Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:02

Wel leuk, zo samen met je dochter rijden. Bij ons was het nog weer andersom: mijn moeder is op den duur ook op mijn pony gaan rijden. :D

Inmiddels rijdt ze niet meer, mijn huidige pony's zijn ook niet erg geschikt voor een beginnende ruiter.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:23

Hoi, wat veel informatie en leuke dingen komen hier voorbij. Ik heb ook mijn paardjes thuis en wil heel graag nog een stal voor de pony van mijn zoontje die hij sinds kort heeft.De pony staat nog in pension, maar komt naar huis zodra zijn stal klaar is. Zoek eigenlijk advies over betonplaten die je onder een stal zou kunnen leggen. Wat is fijn materiaal en hoe krijg je die dingen er? Een adresje omgeving Apeldoorn zou welkom zijn. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Dit schuurtje moet vervangen worden door een stal.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:05

Ik kom ook even onder mijn steen vandaan. Wat een leuke foto Anke!

Welkom Violafan, wat een leuke pony heeft je zoon :)
Misschien kun je van dat schuurtje wel een (inloop)stal maken, of is die veel te klein?

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:52

schuurtje is 2 meter diep. Das echt te klein. En het is slecht. Ligt nog asbest op dat lekt.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:18

Weet helaas niets van betonplaten. Maar komt vast iemand die dat wel weet!

Zijn ook bezig met stal bouwen, komt deels een zoldertje in, iemand tips welk materiaal het beste is voor de vloer van de zolder? Osb? Underlayement?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:19

Wij hebben underlayment

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:26

Wat heerlijk om zo met je kinderen samen je hobby te beoefenen!

Wij hebben laatst betonplaten besteld als bodem voor onze mesthoop, ik zou even moeten kijken wie daarvoor is geweest.

Hier ook twee paarden, sinds ik hier woon heb ik ze nog niet uit elkaar gehaald. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat straks als ik met mijn ruin naar buiten ga. Eerst maar een keertje proberen als mijn man thuis is. :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:30

Was altijd een droom van me om samen met Dunya te gaan uitrijden. Soms komen dingen eerder dan je hoopt of verwacht.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:32

Helaas andersom ook. Niet of veel later dan je verwacht (had).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:55

Niwla schreef:
Wat heerlijk om zo met je kinderen samen je hobby te beoefenen!

Wij hebben laatst betonplaten besteld als bodem voor onze mesthoop, ik zou even moeten kijken wie daarvoor is geweest.

Hier ook twee paarden, sinds ik hier woon heb ik ze nog niet uit elkaar gehaald. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat straks als ik met mijn ruin naar buiten ga. Eerst maar een keertje proberen als mijn man thuis is. :=

En hoe doe je dat met rijden? Dan staat de ander in het zicht?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:29

Super leuk om samen te rijden. Hoop ik ook eens met David of Marloes te doen. David is inmiddels te groot voor Bliksem, dus moeten we Nick delen. Marloes past nog prima op Bliksem. Maar mag absoluut niet los. Kan ze ook niet hoor en ik wil dat ook niet.
Heb al wel een keer een buitenrit gemaakt dat mijn zus met Marloes en Bliksem liep en ik op Nick mee. Was ook erg leuk.
Wie weet kunnen we in de toekomst samen rijden. Los :)

Wij hebben ook 2 paarden aan huis. En ik ga zowel met Nick als Bliksem wel eens los van elkaar op stap.
De eerste keer uit elkaar halen vond ik wel spannend, want James* is tot 2 keer toe achter ons aangekomen toen ik Bliksem uit de weide haalde. Die malloot sprong gewoon OVER de omheining. Maarja dat was ook best wel een springtalent, die had daar dan ook echt geen moeite mee. Leuk was het absoluut niet! Heeft tot 2 keer toe los door de straat gedraafd als een kip zonder kop.
Gelukkig hebben de buren hem gevangen...
Met Nick is het gelukkig geen enkel probleem. Hij is niet zo'n springtalent als James en blijft keurig achter de omheining. Hij hinnikt wel, draaft wel wat. En zwaait wel met zijn kop, maar dat is alles.
En dat zelfde geldt voor Bliksem. Die draaft wat, Hinnikt (heel schattig), maar als we uit het zicht zijn gaat hij verder met de orde van de dag. Eten! ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:34

Belle_boef: mijn bak grenst aan de weide inderdaad, dus dan kunnen ze elkaar zien.

Zoiets is schrikken idd Chasey. Mijn ruin kan ook met gemak over de omheining, maar ik zal eerder met hem op stap gaan dan met m'n shet.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:15

Onze paarden hadden er eerder, toen ze op pension stonden, nooit moeite mee om alleen gelaten te worden (nou ja, alleen...stonden in de paddock ernaast genoeg andere paarden) maar nu we ze thuis hebben zijn ze net een getouwd stel, hahaha...een paard kan erbij blijven in de wei naast de bak maar de ander kan dat niet, dus zij gaat dan in de stal als er gereden wordt. Ergens wel leuk dat ze zo gek met elkaar zijn, maar soms ook lastig. We oefenen wel ermee....eentje wil trouwens de stal niet in, als de ander aan het rijden is...pffff wat een trutjes ook! Dan gaat zij idd maar Ff op de wei....

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:18

#violafan, ik herken de bak...hier hebben wij op pension gestaan voordat we ze thuis kregen! Grappig....overigens heb ik over betonplaten geen tips....moet zelf ook nog eens naar zoiets op zoek

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:36

Nadat roos overleed heb ik esra geleerd om alleen te blijven. Ik had geen zin om gelijk een nieuw paard te kopen maar wilde wel met kliek blijven rijden. Dus elke keer als ik met kliek weg ging kreeg es een emmertje met muesli, appels of wortels. Es is een haflinger kruising dus die vond het allang feest. Ik mocht wel vaker gaan rijden wat haar betreft. Zij stond toen al op pensioen dus kliek heb ik het niet geleerd. Die kan het ook echt niet. En hij hoeft het ook niet meer te leren.
Twix wist niet dat ze een kuddedier was toen ik haar kocht. Die heeft het eerste half jaar elke nacht in haar eentje op stal gestaan en dat vond ze heerlijk. Thuis kan ze inmiddels niet meer alleen zijn, op onbekend terrein vind ze het geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:10

Oh, ik heb me moeten inhouden vandaag!

Ik maak me al heel de zomer zorgen omdat ik af en toe een plat hoopje in de wei vind en voor de reis werd Bacardi bevangen. Alleen kreeg ik niet uitgevist of er nu wel of niet gevoerd werd en door wie. Vanavond zie ik een jong koppel met hun kindje aan de wei, dus vraag ik hen of ze vaak voorbij komen en of zij (of anderen) mijn paarden voeren. De man zegt onmiddellijk dat hij niets geeft, maar dat zijn vrouw bij goed weer met hun kindje bij de paarden staat, waarop hij haar vraagt of zij eten mee brengt voor de paarden. Blijkt dat die dame dus inderdaad regelmatig iets te geven en niet zomaar iets, madam heeft al meerdere keren de bladeren van bloemkool gegeven. Was te boos om verder door te vragen, maar hoe haal je het in je hoofd om zomaar beesten van een ander te voeren.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:39

Puur onwetendheid?

De buren hebben gemaaid gras in de weide gedonderd. Ze waren zich van geen kwaad bewust. Heb ze er netjes opgewezen dat het slecht is. Sindsdien niet meer gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 06:44

Ik weet hoe je je voelt. Zo naar als mensen aan je dieren zitten.
Mijn oude buren voerde mijn hond. Ik voerde hem amper en hij werd steeds dikker. Bij de DA geweest. Dieet voer gekocht. En toen betrapte ik ze. Ik ontplofte zowat toen ze doodleuk doorging met voeren terwijl ik zei dat dat niet mocht. Hen direct een 2m hoge schutting geplaatst. Droge worst, avondmaaltijd, alles ging erin. Niet veel later ging de hond dood.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:08

Niet doorgevraagd.

Wel gezegd dat jouw paard er ziek van wordt?
Uitleggen helpt. Mensen weten vaak niet wat goed/fout is mbt voeding bij paarden.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:16

Uitleggen helpt inderdaad. Mijn paddock en weitje grenzen aan volkstuinen. Die mannen vinden de paarden leuk en een aantal van hen stopt ze graag iets toe. Vind ik helemaal geen probleem, mits normale hoeveelheden en geen 'vreemd' voedsel. Afgelopen zomer kregen de paarden dus vers geoogste wortels (netjes schoongemaakt met de zakdoek!) en werd er met de zeis vers gras voor ze gesneden toen er niet veel meer op de wei stond. Dat vind ik hartstikke leuk. :)

Laatst waren ze druk bezig met het snoeien van de wilgen op de tuinen. Toen heb ik gevraagd of ik het snoeiafval van de bomen mocht omdat de paarden dat heerlijk vinden. Ze konden bijna niet geloven dat mijn paarden ook de dikke takken wegwerken alsof het niets is, maar hebben alle takken in mijn wei gelegd zodat ik ze zelf aan de paarden kan voeren. Zij van hun afval af, paarden blij. :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:38

Ik heb het met de schapen gehad. Heb er op een gegeven moment een bord aan de wei gehangen met het vriendelijk verzoek ze niet meer te voeren. Echt alles werd erin gegooid. :(

Gister een geweldige avond gehad met Azmay en haar vriend (tx meis, was echt leuk). Kennis gemaakt met Kim en Diva. En zondag lekker rijden. *\o/*

En ik heb de eerste proefsessie foto's binnen. Zodra ik er doorheen heb geploeterd zal ik een foto topic openen (zijn er 72 :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:48

Ik heb die dame al een paar keer gezien, maar ze draait zich telkens om voor ik iets kan zeggen. Mijn vriend heeft haar als willen aanspreken, maar ook hij kon geen contact met haar krijgen. Gisteren zag ik haar, samen met haar man en kon ik dus wel een gesprek aanknopen. Heb een half jaar geleden ook al eens met hem gesproken en hij weet dat 2 van mijn paarden zeer gevoelig zijn en snel ziek worden. Zijn reactie naar zijn vrouw toe was dan ook hie kan je nu zo dom zijn. Vond het wel sneu voor haar dat ie zo streng reageerde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:15

Onwetendheid, meeste zien er geen kwaad in . Net zoals veel mensen vliegendekens zielig vinden. . Is een bordje ophangen geen idee? Paard wordt hoefbevangen / ziek van liefbedoeld voeren Laat ze dan maar zelf googlen wat het is of hang er een 2e briefje bij met uitleg wat het inhoud ( lamineren voor de regen)

Ik heb je foto`s al gezien, erg mooi Abby!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:17

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:17

Schitterende foto's Abby!