Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:52

Wat voor maagbeschermers geven jullie er dan bij? Moest toen mijn belg lang op pijnstillers zetten vanwege zijn knie. DA had niks gezegd over maagbeschermers. Hij werd mooi doodziek. Ook last van zijn maag. Kon het wegwerken met gastricomp (ook Den Hoek), maar ik had graag geweten wat er dan bij te geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:57

Ik geef geen maagbeschermer bij. In ieder geval niet bij buut maar dat is de enige pijnstiller die ik meer dan 3 weken heb gegeven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:59

Ik had ook buut, maar dat ging dus niet goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:00

Merries hebben dat idd weleens opgezet als ze eind vd dracht komen.

Echter zie ik het ook bij (te) dikke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:08

ik geef abprazole van abler. Scheelt een slok op den borrel met de reguliere gastroguard.
Moet eerlijkheidshalve wel toegeven, dat ik bij minimale klachten het ook afkan met mijn eigen mensen omeprazole, maar dat doe ik niet bij ernstige maagklachten of als ik ze aan de buut ofzo moet zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-16 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:11

Omeprazol/Pantoprazol kun je zo bij de drogist kopen :)
Als je vooraf weet dat er iets langduriger aan de NSAID's moet kun je vooraf een week-kuur Pronutrin geven. Dat legt ook een beschermend laagje over de maagwand.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:44

Nou de kouder en natte periode. De metacam doet dr goed. Dus is dan fair om met pijnstiller Door te gaan nu. Metacam mag maar 2 weken zag ik. Ik maak dit flesje leeg.

Maar wat heb je dan nog meer.
Buut ken ik maar das ook troep. Net als alle pijnbestrijding overigens.

Mischien toch nog eens de duivelsklauw hier achteraan proberen. Ik Had het idee dat het niet veel deed maar daar was ik mee begonnen toen het nog geen slecht weer was.

Wellicht geeft dat nu wel voldoende ondersteuning..

En nog even een mooie foto die illustreert Hoe zo'n boefje toet is haha.

Ze mag niet over de drempel. Dan loopt ze de schuur in waar de wortels staan. .dat heeft ze al 2 x ontdekt dus nu krijgt het deurtje eenn kopstoot als ik hem dicht wil doen..en dan heel voorzichtig voetje voor voetje, en ineens roetsj weg haha..♡

Afbeelding

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:45

Jeetje wat weten jullie veel over dit soort dingen. :P Voel me echt een nitwit. :+

Hier 2 rustige paarden op stal, ze hadden er wel vrede mee. Inmiddels heeft het weer gesneeuwd dus ik vrees morgen ook een aanpaste dag. Mijn les is afgezegd omdat de juf het niet verantwoord vond om met de trailer te rijden, en gelijk heeft ze! Zag onderweg glijpartijen.

Paarden morgenochtend even op de wei om de benen te strekken en daarna maar weer op stal want het gaat nog niet echt dooien.. denk dat Viool enorme spierpijn heeft... als alles weer dooi is maar eens een stukje wandelen met oma. :P Tot die tijd lekker verwennen en morgen eens zien of ik tijd kan maken voor een flinke poetsbeurt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:52

Hoe minder je weet van dit soort dingen Hoe beter :+
Dan heb je er namelijk nog nooit mee te maken gehad.. en dat is meestal positief xD

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:54

Andor kan ik echt zonder problemen een maand op buut zetten. Die heeft daar helemaal geen last van. De haflinger daarentegen stond na 3 dagen met diarree die er uit spoot van de buut. Accuut mee gestopt toen.
Andor heeft de laatste jaren heel wat buut binnengekregen. Heb ook standaard zakjes liggen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:55

Hahah, nou toen ik Beer net had kreeg ie wel van alles achter elkaar... keel- en longontsteking, dat werd hoesten en een dubbele longontsteking met direct erna droes... en het leek even of ie dampig werd.. toen kreeg hij een beenwond, jawel.. en daarna is ie een carrière als hooligan begonnen met allerlei wonden (knokken) en toestanden... het eerste jaar was qua dierenartskosten duurder dan zijn aanschaf. :') Ik dacht echt; MY GOD, waar ben ik aan begonnen??!! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:56

Tja... het enige verschil in buut en metacam is het prijskaartje uiteindelijk. Dus ik weet wel waar ik voor zou kiezen als nood aan de man komt....

Al eens over Previcox nagedacht Karev? Dat is de hondenvariant van Equicox. Equicox schijnt beter voor de maag te zijn voor paarden en door het verschillende metaboolsysteem bij honden en paarden, kwam ik geloof ik al toe met een kwart tabletje of half tabletje Previcox bij een paard zo groot als Lona. Als je goed zoekt op google kun je daar wel het een en ander over vinden. En als je echt interesse erin hebt , ga ik wel eens spitten in mijn pb's van paar jaar terug, daar heb ik info over namelijk...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:03

Ik zal er eens naar Kijken ohjajoh.

Uiteindelijk moet de da het ook voor willen schrijven. .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:07

kristelhans schreef:
het eerste jaar was qua dierenartskosten duurder dan zijn aanschaf. :') Ik dacht echt; MY GOD, waar ben ik aan begonnen??!! :')

Dat ken ik helaas ook. Amaro mijn haflinger kreeg een hele rare reactie op de rhinoninenting. Ik had hem net een kleine 2 maanden en hij moest ingeënt worden. Ik had ook een bloedje laten trekken en dat stond allemaal wat afwijkend met voornamelijk de rode bloedcellen die redelijk laag stonden maar voor een bijna 2 jarige was dat nog niet echt een probleem. Een week na de inenting vond ik hem wat mat maar kon er niet echt een vinger opleggen wat er aan de hand was want hij at en dronk goed. Tot ik hem op een zondagochtend aantrof met 2 olifantenbenen vooraan. Dierenarts van wacht gebeld en hij bleek 41 graden koorts te hebben. Beest was nog gewoon vrolijk aan het rondwandelen, at en dronk normaal en was enkel wat mat. Dierenartse wist niet wat ze zag. Verteld over de al afwijkende bloedwaarden en direct weer bloed getrokken. De rode bloedcellen waren aan het kelderen. Hij heeft toen ook 2 weken op dure metacam tubes gestaan. Er is getest op infectieuze anemie ofzoiets omdat het bloedbeeld daar mee overeen kwam. Dat was het niet. Getest op Lyme. Dat was het niet. Elke 4 dagen bloed afnemen want als zijn rode bloedcellen onder een bepaald niveau daalden dan moest hij een bloedtransfusie ondergaan. Gelukkig begonnen ze na een cortisone injectie weer te stijgen. Ik geloof dat ik uiteindelijk 600 euro kwijt was. De dierenartse rekende gelukkig niet elke keer consult aan als ze enkel een bloedje moest trekken.

We hebben nooit geweten wat het was. Er is overlegt met de unversiteitskliniek in Gent en die staken het uiteindelijk op een immuniteitziekte (kan even niet op de juiste naam/term komen) en ik mocht hem nooit meer zomaar antibiotica geven of inenten tegen Rhino.

Hij kwam door dat ziek zijn heel slecht door zijn vacht en schuurde zich te pletter. Dachten we dat hij zomereczeem had en heb ik dure dekens aangeschaft tot ik een bus lijnzaadolie gaf. Ineens kwam er nog een halve vacht vanaf en schuurde hij niet meer.

Een jaar later heb ik hem dan moeten afgeven aan spat...

Neuh, ik heb niet bepaald geluk met paarden :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:11

Een eigen paard kan super duur uitpakken als je pech hebt en vaak de DA moet komen.

Ik heb standaard een zak antibioticapoeder in huis.
Geeft me wel een gerust gevoel. En natuurlijk een kast vol met vanalles en nog wat!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:16

Yontheke, wat eng!! En wat een kopzorgen kun je dan hebben he?

Ik had een stalbaas die boer was en mijn paard wilde injecteren (geloof een week lang een spuit per dag met drugs) en daardoor konden de kosten ook wat gedrukt worden. De dierenarts was hun vaste arts (ze fokten zelf springpaarden) en daar was ik zo blij om! Het heeft ook wel een half jaar aan stappen en revalidatie geduurd voor ik mijn oude paard (die ik nog niet eens zo heel goed kende) weer terug zag.

En nu moet ik voeren maar ik heb geen zin om naar buiten te gaan. :') Manlief heeft het voer al in de week gezet etc dus ik hoef alleen maar hooinetten te vullen, doe meteen alles propvol, dan hebben ze zat voor de hele nacht en kan ik bij de kachel blijven. :') :x

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:20

Mijn manlief heeft voorgesteld om morgenvroeg voor de kids en de dieren te zorgen. Zodat ik ook eens een keertje niet hoef. Erg fijn!

Ik heb een hele fijne DA. Scheelt ook in kosten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:21

Ooh wat lief! Heel soms doet die van mij dat ook maar dan ben ik alsnog klaarwakker.. :') En vaak moet ik hem wakker maken omdat hij door alle soorten wekkers heen slaapt.. Beetje jammer haha! Geniet ervan dan morgen! Lekker even blijven liggen en keutelen in je eigen tempo.

Ik zit inmiddels nog steeds binnen he... schiet niet op. :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:33

Hij kan dus wel lief zijn anke hihi

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:36

Hier gelukkig ook een dierenartse die als ze voor iets simpels moet komen zoals buut of ontworming brengen of een bloedje trekken geen consult meer aanrekent omdat ik sinds dat grapje met Amaro bij haar ben gebleven en haar helaas redelijk vaak nodig heb.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:48

Dat is fijn Yontheke, je moet ook niet 'bang' worden om de DA te bellen vanwege de kosten. Zo ken ik er wel een paar en dat gaan dan altijd ten koste van het dier.. helaas..

Inmiddels de paarden voorzien van nachthap en voer, nog even drollen geschept zodat ze een schoon bed hebben en zelfs de stoep nog even geveegd.. na zo'n dag in een kleine ruimte met puber-angstzweet wel even lekker om even buiten te zijn, goed ingepakt, dat wel! En nu thee en Netflix!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:58

Hier staan ze nog buiten.
Zo even de waterbak nog een keertje open bikken en dan mogen ze naar binnen.

Vanmiddag nog een thermo broek gekocht.
Ik had er al eentje en die gebruik ik voor het voeren dus die was behoorlijk vies aan de onderkant, wilde er nog eentje voor het rijden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:08

Fabster schreef:
Den Hoek is hier inderdaad ook kind aan huis. De Osteo is net weg. Controle op de SI en die was nog los *\o/* . Aangezien het met de darmen beter gaat, denk ik dat het toch daar iets mee te maken heeft. Microcomp doet niks. Clear intestine ook niet. Aangezien ik een neus heb voor paarden met een slecht maag en darmstelsel, heb ik zo n beetje alles in huis. :+ Maar het lijkt erop dat de Algae Vitalis het m wel doet.

Fijn dat de SI nog goed was! Bij Whiz werken de micro como en clear intestine wel, maar ik ga ook eens naar die Algae Vitalis vragen. Even kijken of ik hem daar wat langer mee kan ondersteunen.

kristelhans schreef:
Hahah, nou toen ik Beer net had kreeg ie wel van alles achter elkaar... keel- en longontsteking, dat werd hoesten en een dubbele longontsteking met direct erna droes... en het leek even of ie dampig werd.. toen kreeg hij een beenwond, jawel.. en daarna is ie een carrière als hooligan begonnen met allerlei wonden (knokken) en toestanden... het eerste jaar was qua dierenartskosten duurder dan zijn aanschaf. :') Ik dacht echt; MY GOD, waar ben ik aan begonnen??!! :')

Zoiets had ik met mijn merrie ook hoor. Aanschaf was het goedkoopste in het eerste jaar. Hoefsmid, basisentingen, tandarts, dampigheid. :$

Afbeelding

Afbeelding

De KWNP'er wilde graag frosting, net als mijn Quarter.
Waterbakken bijvullen doen we één keer per dag. Als we komen slaan we het ijs los, voordat we weggaan vullen we de bakken bij. Degene die op het terrein woont, slaat 's morgens en 's avonds het ijs nog een keer los. Paarden doen het zelf ook wel, zagen we al.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:17

Net hier een flinterdun laagje losse sneeuw, dus meteen het pad naar huis maar even geveegd nu er nog niet over gelopen is :D

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:51

ohjajoh6 schreef:
Temp. is 37,6 dus keurig.
En nog eens goed gevoeld, maar er zitten een drietal verdikkingen, achter de singelplek, om het zo maar duidelijk te maken aan weerszijden een soort langere verdikking/ bult ,heb ik op de foto met geel aangegeven. (en ik ben geen artiest he , dat mag maar weer eens duidelijk zijn! :D ). Je voelt daar in het midden ook echt een gleuf zitten. En dan komt daarachter weer een vrij grote schijf, die je dus niet voelt beginnen achter die 2 voorste bulten, maar wel duidelijk ziet eindigen aan de achterkant? Met roze omcirkeld.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik begin toch echt te vermoeden dat dit gewoon vet is hoor... :+
Maar kan niet uitstaan, dat het mij nu pas opvalt, ik zou geen paarden mogen hebben gewoon, het is te erg!!!

Heb je al aan oedeem gedacht?