Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:00

Als je meer instrooit, heb je een dikker en warmer bed (geldt voor iedere strooiselsoort).
Die van mij staan in een lekker dik bed van korrels en hebben geen last van de klachten die hierboven gemeld worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:33

Ik heb het ook alleen bij de stal met de HIT-matras, waar dus maar een klein strookje achter ligt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:05

Dan ligt 't dus niet aan de korrels, maar aan het hitmatras en het feit dat die dan niet voldoende isoleren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:28

Nee het komt door een merrie met Cushing die veel plas, dus een verhoogde concentratie vocht en een temperatuur van -15 :D

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:15

Mag ik dan vragen wat de beweegreden is dat je een extreem plassende merrie met deze kou, terwijl je weet dat her zo koud wordt en ze veel plast, niet op een dikkere laag laat staan?
Is niet aanvallend bedoeld, maar ik vraag het me wel af.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:21

Volgens mij heeft Dubbeldun een dikkere laag gemaakt

DubbelDun schreef:
Hier had ik hele bevroren klompen, dus ik heb er maar een laag houtkrul bovenop gegooid.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:40

Pieteritus1 schreef:
Als je meer instrooit, heb je een dikker en warmer bed (geldt voor iedere strooiselsoort).
Die van mij staan in een lekker dik bed van korrels en hebben geen last van de klachten die hierboven gemeld worden.

Ik heb er liggen in mijn tuin. Voor de vorst waren die doornat.
NU, met de vorst zijn die voleldig droog geworden en mooi los.
Ik denk dat als er ijsblokken in zitten, dat het komt omdat het bed al plaatselijk gecompacteerd is, dat het vocht er niet meer uit kan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:13

Ik heb een HIT-matras en heb dus geen dik en zacht bed nodig, die heb ik al :)
Het heeft dus ook geen zin om meer in de strook erachter te gooien, want dan ligt het alleen maar hoger tegen de muur op. Wat er lag was idd waarschijnlijk verzadigd, dat gaat erg snel met een IR-paard :) en dus moet ik vandaag ijsklompen hakken om plaats te maken voor een laag schone korrels.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:29

Ik ben sinds een weekje of 3 ook gestart met stro-korrels.
Ik had voordien houtkrullen, maar die van mij maakt er vaak zo'n zooitje van dat het gewoon niet meer te doen was met bijstrooien. Met de stro-korrels is het nu wel beter, al moet ik er nog steeds best wel wat natte plekken uithalen. Overigens is het wel moeilijk om nu al een conclusie te trekken, omdat ze met dit weer wel meer op stal staat dan anders.

Ik had nog een vraagje. Ik las in 1 van de eerdere berichten over Crushed Strokorrels. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze en de Chopped Strokorrels? Zoja, welke vinden jullie handiger/beter? Ik las dat deze in zakken verkrijgbaar zijn, zijn ze ook een beetje handig om op te slagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:54

De korrels van Zeoliet vallen niet zo snel uit elkaar en dan is de Crushed/Chopped makkelijker. Qua slapen maakt het voor een paard niet uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:57

Het was een koud bedje voor de heren hier vannacht, hebben beiden niet gelegen en het voelt ook hard en koud aan...maar het wordt al langzamer minder koud...vond het korrel bed het hardst...de zaagselbedden gecombineerd met korrels gingen wel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:03

@Bloempjeh,
Ik heb ervaring met de chopped en inmiddels ook een paar dagen met de crushed van Zeolite.
De paarden liggen hier heerlijk in de stallen. De crushed bevalt tot nu toe zéér goed! is snel een lekkere dikke laag.
De zakken zijn handig op te slaan.

Hans1950

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:12

DubbelDun schreef:
De korrels van Zeoliet vallen niet zo snel uit elkaar en dan is de Crushed/Chopped makkelijker. Qua slapen maakt het voor een paard niet uit :)

Beste Dubbeldun, heeft u al ervaring met crushedpellets?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:26

Ja hoor, ik heb zowel de hele korrels als de Chopped gehad :D en in kwalilteit halen ze het niet bij de korrels van Strovan, al ben ik over de laatste zending die Top nu heeft ook erg te spreken (Agricon Horsepellets).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:34

Ik maak de korrels altijd eerst in de kruiwagen nat. Iemand een idee of dat met dit weer ook lukt? Ik heb namelijk eindelijk weer een adres voor korrels en heb een halve zak gekregen om uit te proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:38

@LADPR: als je de bak binnen kunt zetten in een schuur kun je het allicht proberen. Ik zou hem iig niet dan een hele nacht laten staan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:46

@Ladpr, misschien ook eens de crushed uitvoering van Zeolite proberen, deze hoef je nl. niet nat te maken +:)+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:48

Nee ik kan hem dus niet binnen zetten helaas.

Een ander merk proberen is ook geen optie omdat dit het enige is wat ik hier in de buurt kan krijgen en ik geen ruimte heb om een pallet ergens te bestellen en op te slaan.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:53

Je hoeft niet perse een hele pallet te bestellen, misschien even contacten om te overleggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:01

Denk niet het betaalbaar blijft als ik steeds een paar zakken bestel en laat bezorgen. Tenminste met alle andere soorten tot nu toe niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:05

@ladpr: kom je regelmatig in één van onderstaande plaatsen en ken je daar iemand waar je Top kunt laten bezorgen (is dan nl gratis)
Achterveld
Assel
Barneveld
Bennekom
De glind
De klomp
De valk
Doesburge buurt
Ede
Ederveen
Garderbroek
Garderen
Harskamp
Hoenderloo
Hoog-soeren
Kallenbroek
Kootwijk
Kootwijkerbroek
Koudhoorn
Lunteren
Nieuw-reemst
Otterlo
Ouwendorp
Renswoude
Roekel
Schaarsbergen
Scherpenzeel
Stroe
Terschuur
Veenendaal
Voorthuizen
Walderveen
Wekerom
Wolfeze
Zwartebroek

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:10

Nee wij reden dus eerder steeds zelf naar Top. Maar sinds zijn zakken kleiner en duurder geworden zijn, zijn we weer over gegaan op vlas jammer genoeg. Bezorgen doet hij hier niet tenzij we geloof ik een pallet nemen, dan wel dacht ik.

Nu kan ik het bij de Welkoop halen hier dus dat is ideaal. Alleen dus even uitproberen of die bevalt maar dan moet ik het wel kunnen weken anders eten ze het op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:12

Hier aten ze het toch wel; geweekt of niet :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:16

Hier niet gelukkig. Zodra het geweekt is blijven ze er vanaf. Alleen mijn oudste denkt dat ik een zak brok in de stal gooi als ik het niet week waardoor ze nu allemaal in de startblokken staan haha. De rest bleef er altijd af. Geweekt is de lol eraf gelukkig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:25

Is Wenum-Wiesel bij LAPDR in de buurt?