Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:59

Voor wie werk je eigenlijk granu ? als je dat zegt begrijp ik het misschien waarom je de bocht zo dikwijls mist , je strokorrel voor kippen enz , dat gelooft niemand , doe je ook wat in strokorrels granu ? vertel het maar hoor , ik ga nu even een lekkere strovanof drinken , proost.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:16

DubbelDun schreef:
@Gieltje2002 : hoe wetenschappelijk onderbouwd is die site ??
Overigens geldt het binnendringen van deeltjes via de witte lijn natuurlijk voor alle ondergronden waar het paard op staat. Niet alleen voor houtmot. Ik gok dat een paard wat een paar in in een zandpaddock staat, maar kleine scherpe deeltjes zijn witte lijn binnenstampt als wat er op stal binnenkomt.
Dan ga ik wel uit van een schone stal en niet een van urine doordrenkte stal :D
En de hoevenkrabber is ook niet voor niets uitgevonden :)

Ik weet niet hoe wetenschappelijk onderbouwd die site is, maar ik ken wel ervaringen van bij ons op stal. Een aantal paarden had regelmatig een hoefzweer. Deze stonden allen op zaagsel. Daarom was er toen al een vermoeden dat het wel eens met de bodembedekking te maken kon hebben. Na het zoeken op internet werd bevestigd dat dit inderdaad mogelijk kon zijn. Nu staan ze op strokorrel en is het tot nu toe niet meer voorgekomen. Ik wil ook niemand iets opdringen. Als je kattenbakkorrels of zaasel in je box wilt, moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Ik zeg alleen altijd wel: "Een gewaarschuwd mens telt voor twee", dus hou het alsjeblieft in de gaten, want een hoefzweer is echt niet leuk. Gelukkig hebben mijn paarden dit nog nooit gehad.

pmarena

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:11

Ik heb dat inderdaad wel vaker gehoord Gieltje :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:11

En als iedereen over dezelfde ervaring leest en deze doorverteld is het binnen no-time altijd een zekerheid geworden...
Natuurlijk zullen er best paarden zijn die toevallig op zaagsel stonden en toen een hoefzweer kregen, maar die zijn er ook van stro, vlas en ander materiaal.
Dat heeft niets te maken met het zaagsel (mits niet van hardhout en geen scherpe stukjes) maar alles met de konditie van de hoef. Een hoef in mindere konditie met een zwakke witte lijn is altijd gevoelig voor binnenkomend vuil en bacteriën.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:18

Nouja , het is op zich wel toevallig natuurlijk , ik ken ook de verhalen zoals hierboven : mensen met paarden die veel last hadden van hoefzweren...en dat probleem dat verdween dan ineens als sneeuw voor de zon wanneer (vaak toevallig) de paarden van houtkrul afgehaald werden en op een andere stalbodem gingen.

Het kan toch best nuttig zijn om dat te vermelden , er kan altijd iemand zijn die er wat aan heeft om dat te lezen :)

Ik heb er nooit meer aan gedacht maar omdat Rena vroeger regelmatig hoefzweertjes had zijn die verhalen me wel bekend :)

Wil natuurlijk niet zeggen dat hout altijd problemen geeft , maar dat wordt ook niet gezegd volgens mij :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:47

Klopt bij mij ook, toen ik mijn paarden nog op vlas had staan, had ik toch wel een keer of 2 per jaar de smid op de stoep om een hoefzweer uit te snijden. Op korrels is me dat (afkloppen) nog niet overkomen en daar staan ze nu 3 jaar op.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:48

andys schreef:
Voor wie werk je eigenlijk granu ? als je dat zegt begrijp ik het misschien waarom je de bocht zo dikwijls mist , je strokorrel voor kippen enz , dat gelooft niemand , doe je ook wat in strokorrels granu ? vertel het maar hoor , ik ga nu even een lekkere strovanof drinken , proost.

Even buiten uw normale werkterrein kijken, kan u veel doen bijleren

hier enkele sites omtrent stro korrel buiten de paardenwereld
http://www.lwk-niedersachsen.de/index.c ... 14521.html

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 12&t=45431

http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ar/t9928.htm

http://edepot.wur.nl/27568

Stro korrel wordt dus ook gebruikt bij kalkoenen, kippen, honden, konijnen, in de tuinbouw, boomkwekerijen, .....enz.

Ik was gisteren op de IPM in Essen,
http://www.ipm-messe.de/de/ipm_essen/index.html

alles in verband met tuin en planten,
waar ik strokorrelverkopers heb ontmoet en verkopers van pellets op basis paardenmest.

Informatie uit deze branches vergelijken met andere info, bvb van dit forum, kan veel verheldering verschaffen omtrent het product stro korrel.

Andys, je kan dus je klantenbestand flink uitbreiden als je dat wenst, maar je moet wel op de hoogte zijn van het product naargelang de toepassing waar je wil aan leveren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:50

Hier weer even een gebruikers ervaring. Ik heb mijn beide stallen op 8 januari volgestrooid met strokorrels. Bij 1 stal heb ik gisteren voor het eerst pas 1 zak hoeven bijstrooien. De andere stal nog niet, misschien pas over een week.
Nu heb ik 1 smeerpoets (woelt en draait alles door elkaar) en 1 super schoon paard, dus ik had niet anders verwacht dan dat ik meer zou gebruiken bij de viezerik. Maar pas na 3 weken bijstrooien, vind ik wel netjes!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:13

Ik heb een echt vies paard, op korrels was de box na 3 weken niet meer om aan te zien. Dat werd me te gek en ik heb hem op houtmot gezet.
Na twee dagen was er geen wit verzeltje meer te vinden. Nu heb ik gisteren toch weer een kruiwagen korrels in de box gegooid.
Normaal begin ik met drie kruiwagens, maar hij heeft er matten onder en ik hoop dat ik nu pas na een paar dagen bij hoef te strooien. Vandaag zag de box er eigenlijk heel netjes uit en ik vond het laagje ook behoorlijk meevallen.

Het heeft bij mij bijna drieduizend kilo gekost voor ik aan de korrels gewend ben geraakt, maar nu zou ik niet meer anders willen als alternatief voor gewoon stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:19

Is er iemand in de prov.Groningen die strokorrels wil proberen maar geen hele pallet wil kopen?

Dit is dé kans; Ik heb nl. 55 kg. Chopped Tarwe Strokorrels (verdeeld over 2 zk) "over".

Bij interesse graag een PB.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:44

ik heb ooit wel eens strokorrels gehad voor Arya, maar ze vond ze zo te zien niet lekker liggen/staan, want ze was steeds heel onrustig als ze in de box was. uiteindelijk heb ik besloten maar weer gewoon normaal stro te doen en de rest van die korrels weg te gooien, jammer, want de pony van mn nicht reaeerde er juist weer heel goed op...(maar die had zelf nog meer dan genoeg korrels).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:44

Strokorrels vergaan niet, mits goed opgeslagen (vochtvrij en zakken zonder gaten oid).
Je kan ze in principe jaren en jaren bewaren. Ze gaan dan wel iets 'schubben' maar dat heeft voor de werking geen nadelige invloed.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:36

diana1 schreef:
Is er iemand in de prov.Groningen die strokorrels wil proberen maar geen hele pallet wil kopen?

Dit is dé kans; Ik heb nl. 55 kg. Chopped Tarwe Strokorrels (verdeeld over 2 zk) "over".

Bij interesse graag een PB.

De korrels zijn verkocht

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:32

Gisteren 10 zk. crushed ontvangen. In beide stallen bijgestrooid

stal Kayleigh;Afbeelding

Het is veel fijner dan de chopped, hoeft niet nat gemaakt te worden en verpulverd dus nog sneller.

Ze vinden het helaas nog steeds lekker :j
stal Helianthe;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMMUK3F6-D.jpg

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:26

Daar was ik dus écht beneuwd naar Diana1, of ze nu zouden ophouden met het te eten. Helaas dus niet. Dan durf ik het voor mijn ezels ook niet meer aan want de korrels aten ze in 1 week de hele stal van leeg... Jammer want bij de ezel met veulen werkte het echt fijn. In die stal heb ik het nu als ondergrond/potstal onder het stro liggen.

Inmiddels staan alle 4 ezels weer bij elkaar en ja hoor, de 2 vreters schuiven al het stro opzij om de laatste korreltjes nog weg te eten. Klojo's!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:47

Tja...ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het ervan eten met dit spul anders zou zijn. Het product stro is natuurlijk gelijk. Gelukkig is dit spul veel sneller uit elkaar en dan is het eten gedaan. Ook een groot voordeel vind ik dat dit niet nat gemaakt hoeft te worden.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:52

diana1 schreef:
Ook een groot voordeel vind ik dat dit niet nat gemaakt hoeft te worden.

Ik heb het in het begin nat gemaakt, nu doe ik het niet meer, ook niet bij paarden die er voor het eerst op gaan. Bevalt me prima.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:57

Dat is mooi Sjarett, vooral als de paarden de hele korreltjes niet eten :9

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:15

Die van mij snoepen er wel van. Dus ik doe zoveel mogelijk oude korrels ermee vermengen in de hoop dat ze het laten liggen.

Hoe houden jullie korrels het met de kou? Die van mij waren bevroren. Hele brokken haalde ik eruit. Maar erop stampen en het viel weer uit elkaar. Heb nu maar een pak nieuwe korrels erbij gelegd, zal vast wel fijn zijn met dit weer.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:58

Wat ik dus wel mis nu met deze kou, is een dik pak stro in de stal........ :(:)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:17

russel schreef:
Wat ik dus wel mis nu met deze kou, is een dik pak stro in de stal........ :(:)

Dat heb ik dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:02

Het is een vast bed, wel droog, maar toch vast, niet lekker warm en zacht, ze kunnen hun warmte er ook niet in isoleren zoals met stro....vind ik echt wel jammer...heb er 2 zonder deken op stal staan en dat is dan wel een beetje armoede.... ;(

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:12

Ik heb ze gisteren allemaal flink bijgestrooid, nu ligt er een lekker los laagje bovenop. Het ziet er nog steeds aantrekkelijk uit om op te gaan liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:17

Hier had ik hele bevroren klompen, dus ik heb er maar een laag houtkrul bovenop gegooid.