Pony + geitje, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_wijh

Re: Pony + geitje, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:02

Bij ons in de buurt staan een schaap, een fjord en een shetlander samen in de wei.
Ik heb zelf ook 5 shets, maar als ik mijn paarden erbij laat, dan lijkt het een ware race wedstrijd wie de eerste shet heeft vermormeld.

Ik denk dat een andere pony beter zal gaan dan een geit.
En hoe het karakter is van je huidige pony/paard?

In ieder geval succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:14

Duke schreef:
JoyCiej007 schreef:
Verbazingwekkend hoeveel mensen hier zeggen 'oh dat kan wel hoor, een pony met alleen een geitje als gezelschap'!

Zullen we jou eens opsluiten in een kamer met alleen een koe om mee 'te praten'?!

Een paard is een kudde-dier, en hoort nooit alleen te staan, ook niet met een geit, kip, koe whatever. Ga naar een pony-markt, koop voor 50 euro een papierloos shetje (die redt je dan ook gelijk weer van de worst) en klaar is kees. Eet net zo veel als een geit en zal nog wel goedkoper zijn ook.

En dat het bij sommigen wel goed gaat wat betreft het niet aanvreten van staart en manen is niet gegarandeerd. TS kan er niet van uitgaan dat dat bij haar niet gebeurt.

Een papierloos shetje... ik neem aan, wel een gechipt shetje, want als je wordt aangehouden, ben je iets meer kwijt dan 50 euro...

Verder ben ik het met het commentaar van JoyCiej007 eens.

Met papierloos bedoel ik zonder bekende afstamming e.d. want de markt wordt er mee overspoeld. ze zijn geen drol meer waard. Velen zijn inderdaad (nog) niet gechipt, maargoed dat kun je ook heel makkelijk en vrij voordelig zelf laten doen.
Heb ook een papierloos ruintje van 5 jaar (op een hele aparte manier gekregen) zonder chip en paspoort. Die 2 heb ik voor zo'n 35 euro gekregen; heb het paspoort via het ned. Fjordenpaardenstamboek, daar waren ze het snelste en was het het goedkoopste.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:17

.... en als je goed de reacties in dit topic leest, vertelt zo'n 90% v/d mensen hier inderdaad 'dat het makkelijk kan met geit of ander vee', maar dan hebben ze het vaak over meerdere pony's/paarden samen met vee.

Een pony in z'n uppie, zonder paardenvriendje, en dan bij een geit zetten is gewoon echt niet goed voor het beestje. Paarden zijn kudde-dieren en hebben contact en aanraking nodig van hun soortgenoten, niet van de één of andere geit.

GabrielleXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:34

Mijn pony heeft altijd met een geitje samen in het land gestaan. Dit ging super!

Maar die geiten ontsnappen wel snel.

pony_gek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:54

JoyCiej007 schreef:
Verbazingwekkend hoeveel mensen hier zeggen 'oh dat kan wel hoor, een pony met alleen een geitje als gezelschap'!

Zullen we jou eens opsluiten in een kamer met alleen een koe om mee 'te praten'?!

Een paard is een kudde-dier, en hoort nooit alleen te staan, ook niet met een geit, kip, koe whatever. Ga naar een pony-markt, koop voor 50 euro een papierloos shetje (die redt je dan ook gelijk weer van de worst) en klaar is kees. Eet net zo veel als een geit en zal nog wel goedkoper zijn ook.

haha ROFL hilarisch

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:10

Mijn fjord staat zonder soortgenoten alleen met geiten, en heeft het super naar zijn zin Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:24

Als er op stal paaden staan (waar ze/hij nog regelmatig in contact komt), dan vind ik het nog wel kunnen, al weet je nooit zeker of het gezellig genoeg is voor je pony.
Een shet is beter en de kosten van een shet vallen erg mee- daar zou ik zelf niet het risico voor willen nemen om te kiezen voor een geit. Wat als de geit niet in de smaak valt?
Paarden houden is duur helaas

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:25

ik vind het wel een leuke combi! zal vast wel kunnen hoor!
geiten zijn erg leuke beesten.. vind jou paard vast ook wel!

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 19:34

ben je er al overuit of je een geitje neemt?

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:48

Ik zou het neit doen..!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:53

pony_gek22 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Helemaal mee eens. Ik verbaas me er net zo over.
Paarden en geiten hebben zo'n andere taal.
Een paar paarden samen met een paar geiten oke, maar 1 paard en 1 geit is voor alletwee zielig.

Starr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:06

kan volgensmij wel maar mischien gaat de geit aan de staart van je paard eten Tong uitsteken

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:07

Je zou het kunnen proberen inderdaad Vork
Maar sommige ponies kunnen weer niet overweg met andere soorten Clown
Duss, voordat je een geit gaat aanschaffen, Probeer eerst eens de geit van de buurvrouw er bij te zetten of van iemand die je kent Knipoog

Gr. Yvanca

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:04

Bij ons op stal staan een geit en fjord samen in een box. Dit gaat prima en ze zijn onafscheidelijk.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:16

Wij hebben ook een pony gehad die buiten stond en absoluut niet alleen kon staan, uiteindelijk besloten om daar ook een geit bij te zetten.
Dit ging uitstekend.
Maar uiteraard de ene pony of paard accepteerd het wel en een ander weer niet.
Zou het gewoon uit proberen als ik jou was!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:18

ik heb ook al is eerder in dit topic verteld dat mijn shet eerst alleen met een geit stond.. maar nu ze bijde gewend zijn elkaar merk je toch dat een pony met een pony moet staan... zie je een geit en pony elkaar wel is kriebelen? of samen elkaar warm houden in het douwige gras?
nee ook ik ben toch van mening pony met pony of paard maar niet aleen met iets anders...
enne opmarkt plaats staan ook regelmatig paardjes voor bijna niks

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:03

Goh, één van de weinigen die blijkbaar nog iets van het hele paardenwezen begrijpen....
Maf hoor om dit allemaal zo op bokt te lezen....
Dacht (en hoopte) dat veel mensen beter zouden weten. Maar helaas....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:04

Een paard is een kuddedier en heeft behoefte aan soortgenootjes en niet aan geiten.
Ze hebben hun soortgenoten niet alleen voor de gezelligheid dat ze erbij staan, het is geen theekransje, ze hebben elkaar nodig voor sociale contacten waaronder elkaar kriebelen, elkaar opvoeden, dingen leren van elkaar. Paarden praten met elkaar door de kleinste (voor ons soms bijna onzichbare) signalen en een geit krijgt die dingen echt niet mee, wat voor een paard dus ook nog eens heel frustrerend kan zijn. Als de pony op een nette paardenmanier vraagt of geitlief misschien uit zijn persoonlijke ruimte wil opdonderen, en geit doet verder niks, zoiets kan nooit leuk zijn.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:09

Een kennis van mij had dr pony bij 2 geiten in het land, Dat ging eerst wel goed, maar in winter gingen de geiten aan de staart van de pony (d) knabbelen, met als resultaat een staart van ong. 45 cm!

Natuurlijk gaat het ook vaak wel goed, maar het kan dus ook mis gaan.

Ineke

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:15

pony_gek22 schreef:
JoyCiej007 schreef:

haha ROFL hilarisch

Waarom hilarisch?
Dit is gewoon de werkelijkheid. Knipoog
Dat er dan mensen zijn die dit niet begrijpen is erg triest, maarja, dit soort reactie's zijn niet nodig.
Ik ben het heel erg eens met JoyCiej, al moet ik er wel bij zeggen dat ik het niet raar vind als je een paard met een shet en een geit erin zet, dan hebben de paarden elkaar tenminste nog.
Niemand weet of een paard met een geit kan communiceren, vast op de een of andere manier wel, maar niet zoals het met zijn soortgenootjes kan.
Ik zou gaan voor een goedkoop shetje. Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:15

KiWiKo schreef:
zolang je niks om staarten/manen of meesterlijke ontsnappers geeft..... kan een geit een leuk alternatief zijn......

Maar als je wil leren vloeken moet je geiten houden Lachen

Ontsnappen kunnen ze inderdaad ook en vaak zijn ze ook erg slim en geweldige klimmers. Hopelijk heb je trouwens ook geen buren en wel een schuilstal, geiten moeten een schuilgelegenheid hebben. Vloeken werkt ook, ze moeten trouwens ook aangepast voer hebben.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:30

het zou wel kunnen, maar ik zou voor een shet gaan omdat die idd ook elkaars taal spreken.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:22

Ik ken een paard (haflinger) dat zijn wei en stal deelt met een geit en een mega varken. Dat gaat heel goed hoor Lachen Ik zou het gewoon eens uitproberen een geitje derbij Tong uitsteken En als het echt niet gaat dan zou ik ook maar een shet erbij zetten.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:27

de pony van mijn vriendin staat ook samen met een geitje,, die 2 zijn onafscheidelijk!!
als de een weg is, is de ander geen minuutje stil Tong uitsteken.
Dus het kan erg goed, een paard en een geit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:34

Minstens 2 paarden én 2 geiten samen gaat prima. Mijn paarden staan op een geitenboerderij en zo af en toe komt de bejaarde bok erbij om de zuring op te eten. Gaat prima samen maar geen van de beesten is alleen in zijn soort.

Beide zijn kuddedieren en beide spreken een totaal verschillende taal. Zolang beide soorten gezeldschap hebben van hun eigen soort kunnen ze prima met zijn allen op de wei.