Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:31

Melkdistel en kleefkruid staat bij mij in de wei en berk/wilg om de wei en daar snoepen ze ook wel eens van. Hoe doen jullie dat met brandnetels? Heet water erover? Want dat vreten ze mooi niet bij mij. Wel de jonge scheuten van de braam. Kan de framboos ook wel eens proberen. Maar die prikt toch ook? In het najaar geef ik ook nog wel eens rozenbottels. Moet wel zeggen, dat de 1 ze heerlijk vindt rn de ander niks. Ze mogen ook niet te rijp zijn. Dus als ze oranje zijn, dan plukken. Als ze rood worden, is t te laat.

Hier ook woekerende braam, maar is inderdaad een mooie natuurlijke omheining. Hou m dus goed bij en dan staat hij daar prima. De rozenbottels heb ik expres geplant voor natuurlijke omheining. Die woekert ook lekker.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:47

Brandnetel moet je anders gewoon even laten liggen,gedroogt eten ze het eigenlijk allemaal.Hier maakt het ze niet uit...vreten alles :+
Melkdistels geef ik ook maar die staan ook in de wei en framboos vind ik prettiger om te voeren dan braam...daar zitten echt prikkers aan.Hier eten ze ook distels dus van de framboos hebben ze ook geen last.

Rozenbottels....Kjarnie wacht niet op de bottels...die vreet gewoon mijn roos op voordat hij is uitgebloeid...was gister net te laat >;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:57

Goedemorgen,

Ik voer niks van dat alles, geen distels, brandnetels of iets dergelijks....
Ik wil nog wel eens onderweg een snackpauze inlassen.... Ff afstappen... Kunnen de paardjes ff gras eten...

Gisteren was Ikja lekker fanatiek... Dus ik denk dat ze er al weer aardig is... Wat denken jullie, kan ik as zaterdag gewoon op les gaan?

Ik bereken idd gelijk maar uit wat het me per maand kost.... Anders krijg ik zon pijn in mijn portemonnee.......( qua voer en stro/ hooi... Heb ik iid mijn eigen paarden gratis staan).
Ik heb natuurlijk het voordeel dat ze op een loopstal staan.... ( stro)..
Doordat ik nu een paar keer verkeerde balen heb gehad... Ben ik toch maar weer over gestapt op kleine baaltjes....die boer kwam ze wel altijd keurig omruilen.... Maar ik wil dat gek..t klooi... Niet meer.

Nog drie weken... Echt aan het aftellen... Dan heb ik lekker vakantie....
Woensdag herexamens, donderdag diplomauitreiking.... Ik ga voor de 100%..

Fijne dag!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:21

Fabster schreef:
...In het najaar geef ik ook nog wel eens rozenbottels. Moet wel zeggen, dat de 1 ze heerlijk vindt rn de ander niks. Ze mogen ook niet te rijp zijn. Dus als ze oranje zijn, dan plukken. Als ze rood worden, is t te laat.
Waarom mogen ze niet te rood/rijp zijn ??

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:29

Ik lees hier wat over slaap. Vrijdag sliep ik pas om 2u en om 7u al terug wakker. Gisteren super gezellige avond gehad bij vrienden, ook weer tot 2u daar gezeten, was bijna 4u voor ik sliep en hoor nu paarden weeral onrustig zijn omdat ze honger hebben.
Zo bed dus maar uit.
Ik durf het bijna niet zeggen maar ik denk de ideale nieuwe thuis voor mijn palomino gevonden te hebben.
Vandaag bespreken we de details.

Paardjes hadden hier in de draad gehangen, ben nu klei aan het smeren, wat een schitterend product! Alles direct terug slank en stevig, wondjes genezen direct.
Echt een aanrader, ga het nu ook gebruiken na zwaardere trainingen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:34

Watvoor klei precies kirr? Fijn dat het helpt. Een nieuw thuis voor je palomino, dat zou super zijn!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:52

DubbelDun schreef:
Fabster schreef:
...In het najaar geef ik ook nog wel eens rozenbottels. Moet wel zeggen, dat de 1 ze heerlijk vindt rn de ander niks. Ze mogen ook niet te rijp zijn. Dus als ze oranje zijn, dan plukken. Als ze rood worden, is t te laat.
Waarom mogen ze niet te rood/rijp zijn ??

Ik zal t eens aan de paarden vragen. Als ze te rijp zijn, vreten ze ze niet meer.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:54

Zapje schreef:
Watvoor klei precies kirr? Fijn dat het helpt. Een nieuw thuis voor je palomino, dat zou super zijn!

Groene klei/leem neem ik aan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:06

Zijn veel soorten zag ik. Zou daar nog verschil tussen zitten? Ik moet nog een paardenapotheekje aanleggen.

@tinky. Weet je nog een alternatief voor pallets? Ik mag daar niet bestraten. Het is maar voor 1 jaar, volgend jaar kunnen de balen op/naast de oprit staan.

Zap krijgt van kleine wondjes al witte plekjes (ze is bruin). Vind ik toch wel zonde. Zou daar nog iets aan te doen zijn om dit te voorkomen? Ze wordt helemaal gestipt zo. Geen idee hoe ze aan die wondjes komt ook, andere paard is echt een softie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:31

-Namiro- schreef:
Nadeel van bramen weghalen met de bosmaaier is dat de wortel blijft zitten en de braam vrolijk doorgroeit!

Dat roept iedereen, maar mijn ervaring is echt anders :j

Toen we hier kwamen wonen was de omheining gedeeltelijk overwoekerd door bramen. Een aantal bomen zelfs ook.
Die heb ik allemaal weggehaald, bergen bramenstruiken kwamen er vanaf. Omdat het zo veel was, was het echt niet te doen om ze uit te graven, je kwam er namelijk helemaal niet bij :')
Achteraf gezien had ik foto's moeten maken, want nu gelooft niemand meer hoe het er bij lag :n

Maar goed, alles weggehaald, bij de grond afgesneden met de bosmaaier. Vorig jaar heel regelmatig bijgehouden (iedere paar weken met de bosmaaier er langs) en nu is het meeste gewoon weg. Kwestie van goed bijhouden dus.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:48

Goed bijhouden is vaak idd het sleutelwoord voor bramen. Helaas schiet dat er nog weleens bij in :P

Maar als het eenmaal kort is en je maait het een paar keer per jaar dan ben je geen dagen meer bezig voor een paar meter. Ik heb dan nog mazzel dat ik de struiken die niet over bomen of andere hindernissen groeien gewoon kan maaien met de trekker.

Kruiden bijvoeren doen we niet. Die mogen ze zelf zoeken.
Als ik gemaaid heb ligt er weer genoeg aan brandnetel, boterbloem, distel en alles dat er nog meer staat. Vaak eten ze dat niet eens omdat het gras en verse spul interessanter is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:51

Klinkt allemaal heel interessant van de bramenstruiken, brandnetels etc.
Wij hebben ook om de hele weide bramenstruiken en brandnetels.
En eerlijk gezegd wist ik niet eens dat het zo gezond was om gedroogde brandnetels aan de paarden te voeren. Maar nav van de laatste berichten ben ik gaan googleen en zag heel wat positieve werkingen van gedroogde brandnetels voorbij komen!
Ikzelf drink ook vaak brandnetelthee. Maar volgens mij kan ik het nog beter zelf maken! Ik zag het dus echt als onkruid, maar het blijkt juist een superfood te zijn! Voor mens en paard!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:52

Alleen jammer dat het gelijk zo woekert en niet gewoon in nette kleine bosjes groeit op beperkte plekken :+

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:07

Zapje, er bestaan wondverzorgingsproducten die litteken vorming tegen gaan. Ik heb er ooit een tube van van de da gehad die ook iets tegen littekens en witte haren had maar dat is op en ik weet niet meer hoe het heet. :o witte tube met rode letters.

Kvulden, goed geregeld met het hooi!

Brandnetels pluk ik elke week voor de paarden. Wilg groeit langs de wei en paddock dus daar kunnen ze zo bij. Framboos kunnen ze eten als ze los lopen en dat doen ze regelmatig. En ze hebben de kruidentuin.

Bramen kan je wel wegkrijgen zonder ze uit te graven. Kwestie van helemaal weg snoeien en elke week de uitlopers opnieuw weg knippen. Er is bijna geen plant op de wereld die er tegen kan wekelijks gesnoeid te worden.

Ga nu lekker met kliek naar het bos. Hoop dat hij er meer zin in heeft dan twix gister. Toen heb ik 3 uur gedaan over een rit die in 1,5 uur kan. Mevrouw begon al narrig en toen we enorme ruzie kregen over een plas water ben ik afgestapt om haar mee te nemen door de plas. Stuk gelopen tot ze rustig was en op een mooi vlak pad weer opgestapt. En toen begon de ellende. Mevrouw wilde niet voorwaarts. Met geen mogelijkheid. Geen stap. Been geven gaat ze achterwaarts tik met de zweep slaat ze terug. Al kan ik daar stiekem wel heel hard om lachen :D gelukkig kan je op een ruiterpad maar 2 kanten op. Zij wilde niet voorwaarts ik wilde niet achterwaarts. Resultaat, we stonden stil. Als ze omdraaide en de goede kant opkeek beloonde ik als ze de verkeerde kant op keek zei ik alleen maar nee. Zelfde als ze achterwaarts liep (jaja dat deed ze wel 8)7 ) de goede kant op. Uiteindelijk dus dat hele pad achterwaarts gereden. Ongeveer een uur over gedaan!
En toen ineens was het voorbij. Oortjes kwamen erop en we stapten vrolijk voorwaarts. Nog een paar stukken gedraaft en zelfs gegaloppeerd! Heel lekker gereden. Beetje jammer dat ik pas om half 5(!) terug was ipv 3 uur zoals gepland. Ik had nog niet gelunched Y)(^) ben wel blij dat ik ben blijven zitten. Ben toch een beetje bang dat als ik had toegegeven of was afgestapt ik de komende 20 jaar een paard heb wat compleet haar eigen plan trekt. Ben benieuwd in wat voor bui ze nu is....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:34

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:49

Poeh wat een rit Nathalie. Volgende keer maar gelijk achterwaarts beginnen? :P

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:53

Haha! Is bij TREC wel extra punten waard, heb ik gehoord! _O- Maar inderdaad goed dat je niet hebt opgegeven! Kan ik bij mijn Caj ook niet doen. Dan wordt het zeker dramatisch! }>

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:04

Dan ga ik dat ook proberen in mijn strijd tegen de bramenstruiken! Ik werk me iedere keer in het zweet door die krengen uit te steken!

Leuk zo'n ritje Natalie! Wel knap dat je het volgehouden hebt hoor!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:05

Als de dikke takken van de bramenstruik kapot zijn dan kun je bij jonge uitlopers ook weer gewoon maaien met een gewoon draadje eventueel. Dan slijt het haksel mes minder snel ;)

Pff net voor de eerste keer los op m'n door-rijd projectje gereden. Zweet loopt overal :+
Toch weer even wennen, tot vorige week was het weer 7 maanden geleden dat ik op een paard gezeten heb. Vooral het voorwaarts houden is hard werken want hij staat graag stil.
Maar voor de 3e keer dat ik er nu op zat viel het niet tegen.

Is ook nog even zoeken welk bit hij het fijnst vind maar na 3 bitten lijken we het aardig gevonden te hebben.
Nu nog even overleggen of de tandarts langs mag komen voor hem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:54

Leuk zo n project, Palousa Boy!

Net met de B wezen fietsen. Was al eens eerder begonnen, maar toen zag hij het niet zitten. Stond steeds plotseling stil enzo. Maar nu dochter mee en erachter fietsen. Dat ging heel goed. Hij had ook flink de vaart erin. Dochter heeft hem niet 1 x aan hoeven tikken. Eens kijken of we dat zo vol kunnen houden. Straks nog even met Caj fietsen. Eerst ook even iets in de tuin doen. Dochter wil een moestuin, dus van de week plantjes gekocht en die gaan straks de grond in.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:00

Moestuin is ook leuke bezigheidstherapie ;)

Fietsen met paarden lijkt me ook wel lekker maar is hier niet heel practisch met an die heuvels of op de smalle ruiterpaden.

Projectje is idd wel leuk, en weer een goede reden om weer op een paard te stappen.
Deze betalen ervoor dus dat is een goede motivatie ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:02

Het adviesjochie bij Van Cranenbroek raadde voor braamstruiken een 8-tands blad aan. We hebben het nog niet uitgeprobeerd :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:08

Ik fiets ook alleen langs de weg. Zandpaden sla ik ook zoveel mogelijk over met fietsen. Maar veel heuvels is inderdaad ook gelujk conditietraining voor jezelf :D

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:11

Hier eten de paarden de brandnetels echt niet op. Helaas groeit het in de wei en als ik ze afdoe laat ik het id wei liggen, uiteindelijk mag ik het zelf opruimen.

Gisteren bij het uitrijden moesten we behoorlijk vaart maken ivm dazen. Normaal gaat mijn fjord drammen als iemand anders voorop gaat. En nu, fijn afstand kunnen houden en eigen tempo kunnen bepalen, jippie

Hier heeft praktisch niemand meer hooi dus nu superkleine dure pakjes verpakt hooi gekocht. Hopelijk wordt het hoesten nu ook minder v mijn bruine.

Lintopspanners heb ik op de hoeken zitten maar het zit nog niet zo mooi als ik zou willen en....nog net een stukje te kort dus nog een nieuwe rol bestellen

Fietsen vind ik niet leuk dus dat doen we niet meer

En advies van cranenbroekjochie....tja, succes

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:50

Tinky12 schreef:
Mooi een vliendertuin Meg <3 ben wel eens naar die in Artis geweest maar daar stonden toen geen banken,niet zo handig als je niet zo lang kunt staan :+

Hier zijn ze toegespitst op de minder validen, overal bankjes, meer vlinders ook dan die in Artis, kan het je aanraden. Als je er naar toe gaat waai dan hier ook aan, zitten bijna om de hoek hier!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 19-06-16 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt