Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 09:19

Wat heerlijk dat de ponies het zo goed doen. Mooie trailer trouwens. En wat lijkt ie groot met de ponies erin

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:09

Haha de trailer lijkt inderdaad enorm zo!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 10:57

Heeft een van jullie ervaringen met allergie testen bij paarden? Een van de paarden die bij ons staat blijft hoesten. Heeft 3 maanden geleden daarvoor 10 dagen op de kliniek gestaan met elke dag in de stoom-stal en daarna nog een maand prednison met een afbouw schema. Daarbij zaten haar longen helemaal tjokvol taaie drek en toen dat eenmaal schoon was ging het weer. Maar toch blijft dat paard af en aan weer aan het hoesten. Weer een beetje snot, weer een kuchje. Nu sinds een paar dagen weer behoorlijk veel snot en hoesten. Ze is er nu mee naar de kliniek en er wordt overlegd of een allergie test zin heeft...
Sinds die 10 dagen in de kliniek voeren we ons hooi nat gemaakt. Verder is er in al die tijd niets veranderd aan de weides, het voer of de leverancier van het hooi...

De gedachte is nu dat het paard toch reageert op iets in onze omgeving, ons terrein of rondom de weide. Op de vorige stalling heeft ze dit niet gehad en nu overweegt ze dus ook om met paard maar weer terug te gaan...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:48

Geen ervaring Nickeltje. Je hebt mensen die dat met zo’n ding uitmeten. Zo’n zwaaistok. Iemand hier snapt vast wat ik bedoel :D
Vervelend dat t niet lekker gaat.

Ice vond vanmorgen dat ik op moest schieten. Als ik in de buurt sta dan krijg ik duwtjes van haar neus.

Uit de buurt is zachtjes de poort aantikken. Stout paard >;) :=
https://www.instagram.com/reel/DMuT-JSN ... FqbWZkNHBs

Ze heeft gisteren een fijne springles meegelopen met mijn vriend. Die is er zo gek mee dat ik moet opletten dat ie m niet afpikt :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:57

Hm... dat helpt vast voor de mensen die daar affiniteit mee hebben, ik kan daar weinig mee. Ik heb ergens wetenschappelijke onderbouwing nodig.
En ik was dus benieuwd of er mensen dergelijke bloedtest hebben laten doen en of daar dan daadwerkelijk een veroorzaker van de allergische reactie gevonden is.
Of je daar dan iets aan kan doen is een volgend punt, maar we weten nu totaal niet waar het paard dan zo heftig op reageert...

Wel tof dat je nieuwe paardje ook zo goed gaat met je vriend. Wat een waanzinnige aanwinst heb je daar aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:41

boemel, heerljik dier dus, inderdaad opletten dat hij hem niet in pikt. Hij doet gelukkig voorzichtig met hek en zichzelf.

Nickeltje, dat is echtvwaardeloos dat klachten terug komen, hoop dat jullie oorzaak kunnen achterhalen.

MaritB, heerljike pony's trailer lijkt wel balzaal met hun erin :+

Kletskoekje, wat een werk..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:21

Nickeltje schreef:
Hm... dat helpt vast voor de mensen die daar affiniteit mee hebben, ik kan daar weinig mee. Ik heb ergens wetenschappelijke onderbouwing nodig.
En ik was dus benieuwd of er mensen dergelijke bloedtest hebben laten doen en of daar dan daadwerkelijk een veroorzaker van de allergische reactie gevonden is.
Of je daar dan iets aan kan doen is een volgend punt, maar we weten nu totaal niet waar het paard dan zo heftig op reageert...

Wel tof dat je nieuwe paardje ook zo goed gaat met je vriend. Wat een waanzinnige aanwinst heb je daar aan.

Ik heb de algemene allergietest wel eens uit laten voeren bij Twix. Ze had over haar hele lijf jeukende bulten en geen idee waar dat vandaan kwam. Biopt gaf geen uitsluitsel prednison werkte wel tijdelijk maar is natuurlijk geen lange termijn oplossing dus van ellende die test maar laten doen. Da gaf van te voren wel aan dat de test niet heel betrouwbaar is. Daar ben ik het inmiddels volledig mee eens :')
Ze testen op 4 categorieën; voedsel, insecten, medicatie en a typisch. Bij Twix kwam alles negatief terug. Omdat ik al wel wist dat ze gevoelig is op suikers heb ik de uitslag maar naast me neergelegd en ben ik een dagboek bij gaan houden. Iedere dag de jeuk een cijfer gegeven, aantal bulten geschat, wel of geen deken en welke, wat heeft ze gegeten, hebben we gereden en welk dekje, zijn we naar het bos geweest, waren er veel insecten, heeft ze in de wei gelopen.
3 maanden later had ik de oorzaak, ze heeft een granenallergie. Wat dus bij de test als voedsel allergie er uit had moeten komen. Daarna nog wel specifiek op gluten laten testen, die schijnt wel betrouwbaar te zijn, maar die was negatief. Sindsdien voer ik op het neurotische af graanvrij.

Maar ik ben dus geen fan van die test al zou hij je theoretisch een richting om verder naar te zoeken moeten geven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:32

Kijk, dat soort ervaringen... al is dit dan helaas een teleurstellende ervaring...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 06:10

Wat dat nou in dit topic dat er een paar mudcontrol platen hebben geplaatst? Hoe bevalt dat?

Grappig paardje, die Ice. Fijn dat je (jullie) er zo veel plezier aan beleven.

Hier geen ervaring met allergietest en bij paarden. Bij de hond werdt het afgeraden, of aja, in ieder geval niet aangeraden, omdat het veel geld kost en je vaak uiteindelijk nog steeds niet specifiek weet waarop de reactie is. Nu moet ik zeggen dat onze hond meerdere problemen heeft dus wellicht weer per dier verschillend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 06:29

Hier ook geen allergietest
Bij de hond is het iets uit de omgeving, ik vermoed grassen en pollen, die kun je niet wegnemen.
1 paard schuurde vroeger veel maar dat was echt op teveel gras/ eiwit en luzerne of melasse, Elk voer waar dat inzat ging ze ook van jeuken.

Diezelfde merrie is nu al bijna een week behoorlijk kreupel en staat op de bute en apart. het is de 30 jarige die vermoedelijk een trap heeft gehad aangezien er een kaler plekje op haar dij zit en het daar ook erg gevoelig is.
ga haar nog een dikke week geven om te verbeteren en dan toch nadenken wat ik ermee ga doen, gezien haar leeftijd ook

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 06:54

Wij hebben 4 pellets aan mudcontrol platen liggen en dat bevalt enorm goed. Wil er eigenlijk nog meer.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 07:29

Waardeloos LN, sterkte voor de 30 jarige.

Hier in verleden ook wel eens een allergietest bij een paard uitgekomen waar niets uit kwam.
Vaak zit het in de darmen/het voer. Ik voer droog hooi en graanvrij al jaren. Luzerne jeukt mijn merrie op, heel veel paarden. Wat in algemeen kan helpen is een keer een detox. Paar anderen goede ervaring via Laarakkers, maar begreep dat jij er niet voor open staat.
Als het op de andere stal helemaal niet was, dan zou ik kijken of je in de omgeving iets ziet wat duidelijk verscheelt. Bijv bomen/struiken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 07:30

Ahgos LN, wat sneu voor de merrie. Op deze leeftijd duurt herstel ook wat langer natuurlijk.

Ik wist helemaal niet dat allergie testen bij paarden/dieren zo moeilijk/onbetrouwbaar was.
Weer wat geleerd!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 07:40

Ja, we zijn inderdaad bezig met een dagboek en scores om ook te zien of er een (bloeiende) boom of struik of kruiden lijken te triggeren ofzo...
Ik heb weinig op met methodes zoals die van Laarakkers. Maar ik kan het aan de eigenaresse van het paard voorstellen, geen idee hoe zij in dingen staat natuurlijk.

LN, ik heb totaal over je bericht heen gelezen, sorry.
Wat sneu van je oude paard. 30 is wel een waanzinnig mooie leeftijd. Hopelijk is het "slechts" een kneuzing en trekt het voorbij...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 08:10

Wat sneu LN! 30 is zeker een mooie leeftijd. Sterkte!

Bij allergie zou ik ook denken aan darmen. Ben hoe dan ook voorstander van graanvrij, suikerarm en onverpakt voeren.
Dat hoesten en slijm is wel heel naar. Heb je ook naar de bodembedekking van de stal gekeken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 08:18

Ja, die hebben we niet. Onze stal staat op mudplates en in het overdekte deel daarvan liggen van die dikke rubber matten. Verder geen strooisel.
We hebben onverpakt hooi. Sinds februari stabiel van dezelfde partij van dezelfde boer, behoorlijk arm. Dat wordt hierna een nieuwe partij.
Dat hebben we inmiddels 3 maanden nat gevoerd en zijn nu af en toe er droog doorheen aan het voeren. Maar daar zit het verschil helaas niet in.
Paard krijgt verder nu al graanvrij voer. Suikerarm weet ik niet zeker of ze daar extra aandacht voor heeft.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:08

Mijn paard begon te hoesten toen we onverpakt hooi gingen voeren. Het hooi was van prima kwaliteit en niet stoffig. Vervolgens een stomer aangeschaft en al het hooi gaan stomen. Dit had helaas geen effect. Het was zo erg dat hij allerlei medicijnen heeft gehad, van luchtwegdrankjes, prednison, pufjes tot ab (3 weken!), niets hielp. Toen overgestapt op verpakt hooi en het probleem was over....
Overigens kunnen kippen ook een heftige allergische reactie bij paarden uitlokken blijkbaar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:11

Ja, kippen hebben we ook op de lijst staan.
En daarvan is het duidelijke verschil dat die er op de vorige stal niet waren en wij hebben ze wel en ook de buurman langs de weide op... Maar dat zit dan weer niet in die allergie bloedtest.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:38

Met paarden geen ervaring met allergietesten, maar humaan wel. Ik heb echte allergietesten gehad (bloed en krasjes) en daar kwam een mooie waslijst uit. Later heeft Laarakker (zonder -s ;) ) ook getest (met een Lecher antenne) en daar zat toch wel erg veel overeenkomst.
Bij Laarakker kwam er meer uit dan uit de krasjestest, maar de krasjestest was een beetje beperkter (je hebt maar een bepaalde ruimte op rug en armen om krasjes te zetten :') )

Dus obv mijn humane ervaring zou ik er wel voor open staan om met een paard naar Laarakker te gaan.
Overigens ook al meerdere paarden gezien die zich kapot jeukten (eczeemdeken, achterbenen over elkaar kruisen en dan schurken), maar na behandelingen Laarakker niet meer.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:39

boemel schreef:
Wat heerlijk dat de ponies het zo goed doen. Mooie trailer trouwens. En wat lijkt ie groot met de ponies erin

Hahah, het is dan ook wel een ruime trailer :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:41

Nickeltje schreef:

ik ben zelf allergisch en regulier kwam ik niet verder. ook niet met bloedtesten etc.
Alternatief: ik ben van mn hooikoorts af.

Paard: regulier kun je er alleen maar zware medicatie in stoppen.
Alternatief: paard is van zwaar benauwd en 2x per dag half uur vernevelen naar soms een kuchje en 2 maanden niet meer verneveld gegaan :)

Verder: darm gezondheid :) (ik heb dus het protocol van paardentherapeut gevolgd)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:32

KletsKoekje schreef:
Wat dat nou in dit topic dat er een paar mudcontrol platen hebben geplaatst? Hoe bevalt dat?

Grappig paardje, die Ice. Fijn dat je (jullie) er zo veel plezier aan beleven.

Hier geen ervaring met allergietest en bij paarden. Bij de hond werdt het afgeraden, of aja, in ieder geval niet aangeraden, omdat het veel geld kost en je vaak uiteindelijk nog steeds niet specifiek weet waarop de reactie is. Nu moet ik zeggen dat onze hond meerdere problemen heeft dus wellicht weer per dier verschillend.

Ik heb ze van de winter van een eind in de modder gelegd en ze liggen nog steeds netjes, maar ze zijn toch wel glad en ik zou het zeker afraden bij doorgangen en bochten waar ze sprintjes trekken, want hier gaan ze dan toch glijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 06:39

Wat hebben veel mensen en paarden last van allergieën. jeetje wat vervelend

Vandaag komt de zadelmaker met een aantal zadels. het weer is belabberd vandaag al zou het tussen 1500/1600 droger zijn. Ik ben nu al een tijdje aan het wachten dus ik hoop echt dat de afspraak door kan gaan. Ik kan bijna niet gelover dat mijn fit 3 op hem past ondanks dat 2 zadelmakers denken van wel. Maar stiksel zit los en vulling moet er volledig uit, dus besloten voor een nieuwe te gaan.
Lastig want veel zadelmakers hebben maar een paar merken en nog geen ene gevonden met die wat ik graag wil testen ivm denk ik juiste pasvorm.

Ook ga ik aansluiten bij een les van Patrick Molenaar omdat ik thuis in de bak niet kan rijden. Buiten gaat het goed en andere locaties over het algemeen ook maar thuis blijft drama.
ik wil wel eens weten wat een "expert" ervan zeg. heb er al hulp bij gehad, instructrice maar ook met haar is het elke keer afwachten wat hij gaat doen, iemand die geen angst had om verder te rijden maar ook daar schoot hij weg en het is zo wisselend wanneer of hoe erg hij het doet. Met warm weer is hij het fijnste te rijden, met wind is het een suïcidale poging voor mijzelf.
Longeren en grondwerk geeft ook reactie maar minder

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 07:49

Lastig met zadels. Heb je zelf al iets in gedachten en heeft de zadelmaker die vandaag komt die ook?

Wat lastig als je paard zo onvoorspelbaar is thuis LN. Patrick lijkt me echt heel fijn, vind het jammer dat hij zover weg zit voor mij. Benieuwd hoe het gaat, wanneer heb je die les?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:35

Hij lijkt me heel goed. Ik wil graag daar een keer een trainingsweekend gaan doen.
Hopelijk helpt t je, want dit klinkt niet fijn.

Ons huis is dakgootloos Afbeelding
Afbeelding

Over 1,5 week komen de nieuwe goten erop en met wat geluk is de voeger einde maand ook geweest.

Vandaag de osteopaat voor beiden paarden gehad. Diekke zat wat vast in haar schouders, maar was eigenlijk weinig op aan te merken. Mooi in bespiering en hartstikke recht in haar lijf. Ben ik trots op, want een überlange 16 jarige Fries is niet heel makkelijk qua management.

Ice was wel wat scheef, maar dat wist ik al. Ze is al zoveel rechter geworden de laatste weken. Ice vond t ook maar knap ingewikkeld al dat gepruts aan haar lijf. Is ze veel te stoer voor :D
Dus, ze heeft nu een wat korte sessie gehad om het wel fijn voor haar te houden en ze mag in Oktober nog een keer.