Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:35

Mallootje, misschien op het warmst van de dag even uit de wei halen? Als je paarden dag en nacht op de wei laat gaan ze namelijk uit zichzelf de schaduw opzoeken op het warmst van de dag, maar als ze alleen overdag mogen grazen kiezen ze eieren voor hun geld en hebben ze het liever warm en zweterig dan dat ze een uurtje grazen missen. Althans dat is mijn ervaring...

Hier word ook druk verhaard, maar niet gezweet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:46

Hier verharen ze ook flink maar ze hebben nog steeds behoorlijk wat vacht en ze staan met dit weer ook wel te zweten terwijl ze onder een koel(lees steenkoud) afdak kunnen staan.
Maar af en toe moeten ze blijkbaar toch maf doen en dan lekker rollen in het zand.

Ik furminator ze nu wel iedere dag :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:54

Gypsy schreef:
Mallootje, misschien op het warmst van de dag even uit de wei halen? Als je paarden dag en nacht op de wei laat gaan ze namelijk uit zichzelf de schaduw opzoeken op het warmst van de dag, maar als ze alleen overdag mogen grazen kiezen ze eieren voor hun geld en hebben ze het liever warm en zweterig dan dat ze een uurtje grazen missen. Althans dat is mijn ervaring...

Mijn grote paard komt echt uit de zon op de heetste uren van de dag. Ook al staan ze van 8u tot 17u op de weide. Die wordt ook knettergek van de beesten. De shetlander blijft wel lekker staan maar die is creme dun van kleur en heeft veel minder last van de warmte en beesten.

Wanneer ik merk dat ze er echt beide een paar uur tussenuit piepen overdag, gooi ik ze snachts op de weide ipv overdag.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:58

Overdag even binnen zetten is geen optie, we gaan beide de hele dag werken dus ze gaan 's morgens buiten en pas 's avonds weer binnen. Ze hebben wel een schuilhok maar ja, eten is belangrijker.. Zag maandag wel dat er 's middags even op de paddock gedut werd.

Tijdens het 'werk' is al dat haar ook best vervelend. Hij gaat 1x per week aan de longe en 1x per week onder het zadel, maar heeft behoorlijk veel energie dus is van bij het begin erg fanatiek en dan staat hij dus na 10 minuten te hijgen en te zweten.. Hopelijk is hij snel helemaal door zn vacht :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:13

Hier zweten ze ook hoor en nog dik in het haar (als is er inmiddels wel al een kliko vanaf gekomen :P )
Ze kunnen ook hier in de schaduw maar gaan rustig in de zon staan bakken :roll: ze zoeken het lekker uit denk ik dan maar.

Nadeel van scheren is dat je de zomervacht meeneemt...over een week of 2 zijn ze door het haar heen,zolang ze niet strak het werk inhoeven zou ik het scheerapparaat goed invetten en opbergen ;)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:25

Geef je wat lijnzaadolie bij Mallootje? Hij is jong en wrs ook gezond dus dat verharen zal wel snel verder gaan dan ;-) Onze grote merrie staat ook nog vrij dik in haar vacht hoewel ze al veel geruifd heeft maar nu is het weer wat minder.. Hoop dat ze snel helemaal uit haar vacht is. :)
Scheren zou ik in ieder geval nu niet meer doen.. Als hij gezond is zal hij zelf wel in zn nieuwe vachtje komen. :))

Hier gaan ze als het echt te warm is 's avonds en 's nachts buiten.. Zeker wanneer er te veel beestjes komen. Anders overdag of latere namiddag. Op dit moment staan ze hele dagen buiten en in de latere namiddag zijn ze nu al een keer een half uurtje, 3 kwartier en 2x een uurtje op het gras geweest. Vanavond ietsje langer denk ik :)

Wat een koddig veulen seg!!! <3

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:25

juval schreef:
mooi veulentje!!!

ik ga vandaag (of morgen) eindelijk mijn stalletjes bestellen. Er komen 2 paardenboxen en een ponybox. ik bestel ze bij http://www.uw-stal.nl. ik twijfel alleen nog een beetje over de voorwand met schuine kanten of met ronde kanten..

[ [url=m/okwFvS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/urk5wZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

rond!!! :D Super chique!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:35

Mijn paardjes zijn ook lekker aan het verharen, laatst zag ik tijdens het eten dat er allemaal haar rond (en dus waarschijnlijk ook in :+ ) mijn bord lag :7

Als het echt warm wordt scheer ik misschien mijn oudje een "race-streep". Doordat ze cushing heeft krijgt ze niet zo'n hele korte vacht meer en heeft ze het wel eens warm in de zomer. Maar tot nu toe heb ik alleen nog maar met de gedachte gespeeld en is het nog niet echt nodig geweest.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:45

Pony van een vriend heeft ook cushing en die scheren ze meestal ook :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:51

Mijn oude merrie loopt al een maand geschoren rond (na de laatste warme dag ergens in maart). Ik ben nu wel bezig met dekens wisselen ('s nachts) maar ze voelt zich duidelijk beter als met die dikke vacht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:37

Ziekte en/of ouderdom is natuurlijk een ander verhaal,ik scheerde vroegâh mijn oude paard ook en ken wel meer cushing paarden die een streepje hebben :j

spatter schreef:
Ik furminator ze nu wel iedere dag :j

Ik kan ze nu nog helemaal niet doen met de furminator :+ Die is na 1cm al verstopt :P

Gebruik voorlopig zoiets...enige wat bij zo'dikke en lange vacht goed werkt (uiteraard de grootste versie) :j

Afbeelding
Bron: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 5&t=198557

Pas als al het dek-,en isolatiehaar eraf is gebruik ik de furminator.Meestal is dat alleen nog op de benen :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:33

Wij furminatoren / borstelen om de dag (de welsh heeft het niet zo op de furminator, dus dan maar met de roskam). Vorig jaar was het al eerder warm en stond de shet steeds binnen met haar hoofd in het koelste hoekje. We hebben toen een stukje borst en tussen haar voorbenen geschoren, om iets meer lucht te creeeren. Twee weken later hebben we ook een stukje buik gedaan. Dit jaar verharen ze allemaal veel beter, ze zijn ook eerder begonnen dan vorig jaar. Blijkbaar zitten ze wat beter in hun velletje :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:26

Hebben jullie een idee voor het volgende? Over ruim 2 weken gaan we een weekje op vakantie. Paarden- en kattenoppas was geregeld: mijn moeder zou in huis komen.
Maar je raadt het vast al, vanavond is mijn moeder van haar fiets gevallen en heeft ze haar knie gebroken (veel pijn ook). Morgen hoort ze of ze gaan opereren.
Ontzettend vervelend, vooral ook voor haarzelf (ze is net aan het opknappen na de ziekte van lyme etc). Maar nu kan ze dus ook niet oppassen.

Hoe regelen jullie dat soort zaken?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:31

Vroeger hadden we inderdaad een oppas, maar tegenwoordig doen de kinderen het.
Marij de paarden en de kleine beesten en de rest helpt met de honden mee.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:40

Ik heb 2 lesklanten met eigen paarden bij ons in de straat waar de paarden staan en nog een andere lesklant waar ik beroep op kan doen in hetzelfde dorp.
Maar uiteindelijk past mijn instructrice op. Zij heeft pak meer ervaring dan hun en is ook dierenartsassistente van opleiding.

Wij gaan begin juni een week naar Turkije en dan past zij op.
Als we slechts voor een weekendje weg gaan en zelf met de auto zijn dan durf ik wel beroep doen op de rest.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:25

Wij hebben of vrienden die in ons huis komen (met veel ervaring), of mijn schoonouders die dagelijks komen. In geval van nood kunnen de honden naar pension en de paarden door de buren gedaan worden, maar het fijnst vind ik toch als vrienden in ons huis logeren, dan gaat alles gewoon door ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 06:53

Wij gaan nooit weg,tenminste nooit langer dan een paar uur.Mijn buurman doet dan het draadje open zodat de jongens bij hun hooi komen.

Heb eigenlijk geen behoefte aan weggaan en mijn vriend ook niet,ga wel eens in de zoveel weken naar Amsterdam voor een weekend maar dan is mijn vriend thuis om de jongens te doen.

Wendy...beterschap met je mams,wat een nare en pijnlijke toestand.Hoop dat ze snel opknapt :(:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 07:58

Ik zag laatst iemand die adverteerde, iets met wehomesit.com ofzo? Misschien eens googelen? :) Die past op huizen en op de site stonden ook referenties en dergelijke.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:37

Ik ben ook niet blij met die week Turkije. Ik voel me veel safer als we zelf ergens met de auto zijn en gewoon kunnen vertrekken wanneer er iets zou zijn. Als je op een vliegtuig moet, is dat toch veel meer gedoe.

Maar de week Turkije wordt door mijn vader getrakteerd voor mij en mijn man. Tsjah, wij zeggen ook niet nee tegen een week All-In gratis op vakantie...

Maar we zijn vorig jaar ook niet op vakantie geweest en gaan vaak maar voor een 5tal dagen weg.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:44

Yontheke schreef:
Ik ben ook niet blij met die week Turkije. Ik voel me veel safer als we zelf ergens met de auto zijn en gewoon kunnen vertrekken wanneer er iets zou zijn. Als je op een vliegtuig moet, is dat toch veel meer gedoe.

Maar de week Turkije wordt door mijn vader getrakteerd voor mij en mijn man. Tsjah, wij zeggen ook niet nee tegen een week All-In gratis op vakantie...

Maar we zijn vorig jaar ook niet op vakantie geweest en gaan vaak maar voor een 5tal dagen weg.

Grappig, hier idem dito :) Ik MOET in september mee naar Turkije, cadeautje van de schoonouders -O- Oh wat kijk ik daar naar uit..... not!
Heb nu al stress voor hoe we het gaan regelen met de paarden. Voor mij hoeft dat ook niet, vakanties. Ik blijf net zo graag thuis.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:47

Oef Wendy da's vervelend. Heb je voor de rest nergens mensen die zoiets wel willen?

Ik geef zelf altijd lijnzaadolie bij, het ergste qua verharen is op zich al achter de rug. Ook zit mijn merrie nooit zo dik in het haar eigenlijk, niet zo dik als je zou verwachten bij een koudbloed die buiten staat. De pony zit er wel wat dikker in, maar die verricht niet zoveel arbeid.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:50

miezelke schreef:
Grappig, hier idem dito :) Ik MOET in september mee naar Turkije, cadeautje van de schoonouders -O- Oh wat kijk ik daar naar uit..... not!
Heb nu al stress voor hoe we het gaan regelen met de paarden. Voor mij hoeft dat ook niet, vakanties. Ik blijf net zo graag thuis.

Hier net hetzelfde. Ik heb er helemaal geen zin in. Ik haaaat zon zee strand vakanties.. Bah!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:59

Ik kan sowieso niet goed tegen zon dus mij doe je er ook geen plezier mee.

De paarden hebben gewoon een paar dagen geen brok als wij weg zijn, krijgen een nieuwe baal hooi voor we weg gaan en dan redden ze zich wel.
Er komt wel iemand om de kippen, konijnen en honden te doen, die kijkt wel ff naar de paarden vanaf een afstandje of ze geen rare dingen zien.
Verder houden de buren ook de boel een beetje in de gaten.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:05

Toevallig weet ik in Drenthe meerdere dierverzorgers aan huis, die zijn er in andere regio's vast ook wel ;)

Zelf vind ik het heerlijk om op vakantie te gaan! Minimaal 10 dagen, even wat anders dan 'het dagelijkse leven'... tijd voor elkaar ipv eind van de vakantie afvragen wat je eigenlijk 'anders dan anders' hebt gedaan (huishouden, tuin, honden, paarden, boodschappen enz enz). Maar dan heb ik ook altijd wel oppas, dus ga met een gerust hart weg ;)

Vaak helpt het om gewoon mensen te vragen, helemaal als het maar voor een weekend / week is. Dan vinden ze het vaak niet erg (helemaal als ze bijv in het land staan, dus maar 1 a 2 x per dag heen hoeven)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:15

Ik vind op vakantie gaan op zich heel leuk maar ik heb erg veel moeite om niet zelf voor mijn dieren te zorgen, ook al weet ik daar er heel goed voor ze wordt gezorgd. Het is vooral dat ik bang ben dat er net als ik weg ben iets gebeurd. Daardoor hoeft vakantie voor mij ook niet zo, ondanks dat ik het wel erg leuk vind om in het buitenland te zijn… Door tijdgebrek gaan wij hooguit 1x per jaar op vakantie en dan eigenlijk ook mijn een (kort) weekje. Vind ik wel prima :) Af en toe eens een nachtje weg, ook leuk. Mijn moeder gaat dan bij ons is huis om voor de dieren te zorgen.

Gisteren heb ik de zandleverancier gesproken, hij gaat het zand laten onderzoeken en in de boekhouding na waar het precies vandaan komt. Hij heeft me gevraagd hem even een week de tijd te geven, dat doe ik. Hij zei dat als het zand niet goed is “zij daar hun verantwoording voor zullen nemen”. Wat dat precies betekent wacht ik nog maar even af, voor mij staat in ieder geval vast dat het zand er helemaal uit moet en dat zij de kosten hiervoor dienen te vergoeden.
Toevallig ken ik iemand die een week later haar zand daar vandaan heeft laten komen en met precies hetzelfde probleem zit, dat heb ik ook gemeld. Ik kreeg het gevoel dat hij toen het verhaal wat aannemelijker vond worden dat het misschien wel écht wel eens verkeerd zand zou kunnen zijn. Nog even afwachten dus…