Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Ik heb voer, hooi, stro, bemesten en ophaling mest geteld en gedeeld door de maanden.
Grootste kost was idd hooi en stro. Maar het is de eerste keer voor me dat ik alles zelf zal moeten regelen dus ben ook benieuwd.
Qua stro heb ik geprobeerd in te schatten maar is heel moeilijk.
Hooi zou ik kleine baaltjes nemen wss is dat duurder maar ik kan zo een grote gewoon nergens en droog kwijt.
Zomer zou ik ze wel grotendeels op de weide kunnen houden en eigenlijk geen hooi moeten voeren en stro moeten gebruiken. Maar dat heb ik zo berekend ook.
Voor winterseizoen heb ik 6 maanden geteld maar is mss te weinig. Hier is dat van nov tot eind april.
En heb dan nog naar boven afgerond denkend aan electriciteitsverbruik. Of ga ik nu te ver?![]()
Bedankt voor het meedenken en ervaringen delen tot nu toe
MarloesHJ schreef:Over regenwater geven, afgelopen zomers heb ik meerdere maanden geen noemenswaardige regen beschikbaar gehad vanwege de weinige neerslag...
belle_boef schreef:En kunnen ze in de winter op de weide, mogen ze dat stuk lopen, heb je een paddock voor de winter. De ene grondsoort houd zich beter dan de andere in de winter. En kan je in de winter in de weide of buiten rijden of moet je naar locatie en daar huur betalen voor de bak?
MarloesHJ schreef:Ik geef ook voornamelijk leidingwater. Alleen vers regenwater wil ik nog wel eens in de weide geven. Maar inderdaad bij langdurige hoge temperaturen gaf ik dat water liever ook niet meer en kregen ze alsnog leidingwater.
Belker schreef:Idifix, ik zou alles nog eens goed uitpuzzelen. Als je en paddock en track en wei wilt op 35 are dan is 6 maanden op het gras echt een droom. Ik heb met 3 are maar ongeveer de helft weide. Dat is echt een postzegeltje om ze vanaf nu een uurtje per dag van te laten genieten. Die van mij gaan van de zomer 2 maanden ergens anders 24/7 de wei op. Dat geeft hier rust en hun de ruimte.
Idifix schreef:Belker schreef:Idifix, ik zou alles nog eens goed uitpuzzelen. Als je en paddock en track en wei wilt op 35 are dan is 6 maanden op het gras echt een droom. Ik heb met 3 are maar ongeveer de helft weide. Dat is echt een postzegeltje om ze vanaf nu een uurtje per dag van te laten genieten. Die van mij gaan van de zomer 2 maanden ergens anders 24/7 de wei op. Dat geeft hier rust en hun de ruimte.
Ja ik besef nu wel dat 6maanden te ruim is. Zullen het nog eens herbekijken. Stel dat ik een stal verhuur. Wat zou ik kunnen vragen denk je?