Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_vera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:07

Afbeelding

Oke oke oke..... ondanks de enorme drastische verandering mag ik niet klagen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:20

heb je nu een raam naar je stal vanuit je woonkamer?
Soort appartementje aan of in de stal gebouwd?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:23

Pffff even weg en 20 pagina's verder. Weet nog niet of ik alles ga lezen. Lig nu een beetje met een zeer buikje.
Vrijdag naar Fri(e)sian Prom geweest. Het was een leuke avond. Ik heb er van genoten. Ik vond de rijstijl niet altijd even mooi. En een Fries met de benen in de zwachtels en de frontriem over de mooie manen. Hoe komen ze op het idee. Maar al met al leuk om een keer te zien. En quality time met mijn vriendinnetje.

Devita de shet van 29 valt nu wat in. Ik voer haar extra pulp bij, maar het lijkt nog niet te helpen. Iemand tips?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:27

@kvulden: onbeperkt hooi en bietenpulp deden het bij ons wel. Doen de tanden het nog goed? Anders Seniores Priores proberen, of van die grasbrokken? Of luzerne? Olie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:29

Hilary schreef:
Fabster schreef:
Den Hoek is hier inderdaad ook kind aan huis. De Osteo is net weg. Controle op de SI en die was nog los *\o/* . Aangezien het met de darmen beter gaat, denk ik dat het toch daar iets mee te maken heeft. Microcomp doet niks. Clear intestine ook niet. Aangezien ik een neus heb voor paarden met een slecht maag en darmstelsel, heb ik zo n beetje alles in huis. :+ Maar het lijkt erop dat de Algae Vitalis het m wel doet.

Fijn dat de SI nog goed was! Bij Whiz werken de micro como en clear intestine wel, maar ik ga ook eens naar die Algae Vitalis vragen. Even kijken of ik hem daar wat langer mee kan ondersteunen.
l.

Ik heb mijn fjordenruin wel standaard op de microcomp. Geef m nu ook Algae Vitalis bij. Eens kijken wat het doet.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:39

Joyce B: Het is een appartementje in het stallencomplex. Er zit idd een raam naar de box van de paarden. Echt wel leuk zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:42

Ziet er inderdaad super uit Lisa Vera, maar heb jij dan geen probleem met ongedierte, als je zo direct naar de stallen zit?

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:43

Alles is dicht hier dus ik ga ervanuit van niet. Maar we gaan het meemaken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:47

Hilary schreef:
@kvulden: onbeperkt hooi en bietenpulp deden het bij ons wel. Doen de tanden het nog goed? Anders Seniores Priores proberen, of van die grasbrokken? Of luzerne? Olie?

Ik zit wel te denken om even extra langs de tandarts te gaan. Olie doe ik ook al door de pulp. En inderdaad onbeperkt hooi.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:48

leuk hoor! bijzondere woonplek zo!

Als alles maar een beetje droog en warm te houden is, te ventileren en beetje netjes afgewerkt moet dat kunnen. Ongedierte hebben wij in het woonhuis ook :P De muizen komen hier tussen de muren door naar de ruimte tussen plafond en vloer en achter de betimmering van het schuine dak... Hebben muizengif achter de schotten staan maar een dode muis wordt gewoon weer vervangen door een nieuwe O:)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:08

Zo leuk Lisa! Kan Hjala wennen? En je shetje?

kvulden, heb je er een deken op? Bij mijn merrie die snel invalt maakt dat het verschil, nu voor m'n gevoel overdreven dik ingepakt maar ze doet t goed dit jaar! Vorig jaar van alles geprobeerd en de deken deed t m, moest er gewoon een dikkere op gooien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:12

Nee ze heeft nog nooit een deken om gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:37

Het duurt ook best even hoor, voor ze weer opvullen. Ik voer pulp en luzerne bij. Dat gaat goed. In de zomer dacht ik dat het niet nodig was, maar hij viel heel snel weer in, maar het aanvullen gaat nooit zo snel.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:22

kvulden schreef:
Nee ze heeft nog nooit een deken om gehad.

Wellicht het overwegen waard. Sommige paarden moeten hard werken nu met die kou om warm te blijven. Mijn merrie teerde ook zichtbaar in en er gaat toch een berg voer in! Ze heeft t nodig.. Vooral als ze wat ouder zijn moet je ze soms helpen.

Ik moet slapen.. Lukt niet! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 06:56

Ladies, ik weet niet of ik alles goed heb gelezen, maar de foto's heb ik uiteraard wel bekeken!

Ohjajoh, mijn ruin heeft soms ook 2 van die dikke peesplaten, zakt ook weer gewoon af. Ah en dat bekkie van Toet <3 <3 ! Wat gaaf Lisa [***], zo dicht bij je paard! En mooi he, die witte bevroren haren op een paard?

Kvulden sterkte met je zere buik en inderdaad is een dekentje misschien een optie? Voor het paard dan ;) , maar misschien is het voor jezelf ook wel lekker om onder een extra dekentje te gaan liggen.

Hier was het gistermiddag alweer boven 0 en volgens mij is het vannacht niet kouder geweest dan -1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:29

Mogguh!

Ik zat daar nog eens over na te denken en naar foto's van van de zomer te kijken, toen ze nog zwaarder was en het mij dus niet opgevallen is. Maar zou het nu misschien juist meer opvallen , die pees platen, omdat ze juist afgevallen is? Of is dat wishful thinking van mij? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:30

ohjajoh6 schreef:
Mogguh!

Ik zat daar nog eens over na te denken en naar foto's van van de zomer te kijken, toen ze nog zwaarder was en het mij dus niet opgevallen is. Maar zou het nu misschien juist meer opvallen , omdat ze juist afgevallen is? Of is dat wishful thinking van mij? :+

Ik ga straks in het licht nog eens even bij mijn paarden kijken en voelen...... Ik hou je op de hoogte. De Lolly heeft er in ieder geval 2, dat weet ik zeker :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:32

Volgens mij zit er geen 'spek' bij pees.. toch? Niet in de benen iig. :P

Goedemorgen trouwens! Vandaag weer een rare dag op het werk.. morgen eindelijk tijd om de paarden even aandacht te geven. Het is hier nu boven nul, raar! Zo'n verschil met gisteren. Hopen dat de bak snel weer zacht is, dan kunnen de knollen weer normaal lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:35

Ik weet eigenlijk ook niet of er spek bij pezen zit, maar dit zijn peesplaten, misschien is dat anders? Kan me wel voorstellen dat als een paard over het geheel wat dikker in het spek zit en hij valt af, dat er dan andere dingen boven komen :D ?

Hoorde net van mijn man dat het bij ons vannacht al +4,7 graden was *\o/*

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:38

Goedemorgen allemaal, mesten, voeren en water geven zit er weer op. Had heel wat te lezen.
Gisteravond was het nog glad, dus gestrooid, nu dooit het weer.
Ook ik ben benieuwd of mijn les doorgaat, zaterdag.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar metacam mag je nooit langer dan 3 wk geven juist ivm maagzweren.

Mijn ervaring is ook dat hoe langer je naar een paard kijkt, hoe meer hij mankeert, hoe meer zorgen :j
Ik ken dat, we zijn vaak zo gek op onze viervoeters.... Dat wanneer ze mt hun ogen knipperen, we denken dat er wat is.

Inmiddels heb ik 22 jaar paarden aan huis en met de juiste verzorging, niet beknibbelen op hooi, stro en voer.... Gewoon rijden.... Bespaar ik een hoop dierenartskosten. Daarmee bedoel ik niet dat degene die een ziek paard hebben ( die pech kun je hebben),dat niet doen.
Ziektes en zeertes kosten de meeste paardenliefhebbers een hoop stress, daar zit niemand op te wachten.

Werkse allemaal.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:45

Monmaster in mijn eigen geval heb je hier zeker een punt hoor.
Citaat:
Mijn ervaring is ook dat hoe langer je naar een paard kijkt, hoe meer hij mankeert, hoe meer zorgen :j
Ik ken dat, we zijn vaak zo gek op onze viervoeters.... Dat wanneer ze mt hun ogen knipperen, we denken dat er wat is.

Ik denk (dacht) ook vaak direct aan de meest enge dingen en belde vrij snel een da. Dat is nu gelukkig minder geworden omdat ik het ook gewoon zat werd om mij constant zorgen te maken. Heb nu een andere da gevonden (helaas ruim een uur rijden), maar die kijkt een stuk nuchterder naar mijn "problemen" dan de kliniek hier in de buurt.

Voor spoed gevallen kan ik hem niet bellen omdat het te ver weg is, maar ik hoop voorlopig geen spoed te hebben bij mijn knollies.

Oh ik heb mijn Lolly ook eens een tijdje Buut moeten geven, maar dat was echt NIET grappig. Arme dier zette het al op een lopen als ik met de spuit (voerspuit) aankwam. Als ik het in zijn mond had gespoten at hij de rest van de dag niet.... En na 2x een spuitje ging hij met zijn voorhoef tegen zijn eigen snoet slaan |( , was echt heel zielig.

Met Metacam betere ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:59

Is zeker op mij van toepassing ook monmaster. :o

Wat buut en metacam betreft, zijn mijn paarden net zulke grote junkies als dat ik in mijn stapdagen was :+ vreten mijn vingers erbij op, als ze de kans kregen. Metacam werkt trouwens niet bij puk, die moest juist op de buut en andersom bij grote, heel apart was dat...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:09

ipv televisie kijken heb je live tv met je paard zo dichtbij, leuk!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:21

Zo heb ik eens de dierenarts laten komen voor een raar bobbeltje op het pijpbeen, viel me zomaar ineens op. Op foto's gaan terugkijken en huh, dat zat er toch al even. DA erbij en paard had zijn griffelbeen gebroken, daar gezellig mee doorgehobbeld zonder een kik te geven, en was ondertussen goed genezen 8)7

Dan vraag je je toch ook af, hoe zie je zoiets in godsnaam over het hoofd.

kvulden: als ze veel invalt, zou ik ook proberen met deken op, goede senioren slobber erbij, evt lucerne brokjes, zeker aanvullen met olie. Met een shet blijft natuurlijk oppassen dat je haar niet bevangen voert..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:29

karev schreef:
Hij kan dus wel lief zijn anke hihi

Hebben een goed gesprek gehad