Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:01

Kirrr schreef:
Enige wat ze hier af en toe krijgen en ik gebruik voor de rek en strekoefeningen zijn wortels.

Verder nooit suikerklontjes of koekjes ofzo.

Rek en strek doe ik ook met wortels :j .

volgens mij vroeg jij nog iets over de volgorde van mesten en/of doorzaaien toch? Toevallig sprak ik gisteren een boer die vroeger koeien had en nu paarden. Hij vertelde dat als er wel gras op het land staat, dus niet helemaal kaal, dat je best kunt proberen om er met kunstmest, koeienmest (niet teveel ivm "geil" gras :D ) en/of paardenmest weer een beetje groei in te krijgen. Hij vertelde dat als er wortels in de grond zitten je dit waarschijnlijk wel weer op gang krijgt. Ik had hem nl gevraagd of ik ook nog moest doorzaaien, maar in eerste instantie gaf hij aan dat, dat niet nodig is.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:02

Ik geen mijn "jonkie" ook nog steeds snoepjes na het opstappen, mag ze gelijk even beide kanten van haar hals oprekken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Daan_O schreef:
Ik geen mijn "jonkie" ook nog steeds snoepjes na het opstappen, mag ze gelijk even beide kanten van haar hals oprekken :P

Ja dat is ook een goede inderdaad!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Zolang je er geen kilo's ingooit zal een paard er echt niet slechter van worden.
Suiker is niet zo denderend voor het gebit maar dat is bij ons ook.Als jij een klontje geeft met bit in doen...lekker doen en laat anderen lekker zwetsen :o

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:06

Ik merk dat mijn bonte erg 'hebberig' wordt als ik met eetbare beloningen ga werken, dus iook daarom de reden dat ik eigenlijk nooit iets geef.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:08

[***] schreef:
Kirrr schreef:
Enige wat ze hier af en toe krijgen en ik gebruik voor de rek en strekoefeningen zijn wortels.

Verder nooit suikerklontjes of koekjes ofzo.

Rek en strek doe ik ook met wortels :j .

volgens mij vroeg jij nog iets over de volgorde van mesten en/of doorzaaien toch? Toevallig sprak ik gisteren een boer die vroeger koeien had en nu paarden. Hij vertelde dat als er wel gras op het land staat, dus niet helemaal kaal, dat je best kunt proberen om er met kunstmest, koeienmest (niet teveel ivm "geil" gras :D ) en/of paardenmest weer een beetje groei in te krijgen. Hij vertelde dat als er wortels in de grond zitten je dit waarschijnlijk wel weer op gang krijgt. Ik had hem nl gevraagd of ik ook nog moest doorzaaien, maar in eerste instantie gaf hij aan dat, dat niet nodig is.

Thank you!!

We gaan 1 vd dagen kijken hoeveel kale plekken er zijn etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:09

Sommigen hebben dat DD...die van mij zijn goed onder controle te houden,hebben leren wachten.Ik heb met 2 veel vrijheidsdressuur gedaan.Zonder eetbare beloning hadden ze mij echt de vinger gegeven :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:11

Mijn ruin had dat ook hoor, dat hebberig worden. Dat in combinatie met soms écht gevaarlijk gedrag, is de reden dat ik het jaaaaren niet meer heb gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:21

Ruin en pony worden bij mij ook heel vervelend (hebberig). Ruin bijt dan soms gewoon in je jaszak als hij denkt dat daar iets in zit. Met als gevolg dat hij mij gewoon ondersteboven trok ( hij is 1.73 groot en een beetje lomp) Die krijgt dus ook niets meer.

Merrie doet eigenlijk niets voor een voedselbeloning. Daar moet ik gewoon mee in goed overleg samen besluiten nemen.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:26

Fax gaat enorm staan flemen als hij bedelt.Vroeger werd hij erg happerig en vond dat ook naar.Heb hem toen op commando leren flemen.
Nog steeds als hij bedelt gaat hij enorm zijn best doen hoor,lip gaat alle kanten op :D Kan verder geen kwaad.

Was wel grappig toen mijn schoonmoeder een keer de voerbakken ophing.Toen ze klaar waren met eten haalde ze haar haar van haar schouders waarop Fax meteen fanatiek begon te flemen...grin.Ze vertelde en vond zo raar wat hij deed _O- Ze had onbewust teken gegeven :') nou ja... Fax vond het er voldoende op lijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:31

Dat flemen is ook wel een heel grappig gezicht _O- . Mijn ruin doet het heel overdreven en ook zo scheef. Af en toe drukt hij zijn eigen neusgat dicht :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:40

Fax kan goed recht flemen...Kjarni trekt altijd een scheef smoeltje :D

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:47

Ik heb gekke paarden, die lusten geen suikerklontjes, spugen ze gewoon uit.
Soms willen mensen onderweg ze een klontje geven en dan waarschuw ik ze al, als ze het al aannemen spugen ze ze gelijk weer uit, niet eetbaar.
Bananen eten ze ook niet en de meningen wat betreft wortels en appels zijn verdeeld.

Ik heb nu wel paardensnoepjes van een bepaald merk wat ze lekker vinden dus daar krijgen ze na gedane arbeid wel wat van.

Wij zijn ook jaren niet op vakantie gegaan maar toen de kinderen ietsje groter werden vonden we toch dat ze iets van de wereld moesten zien.
Toen we een mazzeltje hadden en wat geld over, hebben we een kleine toercaravan gekocht en zijn we eerst een klein weekje en daarna steeds 10 dagen in de zomervakantie gegaan.
Inmiddels willen ze niet meer mee of gaan zelf en de jongste zorgt sinds ze 13 jaar is voor de paarden als wij weg zijn en iemand uit de buurt deed het bij de grote vakantie toen ze nog mee ging.
Sinds ze 16 is wil ook zij niet meer mee en zorgt ze ook voor de dieren als we langer weg zijn.
Maar als compromie ga ik met haar ieder jaar op paardenvakantie naar zee of ergens anders heen, gezellig met zijn tweeen, paardenvrouwen onder elkaar.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:58

Ik geef sporadisch ook wel eens een snoepje en verder doe ik ook de rekoefeningen van de fysio met een stuk wortel. De jongste wordt eerder drammerig dan de oudste, die maakt er niet zoveel van als de snoepjes op zijn.

De kerels hebben het trouwens wel naar hun zin denk ik.. We zijn nu net een maand verhuisd :)
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:12

Niks heerlijker als zo te kunnen genieten van je dieren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:14

Klopt, dat heb je toch niet als ze op pension staan :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:18

Suikerklontjes krijgen ze hier ook niet, idd, heb ze niet in mijn zak. Meestal wel wat snoepjes / brokjes, want is is handig om ze wat te geven als je door de wei loopt zonder dat ze je direct nodig hebt.

Fijn dat je zand onderzocht wordt!

@Mallootje, heerlijk he! Zo komen ze helemaal tot rust ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:28

Super Mallootje! Ik vond het bij ons ook zo opvallend dat ze in hun nieuwe paddock steeds heerlijk gingen liggen.....

Op pension stonden ze in de prut in de winter, dus liggen was geen optie.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:57

Ze kiezen ook echt het zand uit om te gaan liggen. Daarin zijn ze echt voorbeeldig: weide is alleen om te eten, als ze willen rusten of spelen gaan ze naar de paddock :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:05

Hier hebben ze 's nachts de keus; een open stal of de paddock. Ik kan aan de ligplekken zien dat ze meestal voor de paddock kiezen.

Dit is Missy haar schooi-hoofd

Afbeelding

En van dichtbij krijg je dan zoiets :)

Afbeelding

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:10

Ze heeft in elk geval geen beestjes in haar neus :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:17

Hier ook een vervelende schooier als ik met voer werk. Op een gegeven moment als het te lang duurt staat ze al flehmend met beide voorbenen te zwaaien zo van Hallo wat moet ik doen voor snoep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:24

Mallootje schreef:
Ze heeft in elk geval geen beestjes in haar neus :P

_/-\o_ :') inderdaad een mooi schoon toetje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:34

Als je zegt dat het een kameel is geloof je het ook :D.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:41

Nouuuuuuu...zo'n lief toetje...
Kamelen hebben een gespleten bovenlip.... :o :+