Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:41

pmarena schreef:
Barbaras : bij v/d Helm in Middelharnis hebben ze strokorrels :)

Skipper :

ik ben het wel eens met russel : als je paard aan zijn stalbedekking begint , dan is er iets in het voerbeleid niet goed. Inderdaad wat je zelf zegt : als je paard tussen de voerbeurten door behoefte voelt om te knabbelen. Heeft hij dan niks , dan vind IK dat een slecht voerbeleid.

Maar dat komt omdat IK wil dat ze altijd toegang tot ruwvoer hebben.

Kun je natuurlijk zeggen dat ze dat ook hebben , gezien er stro op de grond ligt :P

Maar dat stro is natuurlijk bedoeld als bed en als ze daar van gaan eten dan liggen ze al weer snel met wat gewrichten op de harde vloer.

IK vind het dus een slecht beleid als paarden geen andere keus hebben dan hun matrasje opeten :)

Mee eens maar ook weer niet helemaal :D :+
Maar stro is idd bedoeld als bed, maar op wat knabbelen valt voor mij ook stro onder.
En met gewrichten op harde vloer, dan strooi je gewoon of te weinig of nog een keertje bijstrooien bij laatste voerbeurt en hebben we nooit geen last gehad.

Ik wil mijn paarden dus als ik ze op stro korrel bij zet, plakje stro bij geven al is het voor bezigheidstherapie. Ze staan bij ons op hooi, maar bij paarden op kuil en weidegang vind ik dat ze te weinig droge structuur binnen krijgen en teveel nat spul en vind ik stro zelfs voorwaarde.

Maar dat is MIJN mening :D ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:01

Jibbel schreef:
@ pmarena: maar wat is er dan mis met je voerbeleid als ze onbeperkt ruwvoer hebben en toch aan de strokorrels beginnen? Die van mij staan alleen 's nachts op stal en toch zie ik aan de neuzen en de bodem dat ze hebben staan wroeten in de strokorrels.
Ze hebben wel een keus, maar kiezen duidelijk datgene wat niet goed voor ze is..

Mijn eerste gedachte is dan dat hetgene dat "mis" is , dat er korrels in de stal liggen i.p.v. uit elkaar gevallen korrels ? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:02

Skipper schreef:
pmarena schreef:
Barbaras : bij v/d Helm in Middelharnis hebben ze strokorrels :)

Skipper :

ik ben het wel eens met russel : als je paard aan zijn stalbedekking begint , dan is er iets in het voerbeleid niet goed. Inderdaad wat je zelf zegt : als je paard tussen de voerbeurten door behoefte voelt om te knabbelen. Heeft hij dan niks , dan vind IK dat een slecht voerbeleid.

Maar dat komt omdat IK wil dat ze altijd toegang tot ruwvoer hebben.

Kun je natuurlijk zeggen dat ze dat ook hebben , gezien er stro op de grond ligt :P

Maar dat stro is natuurlijk bedoeld als bed en als ze daar van gaan eten dan liggen ze al weer snel met wat gewrichten op de harde vloer.

IK vind het dus een slecht beleid als paarden geen andere keus hebben dan hun matrasje opeten :)

Mee eens maar ook weer niet helemaal :D :+
Maar stro is idd bedoeld als bed, maar op wat knabbelen valt voor mij ook stro onder.
En met gewrichten op harde vloer, dan strooi je gewoon of te weinig of nog een keertje bijstrooien bij laatste voerbeurt en hebben we nooit geen last gehad.

Ik wil mijn paarden dus als ik ze op stro korrel bij zet, plakje stro bij geven al is het voor bezigheidstherapie. Ze staan bij ons op hooi, maar bij paarden op kuil en weidegang vind ik dat ze te weinig droge structuur binnen krijgen en teveel nat spul en vind ik stro zelfs voorwaarde.

Maar dat is MIJN mening :D ;)

Vind ik ook :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:13

pmarena schreef:
Jibbel schreef:
@ pmarena: maar wat is er dan mis met je voerbeleid als ze onbeperkt ruwvoer hebben en toch aan de strokorrels beginnen? Die van mij staan alleen 's nachts op stal en toch zie ik aan de neuzen en de bodem dat ze hebben staan wroeten in de strokorrels.
Ze hebben wel een keus, maar kiezen duidelijk datgene wat niet goed voor ze is..

Mijn eerste gedachte is dan dat hetgene dat "mis" is , dat er korrels in de stal liggen i.p.v. uit elkaar gevallen korrels ? :)

Nee, de korrels zijn inmiddels als helemaal uitelkaar gevallen. Het smaakt ze denk ik ook niet echt, want ze staan dan ook gekke bekken te trekken en te smakken, van bah, wat een droog spul. Misschien zijn ze elke keer toch weer nieuwsgierig naar wat het precies is, omdat ze niet zolang op stal staan?
Ik weet het niet, doe er iig maar voorzichtig mee.

pmarena

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:26

Rare beesten :)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:27

pmarena, weet jij wat die strokorrels daar kosten dan? en wat vinden jullie beter strokorrels of vlas en waarom?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:32

Ik weet het niet meer zeker , dacht 5,95 of 6,95 per zak. Voor een normale stal heb je dacht ik 5 zakken nodig om te beginnen.

Maar zijn aardige lui hoor , kun je altijd even bellen , mooie winkel ook :)

Vlas heb ik geen ervaring mee.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:47

en hoe lang doe je er over voordat je aan moet vullen? Hoe werkt dit spul? Vlas is drollen wippen en als bodem gaat soppen natte plekken weg halen en dan alles omharken en aanvullen, is dit een beetje hetzelfde?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:53

barbaras schreef:
Hallo allemaal, Ik zou ook graag strokorrels willen proberen. Weet iemand een leverancier in de buurt van Hellevoetsluis en welk merk is goed qua prijs/kwaliteit? Heb nl niet echt zin om alle 194 pagina's te lezen haha. Sorry!

Is jullie ervaring met stropellets beter als met vlas?

Informeer eens bij de Molen in Rockanje.
je kan ook een pallet bij Zeolite bestellen. Heb ik ook gedaan en ben er erg tevreden over en heb iets van (ik dacht) 3,80 per zak betaald. Ik woon op Goeree Overflakkee.
Ik schep elke dag de echt natte plek eruit en de rest roer ik door het droge heen. Ik doe er elke week een zak bij.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:51

de molen verkoopt het niet.

Wordt de bodem niet koekerig net als bij vlas? Heb jij ervaring met vlas en wat vindt je de voordelen van stropellets?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:10

Ik heb heel vroeger vlas gebruikt, maar dat werd te veel gegeten. Ik vond de bodem niet heel koekerig.

Bij de strokorrels schep ik elke dag de echt natte plek eruit en het vochtige roer ik door het droge mot. Om de dag gooi ik de hele bodem om en zo blijft deze mooi los. Ik merk wel dat als het buiten erg nat weer is de bodem iets wil koeken, maar door deze dan even om te gooien is het zo weer een heerlijk zacht bed.

Wat ik op dit moment voordelen vind is:
- Goedkoop in aanschaf
- Voordelig in gebruik
- Weinig van nodig, maar een heerlijk dik zacht bed
- Composteerd heel snel, sneller dan vlas. Dus wij gooien het in de tuin en de boertjes hier zijn er gek op
- Weinig opslag ruimte nodig
- Nauwelijks amoniak lucht
- Box is gemakkelijk te onderhouden.
- Plakt niet aan de vacht/ paard blijft schoon
- nauwelijk uitloop naar buiten (ik heb een vrije uitloop stal)
- Plakt niet in de hoeven

In begin werd er flink van gegeten, maar nu kijken ze er niet meer naar om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:14

6 of 7 euro voor strokorrels per zak Pmarena? Dat vind ik duur...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:33

ja vindt ik nl ook best duur....zag veel goedkoper voorbij komen

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:34

@ kaspar, dank voor je uitleg. Zoek iets wat makkelijker mest als vlas omdat ik nu bijna 33 weken zwanger ben dus vandaar op zoek naar iets anders als vlas....

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:24

russel schreef:
6 of 7 euro voor strokorrels per zak Pmarena? Dat vind ik duur...

Je moet even kijken naar het gewicht wat in de zak zit. Er zijn zakken die strokorrels aanbieden van 20 kg en van 14 kg. Zoals ik al eerder zei hebbben ze bij http://www.strokorrel.info/ een actieprijs. Je moet wel per pallet kopen (65 zakken) maar het neemt niet veel ruimte in zoals al eerder werd gemeld. Helemaal handig als je de paardjes bij huis hebt staan. Zelf sta ik op een pensionstal en bestellen we 1x in de maand met een aantal mensen samen 1 of 2 pallets. De kosten per zak zijn afhankelijk van het aantal bestelde pallets (hoe meer pallets je besteld, des te goedkoper) en of je de pallets haalt of laat bezorgen. Prijs is nu euro 270 voor 65 zakken incl. bezorgen en btw.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:46

Als je prijzen geeft, is het wellicht handig om erbij te zetten hoeveel kilo's er in een zak gaan. Een zak van 13kg voor 6.5 euro is duur, een zak van 20kg voor hetzelfde geld niet.
Strovan heeft een kennismakingsactie: nieuwe klanten krijgen een nieuwe-klanten-korting en je krijgt ook een speciale mestvork bij je eerste bestelling.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:25

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:03

Hoe veel er in zat weet ik al niet meer hoor , maar nogmaals : de mensen van de winkel bijten niet :P

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:09

Wij betalen 230 euro voor 910 kilo, dit is inclusief levering. (Bij andy's dierensuper)
Met 3 paarden (eigenlijk 2.5, 2 grote en een shetje) doen we 5 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:45

Gieltje zijn dat zakken van 14 euro en is die prijs dan voor 2 pallets samen?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:06

Olikea schreef:
Wij betalen 230 euro voor 910 kilo, dit is inclusief levering. (Bij andy's dierensuper)
Met 3 paarden (eigenlijk 2.5, 2 grote en een shetje) doen we 5 maanden.

Als ik deze site open
http://www.andys-dierensuper.nl/strokorrels.html
zie ik dat die 230 € wel een afhaalprijs is, niet geleverd.
Ik denk dat het korrekt is dat dit vermeld wordt als men prijzen wil vergelijken.

Het valt me wel op dat op de foto van de korrel er enorme kleurverschillen zijn tussen de verschillende korrels, en dat sommige korrels sterk glanzend zijn, andere heel mat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:20

Er zit idd wel kleurverschil in, maar als je de foto wat kleiner maakt en een totaalbeeld krijgt dan zie je dat het midden lichter is en de buitenrand donkerder. Dus ik denk dat de foto met een flits genomen is.

andys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:41

Inderdaad is foto met flits genomen , staat nu nieuwe foto op trouwens , de stal van Gilles.
En afhaalprijs is € 220,00 per pallet in Sluiskil , in Vroomshoop is afhaalprijs € 226,00 per pallet
Bezorgen per pallet is € 270,00 in Nederland ( Wadden telt andere regeling ) , 2 pallets bezorgd € 530,00 in geheel Nederland ( exclusief Waddeneilanden ) Per pallet is het 910 kg strokorrel rond 8 mm , lang 5 tot 15 mm.
Levering binnen 3 werkdagen , bij levering zoals granu zegt , denk ik dat er bedoelt wordt dat wij behulpzaam zijn bij het laden met heftruck en armkracht , zo hoort het ook en als er bezorgd wordt door Dekker transport , ook dan moet alles netjes op zijn plaats komen.
Ik dank u trouwens voor de discussie en de aandacht die wij krijgen ( Andy's dierensuper Sluiskil )

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:22

@ Andys: zijn jullie korrels 100% natuurlijk tarwe? Ik had via iemand hier op Bokt begrepen dat jullie korrels uit het Oostblok komen en er nogal wat (chemische) rotzooi doorheen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:24

zit hier 19% of 6% btw op?