Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:17

@Daan: niet leuk voor die ander, maar jij staat er misschien wel iets steviger voor nu.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:25

Ja inderdaad, en als het toch op problemen uitloopt met de leverancier ga ik die ander ook zeker benaderen om te kijken of we samen wat kunnen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:29

Jemig wat rot Daan! Hopelijk gaan ze nu met een goede oplossing komen

Wij zijn sinds we hier wonen met de paardjes aan huis ook (nog) niet op vakantie gegaan.

We willen hier ook nog zoveel bouwen en verbouwen en dat vinden we eigenlijk leuker en belangrijker plus dat we vorig jaar augustus onze paarden hebben moeten laten inslapen en nu dus ook nieuwe paarden 'nodig' hadden, tenminste we hebben er nu 1 van onszelf en 2 ukjes geleend voor gezelschap tot we het 'perfecte paard voor ons nr.2' hebben gevonden,die lijken we nu gelukkig gevonden te hebben :D zaterdag gaan we nog een keer bij hem kijken *\o/* dus ja dan blijft er eigenlijk niet zoveel tijd en geld over voor vakantie maar dat is een keuze die we hebben gemaakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:29

Hier zijn mijn beestjes ook al flink aan het verharen. Mijn merrie begint met verharen 1 of 2 dgn na de kortste en na de langste dag. Is al jaren zo?! Mijn ruin is aan de voorkant al helemaal in zomertenue en mijn "nieuwe" pony die echt een hele dikke megavacht had, is bijna in zomertenue. Alleen op buik en zijkant flanken nog wat plukken. Ik doe er bij de ruin en de pony eigenlijk niets aan :o . Ik denk dat ik ze vanaf februari misschien 2x even lekker gerost heb met een rubberen rosborstel, verder niet.

Mijn merrie poets ik 3/4 per week uitgebreid voordat ik ga rijden, die zit wel al in haar zomervel.

Vakantie????? Wij zijn verleden jaar in augustus voor het eerst in 10 jaar een weekend naar Barcelona geweest. Was best leuk, maar voor ons (gelukkig houdt mijn man er ook niet van) hoeft het niet. En eerlijk gezegd zou ik een week all-in Turkije gewoon afslaan. Ik vind het niet leuk, dus zou echt niet gaan.... Ik heb elke dag een beetje vakantie *\%/* , zo voelt het voor mij al jaren. Moet er niet aan denken om vreemde (of bekenden) in mijn huis te laten en zelf weg te gaan. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt :D .

Geen idee hoe het op onze nieuwe stek moet qua oppas als we ooit nog eens weggaan, maar in de zomer staan ze 24/7 buiten dus dan durf ik ze wel een paar dagen alleen te laten en dan vraag ik de buurvrouw die ook een paard heeft of ze een oogje in het zeil houdt. Maar goed, als je dus wél graag op vakantie gaat dan is het nog wel een probleempje kan ik mij zo indenken. Ik zou dan inderdaad kijken of er misschien bekenden zijn en anders een bureau?

Oh Wendy, mijn moeder heeft 2 jaar geleden door een val van een trapje ook haar knie gebroken. Een tibea-plateau breuk. Bijzonder pijnlijk inderdaad en ze heeft 12 weken van haar voet tot haar lies in het gips gezeten...... Mocht er ook al die tijd NIET op staan, ze heeft dus 12 weken zittend op de bank doorgebracht. Zij hoefde achteraf gelukkig niet geopereerd te worden, want dan schijnt de revalidatie nog wat langer te duren. Sorry, ik wil je niet bang maken, maar dat is mijn ervaring. Ik hoop voor je moeder dat ze ook niet geopereerd hoeft te worden en dat het herstel vrij snel gaat.

@Daan, fijn dat de leverancier in ieder geval naar een oplossing wil kijken. Veel succes!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:53

Tsjah vakantie. Ik wil toch ook nog wel eens wat van de wereld zien buiten mijn achtertuin maar met dieren in huis is het toch vaak een hele planning.
Mijn weide is gelukkig niet aan huis dus hoef ik ook geen vreemde mensen over de vloer. Ik woon op een appartement en mijn moeder komt dan elke dag ook even de kat gezelschap houden. Dat vindt ze minder erg dan een week uit logeren moeten. Dan is ze helemaal van slag.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:56

Wij gingen altijd een paar keer per jaar op vakantie. Ook verre reizen... Heerlijk. Nu met de paarden aan huis zijn we niet meer weggeweest. Binnenkort gaan we een weekendje naar de veluwe en dan past er een bokker/vriendin op de paardjes. Ze komt dan bij ons in huis. Kunnen we even kort kijken hoe dat bevalt en zijn we niet te ver weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:58

Als je graag wat meer van de wereld wil zien dan begrijp ik dat heel goed hoor.

Persoonlijk is het voor mij gewoon niets. Het trekt mij ook helemaal niet. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik als kind (en later als volwassene) vroeger extreem last heb gehad van heimwee. Dat is iets wat voor veel mensen moeilijk te begrijpen is, maar ik werd echt ziek, koorts, overgeven enz. Misschien heeft dat er ook wel mee te maken dat ik niet graag wegga.

Even een andere vraag; in het kader van allerlei hypes (tenminste dat vind ik ;) ), wie geeft zijn paard nog weleens een ouderwets suikerklontje o.i.d.?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:00

Ik geef het nooit. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik het niet in huis heb... En zie het niet zitten om losse suiker in mijn zak te stoppen :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:01

Wij hebben niet eens suikerklontjes in huis :) dus die krijgen ze ook niet.
Ze krijgen weleens wat extra maar dat is meer iets als een brood ofzo. In de zomer krijgen ze nog weleens wat resten uit de groentetuin.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:03

Suikerklontjes nooit omdat ik dat niet op zak heb :D

Gewone koekjes krijgen ze wel. Appels en wortels krijgt de grote enkel wanneer hij op de trailer gaat en dan krijgt het kleintje ook wel iets omdat ik het anders niet eerlijk vind :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:05

Ik niet..Zo min mogelijk ballast werkt echt het beste hier. Alleen een vitamine korrel en een handje zetmeel suiker granen arm voer. Paar jaar geleden leek karev wel een eczemer. Nu niet meer na het wijzigen. Dus hype of niet, het werkt en dat is voor mij voldoende bewijs. .

Ik ga ook liever niet op vakantie. Als we gaan passen mijn ouders op. Gaat prima maar het zijn geen paarden mensen. Dus evt ziektes zullen ze niet herkennen.

Lig nu al 2 dagen ziek thuis en gister heeft Thomas de paarden gedaan. Heel lijstje gemaakt met Hoe en wat. Hij heeft 2x gebeld hihi. Hij moest de deken r weer op leggen terwijl hij dat nog nooit Had gedaan..maar het is gelukt...Denk ik;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:10

Ha, ha, los suiker, ik zie het al voor me :D . Ik vraag het eigenlijk omdat ik in de binnenmanege bijna voor dierenmishandelaar werd uitgepakt omdat ik mijn merrie altijd een suikerklontje samen met het bit geef. Ze heeft geen enkel probleem met het bit of iets dergelijks, maar ik vind het al heel aardig van paarden dat wij er überhaupt op mogen zitten en een bit in hun mond mogen doen, dus probeer ik buiten het feit dat ik probeer een heel zachte hand te hebben, het bit "lekker" voor haar te maken.

Maar toen dat werd opgemerkt, werd mij toch zeer uitdrukkelijk verteld dat paarden GEEN SUIKER mogen, want daar worden ze ziek van en kunnen ze dood aan gaan :') :') .

Ja, ik weet dat teveel suiker niet goed is voor paarden, maar mijn merrie krijgt dus 3/4 pw een suikerklontje. Al jaaaaaaaren en ze leeft nog?!

Verder ben ik het met je eens hoor Karev. Mijn paarden krijgen verder geen krachtvoer en alleen maar hooi en een handje vit korrel.

Beterschap!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:21

Begrijpelijk dat je er dan geen plezier aan beleeft om op vakantie te gaan [***]! Ik heb wel wat heimwee (naar mijn dieren) maar gelukkig niet in die vorm.

Ik geef nooit suikerklontjes, ze krijgen welk vaak voor het slapen gaan een appeltje :)

Weet iemand misschien waar je zand kan laten onderzoeken? De leverancier zegt natuurlijk wel dat hij het gaat laten onderzoeken maar eigenlijk wil ik dit zelf ook doen (ook afhankelijk van de kosten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:31

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:37

[***] schreef:
ik vind het al heel aardig van paarden dat wij er überhaupt op mogen zitten en een bit in hun mond mogen doen, dus probeer ik buiten het feit dat ik probeer een heel zachte hand te hebben, het bit "lekker" voor haar te maken.

:) +:)+ Wel eens bitloos overwogen?

En bedankt voor de link!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:41

Suikerklontjes doe ik niet aan, nooit gedaan ook. Maar het lijkt me niet meer of minder schadelijk dan al die paardensnoepjes die sommige mensen in hun paard stoppen :D

@[***]: een paar jaar geleden hebben ze bij mijn moeder ook al een knieschijf vervangen, juist ja, aan dezelfde knie. Ik heb dus wel een beetje een idee wat dit betekent helaas.
Maar goed, ze gaan dus wel opereren (waarna ze 8 weken niets kan/mag). Volgende week als de zwelling wat minder is. Het is nu even de vraag of ze tot die tijd in het ziekenhuis kan blijven, of dat ze haar naar huis sturen.

We zijn nu inderdaad via mijn vrienden/kennissenkring wat aan het regelen qua oppas. Het is alleen de vraag of dat gaat lukken ivm de korte termijn.
Mijn oude pensionhoudster had destijds ook al aangeboden dat mijn paarden daar wel heen konden qua vakantie, maar gezien het feit dat mijn ruin écht heel moeilijk te laden is op een trailer en ik wegens gebrek aan trailer nog niet heb kunnen oefenen daarmee is verplaatsen eigenlijk geen optie.

Maar zoals dus duidelijk is: wij gaan graag op vakantie, hebben bijna heel Europa al afgereisd o.a.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:46

Daan_O schreef:
[***] schreef:
ik vind het al heel aardig van paarden dat wij er überhaupt op mogen zitten en een bit in hun mond mogen doen, dus probeer ik buiten het feit dat ik probeer een heel zachte hand te hebben, het bit "lekker" voor haar te maken.

:) +:)+ Wel eens bitloos overwogen?

En bedankt voor de link!

Jazeker heb ik dat overwogen en ook al geprobeerd, maar nog niet de juiste optoming kunnen vinden. Maar ook bij een bitloze optoming zou ze van mij een klontje of een ander snoepje krijgen hoor. Gewoon omdat ik haar zo lief vindt <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:48

Hier geen fruit, wortels laat staan suikerklontjes. Het leven van een suikergevoelig paard is een stuk minder leuk. Maar wil je ze 'heel' houden is het helaas nodig.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:49

Ik beloon gewoon met een klein handje brok, fruit en wortelen vind ik niet handig bewaren en zeker niet leuk in mn jaszak. En snoepjes vind ik veel te duur als je bedenkt wat voor rommel dat is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:55

Enige wat ze hier af en toe krijgen en ik gebruik voor de rek en strekoefeningen zijn wortels.

Verder nooit suikerklontjes of koekjes ofzo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:55

Als snoep geef ik wel grasbrok.Vinden ze ook prima,zolang er maar iets in die laadklep wordt geschoven :+

Hier wel wortel en wat fruit maar matig,heb er ook een die gevoelig is voor suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:57

DubbelDun schreef:
Hier geen fruit, wortels laat staan suikerklontjes. Het leven van een suikergevoelig paard is een stuk minder leuk. Maar wil je ze 'heel' houden is het helaas nodig.

Als een paard suikergevoelig is dan is dat natuurlijk uit den boze, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat er bij een gezond paard af en toe ontzettend spastisch over gedaan wordt.

Natuurlijk is een suikerklontje niet goed voor een paard, maar dat is het feit dat wij er op gaan zitten ook niet ;) . Het gaat mij een beetje om de extremen. Maar goed, dat was volgens mij al duidelijk.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:59

Ik was (en ben eigenlijk) ook geen grote fan van koekjes maar ik heb met mijn paard 5 jaar lang problemen gehad met opstappen en sinds hij een koekje krijgt wanneer ik fatsoenlijk zit, is voor hem (en voor mij) de angst helemaal opgelost. Tjah, dan krijgt ie maar een koekje als ik er op zit. Als ik dat 6 jaar geleden had geweten had ik er al 6 jaar eerder mee begonnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:01

Mijn paarden zijn er niet speciaal gevoelig voor, maar ze krijgen eigenlijk nooit wat.
Toevallig ben ik er van de week wel mee begonnen met het loswerken met mijn ruin, als kleine motivator.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:01

ik heb het met het vorige paard ook altijd gedaan, 1 klontje met bit