en zo op het paard blijft liggen. Dit was toch zo bij mijn zweetdeken. Dus dat kan er zo op blijven liggen.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 21:12

En dan kan de pony niet de volgende ochtend met de zweetdeken op naar buiten...

Lisean schreef:

Valt wel mee hoor, je spreekt het toch uit als 'vrijven'

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:17

Marlien1991 schreef:
En dan kan de pony niet de volgende ochtend met de zweetdeken op naar buiten...

Lisean schreef:

Valt wel mee hoor, je spreekt het toch uit als 'vrijven'

Tja.. nog steeds vin ik het wel een beetje dom Tong uitsteken

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:51

Gewoon een poosje droogstappen zonder zadel. Ernaast dan wel.
En als ze weer wat droger is (Lees: meer droog dan nat) kan je 't paard weer op stal zetten

En stro helpt ook goed, zoals hierboven al werd gezegd Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:38

Met Willow heb ik nogal geluk: hij zweet wel heel erg maar maakt niet veel wintervacht. Na het rijden stap ik een tiental minuutjes met uitrijdeken in de bak droog, en daarna ga ik (bij mooi weer, als het giet blijf ik ook binnen Knipoog) blokje om stappen. Beetje frisse neus halen en we vinden het nog leuk ook. Daarna zweetdeken op, stal doen, hapjes geven, nog wat frutselen (manen trekken, staart uitpluizen, kast opruimen, zadel poetsen, ... ) en dan is hij weer droog en kan hij zijn andere jas om.
Memuska (mijn Arab) en Margriet (onze Belg) hebben teddyberenpelsjes en blijven dus vaak erg nat. Veel stappen stappen stappen en even op stal met zweetdeken. Nu heb ik wel het geluk dat ze thuis staan dus kan ik eerst gaan eten ofzo en dan deken afhalen (of wisselen in Mush dr geval), maar daar heb jij natuurlijk niks aan.
Ik heb trouwens op advies van de dierenarts solariumlampen gekocht (voor Mushy's stramme spieren), kan mss ook wel schelen!

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 00:07

Memuska schreef:
Met Willow heb ik nogal geluk: hij zweet wel heel erg maar maakt niet veel wintervacht. Na het rijden stap ik een tiental minuutjes met uitrijdeken in de bak droog, en daarna ga ik (bij mooi weer, als het giet blijf ik ook binnen Knipoog) blokje om stappen. Beetje frisse neus halen en we vinden het nog leuk ook. Daarna zweetdeken op, stal doen, hapjes geven, nog wat frutselen (manen trekken, staart uitpluizen, kast opruimen, zadel poetsen, ... ) en dan is hij weer droog en kan hij zijn andere jas om.
Memuska (mijn Arab) en Margriet (onze Belg) hebben teddyberenpelsjes en blijven dus vaak erg nat. Veel stappen stappen stappen en even op stal met zweetdeken. Nu heb ik wel het geluk dat ze thuis staan dus kan ik eerst gaan eten ofzo en dan deken afhalen (of wisselen in Mush dr geval), maar daar heb jij natuurlijk niks aan.
Ik heb trouwens op advies van de dierenarts solariumlampen gekocht (voor Mushy's stramme spieren), kan mss ook wel schelen!

Haha, een solarium installeren lijkt me een beetje te drastisch XD (stalletje met 5 paarden)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:22

Goed uitstappen, dan op stal zetten met een zweetdeken op.
En als hij goed opgedroogt is weer de winterdeken op, en het land in.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 09:55

Elliebelle schreef:

Daar gaat het juist om, dat duurt twee uur en dat zou betekenen dat ik van 6 tot half 10 op stal zou zijn iedere dag?

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:18

goed uitsptappen ook even zondar zadel. even laten rollen wil ook wel helpen en dan toch even die zweet deken erop. en voordat je naar huis gaat dan pas de normale deken op.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:43

Marlien1991 schreef:
Elliebelle schreef:

Daar gaat het juist om, dat duurt twee uur en dat zou betekenen dat ik van 6 tot half 10 op stal zou zijn iedere dag?

Dan ga je toch naar huis en kom je later terug? Of vraag je iemand anders om de dekens te verwisselen.
Sorry hoor, je moet er wel wat voor over hebben. En anders maar de scheermachine erover.

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:37

Ik stap aan de hand met zweetdeken op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:40

Schijnbaar leest niemand de paardenkrant.

Hoe dan ook, ik gebruik nooit zweetdekens, ze blijven er alleen maar langer nat door. Na het rijden en goed uitstappen gaan die van mij een uur op stal met wat eten tot ze droog zijn. Dan borstel er over en de wei weer in, eventueel met regendeken als het nat is. En s'avonds blijven ze op stal zonder.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:13

ik doe altijd,, eerst heel goed uitstappen, tot het zweet ietsje is opgedroogd, het is dan ook erg handig als je het zadel er af gooit en er naastof er op zit/wandelt
Daarna als ze nog heel nat is wrijf ik haar droog met een doek, en doe een zweetdekentje en een warme deken er boven,
wet dat dat allemaal wat overdreven is, maar ik geloof vast dat ze dat wel lekker vindt!!
Knipoog

gr Alice

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:32

[***] schreef:

Hoe dan ook, ik gebruik nooit zweetdekens, ze blijven er alleen maar langer nat door. Na het rijden en goed uitstappen gaan die van mij een uur op stal met wat eten tot ze droog zijn. Dan borstel er over en de wei weer in, eventueel met regendeken als het nat is. En s'avonds blijven ze op stal zonder.

Nee, die lees ik inderdaad niet Koe

Als het paard langzaam opdroogt is dit juist goed, dit betekent dat het paard ook langzamer afkoelt...

Klinkt wel lekker, zo weinig gedoe met dekens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:05

Marlien1991 schreef:
[***] schreef:

Als het paard langzaam opdroogt is dit juist goed, dit betekent dat het paard ook langzamer afkoelt...

Jij hebt weer een heel nieuw concept bedacht. Volgens mij is reden no 1 om er een zweetdeken op te gooien de gedachte dat ze dan sneller droog zijn, of het anders niet worden. En dat is niet waar. En omdat ze lekker warm onder een dekentje blijven (ook niet goed)

En nee, langzaam afkoelen is niet goed. Waarom denk je dat marathonlopers in een bad ijs gaan liggen na de loop?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:52

Ik ken het probleem wel een beetje. Zeker in de winter, ondanks dat ik haar heb uitgestapt en ze is nog wat nat, als ik haar dan een zweetdeken op doe, wordt ze weer warm en begint ze wat na te zweten. Ze is niet geschoren of iets, en wordt niet onder dekens gehouden. Ik heb dunne fleecedekentjes om die reden, omdat ze onder wol helemaal begint na te zweten, maar ondanks die dunheid gaat ze daar ookw eer warm onder worden en duurt het idd eeuwen voor ze echt droog is.

Wat ik meestal probeer is gewoon meer tijd uit te rekken. Alsi k heb gereden en normaal heb uitgestapt, zadel ik af, en ga ik nog een kwartier buiten met haar wandelen. Eenmaal thuisgekomen is ze dan helemaal netjes op adem, temperatuur en grotendeels ook weer helemaal droog, en zet ik haar zo op stal (of buiten). Het liefst dus geen zweetdeken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:37

Goed uitstappen. En een droog zweetdeken opleggen Haha!

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:46

goed uitstappen tot ie bijna droog is !
en anderes kan je met stro hem/haar droog maken !
en dan zweetdeken?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:57

als je uitgereden bent , even uitstappen en dan doen wij de paarden lekker met lauwwarm water afspoelen dan drogen en dan nog even onder het solarium tot hij/zij droog is en dan een middelmatig dik dek erover en verder in de stal .

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:14

[***] schreef:
Jij hebt weer een heel nieuw concept bedacht. Volgens mij is reden no 1 om er een zweetdeken op te gooien de gedachte dat ze dan sneller droog zijn, of het anders niet worden. En dat is niet waar. En omdat ze lekker warm onder een dekentje blijven (ook niet goed)

En nee, langzaam afkoelen is niet goed. Waarom denk je dat marathonlopers in een bad ijs gaan liggen na de loop?

Zou jij ijs over je paard heen gooien dan? (wel heel kort door de bocht maar ach)

Zo zie ik maar dat de meningen in dit topic heel erg uiteen lopen. Volgens sommige mensen moet er geen deken op omdat het paard dan langzamer afkoelt, volgens sommigen andersom, weer anderen weten het niet en openen daarom dit topic maar gelukkig heeft iedereen het beste met zn paardje voor.