Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:52

Thanx dd! Ik hoop dat ik het nog weet als het nog een keer gebeurd.

Caily, paard en uk missen beiden nog veel africhting :D
Zij in alles en ik in de Western al ben ik eigenlijk ook niet van plan daar mee te beginnen. Paard dacht daar zondag anders over....

Ohjajoh, ik zou ook zeggen temperaturen. Of eerst een stuk lopen. Mocht ze zich wat gekneusd hebben aan haar eigen voeten trekt dat wel weg met beweging.

[***], heb hier regelmatig klodders gele urine, of wit, of bestaande uit slijmdraden. Is al bijna 10 jaar zo dus maak me geen zorgen (meer). Denk niet dat het aan hengstigheid ligt het is een ruin.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:53

In de buitenstallen die lekker in de zon staan was al het ijs van de waterbakken af, de speciekuip buiten had nog wat schotsen maar ze konden er prima uit drinken. Paarden stonden me enorm raar aan te kijken toen ik de schotsen klein aan het maken was zodat ze niet meer zo scherp waren. Hoop gesnuif achter me maar ze waren te nieuwsgierig om weg te lopen.
Uitmesten is zo gedaan met de bevroren mestballen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:35

Aangezien het zonnetje zo mooi schijnt, heb ik ze all vier lekker ff buiten gezet.
Verzorgster komt zo meteen. Ik ga me opwarmen. Voeten willen maar niet warm worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:36

Temp. is 37,6 dus keurig.
En nog eens goed gevoeld, maar er zitten een drietal verdikkingen, achter de singelplek, om het zo maar duidelijk te maken aan weerszijden een soort langere verdikking/ bult ,heb ik op de foto met geel aangegeven. (en ik ben geen artiest he , dat mag maar weer eens duidelijk zijn! :D ). Je voelt daar in het midden ook echt een gleuf zitten. En dan komt daarachter weer een vrij grote schijf, die je dus niet voelt beginnen achter die 2 voorste bulten, maar wel duidelijk ziet eindigen aan de achterkant? Met roze omcirkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Ik begin toch echt te vermoeden dat dit gewoon vet is hoor... :+
Maar kan niet uitstaan, dat het mij nu pas opvalt, ik zou geen paarden mogen hebben gewoon, het is te erg!!!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:37

Vanochtend zat de mestboy in de kruiwagen met mest vastgevroren.
Verschil met mesten merk ik niet. Heb nu wel handschoenen aan. De stelen zijn super koud met die ijslaag erop!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:38

Die verdikkingen vind ik niet zo gek. Tenzij ze dit normaal niet heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:49

@ohjajoh6 : het is niet een plek waar een paard in 1e instantie te dik wordt van het vet. Dat zou eerder op de hals/manenkam en heupen/kont gaan zitten.
Het zit ook veel te ver naar voren om met baarmoeder/eierstokken te maken te hebben.
Soms heb je wel eens vliegjes die veel steken rond de navel, maar die zijn er nu niet.

Dus ik zou het zo even ook niet weten. Als ze er niet duidelijk pijn aan heeft zou ik het even aan kijken, een DA er bij halen kan altijd nog.

Het gaat hier betrekken, ik hoop toch echt dat er geen nattigheid in welke vorm dan ook komt ...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:50

Gelukkig is de temp goed ohjajoh.
Vind de verdikking ook nog mee vallen. Maar ja zat ie er al of niet, thats the question..

Die verdikking zie je toch ook wel eens bij zucht voor het uier?

Kan me wel slap lachen om toet. .die is fris, ondanks onbeperkt hooi. Die draaft (en dat hoort zo schattig...zo'n iniminie die op haar manier heel hard stampt) de hele dag het verharde pad op en neer met een wijs bekkie haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:51

Mooi dat er nog eentje lol heeft in de hele toestand :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:03

Nou zeg dat wel haha...Ze stijgt nog net niet op. Met die ondeugende twinkel oogjes piept ze je dan snel voorbij. liefst nog even een duwtje uitdelend zodat ik dan strompel ofzo...schatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:05

Zie je dus niet bij Lona, ze is een tuigpaard, dus altijd afhangende kont om het zo maar eens te zeggen en een dikke manenkam hebben ze eigenlijk allebei nooit. En toch zijn ze beide te zwaar en krijgen ze door mijn ziek zijn, al jaren veel te weinig beweging. Die grote schijf, eindigt idd voor haar navel.
Nee geen duidelijke pijn, want mutsen doet ze altijd als ik bij buik kom, maar ik mocht het wel gewoon aanraken.
En dat weet ik dus niet meer, Karev, heb ook een geheugen als een platvis sinds mijn hartklachten, is niet grappig meer gewoon, maar het is mij in zomervacht nog nooit opgevallen...

Ik weet het ook even niet, vind ze wel groot qua oppervlak, maar ga hier idd geen DA bij halen. Die gaat toch al lachen als ik bel en alvast de rekening schrijven, bezorgde domme doos die ik dan ben... :o

Hahaha, mooi om te zien he Karev!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:16

Hilary schreef:
Fabster schreef:
Zet me trouwens wel aan het denken. Want ze zit steeds links bij de SI vast. Dat heeft ze al vanaf het begin dat ik haar had, wordt steeds los gemaakt, maar komt altijd terug. Niemand weet hoe het komt (kan darmen zijn, zadel, blindedarm en weet ik het wat allemaal de tevue is gepasseerd), maar tot nu toe kon er niks aangewezen worden.

Door wie is er allemaal naar gekeken? Bij mijn ruin komt SI en rugprobleem vanuit z'n blinde darm. Dat is vastgesteld bij Den Hoek, dus geen reguliere DA. De osteo die ik hiervoor had, gaf ook aan dat het van binnen kwam, maar had geen echte oplossing. Met hooi en micro comp komen we inmiddels een heel eind, ook al blijven die darmen gevoelig.

Den Hoek is hier inderdaad ook kind aan huis. De Osteo is net weg. Controle op de SI en die was nog los *\o/* . Aangezien het met de darmen beter gaat, denk ik dat het toch daar iets mee te maken heeft. Microcomp doet niks. Clear intestine ook niet. Aangezien ik een neus heb voor paarden met een slecht maag en darmstelsel, heb ik zo n beetje alles in huis. :+ Maar het lijkt erop dat de Algae Vitalis het m wel doet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:23

ohjajoh6 schreef:
Temp. is 37,6 dus keurig.
En nog eens goed gevoeld, maar er zitten een drietal verdikkingen, achter de singelplek, om het zo maar duidelijk te maken aan weerszijden een soort langere verdikking/ bult ,heb ik op de foto met geel aangegeven. (en ik ben geen artiest he , dat mag maar weer eens duidelijk zijn! :D ). Je voelt daar in het midden ook echt een gleuf zitten. En dan komt daarachter weer een vrij grote schijf, die je dus niet voelt beginnen achter die 2 voorste bulten, maar wel duidelijk ziet eindigen aan de achterkant? Met roze omcirkeld.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik begin toch echt te vermoeden dat dit gewoon vet is hoor... :+
Maar kan niet uitstaan, dat het mij nu pas opvalt, ik zou geen paarden mogen hebben gewoon, het is te erg!!!

Ongetwijfeld weet ik hier natuurlijk nis van, maar zijn dat niet gewoon de peesplaten? Die kunnen bij sommige paarden ook best uitsteken. Ik heb me daar ook wel eens zorgen om gemaakt, maar werd uitgelachen door de DA. Ik kan het op de foto niet goed zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:48

Ik heb geen idee Fabster, ik kan met googlen ook niet echt een plaatje vinden waarop die peesplaten precies zitten...

Edit; zit nog even verder te zoeken, maar dat zou wel die gleuf tussen de voorste 2 verklaren en wellicht het over de hele breedte bij de achterste verdikking zo ineens weer wat omhoogschieten? Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar het voelt alsof er een heel dun, maar breed doosje is onder geplakt, zo recht gaat het bijna weer omhoog.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:54

Whee, even een egopost voor ik bijlees.. kreeg een app rond 10 uur dat de merrie absoluut niet over het pad naar de paddock wilde, last van haar voeten... dus mijn vriend heeft ze maar op stal gezet met veel hooi... hoop dat het 'gewoon beurse' voeten zijn... tante pollewop weet altijd heel goed wat ze wel en niet wil dus hij heeft haar niet gedwongen... gelukkig..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:57

Oh balen kristel....sneu

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:20

ohjajoh6 schreef:
Ik heb geen idee Fabster, ik kan met googlen ook niet echt een plaatje vinden waarop die peesplaten precies zitten...

Edit; zit nog even verder te zoeken, maar dat zou wel die gleuf tussen de voorste 2 verklaren en wellicht het over de hele breedte bij de achterste verdikking zo ineens weer wat omhoogschieten? Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar het voelt alsof er een heel dun, maar breed doosje is onder geplakt, zo recht gaat het bijna weer omhoog.

Jouw uitleg zo klinkt inderdaad als peesplaten! Bij mijn ouwe (hoog in het bloed staande) kan je die soms ook heel duidelijk zien. Niet meteen panikeren, een paar dagen aankijken is meestal wel ok :(:)

Sneu voor alle paarden die zoveel last hebben van de bevroren ondergrond, hopelijk voor hen de vorst snel voorbij.

Mijn ijslanderdame kwam daarnet even voorbij schaatsen :') die staat nog op ijzers en da's niet handig met dit weer _O- Als mevrouwtje nu op haar wei zou blijven ipv "de gletsjer" te betreden... >;) (geen nood hoor, ze is heel goed te poot en erg voorzichtig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:24

Hihihi, voel mij weer eens ouderwets platina :o? hoor nu...
Maar wat moet ik mij dan voorstellen bij soms? Want het is nu toch al een aantal dagen dat het mij opvalt en daarvoor eigenlijk nooit? Ken die bok toch al weer 10 jaar zo alles bij elkaar en ik zie normaliter inderdaad altijd Alles! en nog een beetje meer... :o

Ik ben trouwens zo alles bij elkaar best trots op ze; we moeten echt achter elkaar, over een hooi paadje, scherpe bocht naar rechts tussen stal en kuilbalen door en dan weer naar links , door mijn voortuintje, nog een hooipaadje naar de wei... :') :))
En ze doen het fantastisch! Volgens mij zien zij de humor er wel van in, in dat geslalom.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

Kan het moeilijk zeggen eigenlijk, vooral als het heel warm is, of na inspanning, en dat klopt wel niet bij jouw merrie :P mijn oudje heeft ook altijd heel dik zijn aders erop liggen.

Vond jouw idee van drukkingen van het liggen met haar hoeven ook aannemelijk. Niet meteen van het ergste uitgaan alleszins! :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:31

ohjajoh6 schreef:

Ik heb even iets proberen op te zoeken:
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/p ... ml#spieren
Dan gaat t omnr 22': hele ingewikkelde latijnse naam, maar is de buitenste schuine buikspier. Aal die buikspieren komen dan samen in peesplaten, die dan de darmen binnen moeten houden. Nou steken die best wel eens uit. Ik had het bij mijn paard nog nooit gezien, maar ineens viel het me toen op. Of het nu ineens duidelijker was id dat ik er nooit op had gelet, weet ik niet. Toen de DA er toch een x was, heb ik het gevraagd.
Als er verder geen klachten zijn, zou ik het zo laten. En als de DA dan wel een x komt, gewoon vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:38

Thanks iedereen!

Ik maak mij inderdaad vaak te druk, voel mij de laatste jaren ook niet zo zeker meer van mijn zaak vaak. En ik weet dat dit komt door het vele zuurstofgebrek, ook in je hersenen, door mijn hart. Maar dat maakt het er niet makkelijker op.
Dus ik ben weer eens dolblij met dit topic, dat je toch je zorgen even met vele anderen delen kunt. +:)+

Ja precies Fabster, dat plaatje had ik ook gevonden na even doorzoeken. Het klinkt ook heel logisch.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:54

Lastig zo met eenn slechte gezondheid.

Ik vind dit topic ook fijn. Sta er vaak alleen voor vwb de paarden en die back up.is dan wel erg fijn.

Hebben jullie ervaring met Pijnstilling op lange termijn?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:56

Wat noem je lange termijn Karev?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:00

De meeste NSAID's kunnen maagklachten geven op langere termijn, is ook sterk afhankelijk of het paard daar gevoelig voor is.
Het kan iig geen kwaad om een maagbeschermer bij te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:08

Ligt er inderdaad aan of paard gevoelig is voor maagzweren.
Ik geef heb bij die van mij , eigenlijk standaard erbij als ik ze ook maar een week op de NSAID's moet zetten; Lona is ontzettend gevoelig voor maagzweren en MiniMe sinds dat ze cushing heeft ook.
Maar is paardlief dat niet, hoef je dat bij een paar dagen/week echt niet te doen, zou daar wel serieus over nadenken, als ben je het maar voor tenslotte, als je maanden op de pijnstilling/onstekingsremmers moet.