Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:17

Hier zijn net de eerste druppels gevallen, heerlijk!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:24

Ooh wat fijn! Ik zit net te kijken, maar hier zou het pas tegen de avond gaan vallen. Het is ook al hartstikke warm en benauwd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:29

Hier zijn 10 druppels gevallen, meer niet. En kijk ik zo dan lijkt voor nu alles naast te gaan. Of er moeten ineens buien ontwikkelen.
Het is wel bewolkt en het waait, dat is wel fijn.

Gisteren was het op de slaapkamer 31 graden....geslapen heb ik dus niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:31

Hier komt ook al een lekker buitje aan, met onweer. Alleen ben bang dat t erna nog beroerder wordt. Hier is code geel afgegeven voor vanmiddag verwachten ze nog wel het eea.

Boemel, zo naar.. soms denk ik waarom mensen het lijden niet besparen (en familie) in dit soort situaties. Heel veel sterkte!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:45

MarjanB schreef:
Hier komt ook al een lekker buitje aan, met onweer. Alleen ben bang dat t erna nog beroerder wordt. Hier is code geel afgegeven voor vanmiddag verwachten ze nog wel het eea.

Boemel, zo naar.. soms denk ik waarom mensen het lijden niet besparen (en familie) in dit soort situaties. Heel veel sterkte!

Dat Marjan. Maar dat zijn de protocollen……. Verpleging is protocollair werken en als je daar buiten stapt kun je een aantekening krijgen. Gelukkig zijn er ziekenhuizen en afdelingen die meer naar de patient kijken en wel maatwerk leveren. Wij hadden hetzelfde met mijn ouders en toen ik de laatste keer een grote operatie had had ik dood kunnen zijn door dat stomme protocollair werken op een verpleegafdeling. Verpleegkundige had insulinepomp te hoog gezet en mijn verzoek voor glucoseinfuus kon pas over een uur door een arts bekeken worden terwijl mijn suiker met 3mmol per 15 minuten daalde………. Dat uur had ik niet overleeft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:47

Pfff DuoPenotti, das warm! De werkkamer was 25 graden. Dat was net oké.

MarjanB, mijn schoonvader heeft duidelijk op schrift gezet bij de huisarts dat als hij in een toestand als deze terecht zou komen, hij euthanasie wil.
Echter het ziekenhuis zegt dat deze verklaring niet geldend is, want hij had dat bij kennis in het ziekenhuis aan een arts moeten verklaren.

Mijn vriend moet er continue achteraan dat er morfine bij gegeven wordt, want anders geeft zijn vader duidelijk signalen van pijn. (Verkrampen, ademhaling met horten en stoten en naar zijn buik grijpen). Dus dat is erg naar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:49

En heel herkenbaar Boemel….. Ik heb mijn moeder zien verdrinken in haar vocht omdat het ziekenhuis niet aan actieve euthanasie wilde doen en de morfine subcutaan werd gegeven |( En dan had ik nog een IC-pleeg naast me die heel wat doorgedrukt heeft.
Sterkte, ze zo zien zterven is afschuwelijk. :knuffel:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:04

Vind dat zo inhumaan, snap dat er protocollen zijn… maar dan denk ik wellicht is het tijd om de protocollen aan te passen?

Pfff lekkere fout Belker..

Nou de regen die zou komen komt niet meer -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:22

Wat ben ik" blij" dat mij vader 3 weken geleden dezelfde dag nadat de morfinepomp verhoogd werd thuis is overleden. Helaas ook anders meegemaakt en en euthanasie verklaring is een hoop gedoe.
Dit hebben wij ook gevraagd maar dat wilde hij nog niet tekenen omdat hij steeds hoopte beter te worden.
6 wkn na diagnose kaaktumor is hij overleden.

Sons zo oneerlijk om af te wachten terwijl het ook anders kan maar door alle regeltjes mag dan weer niks
Sterkte boemel, ik weet hoe het is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:32

Ik denk wel eens dat we met dieren humaner omgaan dan met mensen ;(

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:01

DubbelFun schreef:
Ik denk wel eens dat we met dieren humaner omgaan dan met mensen ;(

Dat is ook onze mening.

In mijn geval was het mooiste nog dat de verpleegkundige mij in de rapportage als angstig en hysterisch had weggezet O:) . Helaas voor haar kwam de volgende dag de diabetes verpleegkundige en die besprak het voorval met mij en ik kon het heel rustig uitleggen onderbouwd met de data van mijn continu glucosemeter. De verpleegkundige heeft een berisping gehad, rapprtage is verwijderd en het protocol diabetes telde niet meer _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:21

Heftig Belker! Zowel van je moeder als je eigen gezondheid.

Dat is recent Lynn_Nikita. Fijn dat het zo verlopen is, maar toch een lastige tijd voor je.

Mijn ervaringen in de dierenzorg is ook beter dan die in de mensenzorg als het op dit soort dingen aankomt.

Mijn ergste nachtmerrie is eigenlijk nog wel hoe het mijn opa verging.
Hij wilde geen euthanasie, laat ik dat voorop stellen. (Ivm geloof)
Heeft echt een jaar lang in een verzorgingshuis gelegen in een klein donker kamertje apart.
Kon niets meer, ook nagenoeg niet praten.
Alles ging via slangen erin ..en via slangen eruit.
Ik was een stuk jonger en kwam er niet regelmatig, maar het beeld van een stinkende en huilende man, raak ik nooit meer kwijt.

Mijn oma wilde ook geen euthanasie en ook geen morfine. Och, wat heeft zij geleden. Gelukkig niet zo lang als haar man en er zo mee omgaan was eigen keuze, maar toch heel moeilijk om te zien

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:26

Ik heb gelukkig enkel goede ervaringen met dit soort dingen..... voor zover het goede ervaringen zijn dan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:31

Wij hebben hier in huis regelmatig het gesprek over wat wil je wel en niet. Zeker in de periode dat corona begon waren dat belangrijke gesprekken. Mijn man werkte de eerste 2 golven in het UMCU op de IC.
Het lijkt tegenwoordig wel of sterven niet meer mag. Maar leven en dood horen bij elkaar.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:49

Heftig boemel :(:)
Wat vervelend dat jullie allemaal van die nare ervaringen hebben. Het klinkt inderdaad alsof je schoonvader niet comfortabel is. Krijgt hij alleen morfine of ook dormicum (als je dat weet hoor)?

Het stukje euthanasie is inderdaad niet zo simpel als vooraf op papier zetten en dan is het altijd geldig. Daar gaat heel veel aan vooraf en is ook niet altijd (meer) mogelijk.

Palliatieve sedatie is wel 'makkelijker' toepasbaar en is juist heel helder en gericht op comfort van de patiënt en het verlagen van het bewustzijn.

Zelf nooit een euthanasie meegemaakt (komt amper voor in het ziekenhuis) maar wel regelmatig palliatieve sedatie/zorgpad stervensfase en ik vindt dat juist heel goed protocollair vastgelegd en je kan patiënt en naasten hier heel goed in begeleiden.
Iemand hoeft hiermee juist niet oncomfortabel te zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:57

Ik weet het niet Karin. Ik begreep wel dat de artsen nu gaan overleggen om "meer" te doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:57

Dat laatste heb ik idd ook zo ervaren Karin

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:58

Het blijft een moeilijke materie met veel haken en ogen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:06

Wij hebben 7 en 8 jaar geleden in het OLVG Oost het gesprek gehad met de behandelde arts om mijn beide ouders met een mengeling van morfine en dormicum comfortabel te krijgen maar dat mochten ze niet geven op een verpleegafdeling….. Juist omdat mijn man op de IC zeer regelmatig dit soort situaties heeft is hij goed op de hoogte van wat er mogelijk is in dit stuk. Maar helaas, wij kregen te horen dat dit niet mocht op een verpleegafdeling………

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:28

De arts in het ziekenhuis heeft vandaag aangegeven dat het nog wel 2 weken kan duren voor hij komt te overlijden, aangezien hij nu zo stabiel is. Maar van dag tot dag kan t kritiek zijn. Dus we weten net niks zeg maar.

Ben toch maar naar de matrassenzaak en Welkoop gegaan. De hele dagen wachten op het bewuste telefoontje is best gekmakend.

Aanstaande vrijdag zou de aannemer beginnen met de aanpassing van de stal.
Dat is nu toch maar gecancelled. Hoop dat ie t voor de winter kan inpassen.

De paarden staan lekker veel in de wei vandaag en zijn rustig.
Morgen wordt het koeler en ga dan weer lekker rijden. Een beetje uit de wachtstand zien te komen :o

Een goede vriendin van me heeft net een zware operatie gehad en ik wil ook graag even bij haar langs. Merk dat ik ook een beetje somber wordt van in mn uppie de hele dag wachten in een huis, dat er door de kapotte muren aftands uitziet, en s avonds naar t ziekenhuis.

Dus morgen wil ik lekker met de paarden aan de slag en wat in de tuin gaan doen.
En mijn net aangepaste matrastopper ziet er heerlijk uit, dus ik heb vast een fijne nacht :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:02

Afbeelding

Hebben jullie ook zoveel regen gehad?
Ben er blij mee :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:06

Dat is genoeg ja.
Nee amper 2 mm
Maar dadelijk komt er nog wat, hopelijk blijft dat zo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:31

@boemel: volgens mij is je kleedje ook nat...
Hier is nauwelijks iets gevallen. Paarden zijn ook gewoon buiten gebleven vannacht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:52

Hier heeft het iets van 3 uur geregend, was een fijne bui.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 10:21

Hier bijna geen regen, dit is de opbrengst van vannacht van een behoorlijk oppervlakte dak…
Afbeelding