Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:26

Ligt ook aan hoe je rekent. Voor twee paarden in pension was ik hier €600 kwijt geweest op een stal met binnenbak bij bos. En €300 voor een stal zonder binnenbak niet bij bos.

En reken je puur de kosten van de vreterij? Of ook onderhoud land en leeghalen van mestplaats bijvoorbeeld?
In mijn beleving hoort dat er eigenlijk wel bij namelijk (ook al reken ik niet altijd zo).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:30

ik sta alsnog wel iets goedkoper dan met paarden op pension, maar 140,- red ik ook never nooit niet. Hier moeten ze idd jaarrond op hooi wegens te weinig gras, en de helft van de mest wordt opgehaald. Merk wel dat mijn stalbedekking er minder hard doorgaat nu het weer langer licht is, van de winter was dat ook 2-2,5 pak in de week. Kosten aan onderhoud terrein heb ik niet megenomen, heb ik ook nog niet echt inzichtelijk gezien ze er nog maar een jaar staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:36

Mestbult gaat gratis bij buren op het land.
Doordat de boer in de buurt bij ons mest op mag rijden, doet hij voor ons gratis maaien, draaien en duinen leggen. En betalen we alleen het sealen van de balen.

Onderhoud land valt redelijk mee.
Enkele jaren terug de helft 2 jaar mais op gehad, daarna heeft die boer het voor ons weer ingezaaid met gras.
Dat heeft die 2 jaar geld opgeleverd en daarna alleen de kosten van het graszaad.
De andere helft willen we zo ook een keer doen.
Hekwerk plaatsen was 15 jaar geleden wel duur, maar staat nog steeds :)

Oke onze hypotheek is wel duurder.
Maar we wilden toch buitenaf voor het woongenot. Dus in hoe verre moet je dat dan tellen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:09

Land heb ik niet... iig die postzegel gras doe ik niks aan. Mestbult is nu 1x per jaar en dat komt op nog ong 7 euro per maand.
Stallen zijn al zo oud, die zijn allang afgeschreven :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 17:52

Wij hebben echt wel meer grond vanwege de paarden. Zonder paarden hoef ik geen hectare grond. Dat kost mij aan hypotheek echt wel meer. Als je dat allemaal doorberekend ben je duurder uit.

Er zijn zoveel factoren die maken of het duurder of goedkoper is dan pension. Maar het is echt niet altijd goedkoper.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:56

Wij zijn naar een goedkopere provincie gegaan, zouden we in oude provincie, maar wel buitenaf zijn gaan wonen, met alleen maar tuin rondom waren we duurder uit geweest :)

Zo heeft ieder zijn eigen verhaal zeg maar :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:15

Ik heb voer, hooi, stro, bemesten en ophaling mest geteld en gedeeld door de maanden.

Grootste kost was idd hooi en stro. Maar het is de eerste keer voor me dat ik alles zelf zal moeten regelen dus ben ook benieuwd.

Qua stro heb ik geprobeerd in te schatten maar is heel moeilijk.

Hooi zou ik kleine baaltjes nemen wss is dat duurder maar ik kan zo een grote gewoon nergens en droog kwijt.

Zomer zou ik ze wel grotendeels op de weide kunnen houden en eigenlijk geen hooi moeten voeren en stro moeten gebruiken. Maar dat heb ik zo berekend ook.

Voor winterseizoen heb ik 6 maanden geteld maar is mss te weinig. Hier is dat van nov tot eind april.
En heb dan nog naar boven afgerond denkend aan electriciteitsverbruik. Of ga ik nu te ver? :D

Bedankt voor het meedenken en ervaringen delen tot nu toe

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:25

140 euro per maand haal ik ook écht niet. Zeker nu met extra hooi dat ik in heb moeten kopen bij Venhorst. Ik heb dit jaar schandalig hoge hooikosten, maar je kunt er ook niet op bezuinigen.

Spannend Robijn, ben benieuwd!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 18:31

Spoiler:
i
Idifix schreef:
Ik heb voer, hooi, stro, bemesten en ophaling mest geteld en gedeeld door de maanden.

Grootste kost was idd hooi en stro. Maar het is de eerste keer voor me dat ik alles zelf zal moeten regelen dus ben ook benieuwd.

Qua stro heb ik geprobeerd in te schatten maar is heel moeilijk.

Hooi zou ik kleine baaltjes nemen wss is dat duurder maar ik kan zo een grote gewoon nergens en droog kwijt.

Zomer zou ik ze wel grotendeels op de weide kunnen houden en eigenlijk geen hooi moeten voeren en stro moeten gebruiken. Maar dat heb ik zo berekend ook.

Voor winterseizoen heb ik 6 maanden geteld maar is mss te weinig. Hier is dat van nov tot eind april.
En heb dan nog naar boven afgerond denkend aan electriciteitsverbruik. Of ga ik nu te ver? :D

Bedankt voor het meedenken en ervaringen delen tot nu toe

Hoeveel m2 weide heb je. Kan je ze in het weideseizoen van april tot november 24/7 op de weide hebben. Dat scheelt aanzienlijk in je kosten.

Vergeet drinkwater ook niet. Dat loopt ook gauw op. En heb je al een omheining en bak? Onderhoud daarvan kost geld. En ga je weideonderhoud zelf doen of laten doen. Bij zelf doen komt je materiaal er nog overheen. Trekker en werktuigen. Dat tikt gauw aan in de kosten. Maar een loonwerker kost ook al gauw 80€ per uur

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:44

Ik heb 35are. Ik ging een beetje verder op de buren zij hebben de zelfde grootte en doen het met 2 grote oudere paarden.

Nu je het zo stelt denk ik dat het al snel september zal zijn om iets bij te voeren. Ik ga te veel verder op mijn huidige stal vrees ik.

Water is voornamelijk regenwater.

Omheining heb ik al staan, een bak niet. Dat wordt een spaardingetje.

Loonwerker heb ik meeberekend.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 18:51

En kunnen ze in de winter op de weide, mogen ze dat stuk lopen, heb je een paddock voor de winter. De ene grondsoort houd zich beter dan de andere in de winter. En kan je in de winter in de weide of buiten rijden of moet je naar locatie en daar huur betalen voor de bak?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:05

Met 35 are is 6 maanden winter rekenen wel erg krap. Je weiland is dan meer een knabbelweitje dan dat je ze er het hele seizoen van kunt voeren, vooral als je een grote van 1,53 erop hebt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:11

Idifix, ik zou alles nog eens goed uitpuzzelen. Als je en paddock en track en wei wilt op 35 are dan is 6 maanden op het gras echt een droom. Ik heb met 3 are maar ongeveer de helft weide. Dat is echt een postzegeltje om ze vanaf nu een uurtje per dag van te laten genieten. Die van mij gaan van de zomer 2 maanden ergens anders 24/7 de wei op. Dat geeft hier rust en hun de ruimte.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:16

Over regenwater geven, afgelopen zomers heb ik meerdere maanden geen noemenswaardig regenwater beschikbaar gehad vanwege de weinige neerslag...
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 22-04-21 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:20

MarloesHJ schreef:
Over regenwater geven, afgelopen zomers heb ik meerdere maanden geen noemenswaardige regen beschikbaar gehad vanwege de weinige neerslag...

Dit ook inderdaad. En dan had ik een 1000L vat voor 3 Shetlanders, die in het voorjaar altijd helemaal vol zat. Maar als het een maand niet of weinig regent is die zo leeg, zeker met de warme dagen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:26

Word dat water ook niet erg lauw?

Misschien als je zuiver grondwater hebt dat je een grondwaterpompje neer kunt zetten.
Ik heb dat hier de eerste paar jaar ook gehad, maar vind leidingwater toch fijner.
Er zaten al van die putten in de grond van waar vroeger die koeien waterbakken hadden gestaan.
Met een lichtere pomp konden ze dat wel mooi zelf en altijd koel water.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:33

Ik geef ook voornamelijk leidingwater. Alleen vers regenwater wil ik nog wel eens in de weide geven. Maar inderdaad bij langdurige hoge temperaturen gaf ik dat water liever ook niet meer en kregen ze alsnog leidingwater.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:48

belle_boef schreef:
En kunnen ze in de winter op de weide, mogen ze dat stuk lopen, heb je een paddock voor de winter. De ene grondsoort houd zich beter dan de andere in de winter. En kan je in de winter in de weide of buiten rijden of moet je naar locatie en daar huur betalen voor de bak?

Ik ga nergens anders rijden in de bak. Dan is het winters even minder of niet rijden dat is nu ook met een slechte buitenbak.

Ja ik ga paddock voorzien.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:58

Is dat allemaal op hetzelfde perceel Idifix? Ik denk dat je in de zomer ook hooi moet bijvoeren, je gras is zo weg.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:01

MarloesHJ schreef:
Ik geef ook voornamelijk leidingwater. Alleen vers regenwater wil ik nog wel eens in de weide geven. Maar inderdaad bij langdurige hoge temperaturen gaf ik dat water liever ook niet meer en kregen ze alsnog leidingwater.

Ik kan ook leidingwater geven. Maar liefst zoveel mogelijk regenwater dat kan ik nog bekijken. Maar begrijp wel dat ik er rekening mee moet houden

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:02

Belker schreef:
Idifix, ik zou alles nog eens goed uitpuzzelen. Als je en paddock en track en wei wilt op 35 are dan is 6 maanden op het gras echt een droom. Ik heb met 3 are maar ongeveer de helft weide. Dat is echt een postzegeltje om ze vanaf nu een uurtje per dag van te laten genieten. Die van mij gaan van de zomer 2 maanden ergens anders 24/7 de wei op. Dat geeft hier rust en hun de ruimte.

Ja ik besef nu wel dat 6maanden te ruim is. Zullen het nog eens herbekijken. Stel dat ik een stal verhuur. Wat zou ik kunnen vragen denk je?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:11

Idifix schreef:
Belker schreef:

Ja ik besef nu wel dat 6maanden te ruim is. Zullen het nog eens herbekijken. Stel dat ik een stal verhuur. Wat zou ik kunnen vragen denk je?

Je hebt geen bak en beperkt weidegang. Gok dat je met €150 er wel bent

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:26

Idefix, ik heb iets minder dan jouw perceel, meeste is anders ingedeeld, geen wei maar 800 m2 is rijbak nog een groot stuk paddock en klein stuk over om wat gras te knabbelen. verder onbeperkt hooi, 3 a 4 grote ronde balen, ik heb ze vrij goedkoop, gok normaal rond de 50 tot 65 euro?

Ik schat rond de 150 euro pp gemiddeld per maand incl voer, bodembedekking etc
water is via pomp
dure aanschaf materialen tel ik niet mee nu, hypotheek ook niet
Ik ben nu net zo duur uit dan ons vorige huis per maand een dorp verder, daar betaalde ik alleen 6 % rente en nu nog geen 2%. Wei pachtte ik en dat geld bespaar ik nu weer en daarbij zie ik ze veel en veel meer en kan ik tussendoor vaker dingen doen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:40

Ik heb maar iets van 1200m2 gras, een haf en een shet kunnen daar maar een paar maanden een middagje per dag van eten. Bespaar wat dat betreft dan bijna geen voer. Het is meer om te snoepen dan dat ik er geld mee bespaar, want onderhoud van zo'n klein stukje is ook nog best pittig.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:44

Ja ik dacht eigenlijk paddock en bak in1 te voorzien. Weet niet of dat een optie kan zijn?

Ben maar een recreatieruiter. Zit zeker geen 4x per week op mijn paard ofzo dus.