Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:21

Mooi hoor.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:37

Ik heb een vraagje, pony is gevoelig voor gras en heeft door op nieuwe weide gezet geweest te zijn nogal diarree. Het gras op deze weide was nogal krachtig ...

Nu moest ik van Da kijken om hem van de weide wat af te laten wat ik ook al heb gedaan deze week maar zou best ook wat vezelig hooi moeten bij geven zei hij en liefst van 2de snede. Probleem is ik heb geen hooi sta op een pension stalling en daar kan ik nu ook geen hooi krijgen. Zou voordroog ook mogen of ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:39

Idifix schreef:
Ik heb een vraagje, pony is gevoelig voor gras en heeft door op nieuwe weide gezet geweest te zijn nogal diarree. Het gras op deze weide was nogal krachtig ...

Nu moest ik van Da kijken om hem van de weide wat af te laten wat ik ook al heb gedaan deze week maar zou best ook wat vezelig hooi moeten bij geven zei hij en liefst van 2de snede. Probleem is ik heb geen hooi sta op een pension stalling en daar kan ik nu ook geen hooi krijgen. Zou voordroog ook mogen of ?

Voordroog doen die van mij het echt slecht op, de ene aan de dunne en de andere een opgeblazen buik.
Als je vezelig hooi moet hebben denk ik dat je met voordroog eerder het tegenovergestelde geeft, al bestaat er ook vezelig voordroog. Wat voor spul is het?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:40

Ik heb zelf vrij stengelige voordroog en daar doen mijn pony's - waarvan één snel een beetje slappe mest heeft - het heel goed op. Ik kan me indenken dat dat ook prima kan. Van dat natte, rijke spul zou ik niet geven.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:42

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:46

Heb je geen stro om bij te voeren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:48

Mocht het echt droog stengelig voordroog zijn zou ik het mengen met stro anders zou ik zelf een aantal pakjes hooi kopen.
Wat bedoel je met gevoelig, alleen die natte mest of zijn er meer dingen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:55

Droog voordroog kan prima lijkt mij. Die van mij doen het daar net zo goed op als hooi terwijl er 1 hele gevoelige darmen heeft.

Mijn voordroog is totaal niet nat en ruikt ook gewoon lekker zoals hooi. Zurige vochtige voordroog zou ik niet aandurven.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:07

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:14

Ja het moet ook best droog zijn denk ik. Heb geen ervaring met voordroog vandaar. Een vriendin van me had op dat n moment zo van die kleine pakjes dat leek me handig vandaar.

@lynn Nikita gevoelig voor gras ( ook hb gevoelig en Cushing patiënt). Maar op ander weide had hij het niet het gras is daar vaak ook stengeliger, of hoe zeg je dat

Maar ik sta op pension stalling en kan niet kiezen waar ze staan. Heb wel ervoor kunnen zorgen dat ik op het kleinste weitje hem mag zetten als ik het zelf wil daar staat bijna niets op.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:17

Als je voordroog goed laat bijdrogen, helpt ook wel wat.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:44

Al lang niet meer gepost, maar ik lees wel trouw mee.

Sterkte Abby! K*t dat het zo heeft moeten lopen!
Het zijn echt Prachtige foto’s geworden.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:56

Iemand zei hier stro ? Mag dit wel zo gegeven worden ..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:01

Jahoor, de mijne krijgen ook stro bijgevoerd als extra. Zou ze er niet gelijk mee volproppen, maar een plakje voor erbij kan echt wel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:05

Dat idee had ik al dat er meer speelde dan natte mest omdat de arts 2e snee adviseerde, armer hooi.
als je paard echt zo gevoelig is zou ik echt geen voordroog durven geven. Korting op stal geld en zelf hooi kopen geen optie?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:09

Feit is dat de paarden nog continu buiten staan nu tot november. Dus korting op stalgeld is in principe ook niet nodig nu.
Nee denk dat ik voordroog niet ga doen, ga mss al wat stro af en toe geven en het gras duidelijk nog minderen dan zullen we verder kijken. Ik kan wel hooi krijgen als ik wil via via alleen nog even praktisch bekijken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:29

Kijk je uit idefix? Slokdarmverstopping als je een paard op dieet probeert te zetten met stro? Heeft die van mij gehad toen ik het hooinet ging mixen met stro. Ik zou gewoon droog hooi regelen en het minimaal een uur weken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:32

Dat jullie paarden dat geweekte hooi eten :wow: . Hoef ik ze hier niet voor te schotelen, denk ik.

Ik heb ookmet strogewerkt, ging op zich prima, maar ze maaktener zo n zooi van, dat ik er maar mee gestopt ben. Eventueel zou gerstestro nog kunnen. Of natuurhooi. Ik meestal ook goed uitgebloeid (en dus arm) gras.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:36

Als ik stro in een voerbak of hooinet voer eten ze het niet en knoeien ze er allren maar mee maar ik mest elke dag de stal uit een gooi nieuw stro erin en daar is de dag erna weinig van over, vooral bij de ruin

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:43

De ruin piest ook middenin zn stal he, noodgedwongen :D

Hier ook geen fans van geweekt ook, en ikzelf evenmin dus dat doen we hier ook niet.

Je kan ook nog een kuurtje psyllium proberen, dat helpt bij mijn merrie ook goed.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:55

Caily schreef:
De ruin piest ook middenin zn stal he, noodgedwongen :D

Hier ook geen fans van geweekt ook, en ikzelf evenmin dus dat doen we hier ook niet.

Je kan ook nog een kuurtje psyllium proberen, dat helpt bij mijn merrie ook goed.

Ja echt een verschil met merrie en een ruin. Mijn merrie poept en plast ook gewoon buiten hoogstens 2 drollen erin.
De ruin loopt vanaf de wei de stal in en gaat pissen, het liefst als ik net klaar ben met uitmesten en strooien 8)7 .
al dat stro is de dag erna ook op. alleeen in het midden ligt dan nat stro en linksachter in flink mest

Psyllium is fijn voor de darmen maar werkt niet tegen de rest ban de proberen.
daar zou ik banger voor zijn met veel gras of rijk hooi/ voordroog dan natte mest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 06:25

Ik dus ook lynn Nikita : als je een ppider hebt die ook nog eens hb gevoelig is, zou ik mij daar ook meer zorgen om maken, vooral nu je nog in de SR zit.
Er ging bij mij echt geen voordroog of gras in in deze periode en dan moest ik idd vaak het hooi ook nog weken, als ze toch hb werd ondanks alle voorzorgsmaatregelen.
En als ze op dieet moeten hierdoor kunnen ze gaan schrokken en slokdarmverstopping wil je ook echt niet meemaken.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:00

Zou voor grof hooi gaan Idifix. Weken zou ik persoonlijk niet doen, dan verlies je de voedingsstoffen, meer bacteriën en het suikergehalte blijft gelijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:01

Het suikergehalte daalt weldegelijk in geweekt hooi. Hoe langer je weekt, hoe minder suiker (tot het water verzadigd is), maar ook inderdaad meer bacteriën. Er is wetenschappelijk onderzoeken naar gedaan, de resultaten kan ik nog wel terugvinden.

Wij voeren nat hooi, maar omdat mijn merrie last heeft van stof en schimmels in hooi. Ons weken bestaan dan ook uit onderdompelen tot je geen bubbels meer ziet of blubblubblub hoort en dan hooi uit het water. De evt uitgespoelde vitaminen / mineralen vullen we aan met een vitaminebrokje.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:57

Geweekt eet hij wel als het moet maar is dat trouwens dan ook weer niet extra vocht ? Ja, aan die slokdarm verstopping was ik ook aan het denken. Maar het is een haflinger en dat zegt genoeg denk ik in de winter is zijn stal ook altijd beduidend leger als zijn buren :D