Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:58

Ik heb weer een voorraadje hooi gehaald, maar 9 stuks, meer gingen er niet in het busje. Maar voorlopig kunnen we weer even vooruit.
Ondanks het sjouwen toch nog koude bovenbenen gekregen :)
De meiden stonden met lange nekken te kijken (maar konden er niet bij :D ), dus maar een wortel wezen brengen en wat water, want dat was nu toch wel op.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:13

Even snel bijgelezen, zal vanavond uitgebreider reageren op iedereen maar ik kreeg een app dat de knollen letterlijk door het lint waren gegaan! :P Lekker op de harde grond.. mijn ruin is echt een klier soms en het was weer zover vandaag.. Morgen zet ik ze maar heel vroeg op het land en dan moet de man ze er na 2 uurtjes er maar afhalen voor het fructaan hoog is. Hij zet ze op stal met hooi, ze strompelen echt heel moeilijk en sneu in de paddock en de merrie poept waar ze staat en normaal loopt ze altijd naar 'haar' hoekje. :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:16

@kristelhans: schrikken. Hopelijk geen gekke dingen gebeurd. Buuf had er al eentje kreupel op de harde bodem.

De fructaanindex staat al op 34 en nog steeds stijgend !!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:18

Ja het zou me niet verbazen als de merrie een paar dagen gevoelig is.. maar even in de gaten houden... ja ik zag dat ie hier ook zo hoog was!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:42

Morgen gaat de temp alweer omhoog boven het vriespunt :)

Ja fructaan gaat mega hard met dit weer,ben ook blij dat ik ze er voor 12 uur afhaal.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:22

Vandaag zitten wachten op de zadelmaker. Ze zou om 10:00 komen en appte dat het iets later werd. Ik had de hele ochtend ren je rotje gespeeld.... Kwam ze om 13:00. Maar het was de moeite waard. Een mooie ijslanderzadel gekocht... Direct maar ff een ritje gemaakt.

Mijn kont vroor vast aan het zadel, maar dat mag de pret niet drukken.
Hehe, voor nu ff rustig zitten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:39

Oei...dat scheeld inderdaad wel een zoet kwartiertje :P
Wat voor zadel heb uitgekozen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:42

Mijn paddock was nog hard vanmiddag gelukkig wel vlak heb hem maar effe laten stappen koud nu ben al een drie kwartier binnen en nog koude voeten hebben.

hier drinken ze ook ineens minder, komt mij mooi uit minder slepen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:43

Vreselijk op iemand wachten, 3 uur :=

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:52

Gefeliciteerd met je nieuwe zadel monmaster!

Nou de paardjes staan lekker te eten van hun nieuwe hooi/voordroog. Het zijn van die grote vierkante pakken waar ik volgens mij een eeuwigheid mee doe. Denk dat ik het maar moet loshalen en in de garage bewaar, anders blijft het nooit lang genoeg goed. Of is dit een slecht idee? Het werd verkocht als hooi maar in plastic is altijd voordroog of kuil dacht ik?

Het is wel heel ander spul dan wat ik had, heb even vergeleken. Het nieuwe is fijn, zacht hooi (niet zo goed dacht ik), wel heel "schoon" zonder onkruid, niet schimmelig, vrij droog, wat groener. Het was "biologisch" volgens de verkoper. Paarden eten het volgens mij graag. Heb het maar gekocht want had echt wat nodig. Zag er ook niet slecht uit, maar fijn.

Het oude was grover, stengeliger, langer. Nog wat droger, lichter van kleur. Wel een beetje stoffig, hier en daar wat zuring. Komt van onbemest natuurland. midibaaltjes.

Wat zou jullie voorkeur hebben? Losse pakjes grofstengelig hooi zijn het best dacht ik? Of verschilt dat nog per behoefte van het paard? Had nu geen tijd voor pakjes (andere auto/aanhanger nodig).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boer kreeg de trekker niet aan, dus heb eerst maar wat los in mijn auto geladen. Boer vond het maar zonde van mijn autootje geloof ik haha. Maar ik doe niet anders dan met hooi rondrijden. Foto van de auto is trouwens het oude hooi, niet het nieuwe. iets oudere foto.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:57

Zapje...volgens mijn vriend moet je gewoon de ramen even open zetten en dan waait het er wel weer uit :+

Hooi kan ook in plastic hoor,mijn buurman doet dit ook zodat hij het buiten op kan slaan :)Als het er goed uitziet,fris ruikt,grof is en de paarden vinden het lekker...zie ik verder geen probleem :)
Zelfs wat fijner hooi is geen punt...als er niet anders is dan doenze het er maar mee.Ik had vorig jaar kalverhooi...zeer fijn en eigenlijk net even wat te rijk dus kregen ze niet zoveel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

zolang jij geen ir/hb gevoelige paarden hebt, zie ik het probleem ook niet zo. Maar bij mij komt voordroog er niet in. Er gaat toch een ander soort fermentatie proces in werking, zodra het in plastic verpakt zit.
En hb pony krijgt het dus nooit niet, maar had afgelopen voorjaar even een paar weken tekort en toen heb ik het voordroog van mijn huurbaas hier aan grote gegeven, maar die zag je echt dichtgroeien!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:55

Leuk een nieuw zadel, zie ook een hooiauto voorbij komen :D .
Denk dat mijn man lichtelijk begint te gillen als ik dat met mijn auto ga doen := .
Ik heb ook midi balen van circa 120 kg en dat is toch echt net zo droog als hooi.
Kan maar zo een 2e snee zijn dat zachtere hooi Zapje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:15

Zapje schreef:
Het oude was grover, stengeliger, langer. Nog wat droger, lichter van kleur. Wel een beetje stoffig, hier en daar wat zuring. Komt van onbemest natuurland. midibaaltjes.

Wat zou jullie voorkeur hebben? Losse pakjes grofstengelig hooi zijn het best dacht ik? Of verschilt dat nog per behoefte van het paard? Had nu geen tijd voor pakjes (andere auto/aanhanger nodig).

[ [url=m/vHcYjf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Boer kreeg de trekker niet aan, dus heb eerst maar wat los in mijn auto geladen. Boer vond het maar zonde van mijn autootje geloof ik haha. Maar ik doe niet anders dan met hooi rondrijden. Foto van de auto is trouwens het oude hooi, niet het nieuwe. iets oudere foto.

:oo :oo :oo :oo :oo :oo :oo
Hier zou mijn man een rolberoerte van krijgen!!!!

Structuur in het hooi vult beter en verteert langzamer. Wat beter is hangt van je paard af. Wat die nodig heeft om te groeien/werken of in conditie te blijven. Voedingswaarde en suikergehalte kun je het beste bekijken door het te laten analyseren.

Boeren die grote partijen maken en melkkoeien hebben laten vaak wel een analyse doen.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:26

Ik wilde graag een Hilbar, Topreighter of een goede tweede hands Astund.... Geen van de zadels paste op mijn Ijsje... Toen kwam ik uit op een eigen fabrikaat/ merk van Westeind....Noblesse. Een zadel van kalfsleer en verstelbare boom.
Ja, ik ben erg in mij nopjes.

Wat betreft hooi: ik gebruik midibalen... Weet niet waar je zit, ( ik in NH) komt de beste man ze nog thuis brengen.... 17, 50 voor een baal van rond de 150/200 kilo.
Ik moet er wel bij zeggen ( het is goed) maar kwaliteit kan nog wel eens verschillen.

Mijn auto dient ook als tracker.... Alles gaat erin als het moet... Hahaha *\o/*

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:45

Ben zelf niet zo'n voorstander van natuurhooi. Dit is toch vaak wat ze langs de snelwegen maaien en ik ken net 1 verhaal teveel van troep, onkruid en zelfs jkk in dit hooi. Geef mij het maar van een wei. Desnoods een productiewei als het maar niet van de eerste snede is. Heb het hier ook in plastic verpakt staan, zou niet weten waar ik het anders moet laten. Daar heb ik trouwens nog een vraag over. Omdat de katten de hooibalen leuker vinden om hun nagels aan te scherpen dan hun krabpaal pakken we de balen in. We hebben geƫxperimenteerd met camouflagenetten, wat goed werkt maar ze zijn niet groot genoeg. Nu hebben we plastic zeilen aan elkaar geknoopt maar daarmee ontstaat het probleem dat de wind er als die eronder slaat mee aan de haal gaat of er zelfs enorme scheuren in trekt. Mocht iemand een geniaal idee hebben (en die kans is in dit topic vrij groot :D ) hoor ik het graag!

Interessant verhaal over de hoeven zag ik voorbij komen. De oude merrie loopt hier ook altijd zeer moeilijk op harde ongelijke ondergrond. Doet ze haar hele leven al. Omdat ze niet meer serieus werkt staat ze ook niet meer op ijzers behalve tussen november en maart. Alleen voor en ze doet het er prima op. Staat 24/7 buiten en de paddock is niet gesleept van het weekend :o
Jonge merrie is (nog) niet beslagen en daar wacht ik ook maar mee tot het fatsoenlijk weer is. Die heb ik net wel gereden in de paddock, ze had even een bootcamp nodig, en ze had nergens last van.
Weet een van de Western dames trouwens hoe je een paard uit een spin krijgt?? Eraf vallen bleek best functioneel maar daar wilde ik geen gewoonte van maken. Ging best hard.

Gefeliciteerd [***]! We blijven voor je duimen.

Zag ook nog iets voorbij komen over TREC. Lijkt mij ook ontzettend leuk om eens te gaan proberen. Misschien eens samen gaan kijken?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:21

Ik heb eens een trec clinic gedaan.. dat was heel leuk! Wil ook graag nog eens een wedstrijd starten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:26

Mijn natuurhooi komt niet van naast de snelweg hoor! Maar van weides van staatsbosbeheer. Dat zou ik toch niet willen nee..

Ik ben wel een perfectionist en ga zeker nog op zoek naar wat grover hooi maar voor nu moet het maar even. Denk dat het ook net wat aan de rijke kant is, niet perfect voor de tinker. Daarvoor komt binnenkort trouwens een zadelpasser met allerlei boomloze zadels. Ben wel nieuwsgierig. Heb zelf een bob marshall gehad (spijt van verkoop wel) en ook blij geweest met barefoots maar dat waren wel oudjes zonder vps. Heb nu een massimo trail. Wil nog wel een boomloze voor erbij, maar momenteel geen budget.( De zadelpasser komt voor mijn vriendin)

Ben nu best tevreden, de wei is vrij egaal zacht opgevroren, niet keihard en niet meer zompig. Ze waren blij vandaag, lekker rennen. En Geen hooistress meer. :)

Iemand vroeg nog welke omgeving wij zitten, zw drenthe, dwingeloo/diever.

Haha die mannen met rolberoertes. Mijn man zit nooit in mijn auto dus heeft er ook geen last van. Dat past niet eens want de bijrijder stoel is voor mijn zoontje en de rest voor paardenzooi en/of hond. Het is een lupo dus meer past er ook niet in. Hij is van 2000 dus ook niet nieuw meer en ik werk niet, dat scheelt ook. Ik heb o.a. ptss/cvs.

Hooi in de garage vindt hij niet zo fantastisch.. Maar hij is makkelijk en zeurt maar een klein beetje, hij wil ook niet dat het buiten verschimmeld :P Hij gaat dit jaar proberen een stal/schuur te bouwen... <3

Ons nieuwe weiland moet echt gedraineerd worden, nu een moeras. Is helaas vrij laag gelegen. Eerst maar een professional om advies vragen, vraag je zo iets aan een loonwerker? Het weiland heeft aan alle kanten sloten maar heeft een kuiltje in het midden... Niet handig natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Zapje op 18-01-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:30

Anke, wellicht kan je een barefoot London testen, een maat 2 voor de maten gelijk passen dan. En als het bevalt ga je op jacht naar een leuke tweedehands. Ik zie dat er momenteel twee keer maat 2 op de boktmarkt staat voor elk 500 euro inclusief pad. Nieuw kost zo'n zadel 669 euro en zo'n pad 120 euro. Dus dat scheelt nog best leuk voor iets wat bijna hetzelfde is.

Ik wil ook wel een stuk tapijt. Helpt het ook op kleigrond in plaats van een stuk verharding denken jullie? Mijn paarden zijn doorgaans erg rustig.

Ilsje_007, dat klinkt leuk, wist niet eens van het bestaan joh. Ik wil Grolloo ook gaan starten, heeft het dan al zin? Ik zou het liefste vaker meedoen, maar heb geen eigen vervoer dus dat erbij regelen kost best wat gedoe en ook geld. Plus dat Kyra niet mijn enige paard is dus ik voor de andere(n) ook altijd weer creatief moet zijn. En ojah, ik werk ook nog zo onregelmatig als wat en mn baas vindt elk weekend vrij niet zo grappig :o

Zapje, met wat voor paard rij jij? En wat voor tempo's? Wat betreft hooi is vragen wat voor land en welke snede, wanneer gemaaid nog aan te raden, maar is nu beetje mosterd na de maaltijd zeker? Wat heeft die Tinker op de achtergrond van jouw foto een kam joh, niet normaal, stiekem wel heel gaaf! Hoeveel paarden heb je? Zo'n grote gaat hier altijd sneller dan je denkt, maar ik voer het nu niet meer, heb echt voorkeur voor die kleine onverpakte baaltjes. Niet alleen vanwege snel vet worden maar voornamelijk vanwege de betere stoelgang en betere afslijting vh gebit bij die onverpakte.

Oef Kristel, hopelijk is het goed afgelopen met de boefjes!

Monmaster :(:) voor het wachten! wat mag je dan blij zijn met paarden aan huis he? Lekker warm even binnen gaan zitten of nog even wat doen ipv wortels schieten op een pensionstal. Fijn dat je wel goed geslaagd bent!

Haha Nathalie, paard uit de spin krijgen? Zat de stopknop vast dan of mist het dier wat africhting? Of mis jij wat africhting? In beide gevallen zou ik zeggen haal er iemand bij, je eraf laten vallen lijkt me best nog wel een opgave en behoorlijk gevaarlijk en vooral niet de bedoeling := Kan je geen tegels op de zeilen leggen ofzo? Pallets werkt ook als het groter moet? Die heb ik hier nog genoeg staan voor je, wel een eindje rijden om ze op te halen :P

TREC lijkt mij ook leuk, maar TREC noord heeft dit jaar iets de verkeerde locatie gekozen naar mijn zin dus volgend jaar maar weer zien.

Kijk eens wat een ik heb hier :D
Middelgrote Tinker uit de middelgrote bak, de grootste uit de grootste bak en de kleinste uit de kleinste bak. En allemaal met de kont dezelfde kant op. Wat een africhting, braaaaaf!

Afbeelding

Nu maar even hun hooi en water aan gaan vullen, daarna lekker met hot choco in pyjama verder genieten van de rustig avond. Hoef maar 3 dagen te werken deze week, ook wel eens fijn. Al moet ik wel hard aan de studie eigenlijk, niet mijn sterkste punt; thuis iets anders doen dan paardenthema :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:31

Mijn Bel heeft t echt moeilijk met die harde grond. Vreselijk. Morgen nog een dag vorst en woensdag gaat het dooien. Arme jongen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:38

@natalie; drijvend been er vanaf en binnenteugel tegen de hals zou het moeten doen . Er af vallen lijkt me wel een leuke optie, maar idd niet voor herhaling vatbaar :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 07:54

Zapje...dat is mijn "achtertuin"...ik zit nabij Steenwijk :)

Voor je land zou ik inderdaad even informeren bij een loonwerker.

Nathalie...voor het hooi kun je ook een kuilnet gebruiken,die zijn daar speciaal voor gemaakt,om de kuilbult te beschermen tegen het pikken en beschadigen van het kuilplastic.Zo'n boer is ook niet blij als er gaten in zijn kuilplasic komen.

Voordeel is dat het niet klappert,anders moet je eens vragen of je bij een koeienboer mag kijken hoe dat eruit ziet.

Caily...leuke foto <3 Wat het tapijt betreft,voor klei is het denk ik verstandig om te wachten totdat je bodem droog en vlak is.Als het tenminste geen noodgreep is.

Fabster...vandaag gaat het dooien en regenen...morgen boven 0 en regen dus de verharding zal snel zijn opgelost :+

O...bij Westeind een zadel gekocht...ik heb zelf 2 topreiters en een Astund.Hele fijne zadels :j ik wens je veel veilige en plezierige km met je nieuwe zadel :)

Het 1e zadel wat ik kocht was een Topreiter Sport 2000 van nog geen half jaar oud,kreeg ik van mensen te horen of ik dat niet "zonde"vond om zo'n zadel voor recreatie te gebruiken.Was toch meer een wedstrijdzadel...uhm...ik denk dat ik als recreant meer km maak en daarvoor wel een fijn zadel wilde >;)
Is ook echt een heerlijk zadel :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:28

Wordt hier geen regen verwacht, hoor. Ook geen dooi. Voorspelling voor vandaag: zon en vanmiddag nog -1. Vind ik wel lekker, maar de Belg niet. Heb hem een extra stuk bij ons op de oprit gegeven. Heeft hij meer ruimte met vlakke grond.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:31

Morning!

Hooi in de auto, hier ook wel eens gedaan.. man werd er ook niet blij van.. 'zijn' auto want die is groter. :') Inmiddels wordt het gebracht door de boerman. :j

Nieuw zadel voor Monmaster maar wel met even vertraging. :') Ik hou niet van wachten! :P

En soorten hooi.. de boerman zoekt voor me uit en tot nu toe altijd tevreden, wel eens een baal of 2 ertussen die wat minder zijn maar over het algemeen mooi hooi!

Tinky: :')

Fabster, hier ook hoor.. ik twijfel... kan iets later beginnen vandaag (lees; met daglicht weg) dus kan even zelf beslissen ipv de man opdrachten te geven. :') Wil ze eigenlijk wel even op het gras zo.. Beer is nergens gevoelig voor maar Viool wel maar met ons huidige beleid heeft ze buiten af en toe een wat harde nek nergens last van. Dus 2 uurtjes zo meteen om 8 uur zou wel moeten kunnen denk ik dan..

En die foto van de tinkers die bij hun bak passen, leuk!

TREC is leuk! Ben met Beer eens een weekend bij TREC Noord geweest, Wendy die dat organiseert, zat ook in dit topic geloof ik! Maar reageert niet heel actief. Ik vond het echt leuk en best lastig, ik was niet optimaal voorbereid zeg maar hahaha! Maar de sfeer was onwijs leuk, mooie rit en veel leuke dingen en mensen. :j

Dat is gisteren wel een beetje in een notendop geloof ik? Sorry voor degenen die ik 'oversla' in de bijleespost. Soms gaat het zo hard! :')

Vandaag weer de hele dag examens beoordelen (spreken/gesprekken voeren voor Engels). Moet nog even zin maken haha. :') Met een extern iemand die ik niet ken dus hoop dat dat klikt. :j

De man was gisteren de linten aan het repareren toen ik thuis kwam (het was nog licht om 17;15! was iets eerder dan anders). Het viel allemaal wel mee geloof ik, Viool had met de voorbenen over het onderste lint gestaan en het bovenste lint zat tegen haar borst aan, gelukkig geen stroom.. ze was er redelijk rustig doorheen 'gelopen' en daarna in een streep richting weg omdat daar aan de overkant hun winterwei is. :') Helaas voor haar zat het hek gewoon netjes dicht. Anders moeten ze vandaag maar wat eerder op stal, dat maanlandschap is ook net niks.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:44

TREC lijkt mij ook zo leuk om te doen :j Of gewoon een lange rit over de heide...wie weet...ooit op een dag.

Ben moed aan het verzamelen :brr: ga zo mijn berenpak maar eens omwisselen voor mijn thermo-overbroek en 600 lagen kleding -O-

Kristel...fijn dat het meeviel met de lintensloperij en sterkte met nakijken

Fabster...nou ja wees blij dat er geen regen voorspelt is...zal hier wel weer spekglad worden -O-