Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:46

Ik ga ook nu naar buiten om te voeren.. :') Heb het uitgesteld maar nu moet het echt.. haha en dan even werkkleren aan en daarna de knollen naar de wei brengen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:46

Ik heb gisteren voor het eerst sinds driekwart jaar weer eens zelf op Bubbles gereden.
Pfffieuw het tov Roosje. Ze zijn beiden bont. De een gaat als een sneltrein de ander als een stoptrein.
Afbeelding

Dooien? Voelde net toch nog ijskoud buiten. Ben er bang voor.

Hooi haal ik altijd in de trailer. Kunnen er 40 in.
Vanaf volgende week ergens dus over naar alleen grote pakken. Die worden geleverd. Verplaatsen zal dan met tractor gebeuren.
Na 20 jaar kleine pakjes, zal dat ff wennen zijn.

Gaaf hoor zo op een rij. Zou dan wel nog ff de bakken van groot naar klein zetten..haha!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:57

Morning!
Gelukkig viel het mee Kristel. Maar liep Viool dan gewoon over de weg?
Koud vanmorgen... -7brrr. Ik zit nu al lekker warm op kantoor. Manlief doet 's ochtefd de paarden. Dat wil zeggen stal uitmesen en neiuwe hooinetten ophangen die ik de avond ervoor al vul.

Paardjes kunnen zelf kiezen of ze bij stal blijven om hooi te eten of naar een kale wei lopen. Meestal lopen ze een paar keer per dag heen en weer. En vaak zit er nog wat hooi in de netten voordat ik ze verwissel. Dus blijkbaar precies goed voor wat ze willen eten.

De afgelopen jaren voerde ik bij in de wei en nu op stal. Het bevalt me wel moet ik zeggen. Mijn achterliggende gedachte was dat mijn oudje dan meer in stal zou staan en geen deken op hoeft. Tot nu toe werkt dat en heeft hij nog een mooi rond buikje.
Hoop dat het zo blijft en anders ga ik hem wat bijvoeren.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:00

Nee, ons erf is 'omhegt' en er zit gewoon een hek dus ze kon nergens heen maar haar intentie was wel om naar de wei te rennen volgens vriend. Iets met het gras bij de buren... :')

Heb ze nu net op de wei gezet, het was net licht genoeg. Ze konden het niet geloven! :P Om 10 uur moet de man ze eraf halen en dan op de paddock met flink wat hooi. En hij mag lekker de waterbak in de paddock bikken. :')

Wat een leuk paardje! Is dit de sneltrein of de stoptrein? :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:04

Oh fijn! Haha ja.
Leuk voor ze! Ik heb gisterenavond de waterbakken binnen gezet. Ik hoop dat ze daardoor niet bevroren waren... ach anders had manlief me vast geappt met wattie allemaal extra moest doen haha. Als ze binnen staan dat maken ze ook graag drollensoep in de bakken... domme koeien zijn het soms ;-)

Leuke Bubbles... idd stop of sneltrein?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:08

kristelhans schreef:
Wendy die dat organiseert, zat ook in dit topic geloof ik!

:wave:

Ik lees nog mee. Maar er was nogal wat gedonder op stal eind oktober, waarna ik heb besloten om paard te verhuizen naar een all-in stal. Even rust, ik was er zo klaar mee :\ Maar ik lees nog wel graag mee, ook omdat we nog wel ons eigen hooi hebben (en verkopen) en mijn moeder nog wel stallen bij huis heeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:14

Goedemorgen! Ben net weer binnen. Manlief moest vroeg werken dus ik stond er in mijn up voor vanmorgen. Pfff best druk in je eentje, hooi in de banden, water vullen, paarden naar buiten, voer klaar zetten voor vanavond en morgenochtend, hooinetten in de stallen vullen, stallen mesten, aanvegen en toen was het alweer bijna 8 uur!

Bak is mooi vlak, dus dat gaat wel goed. Even een vraag voor degene met merries. Mijn merrie plaste vanmorgen voor ik haar buiten deed en op de plek waar ze geplast had lag een soort "gele klodder", leek het meest op mosterd. Als ik google op afscheiding komt ik zaken tegen als baarmoederontsteking dus: mosterd is ernstig en zaken als, oh dat heeft mijn merrie ook, is normaal, kan komen door hengstigheid dus: niet ernstig. Merrie lijkt verder haar zure zelf, dus ik maak mij ook niet heel veel zorgen, maar ben wel even benieuwd of jullie het wel eens hebben gezien.

Ik voer echt alleen maar kleine onverpakte baaltjes hooi, merrie krijgt gegarandeerd last van hooi dat in plastic heeft gezeten, hoe droog het ook is. Hebben het weleens getest met hooi van hetzelfde land, het ene deel in plastic, andere deel onverpakt, maar toch krijgt ze koliek (kramp) van het in plastic verpakte spul.

Jeetje 3 uur wachten?! Maar goed, het was het wachten dus wel waard.

Hoop dat Viool niet teveel last heeft van haar voetjes.

Tinky ik wil ook zo'n weerman die jij hebt......

Ik lees onderstaande op buienradar:

Geplaatst op dinsdag 19 januari 2016 om 05.58 door Jan Visser.

Het ijs is tijdens de afgelopen nacht flink aangegroeid want het heeft pittig gevroren. In het noordoosten was de vorst zelfs streng. Gaat het lukken om deze week nog op de schaats te komen?

Vanmorgen vriest het aanvankelijk op veel plaatsen voluit matig ofwel meer dan 5 graden. Ondertussen neemt in het noorden en noordwesten de bewolking geleidelijk toe. Het blijft nog wel droog.
Vanmiddag schijnt in het zuiden de zon. In het noordwesten en in het noordelijk kustgebied valt lichte (mot)regen, in het noordoosten aanvankelijk lichte sneeuw of motsneeuw. Plaatselijk is er kans op gladheid door ijzel. Vanavond neemt ook in het midden van het land de kans op gladheid door winterse neerslag toe. De middagtemperaturen lopen uiteen van -2 graden in het oosten tot 5 graden in het noordwestelijk kustgebied. De wind is zwak tot matig uit het zuidwesten. In het Waddengebied staat een noordenwind.

Morgen neemt de kans op neerslag weer af en laat de zon zich geregeld zien. In de nacht vallen er in de kustprovincies echter nog wel enkele winterse buien. Op veel plaatsen moet rekening worden gehouden met gladheid. Verder vorst in het binnenland. In het oosten vriest het tijdens de spits lokaal meer dan 5 graden. Tijdens de middag wordt het in het oosten rond het vriespunt, in het kustgebied circa +5 graden. De wind is zwak tot matig uit het westen tot noordwesten.

De dagen daarna verlopen rustig en droog met in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst. IJsbanen kunnen waarschijnlijk open. Tijdens het weekeinde is het weer gedaan met de kou. Er voltrekt zich dan een overgang naar zacht en licht wisselvallig weer.

Als ik dit goed lees, wordt het komend weekend pas zachter? Van mij mag het straks wel warm water gaan regenen, maar ik ben bang dat we nog een paar dagen moeten bikkelen in de kou -O-

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:21

Hoi Caily, mooie Tinkers heb je, ik heb er 1 op pension.... 22 jr en super braaf.... Wij noemen haar de sluipschutter.. Ze heeft geen ijzers en staat ineens achter je, en geeft je spontaan een kus. Zelf had ik nooit zo snel aan een Tinker gedacht, maar na deze ben ik om.
Ik ben zeer blij met haar als logee.

Ik probeer ook steeds foto's te plaatsen, maar ze willen niet laden.

Groetjes Monique.... Kon mijn eigen naam niet gebruiken, omdat deze al in gebruik was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:34

Mijn merrie heeft die kledders ook wel eens. En ook hele troebele urine. Inderdaad vaak rond de hengstigheid.

Ben inderdaad blij dat het hier niet gaat regenen. Ze mogen zo nog even op het gras. Ik vind dit zelf echt heerlijk weer, maar die kraters zijn voor de perdjes niet fijn. Sommige stukken zijn nog aardig glad. Mijn oudje ging gisteren bijna in spagaat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:36

Fabster schreef:
Mijn merrie heeft die kledders ook wel eens. En ook hele troebele urine. Inderdaad vaak rond de hengstigheid.

Ben inderdaad blij dat het hier niet gaat regenen. Ze mogen zo nog even op het gras. Ik vind dit zelf echt heerlijk weer, maar die kraters zijn voor de perdjes niet fijn. Sommige stukken zijn nog aardig glad. Mijn oudje ging gisteren bijna in spagaat :=

Oh gelukkig ;) , het leek echt een klodder mosterd..... Nou ja, ik zal haar vanavond voor de zekerheid even temperaturen, maar dan ga ik nog even geen dierenarts bellen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 09:59

Zapje rondom sloten is wel handig met drainage, dan kan je de slangen daar gewoon op uit laten komen. Kuiltje in het minden is wat minder handig inderdaad.

[***] ik heb 3 merries maar geen ervaring met gele klodders…

Haha hooi los in de auto. Ik denk dat mijn vriend ook een rolberoerte zou krijgen, maar ikzelf ook :+ Mijn auto ben ik wel zuinig op

Hier een frisse (-6) maar wel mooie ochtend. Windstil, droog en een opkomend zonnetje dus mij hoor je niet klagen. Gisteravond laat de paardjes op stal gezet en voorzien van een heerlijk dikke laag vlas en goed gevuld hooinet. Toch wel prettig als ze lekker zacht kunnen liggen om te slapen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:14

Niet geel maar witkalk heeft die van mij wel gepiest, bleek ook niets te zijn, na alles te hebben onderzocht.

Hoewel hetzelfde paard nu ook weer iets aparts heeft: een redelijk grote schijf onder aan de buik, ongeveer in het midden. Voelt te stevig voor vocht , maar mag er ook niet echt aankomen van haar. Zit er nu een dag of 3 dat ik het weet. Iemand daar ervaring mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:43

Hier ook regelmatig gele klodders of gekristalliseerd in een plasje op de grond. Ik zie ze alleen als het erg heet is of zoals nu koud. Ik denk dat het komt door minder waterinname en dus een hogere concentratie urine.

@ohjajoh6 : die plek zou me niet lekker zitten, zeker als het normaal een omgeving is waar je gewoon aan mag komen. Kan een onderhuidse ontsteking zijn van een beest oid, alhoewel het nu niet de tijd is dat die nu naar buiten komen.

Hier was het overigens nu nog -8

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:51

ohjajoh6 schreef:
Niet geel maar witkalk heeft die van mij wel gepiest, bleek ook niets te zijn, na alles te hebben onderzocht.

Hoewel hetzelfde paard nu ook weer iets aparts heeft: een redelijk grote schijf onder aan de buik, ongeveer in het midden. Voelt te stevig voor vocht , maar mag er ook niet echt aankomen van haar. Zit er nu een dag of 3 dat ik het weet. Iemand daar ervaring mee?

Hmm heb jij weer Clau -O-
Ik heb geen idee wat het kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:00

Nou dat is een beetje het punt: het is altijd een pijpzeikerd bij haar buik. Maar stel dat het een ontsteking zou zijn? Wat doe je er dan aan? En voelt dat dan harder aan dan een echt oedeem? Want alles leuk en wel, maar heb de laatste rekening van DA binnen, dat die voor de 3e x voor niks kwam in 2 mnd. Ik ben daar nog financieel van aan het bekomen. Ik zal het vanmiddag eens goed navoelen en proberen of ik het op de foto krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:05

Aaah fijn om te lezen dat er meerdere mensen met gele klodders zijn :') (tenminste hun paarden).

Ohjajoh, dat klinkt vreemd. Oedeem zal het dan niet zijn, omdat het zo hard voelt. Onderhuidse ontsteking klinkt aannemelijk. Bah wat vervelend. Ik heb er geen ervaring mee, maar als het pijnlijk voor haar is, dan zou ik persoonlijk het niet al te lang aankijken. Is hij wel steeds dezelfde grootte? Heb van de zomer een paard gezien met serieus oedeem en dat voelde eerlijk gezegd ook best wel stevig.

Hier -2, maar ik ging net even op de fiets naar het dorp, maar ik vond het bokkoud :brr: :brr: , veeel bewolking en een klein beetje wind. Toen ik terugkwam zag ik dat één van de trekkerbanden zeker een meter was verplaatst :roll: :roll: :roll: , aan de paarden niets te zien, geen plekken, niet kreupel o.i.d. Ik verdenk de Lompe Lolly er van om er met een voorbeen in te zijn gaan staan en dat merrie hem in zijn kont wilde bijten en Lolly (uiteraard) de verkeerde kant op weg wilde vluchten. Of zoiets....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:10

De harde platen aan de buik ken ik wel van hoogdrachtige merries, dat is idd vocht maar kan ook behoorlijk hard zijn, maar dan hebben we het wel over plekken van zo'n 20 cm breed en 40 cm lang.

@ohjajoh6 : als ze zich laat temperaturen kan een verhoging duiden op een ontsteking.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:12

[***] schreef:
Fabster schreef:

Oh gelukkig ;) , het leek echt een klodder mosterd..... Nou ja, ik zal haar vanavond voor de zekerheid even temperaturen, maar dan ga ik nog even geen dierenarts bellen.

Zet me trouwens wel aan het denken. Want ze zit steeds links bij de SI vast. Dat heeft ze al vanaf het begin dat ik haar had, wordt steeds los gemaakt, maar komt altijd terug. Niemand weet hoe het komt (kan darmen zijn, zadel, blindedarm en weet ik het wat allemaal de tevue is gepasseerd), maar tot nu toe kon er niks aangewezen worden. Mss toch eens laten kijken naar de baarmoeder, tzt. Want hier de laatste tijd ook iets teveel onderzoekskosten geweest, dus heel even wachten maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:22

Oh ja! Thanks DD! :)* Ja temperaturen gaat altijd goed, dus zal ik straks eens gaan doen, want ze gaan toch vroeg naar binnen hier, voor de neerslag.
Ik heb toch echt na al die jaren met die 2 genoeg meegemaakt met ze, maar lijkt wel hoe ouder dat ik word, hoe blonder ook, dat ik daar nou zelf niet even opkom ook... :o? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:30

Geen idee waar de baarmoeder exact zit, maar als er een ontsteking zou zijn, dan is een paard daar toch veel zieker van? Is waarschijnlijk wel in het bloed te zien? Nou ja, ik kijk het eventjes aan en als ik het niet vertrouw, dan maar even de da erbij. Persoonlijk ben ik niet (meer) zo gek van de kliniek en d.a.'s die hier in de buurt zitten en ik ga er eigenlijk ook niet meer graag naar toe.

Ik begrijp exact wat je bedoelt ohjajoh, ik denk dat het komt omdat je te goed voor je paarden wil zorgen, tenminste dat gevoel heb ik voorheen vaak gehad, dan sloeg ik een beetje door in het "zorgen maken" en daardoor zag ik simpele dingen over het hoofd....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:32

Het hoeft de baarmoeder niet te zijn, mijn oudje heeft last van de eierstokken. Daar mag je sommige dagen ook niet aan de buik komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:37

DubbelDun schreef:
Het hoeft de baarmoeder niet te zijn, mijn oudje heeft last van de eierstokken. Daar mag je sommige dagen ook niet aan de buik komen.

Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen inderdaad. Maar eierstokken hangen toch vrij hoog in het paardenlijf?

Wat heeft jouw paard? Is daar iets aan te doen of gewoon zo laten? Ik kan mij voorstellen dat het net als bij vrouwen soms inderdaad best een vervelend gevoel kan geven als er een eicel hangt te "rijpen" ;) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:41

Ik heb het nooit verder laten onderzoeken maar het is ooit eens uit een onderzoek gekomen. Kunnen vochtzakjes zijn die zich af en toe wat vullen of cysten. Het wordt iig niet erger, dus ik vind het wel best :D Het zit idd ook best hoog, niet echt onder de buik :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:42

Mijn merrie vind het soms ook niet leuk al ik aan haar buik kom.
De ene dag als je haar daar kriebelt dan tilt ze haar been op zodat je er nog ff want beter bij kunt.... de andere dag zwiept ze met haar staart en als je door gaat krijg je een mep. Geen idee wat er dan is. Maar ik gooi het dan ook maar op vrouwelijk ongemakken ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:49

Die zijn bij die van mij juist echt allemaal gecontroleerd, paar maanden geleden; de hele riedel aan echo van blaas/baarmoeder/eierstokken gehad en alles was goed, zag er zelfs prachtig uit allemaal volgens DA. Urine is toen ook gecheckt, ivm de witkalk en maand later toch nog bloed laten trekken, kwam ook helemaal niets bijzonders uit.
Heb toen ook gedacht dat het hormonaal was, maar dat brak eigenlijk ook het vertrouwen in DA hierzo, want die wilden bv alleen maar behandelen daar tegen , na een peperduur bloedonderzoek. Ook vind ik 80 euro, voor alleen maar langskomen (zit hier letterlijk aan het eind van de straat) en algemeen onderzoek, zelfs het opvoelen rectaal, werd apart in rekening gebracht, toch best aan de prijs. Dat is echt het enige nadeel van hier wonen, het is te ver weg voor mijn voormalig DA, die koste de helft!

Ik ga het vanmiddag eens allemaal goed navoelen en controleren en temperaturen. Maar zit mij ineens te bedenken, dat het misschien ook wel van haar eigen hoeven kan komen, tijdens het liggen in stal? Want van een afstandje leek het net of ik meerdere verdikkingen zag. Ik denk nu maar even hardop eigenlijk...