Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:02

Idifix schreef:
Geweekt eet hij wel als het moet maar is dat trouwens dan ook weer niet extra vocht ? Ja, aan die slokdarm verstopping was ik ook aan het denken. Maar het is een haflinger en dat zegt genoeg denk ik in de winter is zijn stal ook altijd beduidend leger als zijn buren :D

Vocht is niet het probleem, het is de fermentatie in voordroog die voor de verstoring zorgt.

Stro eten die van mij vrij veel (heb de eerste keer wel opgebouwd) en terwijl Diva toch van brokjes nog wel eens een verstopping wil krijgen heeft ze met stro totaal geen problemen. Opbouwen deed ik ook vooral tegen de koliek.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:05

Dat is vocht wat net als drinkwater wordt afgevoerd via de nieren en plassen :) Bij de mest van onze paarden merk ik niet het verschil tussen droog of nat hooi voeren, wel merk ik verschil tussen hooi (zonder plastic) en voordroog (met plastic). Inmiddels krijgen ze al drie jaar geen voordroog meer, maar toen ze het nog wel kregen, kon ik dat aan de stevigheid van de mest precies zien. Heeft, zoals Azmay al aangeeft, met het fermentatieproces van voordroog te maken.
Met verschillende graslengtes en -stevigheden zie ik overigens ook wel verschil. Langer, stengeliger gras komt mooiere mest van dan van dat hele dunne, slappe gras. Maar dat heeft ongetwijfeld met meer te maken (suikerssss) dan alleen vochtpercentage.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:09

Grrrrrrrr eerst het voerhok en erna de wei gesloopt vannacht. Bij het voerhok had ik een draadje vergeten gelukkig was de brok deze week al opgegeten omdat hetzelfde gebeurde *iets met kinderen, haasten en en ezel die zich blijkbaar wel 2 x stoot en paarden die nu weten waar de brok staat*. Blijkbaar was zij boos dat er niet veel te halen viel en heeft ze de onderste poortgreep van de wei geopend en eronder gerend en de rest losgetrokken. Grrrrrr

Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:35

Wat frustrerend. Heb je meteen weer zoveel werk van. En als ze het kunstje eenmaal kennen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:08

Hij heeft vandaag al 2 plekjes hooi gehad dus hoop dat het betert.

Iemand ervaring met materiaal van Koltec ? Vooal de koord of lint dan ..

Haha Lynn Nikita het zijn toch slimmeriken he !

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:14

Oh dat is altijd zo balen als ze dingen kapot maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:48

Pff het heeft hier de hele dag geregend. Alles weer zeiknat. Wei weer onbegaanbaar.
Hoe was het bij jullie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:53

Hele dag regen, maar niet heel hard, dus de grond nog mooi droog en Beau kan dus gewoon in zijn paddock blijven ipv dat ik m op moet sluiten. Dus ik ben blij.

Gisteren de da weer geweestven zijn hoef ziet er goed uit.

Afbeelding

Vanmorgen dacht ik dat hij wel los naar zijn weitje kon. Hij mag apart op t gras. De rest stond al op t gras en hij mag daar naast met een draadje er tussen. Maar hij ging in volle galop naar zijn vrienden _O- . Blijkbaar echt behoefte aan gezelschap. Nog een masndje doorzetten maar. Hopelijk mag hij dan zo langzamerhand weer in de groep.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:59

Wat ziet dat er freaky uit zeg. Ik zou echt als de dood zijn dat er een scheur zou ontstaan aan de bovenkant van dat gat. Kan me zo voorstellen dat door het enorme gewicht wat er op staat de spatkrachten ook niet niks zijn

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:59

Hier is alles weer zeiknat. Gelukkig hadden we afgelopen week nog een stuk voor het afdak gestraat en rubberen tegels op Zanzi's chillplek gelegd.

Voor degenen die daar naar vroegen: de tegels zijn (nog) niet gaan schuiven. Liggen mooi vast. Het zijn wel van die tegels met 'noppen' aan de onderkant.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:14

AbbyBlues schreef:
Wat ziet dat er freaky uit zeg. Ik zou echt als de dood zijn dat er een scheur zou ontstaan aan de bovenkant van dat gat. Kan me zo voorstellen dat door het enorme gewicht wat er op staat de spatkrachten ook niet niks zijn

Wordt ook aan alle kanten gestut, zodat de boel niet instort. Een kroonrandprolaps is een gevaar. Maar zoals hij loopt te rennen, denk ik dat t wel meevalt. Anders was er al wel iets stuk, denk ik zo.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:17

Fijn dat het goed gaat met zijn hoef.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:23

Charmy Angel
1e premie
1.30 m.
Vos panterbont

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:25

Oeh, die is leuk! De naam is niet echt mijn ding, maar ja, zo heb je 'm waarschijnlijk gekocht :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:43

Balen van de omheining en slootpartij. Gelukkig geen brokdrama.

Ik heb gisteravond de kliniek gebeld omdat mijn geblesseerde paard ineens erg vreemd stond te doen. Steeds klauwen met haar linkervoorbeen, er naar kijken en wrijven met haar hoofd en heel slecht gevoelig en kreupel lopen. En achter leek ze soms wel atactisch. Ik was bang voor koliek of bevangenheid omdat ze hele dag in de regen zonder deken had gestaan op het gras. Maar dierenarts heeft haar gecheckt en hij vermoedde een hoefzweer. Stuk uitgesneden maar er kwam niets. In nat verband gezet en pijnstiller gegeven zodat ze minder pijn zou hebben en rustiger zou worden. Na een uurtje stonden haar ogen gelukkig weer helder. Nu afwachten of er een zweer te voorschijn gaat komen.

Dierenarts dacht dat ik er erg vroeg bij was en vond haar gedrag inderdaad wat atypisch. met de darmen was alles oké en staarttonis ook. Vandaag aankijken en bellen hoe het gaat. Paarden... pfff altijd is er wel wat....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:44

Dat is de naam die op haar papier staat.
We noemen haar Charmy

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:45

Dat is wel schrikken. Gelukkig geen koliek!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:45

Joyce, dat is schrikken, hoe gaat het nu met haar?

Anke, weer een nieuwe? Hoeveel heb je er nu?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:47

Mag ik hier ook mee komen kletsen? Wij zijn op dit moment bezig alles in orde te maken zodat, als alles volgens plan verloopt, mijn pony's aan het eind van dit jaar aan huis kunnen komen staan. Ik kijk er echt ontzettend naar uit, maar er zullen misschien ook wat extra kopzorgen bij komen in de natte maanden :P. Voor die maanden kan ik hier misschien nog wel wat tips vinden.

Wat vervelend van je paard, Joyce! Ik hoop dat de hoefzweer snel naar buiten komt, ze kunnen daar flink last van hebben. :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:00

natuurlijk, welkom Eumimia.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:11

Wat sh*t dat ze alles afbreken, hier valt het op het moment mee maar Diva kan er wat van.
Vind de hoef er netjes uit zien eigenlijk, ziet er schoon uit.
Ik zag haar op facebook Anke, echt een leuke stippel :j

Hier is gister zeker 3cm water gevallen als het niet meer is, maar de grond kon het nog behoorlijk goed hebben dus de paddock is weer droog. Heb echt geen zin in de komende 2 seizoenen :brr:

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:14

Azmay schreef:
Hier is gister zeker 3cm water gevallen als het niet meer is, maar de grond kon het nog behoorlijk goed hebben dus de paddock is weer droog. Heb echt geen zin in de komende 2 seizoenen :brr:

Op zich hebik wel zin in dekoude seizoenen. Vind dat nooit erg. Als het maar niet zeiknat wordt. Áls dat komt, graag als het verband van de hoef van Beau af mag :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:16

Ik heb gisteren gejankt met het water en voelde mijzelf even zielig..
Ik moest mest wegbrengen en meteen stro halen maar alles was nat en kreeg de auto met pijn en moeite door al die blubber. Als dat straks elke week zo moet gaat dat echt niet lukken. Zeik maar dan ook zeikenat geregend tot op mijn ondergoed, de waterpomp doet het echt belabberd, 20 min op 200 ltr water. Ook daar moet ik iemand voor laten komen.
gewoon een giga baaldag dat het allemaal niet gelukt is om het aan huis te krijgen na al die stress en nadat wij alles geregeld hadden. Gewoon een stal aan huis waar ik dan gewoon een kraan open kon zetten, of kon bestraten en de mest meteen op een aanhanger ipv jatgevaar dat ik alles om moet scheppen als ik het weg moet brengen.
Nu schijnt de zon weer en ga ik zo de bossen onveilig maken en wat ik in de winter ga doen met de nattigheid zie ik wel, maar het blijft allemaal lastiger zo

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:19

:(:) L_N. Ik snap je wel, hier bleeeef het ook maar regenen. Paardjes vonden het geen punt, maar ik vond het zelf minder leuk.

Heb al gevoerd en kijk nu lekker vanuit bed wat TV. Later vanochtend ook een blokje om met Zanzi, maar dat zal wel vooral stappen worden. Grasstroken zijn vast heel nat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:25

Nou, die dagen ken ik wel, hoor Lynn_Nikita. Vooral nu er weer 1 wat maneert wat niet nat mag worden, ben ik in natte tijden letterlijk alleen maar bezig met dat poot van die knol. Eind van de dag koud, overal pijn en verder niks gedaan.

Maar goed, na regen komt zonneschijn, om er maar even een cliché in te gooien.