Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:06

Och wat een leukerd Malenka <3

Hooi (& wat stro) wordt hier nu door Venhorst bezorgd. Mijn vitaminekorrels bestel ik online. EquiBedding (strokorrels) wordt ook bezorgd. Af en toe haal ik wat dingen voor de omheining en randspullen bij de Welkoop of lokale paardenwinkel (toch een beetje de locale ondernemers sponsoren waar mogelijk!) en deel bestel ik ook wel online (AgriShop bijvoorbeeld).

Verder zou ik het ook echt nooit meer anders willen dan de paarden aan huis <3 .

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 20:30

Hooi wordt bij ons bezorgd, ongeveer elke twee maanden, maar een beetje afhankelijk van hoeveel plek wij hebben en hoeveel de hooiboer kwijt moet of hoeveel tijd hij heeft. Begin van de winter hebben we het flink volgestouwd omdat hij plek moest maken voor z’n jongvee binnen. Hij kwam toen twee keer met een lading van zo’n 80 pakjes.

Vitaminebrok bestel ik online (je paard gezond en fit), ander voer ga ik halen bij drie verschillende voerhandelaren. Geen van hen heeft alles wat ik nodig heb :') Ik zou het wel terug kunnen brengen naar twee, denk ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:18

Wat een luxe met bezorgen, ik zou niet eens weten of dat hier ook kan en wat dat dan extra kost.
ik haal alles zelf, stro 1 groot pak per maand, hooi 2 grote ronde balen per maand of nu i kleintjes heb 1.5 kleine per dag , zelf van land halen en naar huis brengen. Brok etc haal ik bij een lokale voerhandel

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:39

Ik haal zelf hooi bij de boer. Met de hand 26 baaltjes in de trailer laden en dan kan ik weer een week of 3 a 4 vooruit.

Ik verbruik geen stro dus dat hoef ik ook niet te halen. Brokken haal ik ook zelf maar dat vind ik geen moeite.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:41

Bezorgen kost hier $50 dus daar begin ik niet aan. Ik haal meeste voer en strooisel zelf bij de winkel, mijn hooi word ongeveer maandelijks gebracht. Dan betaal ik $25 voor het brengen en binnen stapelen, dat kan ik zelf niet met mn rug. Onze balen wegen dan ook meer dan 50kilo per stuk, voeren alfalfa

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:50

Wij haalden altijd alles zelf (behalve hondenbrokken), dus reden 1x in de 2 maanden met een propvolle pick-up van de brok :P Elke keer gevraagd, met zo'n hoeveelheid, brengen jullie dan niet thuis?! Nee ging niet, moeilijk moeilijk.. nu troffen we vorige keer een andere man en die vond het belachelijk dat ze dat niet deden. Als we de volgende keer weer zo'n lading nodig hebben, moesten we maar bellen :') Dat zou énorm schelen...

Hooi haalden we aan de overkant van de straat, maar da's nu op.. dus nu doen we steeds de pick-up volladen bij de fouragehandel en dat maken we dan op, dan gaan we weer :P Moeten nog even bedenken hoe we dit anders kunnen doen :P

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:33

Hooi wordt hier bezorgd. Mijn fouragehandel heeft redelijk grote partijen. Heel soms laten ze zelf testen, ik heb er ook wel eens een test van een andere particulier bij gekregen die eerder had laten testen. Dat doe ik dus ook, als er nog geen test beschikbaar is laat ik er een doen en de uitslag gaat naar de fouragehandelaar, zodat die hem weer door kan geven aan een andere klant die er interesse in heeft.

Strokorrels (Equibedding) wordt ook bezorgd, 1 pallet is goed voor bijna 1 jaar.

Ander voer (Seniores Priores) haal ik gewoon bij de Boerenbond, dat gaat om zulke kleine hoeveelheden (nog geen halve schep per dag) dat dat geen probleem is.
Voor de rest bestel ik veel supplementen, stalbenodigdheden etc bij Agradi of vergelijkbare partijen, dat word dus ook allemaal thuis geleverd. Huisdierenvoorraad (brok, grit, blikken etc) en in de winter heel veel tuinvogelvoer: wordt ook allemaal bezorgd. Ik bestel wel redelijk grote hoeveelheden per keer om te voorkomen dat de bezorgers elke week voor de deur staan.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:52

Malenka schreef:
Wij moeten dat allemaal nog uit gaan zoeken. Hopelijk vinden we voor alles goede adressen die kunnen brengen. Hooi moet hoog in eiwit en laag in suiker zijn. En ik weet eigenlijk niet hoe gebruikelijk het tegenwoordig is dat leveranciers het laten testen?

Ik ben zo verliefd op Roos. Ze staat nog bij de fokker. Maar ik ben begonnen met haar hoeven bijhouden en heb voor mijnnverjaardagsgeld een hoofdstel voor haar gekocht. Ze ziet er dan al zo volwassen uit. <3 deze maand wordt ze drie en ik kan niet wachten met haar de wereld laten zien. Ik denk dat we zo veel plezier gaan hebben samen.

[ [url=m/xXEVrS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperd <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:00

Ohhh ja! Helemaal vergeten op te reageren! Malenka; mooie foto! En tof hoofdstel! :D :):) Snap dat je niet kunt wachten :D

En ik las ook iets over voertonnen/karren.. wij hebben er zelf een gemaakt, van hout, maar de binnenkant is bewerkt met een soort smeerbaar rubber. Nóót last van muizen. Zal er zo ff een foto van maken :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:11

xXutopiaXx schreef:
Ohhh ja! Helemaal vergeten op te reageren! Malenka; mooie foto! En tof hoofdstel! :D :):) Snap dat je niet kunt wachten :D

En ik las ook iets over voertonnen/karren.. wij hebben er zelf een gemaakt, van hout, maar de binnenkant is bewerkt met een soort smeerbaar rubber. Nóót last van muizen. Zal er zo ff een foto van maken :D

Ik ben benieuwd naar je foto

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:15

Voer, hooi en stro halen we zelf op. Ik ben nog op zoek naar mooi hooi voor de pony’s.

Hier twee dorpen verder zit een ruitersportzaak die voer verkoopt, ik krijg altijd super advies van haar.

Gisteravond hebben ze de eerste planken op de stal gemaakt. Manlief is verder latten aan het plaatsen zodat ze vanavond verder kunnen. Morgen gaan we een poging doen alles af te rasteren en komen de boxen in de schuur. Van de week moet ik zorgen dat ik een speciaal middel op het hout krijg :)

Afbeelding

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:23

Ik reed toevallig van de week langs, Kojack. Ziet er al goed uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:48

Mooi Douglas hout :), vergrijst erg snel als je er niets op doet en kan behoorlijk gaan werken.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:43

Flew schreef:
Ik reed toevallig van de week langs, Kojack. Ziet er al goed uit!

Woon jij in de buurt?

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:43

DubbelDun schreef:
Mooi Douglas hout :), vergrijst erg snel als je er niets op doet en kan behoorlijk gaan werken.

Ja klopt, daarom moet we het snel gaan behandelen. Hopelijk heb ik er volgende week tijd voor :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:55

Wat een mooi stalletje!! _/-\o_

Zoals beloofd, ons voerkarretje! Hij is zo laag, omdat hij op m'n vorige stal onder een tafel stond. En dus met wieltjes, zodat we met voeren de kar eronder vandaan konden rollen :D Als dat niet nodig was geweest, had ik 'm wel iets hoger willen hebben. Ik heb hem getekend en mijn vriend heeft hem gemaakt :D

Afbeelding

Afbeelding

Links heb ik open zakken voer liggen en m'n snoepjes, klein plankje daarboven voor medicijnpotjes, rechts 4 vakken voor brokken en daarboven een plank voor supplementen :D En stikkertjes, voor de oppas _O-

Afbeelding

Overal aan de binnenkant zit een speciaal spulletje.. geen idee meer precies wat, maar dat weet m'n vriend nog wel. Was niet schadelijk, plakt niet, maar maakt wel vocht- en muizendicht!

Afbeelding

En aan de zijkant, op de rand, rubbertjes, ook tegen het vocht en de muizen. En zodat ie lekker zacht neerkomt :P

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:00

Wow sjiek Utopia!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:10

@xXutopiaXx: mooie bak. Hoeveel voer gaat er in die bakken ??

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:11

Dat is mooi gemaakt. :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:20

Thanks allen! Gaat ongeveer een halve tot 3-kwart zak in.. houd dus altijd een klein beetje over, vandaar idealiter wat groter. Maar nu paste hij wel perfect onder die tafel +:)+ Dus werkte voor ons! Volgende, in de nieuwe zadelkamer, wordt wel groter, zodat er 1 of misschien wel 2 zakken in passen. Moet ik eens even berekenen nog..

Overigens hebben we nu ook nog los tonnen staan :') Want naast gewone muesli, basis- en merriebrok en pulp, hebben we ook nog slobber, vitaminebrok en seniorenbrok-muesli :') Dus ik moet sowieso even gaan verzinnen hoe we dat in het vervolg gaan inrichten _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:21

Heel assortiment :') ik heb 4 tonnen staan en omdat de muesli nu op is en ze even op rantsoen mogen :o is er nu eentje leeg

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:35

Mijn paarden laat ik dit niet lezen, die voelen zich compleet achtergesteld :D :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:39

Hahahaha _O- Vind het ook niet heel ideaal.. maar ze hebben allemaal zúlke andere behoeftes... en met 5 paarden en 3 mini's moet je dan al gauw van alles wat hebben _O- Van een half schepje basisbrok + handje vitaminebrok 2x per dag, tot 3x per dag slobber+muesli+merriebrok+ouwelullenmuesli+pulp voor een oud paard met heel slecht gebit :Y) En alles daar tussenin _O- Voordeel is wel: als er weer een nieuwe bijkomt, heb ik sowieso íets wat ie kan eten :')

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:43

Hier laat ik (bijna) alles thuisbrengen. Hooi zijn grote pakken die ze met een loader meteen op zijn plek zetten en de korrels en mash die de paarden hier krijgen zijn niet te vinden bij de lokale winkels. Afentoe wil ik nog wel eens kijken bij de Boerenbond of Horta, maar over het algemeen is het hier PostNL.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:45

Dat gaat voor mij ook wel even wennen worden. Ik ben de laatste paar jaar echt verwend dat Nilay op stal staat bij een voerexpert (equiculinair). Ik heb er geen omkijken naar terwijl Nilay moeilijk op gewicht is te houden en ook nog eens lastig is in verband met zijn headshaking en zomereczeem. Ik durf niet eens te zeggen wat hij nu te eten krijgt. :o