Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:02

Goedemorgen,
Leuke foto's .....
Sterkte met de zere longen...

Wat een regen... Paardjes wilde maar wat graag binnen eten ( nep- IJslanders).

De voorbereiding , om de paddock qua zandoppervlak te vergroten.. Is gelukt..... Het hek moest worden verplaats van rechts... Naar links.... Het fijne daaraan vind ik nu dat de opening aan de wegzijde niet meer te zien is.... Maar nu pal achter het huis is.

Gisteren lekker ritje gehad... Omdat ik alleen was... Spreken mensen je ineens aan...Ikja had haar vliegenmasker om... Waarom is dat? En hoe zit dit en dat.... Wel leuk...! Mijn man maakte zich wat ongerust... Was ruim twee uur weg... Ik was even gestopt voor een grassnack... Praatje met mensen... Dus het duurde ff...

Vanavond zou ik met mijn rijmaatje gaan, maar ben bang dat het er niet van komt...

Fijne dag!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:04

Hier is het (nog) droog gelukkig

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:13

Hier is het nog droog..
We hebben gisteren een soort van drainage aangebracht op plekker waar het water blijft staan.. Gaten gemaakt, rioolpijp erin en dat vol gestopt met kiezels. Lijkt wat te helpen..

De bovenlaag is verzadigd en zodra je gaat graven is de grond droog.. De grond moet dus nodig losgehaald worden,..

Sterkte voor iedereen met de nattigheid vandaag!

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:27

Ik had dat ook het loswerken heeft nog geen 2 weken geholpen. Binnen kort de drainage erin die ik op de kop heb weten te tikken.

Hier regent het al wel een uurtje of 2 3. Paarden wilden ook graag binnen eten. Ik heb het nu buiten en binnen gezet. Onze Rosie wordt al aardig dominant en de shet heeft daar geen zin in. Dus nu kunnen ze op 2 plekken eten. Deze week komt er nog een extra trekkerband.

En als het inderdaad beter weer gaat worden dan ga ik deze week de mestbak bouwen. Nog even opzoek naar een plek waar ik de damwand platen het beste kan kopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:32

Hier nog droog met af en toe miezer. Hoop dat het zo blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:33

Hier ook al sinds de ochtend regen. Net was het iets minder, dus meteen de stallen/paddocks maar gedaan en wat gras gesneden voor de paarden en cavia's.
Ondertussen blijk je er stiekem toch nog knap nat van te worden.

Hier is de paddock in het verleden wel losgetrokken en dan was die mega-zwaar voor de paarden en het hielp idd maar een maand hooguit. Nu is het al járen niet gedaan en bij erg nat weer is idd alleen de bovenlaag nat en blijven de plassen staan. De pompelpomp biedt nu reuze uitkomst en voor de rest doen de plassen er een dag langer over om weg te trekken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:53

kvulden schreef:
Ik had dat ook het loswerken heeft nog geen 2 weken geholpen. Binnen kort de drainage erin die ik op de kop heb weten te tikken.

Hier regent het al wel een uurtje of 2 3. Paarden wilden ook graag binnen eten. Ik heb het nu buiten en binnen gezet. Onze Rosie wordt al aardig dominant en de shet heeft daar geen zin in. Dus nu kunnen ze op 2 plekken eten. Deze week komt er nog een extra trekkerband.

En als het inderdaad beter weer gaat worden dan ga ik deze week de mestbak bouwen. Nog even opzoek naar een plek waar ik de damwand platen het beste kan kopen.

ik betaal meen ik 30 euro per m2 meter, bruin of groen ( heb zelf groen)
platen zijn 1.05 breed, lengte heel divers, ik heb zelf nu 3.5 lengte dus mestbak van 3.5 x 3.5 x 1.05
In jouw buurt ken ik geen bedrijf, ik haal het in Haelen maar dat is voor jou echt tever

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:55

Mijn ervaring ook. Dat trekken van de paddock en bak vond ik geen succes. Behalve dat het voor de paarden zwaar was, was het voor mij met de kruiwagen helemaal niet te doen. Ik 'veeg' t water weg met de sneeuwschep. Dat gaat echt veel beter.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:56

Hmm, dat is minder.
Loonwerker had het erover om er met een dieptand doorheen te gaan. Mijn wei is de afgelopen jaaaaren gebruikt als crossbaan voor auto's. De grond is dus enorm aangereden.

Maar als jullie ervaring is dat dat geen zin heeft...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:59

ClaudiaHS schreef:
Hier regent het al een uur hoor :(.
Maar met een beetje geluk hebben we over 2 dagen weer mooi weer en gaar de temperatuur goed omhoog :)

Tot vrijdag, dan hebben we 31 graden met regen en onweer -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:01

Met een wei is het mss anders. Daar lopen ze (bij mij tenminste) niet de hele dag op. Bovendien lijkt het me, dat je opnieuw gaat zaaien, als hij er met zijn hark doorheen gaat. Of is het alleen verticuteren (hoe schrijf je dat?)? Dan valt t mss wel mee. En bij opnieuw inzaaien krijgt de grond ook weer een tijd rust. Scheelt ook. In de bak/paddock is dat wel anders.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:02

AbbyBlues schreef:
ClaudiaHS schreef:
Hier regent het al een uur hoor :(.
Maar met een beetje geluk hebben we over 2 dagen weer mooi weer en gaar de temperatuur goed omhoog :)

Tot vrijdag, dan hebben we 31 graden met regen en onweer -O-

Hier ook ja! :r

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:03

-Namiro- schreef:
Hmm, dat is minder.
Loonwerker had het erover om er met een dieptand doorheen te gaan. Mijn wei is de afgelopen jaaaaren gebruikt als crossbaan voor auto's. De grond is dus enorm aangereden.

Hier is het na het frezen echt losser gebleven, is wel zandgrond, is wel in paddock en bak, lees net dat je de wei bedoeld, oei geen idee van

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:24

Hier in de rijbak ligt ook een grote plas met water. Dit is alleen maar leuk om doorheen te crossen met de paarden. Of onze hond die er dolblij mee is want haar balletje gaat net onderwater dus die moet ze dan weer opgraven/zoeken *\o/* .

Verder hier niet veel nieuws. Vanmorgen was het hier nog droog maar nu is de miezer wel aangegaan. Ik ben weer aan het werk (nu pauze tot half 5). Vorige week op vakantie geweest met mijn werk. Wat een noodweer hebben we gehad.. Hagel op het strand! Schuilen onder het strandpaviljoen met onweer is toch niet ideaal. Maar ik kon ook niet droog met rolstoel naar boven dus toch maar blijven staan. Gelukkig hebben we het wel heel gezellig gehad en alles gedaan wat we wilden. :)

Na een week vind ik het dan wel weer heerlijk om weer thuis de paarden te doen. Lange ritten te maken samen met de hond en ze een dikke knuffel te geven!

Ik denk dat door het losmaken van de wei het water wel sneller weg zal gaan. Kun je niet een deel van de wei doen zodat je het kunt afwisselen. Helemaal als backup als het juist averechts werkt?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:21

Lynn_Nikita schreef:
Hier is het (nog) droog gelukkig

Nu hier ook wat druppels. Nog niet echt benoemenswaardig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:23

Hier ook weer regen..

Helaas hielp het niet om Tika los te laten lopen en toen er dus weer 2 kippen gejat waren heb ik ze allemaal opgehokt.
Nouja, op 2 fele hanen na omdat die er niet bij kunnen en hoeven.
1 krulhaan en 5 kippen zitten in hondenrennen tot ik iets geschikts vind.

Een grote triltand door de grond trekken heeft bij mij wel geholpen om de grond doorlaatbaar te maken :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:31

Hier is t nu echt beginnen met hozen :( Daar ging mijn les. Baal echt. Maar ja, mjn tijd komt nog, zullen we maar zeggen....

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:31

Hier regent het al sinds 8 uur vanmorgen, toen zachter, nu sinds een uur of 2 een stuk harder. Alle paarden staan op stal, die stonden te bibberen in de regen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:46

Het regent hier geloof ik nog maar net, ook niet echt om nat van te worden eigenlijk.
Wel de paarden terug gehaald van de wei, ze lopen het helemaal kapot met die stomme klei.

De situatie hier is wat bedaard maar mijn hoofd nog niet echt.
Ga volgende week ook nog op vakantie maar heb bijzonder weinig vertrouwen in de persoon die de meeste zorg voor mijn paarden zou dragen gezien hij ook 0 van de 5 dagen de paarden in de wei heeft gezet vorige week terwijl dat wel beloofd was.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:48

Wie wil meedenken

Ik heb een ren van schat 8 x 2,5 voor 3 kippetjes en 4 konijnen. Ik heb 2 hokken van 1 meter met 2 verdiepingen ( 1 geheel) die nu rot begint te worden . Onderste ren is open zodat ze ook eronderdoor kunnen rennen terwijl ze ook kunnen schuilen, zijkant en groot deel van de achterwand is immers dicht.
Nu wil ik nieuwe hokken, budget is even flink gekrompen na flink wat onverwachte reparaties ed.

Ik zie schuilhokken voor konijnen, gewoon een soort kistje met aan de voorkant een opening die evt ook dicht kan ( zou ik niet doen, geen gaas of niks.https://www.google.nl/search?q=konijnen ... DjicYAM%3A

van 60*50, en daar dan 2 a 3 van kopen
nadeel, kunnen er niet onderdoor rennen
voordeel niet heel duur ( 40- per stuk ongeveer)

of toch een "hoog"hok met 2 verdiepingen en beneden weer openmaken en 2 hokken naast elkaar
nadeel duurder
voordeel onder het hok meer ruimte

zelf maken is weer erg veel werk en ook duur, heb mijn kippenhok zelf gemaakt en goed hout is kostbaar. Deze hokjes zullen dun hout zijn en zullen ook geen 10 jaar meegaan, maar voor een aantal jaar misschien wel leuke overbrugging

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:50

En zelf wat timmeren Lynn_Nikita?
Misschien iets minder mooi maar wel precies zoals jij het wil.

Wij hadden een nachthok voor de kippen en een gewoon buitenhok voor de konijnen ernaast staan als ik het met goed herinner.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:53

Ik heb nu een los kippenhok zelf gemaakt ( later pas ge-edit in mijn tekst) en daarnaast en tegenaan dat grote konijnenhok. met het kippenhok was ik al 100- aan hout kwijt en is een simpel vierkant hok geworden
resthout heb ik helaas niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:56

@Lynn_Nikita: ook 'lage' hokken kun je op een tafeltje oid zetten zodat ze er onder door kunnen lopen.
Overigens ben ik ook voor 'zelf maken', want die hokken die je tegenwoordig koopt zijn van 'waaibomenhout', die gaan misschien 2 a 3 jaar mee.
Zoiets van een plaat Okumé
Afbeelding
gaat jarenlang mee en is niet moeilijk... al zou ik er wel een deurtje in maken :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:17

Lynn_Nikita schreef:
-Namiro- schreef:
Hmm, dat is minder.

Hier is het na het frezen echt losser gebleven, is wel zandgrond, is wel in paddock en bak, lees net dat je de wei bedoeld, oei geen idee van

Wij gaan ook frezen. Ook zandgrond. Een pad om de wei heen en een "bak". Laat wel weten hoe het bevalt. Zit er nog verschil in hoe diep ze gaan? 0 verstand van.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:49

Lynn-nikita ik zou zelf wat gaan maken, ik weet dat hout duur is maar dan kan je het maken zoals je zelf wil. Vaak is goedkoop duurkoop al die kant en klare hokken zijn van waaibomenhout gemaakt en rotten onder je kont vandaan. Had hier ook zijn hok bij een konijn gekregen na 2 jaar storte ie in.

Mijn kuikentjes moeten binnen 5 dagen geboren worden, vandaag is het dag 20. Spannend!!