het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:49

Prachtige stallen Karin!

Moest ook aan RR denken Boemel.

Hoe waren de pony’s Marjan? En wat vond de eigenaar van Hera? (Had ze nog reactie op het zandgebeuren?)

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:51

Het is wel echt rain rot weer, warm en vochtig. Schimmel zou ook nog kunnen

Pony’s waren leuk <3 zit enorm in dubio maar ga verstandig doen. Hoop dat ik de leukste morgen op kan halen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:01

Hoe zou ik RR het beste kunnen behandelen?
Je hoort het veel momenteel, maar die paarden stonden allemaal zonder deken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:07

Oeh ik dacht scheren, betadine en zorgen dat t droog blijft en niet gaat broeien onder de deken. Dus na rijden ook echt zonder deken op laten drogen en af laten koelen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:13

Wassen met betadine was voldoende voor ons paar jaar terug, wel goed droog onder deken houden en dus weg zetten. Scheren hoefde niet

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:23

MarjanB schreef:
Oeh ik dacht scheren, betadine en zorgen dat t droog blijft en niet gaat broeien onder de deken. Dus na rijden ook echt zonder deken op laten drogen en af laten koelen.

Ja, zo hebben we het inderdaad bedacht.
Ze heeft dit jaar voor het eerst een dikke vacht, die haal ik er liever af om beter te kunnen verzorgen en in de gaten te kunnen houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:51

Ik twijfel wat ik nu wil

Ik heb een PP en 2 weilandjes, maar in 1 van die groeit best veel biggenkruid. Hier zal ik iets aan moeten doen, spuiten en doorzaaien of alles om op opnieuw inzaaien. Voor grote machines is het te klein dus ik moet het op een andere manier of het gras volledig weg en het hele perceel Paddock laten en meer ruimte voor struiken en bomen

Ik heb momenteel 4 paarden staan waarvan 2 niet op gras komen, 2 wel, 1 pensionmerrie en mijn bejaarde merrie. 1 a 2 keer per week grazen ze er een uurtje op. Nu zal de oudere merrie geen jaren meer meegaan en komt er dan een stal vrij voor klanten om de paarden te laten revalideren. Zo kan ik mijn oude werk nog een beetje uitvoeren en kunnen mensen een stal huren en laten revalideren die normaal geen stal of tijd daarvoor hebben. Ik kan dan verband wisselen, medicatie toedienen etc et tussentijds controle van samenwerkende arts en smid ( oud collegaas)
Moet ik daarvoor gras aanhouden?

Nu twijfel ik wat ik moet doen, een hoop werk om het gras goed te krijgen voor het minimale wat ze erop komen om nu meer variatie in de Paddock?
zijn 2 weilandjes van +- 14 meter breed x 25 lang

Ik heb het idee dat gras bij paarden hoort. Krijg ik geen spijt als het weggaat? Dat is mijn grootste twijfel.
Aan de andere kant gebruik ik het zo weinig en kan ik nu ook geen haag plaatsen tussen mij en de buren en is dat nu erg kaal en open , geen privacy omdat je elkaar altijd ziet als je buiten bezig bent omdat het pad anders te smal wordt. Als het gras weggaat kan ik ook rondom meer groen plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:17

@lyn: een haag wordt zo breed als je hem laat worden ;) is een gewoon hekwerk geen optie bijv. hazelaarscherm, vlechtband, windbreekgaas ??

Qua wei zit ik hetzelfde met mijn postzegelweitje; teveel onkruid maar er groeit nog wel iets gras waar ze zomers erg blij van worden én het staat gewoon beter dan een stuk kaal zand.
Er gaat hier ook teveel geld inzitten om het gras goed te houden en dat is veel jaarlijks terugkerend onderhoud en grote machines kunnen er ook niet komen (c.q. te klein om hun kont te keren).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 11:18

LN en een haag in de wei plaatsen? Is het mogelijk binnenin eetbare haag te plaatsen, met ingang vanaf de track, maar daarom heen dan een rand gras die je voor de oudjes kunt openen? Binnenruimte is altijd toegankelijk en daarom dan de haag en dan een randje gras.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:30

Ik zou het gras wegdoen en voor meer diverse beplanting gaan. Mijn ervaring is nu dat ze veel meer hebben aan snack hagen en ander groen. Zeker als het om stukjes gras gaat waar ze maar twee uur per week wat aan hebben. Dus tracks er in met zo veel mogelijk afwisseling. Niet alleen qua beplanting maar ook qua hoogteverschillen, bochten en ondergrond. Het houd ze veel meer bezig in hun lichaam en brein. En dat dan elke dag!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:56

DubbelFun schreef:
@lyn: een haag wordt zo breed als je hem laat worden ;) is een gewoon hekwerk geen optie bijv. hazelaarscherm, vlechtband, windbreekgaas ??

Qua wei zit ik hetzelfde met mijn postzegelweitje; teveel onkruid maar er groeit nog wel iets gras waar ze zomers erg blij van worden én het staat gewoon beter dan een stuk kaal zand.
Er gaat hier ook teveel geld inzitten om het gras goed te houden en dat is veel jaarlijks terugkerend onderhoud en grote machines kunnen er ook niet komen (c.q. te klein om hun kont te keren).

Ja alleen is het pad 4 meter breed en moet de haag minstens 50 cm van de erfafscheiding dus al zou ik hem heel smal houden, heb ik minder dan 3 meter om over te rijden met auto of ander groot verkeer

Belker schreef:
LN en een haag in de wei plaatsen? Is het mogelijk binnenin eetbare haag te plaatsen, met ingang vanaf de track, maar daarom heen dan een rand gras die je voor de oudjes kunt openen? Binnenruimte is altijd toegankelijk en daarom dan de haag en dan een randje gras.

Pad loopt nu bij de weilanden als een 8 eromheen. Ik wil juist het zicht van mij en de buren verminderen als ik bv aan rijden of uitmesten wil.

als ik het in de wei plaats ( wat ik aan 1 kant al heb voor de schaduw, blijft er nog minder gras over dan ik nu al heb, heb ik wel meer haag maar nog niks tegen de inkijk

Of bedoel je de buitenste rand gras, dan een strook haag en in midden track?

Malenka schreef:
Ik zou het gras wegdoen en voor meer diverse beplanting gaan. Mijn ervaring is nu dat ze veel meer hebben aan snack hagen en ander groen. Zeker als het om stukjes gras gaat waar ze maar twee uur per week wat aan hebben. Dus tracks er in met zo veel mogelijk afwisseling. Niet alleen qua beplanting maar ook qua hoogteverschillen, bochten en ondergrond. Het houd ze veel meer bezig in hun lichaam en brein. En dat dan elke dag!

Ik he nu een heuvel, een prieeltje waar druif overheen gaat groeien met 4 paden ernaartoe dus soort kruising, en een 8 om de weilandjes heen, een krabpaal, bomen ( nog erg laag ivm jong) en een wadi. Ze gebruiken het zeker veel en daarom ben ik ook aan het overwegen het gras weg te doen en dan nog meer variatie maar ik twijfel
Vraag mij als ik zo aan het typen ben eigenlijk waarom, het gras gebruik ik weinig maar weg = ook zo definitief

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:18

Dit is een stukje van het perceel, verder omhoog is nog een rijbak, heuvel, hagen bomen, tractorbanden en boomstammen etc

Afbeelding

Rood is inmiddels ook haag, boom en struik, Geel is wat ik zeker wil bijplanten om inkijk tegen te gaan De 2 weilandjes staan er ook op en daar komt meer groen maar ben er nog niet helemaal uit wat precies.

Blauw is het prieeltje waar ze onderdoor kunnen lopen. Die paadjes daarheen gebruiken ze ook veel
Zowel link als rechts van het gras loopt nu een pad maar die kan ( en wil ) ik dan dus ook verplaatsen als er altijd maar een auto/ tractor van voor tot achter kan rijden aangezien ik ook daar mijn perceel af kan rijden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:24

Lastig Lynn Nikita, als je geen mooi graas weitje hebt, dan zou ik er inderdaad er een paardensnacktuin van maken.
Denk dat ze daar meer aan hebben.
Echt jammer die kale bende naast jullie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:20

Dat is idd een fikse kaalslag ;(

Ik heb Boon net haar 200 grams maar opgedaan, de paddock is redelijk droog dus kan ze vannacht mooi buiten blijven.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:25

Grappig, ik heb Johnny met zijn dikke vacht ook een onderdekentje gegeven. Hij staat ‘s ochtends toch vaak weer met een knie op slot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:42

Ik heb er bij Jasmijn wel aan gedacht, maar die ligt 's nachts toch vaak op stal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:52

hier had het ook gevroren, zie er echt tegenop om straks weer met kou en sneeuw etc bezig te moeten zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:04

Ik zit er ook niet op te wachten, maar tegenhouden doe je het ook niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:06

Ik zou idd ook iets maken met struiken, eetbare planten en kruiden. Ziet er ook leuk uit, bloemetjes, bijtjes, vlinders :D

Heb vandaag een pony gekocht, ze had er twee te koop en wilde eigenlijk een andere maar goed die was toch verkocht aan andere mensen. Dus ik heb de andere gekocht _O-

Lewie
1,5 jaar ruin Welsh Roan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:14

Gefeliciteerd. Wat een leukerd :j

Lynn
Ik ben echt een gras liefhebber. Hapje stapje rust therapie
Maar ik denk dat die kleine stukjes van jou niet echt veel toevoegen op die manier en je er mooiere dingen mee kunt doen :j
Misschien paarden kruiden/bloemen. Zodat ze elke dag een half uurtje gezonde bloemetjes kunnen eten?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:23

Wat een leukerd Marjan!!
Sterkte met het vervolg met Kaat :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:25

Lekker snoetje Marjan.
Veel geluk met ‘m.

Vandaag heeft mijn vriend wat foto’s gemaakt van Tess onder het zadel. Vanaf zaterdag ga ik weer structureel lessen. Dressuurles als ze goed in haar vel zit en grondwerkles als ze minder goed in haar vel zit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:29

Leukerd Marjan.
Sterkte komende week met Kaat.

Boemel, wat genieten.

DF hier lopen ze altijd buiten, hopelijk morgen geen knieprobleempjes bij Johnny.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:37

Wat een leukerd Marjan <3

@boemel, veel lesplezier met Tess! Wat fijn dat dat weer kan :)

Ik teken voor deze kou. Veeel beter dan die ellendige regen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:40

Leuke pony. Gefeliciteerd met de aankoop

Hoe gaat het nu met Tess. Geen vervelende reacties meer?