Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:28

@Gieltje2002 : ik denk niet dat dat waar is. Iets kan alleen maar in de hoef komen als er een gaatje zit. Hoefzweren door invloed van buitenaf kan alleen als er bijv. een scherpe houtscherf in de hoef steekt en daar een wondje veroorzaakt. En er zitten geen scherpe delen in houtkorrels.

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:48

Zaagsel , afkomstig van houtkorrels moet je dicht op zitten , wanneer te vochtig plakt en droogt het niet , en gaat vast plakken , och ja , neemt niet weg dat de start goed is , daarna is het goed opppassen en kijken , en goed onderhouden , maar dit telt ook voor de strokorrel , verzadigde korrel eruit doen.
Ik groet u weer , fijne discussie hier , je leert veel mensen kennen en ook hun vragen zijn welkom , en die zie ik regelmatig verschijnen , ook ik leer veel van die vragen en de antwoorden.
Dank u wel , groet Andy's dierensuper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:49

Sorry, nu even in het Nederlands.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 06:06

andys schreef:
Heb ik de verkeerde foto bekeken , kan zijn dat ik mij vergist heb , zodra korrels binnen zijn in Vroomshoop neem ik zelf foto's , ben benieuwd of ze inderdaad lichter zijn , de foto's hier zien er anders uit , dus ik zal zelf even moeten gaan kijken , het wordt gemengd 20-80% en dan geperst , ik ben benieuwd.

Goed gezond stro, dat mooi licht van kleur is bij oprapen, zal mmoie bleke korrel geven.
Stro dat te lang buiten gelegen heeft, zal zwart zijn, en donkere korrel geven.
Ik denk dat je foto juist kan zijn, en dan is dat een gevolg van de strokwaliteit.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:49

Gieltje2002 schreef:
Kijk alsjeblieft wel uit met producten waar heel fijn hout/zaagsel in zit. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat heel fijn hout snel omhoog kruipt in de hoef via de stralen, zodat de kans op een hoefzweer velen malen groter is. Bij ons op stal stonden een aantal paarden op heel fijn zaagsel die constant hoefzweren hadden. Na het artikel over hoefzweren in combinatie met zaagsel te hebben gelezen zijn de eigenaren overgestapt op strokorrel en tot op heden is het niet meer voorgekomen (fingers crossed). Wilde het jullie toch even laten weten voor je houtkorrels die eigenlijk voor een kattenbak zijn in je stal gooit.

Dat is niet helemaal waar: net als bij strokorrels is de kwaliteit erg belangrijk (zowel van het product als van de hoeven van het paard). Als je de juiste kwaliteit korrels gebruikt, krijg je geen gezondheidsproblemen bij het paard...

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:42

Was helaas foto van katgrit , je bent wel erg vlug met denken Granu , werkt soms in je voordeel en soms in je nadeel.
Ik groet u

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:16

@ Andy's wanneer gaat die koolzaadstro/ tarwestro korrel op de markt komen en zijn hier de bezorgprijzen al van bekend? Word het duurder dan de korrels welke je nu levert?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:01

Daar ben ik ook benieuwd naar andy's

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:33

Tjsa ikzelf ben er ook benieuwd naar , zometeen komen de juiste foto's binnen , waarschijnlijk zullen we eind volgende week volle lading in Vroomshoop erbij hebben , hier in Sluiskil komt ook volle vracht volgende week , echter dit zal de mix nog niet zijn , de foto zal ik aan enkele leden van bokt toesturen , dan kunnen zij daar een oordeel over vellen.
Nu ff verder werke , want het is druk druk , groet Jan

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:08

@ Andy's zou je het hier willen posten zodra de eerste lading binnenkomt?
Ik vind dit wel een interessante mengeling. Ben ook benieuwd naar een foto.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:11

Het ontgaat mij even hoor :)

Ik heb op het moment in dit topic 3 grote vragen :

- eerst wordt gehamerd op kwaliteit = 100 tarwestro-korrel....en nu is koolzaadstro ineens interessant ?
- die (o.a. kattenbak) houtkorrel : welk merk / type is het nu precies dat zo goed bevalt ?
- en who the hell is Granu nu eigenlijk , komt steeds over als een verkapte leverancier , hihi

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:23

De koolzaadkorrels zijn niet nieuw. Toen ik begon met korrels (3 jr geleden) had ik koolzaadkorrels.
Die bevielen uitstekend!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:56

En van de Kattebak-hout-korrels gebruik ik die van Plospan :)

Overigens hoor ik graag wat men daar zo voor betaald :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:14

De eerst volgende keer als ik ga, ga ik je dat vertellen..ik weet wel dat houtkorrels/vezels in de winter duurder zijn dan in de zomer...dus volgend jaar ga ik mijn wintervoorraad in de zomer aanschaffen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:16

Koolzaadstro neemt erg weinig vocht op, heb het 1 keer in mijn stal gehad, drama, na 3 dagen kleddernatte stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:18

@russel: Dat is een goede om te onthouden :)

@madamX: welke houtkorrel gebruik jij (kosten??) en is die ook in NL verkrijgebaar ??

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:43

Ik heb meerdere bedrijven benaderd voor een prijsopgave maar inderdaad is Andys het goedkoopste qua prijs/kilo verhouding.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:52

Even mezelf quoten uit mei 2009.

diana1 schreef:
De crushed laat nog op zich wachten .
Blijkbaar kost het nog wat extra tijd om dit product op de markt te brengen.

Lang gewacht/verwacht maar toch gekomen; *\o/*

Hopelijk een uitkomst voor mijn alleseters :+

Zojuist 10 zk crushed korrels besteld via Zeolite;

Ik ga het eens proberen ;)
http://www.zeolite-products.com/pages/a ... ooisel.php

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:36

pmarena schreef:
- en who the hell is Granu nu eigenlijk , komt steeds over als een verkapte leverancier , hihi

zie vroegere post op dit forum,
een gebruiker van strokorrel voor kippen en voor bodembedekker in de tuin.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:45

barbaras schreef:
Ik heb meerdere bedrijven benaderd voor een prijsopgave maar inderdaad is Andys het goedkoopste qua prijs/kilo verhouding.

En dan volgens de site een verbruik van maar ca 800 kg per jaar per paard.
http://www.andys-dierensuper.nl/strokorrels.html

Ik denk dat er niet veel aanbieders dat durven schrijven....

om in het onderwerp te blijven, zullen we met een korreltje zout nemen?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:46

diana1 schreef:
De koolzaadkorrels zijn niet nieuw. Toen ik begon met korrels (3 jr geleden) had ik koolzaadkorrels.
Die bevielen uitstekend!

waren het toen geen 100% koolzaadstrokorrels?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:18

granu wanneer je alleen strokorrel voor de tuin en kippen gebruikt hoe kom je dan op een paardenforum terecht? Waar de korrels voor een paardenstal worden gebruikt?

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:18

DubbelDun schreef:
@Gieltje2002 : ik denk niet dat dat waar is. Iets kan alleen maar in de hoef komen als er een gaatje zit. Hoefzweren door invloed van buitenaf kan alleen als er bijv. een scherpe houtscherf in de hoef steekt en daar een wondje veroorzaakt. En er zitten geen scherpe delen in houtkorrels.

http://www.eigenpaard.nl/hoefzweer.aspx

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:25

granu schreef:
barbaras schreef:

En dan volgens de site een verbruik van maar ca 800 kg per jaar per paard.
http://www.andys-dierensuper.nl/strokorrels.html

Ik denk dat er niet veel aanbieders dat durven schrijven....

om in het onderwerp te blijven, zullen we met een korreltje zout nemen?

Waarom mensen afkatten? Waarom kunnen we niet gewoon iedereen in dit topic in zijn/haar waarde laten? Jij valt constant Andys aan, terwijl er ook mensen zijn die zijn producten wel fijn vinden. Als hij geen goede producten zou levereren, dan haken mensen echt wel vanzelf af. Je vergeet dat het paardenwereldje heel klein is. Slechte ervaringen gaan snel rond en tot nu toe zijn die ervaringen met Andy's dierensuper gewoon goed. Dus stop alsjeblieft met al die negatieve opmerkingen. Kritisch zijn is prima, maar niet op deze manier. We zijn toch geen penny's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:53

@Gieltje2002 : hoe wetenschappelijk onderbouwd is die site ??
Overigens geldt het binnendringen van deeltjes via de witte lijn natuurlijk voor alle ondergronden waar het paard op staat. Niet alleen voor houtmot. Ik gok dat een paard wat een paar in in een zandpaddock staat, maar kleine scherpe deeltjes zijn witte lijn binnenstampt als wat er op stal binnenkomt.
Dan ga ik wel uit van een schone stal en niet een van urine doordrenkte stal :D
En de hoevenkrabber is ook niet voor niets uitgevonden :)