Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:30

Die van mij heeft wel een kale/dikke hakken gehad toen de stal te hard was. Nu met de HIT-matras nooit meer last van.

De buitenboel is hier gelukkig weer gedaan. Geen vastgevroren hopen dus dat raapt wel lekker makkelijk. De wateroverloop van mijn mestput moet ik dagelijks legen anders loopt het vocht mijn paddock in en daar zat van één nacht toch een cm dik ijs op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:36

Handig scheppen die niet vast gevroren maar wel bevroren mesthopen :D Gisteren lag er een hoop verspreid door de bak, die kon ik gewoon bij elkaar vegen op het bevroren zand haha. Ben wel blij dat de bak netjes egaal is opgevroren, ze kunnen er lekker op rondlopen zo.

De komende nachten hier nog wel vorst, maar vanaf vrijdag als het goed is niet meer :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:36

Mosterdklodders heb ik geen last van. Zou dus ook niet weten of het kwaad kan.

Om half negen was het nog -8.
Nu eindelijk binnen en eens mijn bevroren voeten gaan opwarmen.
Zon is prachtig, maar oei wat koud zeg!

Roosje de stoptrein en Bubbles de sneltrein.
En Wondergirl? Haha...dat moet nog een vorm krijgen.
vanaf donderdag krijgt ze een bijrijder.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:38

Maar dan duurt het nog wel even voor de vorst weer uit de grond is en tegen die tijd wordt het vast al eerder aangevuld met nattigheid... dus het wordt eerst erger voor het beter wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:40

DubbelDun schreef:
Maar dan duurt het nog wel even voor de vorst weer uit de grond is en tegen die tijd wordt het vast al eerder aangevuld met nattigheid... dus het wordt eerst erger voor het beter wordt :D

Daar ben ik eerlijk gezegd ook bang voor.....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:46

Oh bah ja. Gladheid. Dat is nog vervelender.
Ben echt geen wintertype!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:49

Ik ben ook echt geen wintertype! De voorspellingen hier zijn wel goed, overdag boven 0 en in de nachten 3 - 4 graden vorst tot vrijdag. Daarna boven 0 en geen regen. Hoop dus dat het zo blijft!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:20

Dat is hier ook de voorspelling. Ga straks de Belg maar een pijnstiller geven. Heeft enorme kneuzingen aan zijn voeten. Arm ding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:22

Hier komt er vanmiddag toch echt neerslag aan. Dus voor die tijd paarden naar binnen en pad opruimen. Anders krijg ik ze er morgen helemaal niet meer uit...
Pfff, wat een gekloot ook zeg. Niet leuk als je dat extra werk eigenlijk niet meer hebben kan...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:32

Wat een gedoe hè, ik ga maar wat zout strooien straks. Heb de ene dame hier maar hoefschoenen aangedaan, die kan echt niet meer vooruit op die bevroren paddock.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:39

Ik zat inderdaad ook aan hoefschoenen te denken voor de Belg. Eens zien of ik daar iets voor kan vinden. Hij heeft natuurlijk een enorme maat voet... :+ En het gaat vast vaker vriezen. En ik ga er van uit, dat hij nog wel even bij me blijft wonen....

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:41

Hier was het om 9u nog -8° :brr:

Gisteren hebben de paarden heel de dag buiten gestaan, ze genoten duidelijk van het winterzonnetje. Ze moeten eerst door de paddock, die helaas een echt maanlandschap is, en dan staan ze op een stukje wei dat ook niet 100% vlak ligt, maar wel goed te doen is. Toen we ze gisterenavond binnen haalden, kwam mijn ruin wel vlotjes binnen, maar de andere kwam niet, die bleef aan de poort van het stukje wei naar de paddock staan. Nu, die speelt wel vaker het "ik wil niet naar binnen" spelletje, dus vriend had eerst het idee, we laten hem nog een half uurtje staan, dan komt hij wel. Dochterlief was het daar echter niet mee eens en begon te brullen dat hij wel binnen moest, want dat hij anders bang zou worden zo alleen in het donker. Een dochter die volledig over haar toeren is vlak voor bedtijd is te vermijden :o , dus uiteindelijk ben ik met dochterlief op de arm, struikelend door de paddock paard gaan halen. Hij had zich precies toch wat verzeerd op de paddock eerder op de dag, want durfde er echt niet goed doorlopen. Eenmaal terug op de klinkers, was er niks meer aan te zien. Vandaag de paarden dus toch maar binnen laten staan, vind het wel enorm jammer met dit prachtige winterzonnetje, maar hen met pijnlijke hoeven laten rondlopen vind ik ook geen optie...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:47

Goede middag!
Hier weer een stralende dag maar bere koud.
Bak is hard bevroren dus voor mij voorzichtig lopen want ik wil niet opnieuw mijn enkel dubbel knakken.
De enige die vrolijk rond draaft en galopeert is mijn muildiertje die duidelijk totaal geen moeite heeft met de harde ondergrond.
In tegenstelling tot mijn paint met zijn voorijzers, die op sommige stukje moeizaam aan hobbelt.

[***] jeeeh, spannend!

monmaster gefeliciteerd met je zadel, foto?
minder van het wachten

caily mooie foto, en super afgericht! +:)+ :D

Mijn wagens zijn altijd gebruikt voor van alles, van kalveren en geiten vervoer tot bakken water en pakken hooi.
Bij iedere nieuwe auto nemen we ons voor hem netjes te houden en met geluk lukt dat een paar weken.

Hadden ze maar geen auto moeten worden; zeggen wij altijd :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:49

{:} {:} {:} {:} Hallo allemaal. Ik zend jullie vanuit Twente een beetje warmte toe! :D

Lastig Ohjajoh! En vooral die onzekerheid en dat continue piekeren erover is slopend. Mijn merrie is ook wisselend met of je onder haar buik mag aaien of niet. Troebele urine ken ik inderdaad ook wel van als ze hengstig is.

Ahh knappe tinkers in een bevroren paddock gespot! En nog een knappert maar dan in een koude binnenbak! Hier gelukkig de bak ook egaal opgevroren dus daar staat de mijne overdag in.
Na het interessante stuk over HB en bloedvaten bij kou wandel ik nu elke avond 20 minuten met haar over ons erf. Ze heeft geen HB hoor, maar ter stimulering van de doorbloeding.
Inderdaad hopelijk gauw die vorst weg en dan op naar de lente!

Hahaha Kristel ik denk dat die paarden van jou binnenkort het huis uitgaan. Ze zijn al zo zelfstandig aan het worden :D

Gefeliciteerd monmaster met je zadel. Heerlijk gevoel als je elke dag weer blij bent met opzadelen :D

En ik duim nog steeds hoor!! Ben wel erg benieuwd wat het eigenlijk is waarvoor we duimen :D

Kirrr hoe gaat het met je paardenverkoop?

Hooi wordt hier ook gebracht. Heb helaas niet genoeg om te overbruggen tot de nieuwe lichting gevoerd kan worden dus binnenkort mijn voerboertje maar even een bezoekje brengen.

Zo sorry voor degene die ik heb overgeslagen maar ik ben weer aardig bij *\o/* *\o/*

Gisteravond waren de drinkbakken bij ons in de stal ook bevroren. Hoe doen jullie dat? Laten jullie een emmer met water in de stal staan 's nachts? Ik heb nu een emmer in een grote spaceykuub (?) gezet. Mocht ze hem omgooien is niet meteen de hele stal nat....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:52

@fabster: kun je voor de Belg niet iets verzieken dat ze komfortabeler staat. Schoenen in die maat zal moeilijk worden maar bijv. een houten zooltje zagen en dat met ductape vast zetten ??

Wat dat betreft heb ik nu een hoop plezier van mijn hoefschoenen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:55

Hier ook een auto voor alles maar er moet nog wel een keer een nette auto bij komen.
Zeker als ik op de wei aan het werk ben ligt hij helemaal vol met gereedschap en schrikdraadspul.
Gelukkig is het grijs kenteken dus de achterbank hebben we al niet.

Ooit komt er denk ik wel een dubbele vloer in waar ik het meeste gereedschap onder kan leggen in vakken en een grote lade ofzo.

Hoefschoenen maatje reusachtig ken ik nog niet, maar kan weleens kijken of ze in Frankrijk bestaan, genoeg trekpaarden hier.

Vanochtend was de accu van de trekker weer opgeladen dus de paarden hebben weer een baal hooi, en wat doen ze? Ze blijven lekker gras vreten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:57

Ik heb een bak op stal die is voorzien van een isolatielaag en wordt overdag afgesloten. Hierdoor blijft ie redelijk open, al zit ie in de ochtend wel dicht, maar ik kan zien dat er genoeg uit gedronken is.
De andere is zo'n hangbak die vul ik en die is óf in de ochtend leeg of er zit nog iets in wat bevroren is.
Die hang ik dan aan de verwarming om te ontdooien. De andere hangbak hangt nu in de PP en vul ik regelmatig bij.
Helaas zijn de bakken in de schuiltent stevig bevroren, maar daar komen ze nu toch niet.

Martje80

Vreemd ohjajoh. ..Zo blijf je tobben..

Hier is het nog -3.
Zit op de hooi boer te wachten. Mijn bovenbenen en billen zijn koud en tintelen hihi..tenen, welke tenen..die voel ik niet.
Ach zo ff 15 baal hooi verslepen en dan zijn we weer warm.
Maar waarom ik dat wachten nou buiten doe snap ik ff niet haha...

Mijn auto..Ja. .Daar kan je aardappelen in verbouwen.
Maar het boeit me niet.

Ik heb vanochtend de dames een emmer lauw water aangeboden. Toet wilde niet maar karev was erg dankbaar. 20l bijna op, oeps
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 19-01-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik heb geen drinkbakken maar inderdaad speciekuipen staan. Die zijn trouwens gek genoeg in de ochtend niet bevroren, je ziet wel wat ijsvorming langs de randen, maar dan zijn ze ook aardig leeggedronken.
Dus het valt mij tot nu nog echt alles mee. Moest wel vanochtend de slang bij mij in het opslaghok naast huis hangen want die was wel bevroren, ondanks dat ik hem leeg ophang. Maar zelfs de kraan van het leiding water doet het nog, grondwater was wel bevroren, maar had de boer hier ook zo weer aan de praat! Heb maar even opgelet hoe hij dat deed, kan een hoop van hem leren, wat dit soort dingetjes betreft!
Waterbak buiten vul ik met jerrycan heet water in de ochtend bij, grote begon daar trouwens gelijk uit te drinken, die vond het wel lekker geloof ik...

Mijn auto is echt een schande! Het is dat die nog rijd en op 4 wielen staat, maar daar ligt nog hooi in van jaren geleden... :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:09

mijn vorstvrije buitenkraan is niet helemaal vorstvrij. Moet elke ochtend heet water er overheen gieten en dan doet hij het weer. De mengkraan in de stal die op de boiler is aangesloten heb ik een kruik op liggen en ingepakt in handdoeken (fleecedekentje kon ik niet meer vinden) met een emmertje heet water uit de boiler ontdooi ik de speciekuip onder de buitenkraan en de kleine ton in de kleine loopstal waar de twee oudjes samen gebruik van maken, maar de andere paarden hebben ook gewoon een verwarmde drinkbak buiten staan. Daar hoef ik weinig mee. Alleen af en toe schoonmaken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:22

Fabster schreef:
Zet me trouwens wel aan het denken. Want ze zit steeds links bij de SI vast. Dat heeft ze al vanaf het begin dat ik haar had, wordt steeds los gemaakt, maar komt altijd terug. Niemand weet hoe het komt (kan darmen zijn, zadel, blindedarm en weet ik het wat allemaal de tevue is gepasseerd), maar tot nu toe kon er niks aangewezen worden.

Door wie is er allemaal naar gekeken? Bij mijn ruin komt SI en rugprobleem vanuit z'n blinde darm. Dat is vastgesteld bij Den Hoek, dus geen reguliere DA. De osteo die ik hiervoor had, gaf ook aan dat het van binnen kwam, maar had geen echte oplossing. Met hooi en micro comp komen we inmiddels een heel eind, ook al blijven die darmen gevoelig.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:24

Wij hebben plastiek drinkbakken in de stallen, kan zo'n 40 liter in. Het bevriest wel, maar zie toch dat ze 's nachts genoeg drinken, ze krijgen het ijs voorlopig zelf nog kapot. Het kraantje aan de stallen hebben we wel toegezet om bevriezen te vermijden. Nu is het dus even behelpen met emmers vullen in de keuken en die naar de stallen dragen.
Voor de nieuwe stallen overwegen we om vorstvrije automatische drinkbakken te nemen, iemand daar ervaring mee?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:27

Ben ik ook benieuwd naar. En of dat echt werkt bij -10.
Ik heb ook jerrycans gevuld in de keuken. Half zwembad ervan gemaakt!
Het weekend zou het alweer warmer worden.
Zelf heb ik erg veel.last van mijn gewrichten met dit weer.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:32

Ik heb ook een speciekuip staan, die bevriest wel licht, maar ik merk zelfs al verschil als ik m onder het afdak zet ipv buiten. In de stallen emmers, die blijven onbevroren ondanks dat het open buitenstallen zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:33

De speciekupen in de stallen (heb buitenstallen). Hadden toch allemaal een laagje ijs erop. Die de wei een dikke laag ijs.