Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:48

Patricia... ik gebruik nooit water.De bonen wip ik er uit en dan is het klaar,de koker maakte ik schoon met een baby-doekje.Ik spoel nooit...

_PatriciaH

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:55

Hier ook een babydoekje gebruikt maar ook dan kan je bacterien verspreiden.. Je moet maar net geluk of pech hebben en de pech had ik..maar vind het wel grappig dat mijn beide dierenartsen zeggen dat ik er af moet blijven!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:58

Ja zeker...je moet ook niet de boel oppoetsen.Heb ik gewoon altijd mazzel gehad of jij een keer dikke pech :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:00

Sure_lee schreef:
...Maar mijn ruinen kruipen ook op mijn merrie....

Er op is één ding er ook in is een ander...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:16

DubbelDun schreef:
En een hengst in de natuur dekt dus die houdt zichzelf schoon :)

Niet elke hengst dekt in de natuur.

Ik maak mijn ruin z'n koker eigenlijk nooit echt schoon. Soms merk ik dat hij na het liggen een vieze plek op de binnenkant van zijn achterbeen heeft zitten, dus dan maak ik het voorste stukje van de schacht even schoon met een droog, schoon doekje (oude washand ofzo). Verder doe ik er eigenlijk niets aan.
Ik merk wel dat hij, nu hij in een rustige, stabiele kudde staat, meer de tijd neemt om rustig te gaan plassen. Even een fijn plekje zoeken (zijn keuze is niet altijd de mijne, maar goed), rustig gaan staan, uitschachten, plassen, rustig uitdruppelen en dan pas verplaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:14

Ik denk ook niet dat elke hengst in de natuur gecontroleerd wordt op bonen ;)

Feit is gewoon dat een paard gehouden in 'gevangenschap' dit soort dingen kán ontwikkelen en dat ze er last van kunnen hebben. Dus is het aan ons om dat te vermijden en als je paard toch verdoofd is voor een bepaald onderzoek of tanden doen dan kun je die gelegenheid mooi even gebruiken om te kontroleren op bonen zonder dat ze je het licht uit de ogen slaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:25

Mijn ruin dekt mijn merrie "echt", als in "erin", daarna is zijn pielemoos inderdaad weer helemaal schoon :D , maar ja, dat gebeurt meestal maar 1x per jaar, als ze extreem hengstig is..... Daarna heeft hij pech -O- .

Vanmorgen werd ik gebeld door de loonwerker. Ze komen kunstmest "injecteren"! Wist niet eens dat dat bestaat, maar kreeg net een appje van mijn man dat ze al aan de gang zijn. Ben natuurlijk meteen aan het Googlen geslagen en het biedt best wel wat voordelen.

Waarschijnlijk kan ik ze over week lekker op het land laten. Hier iemand bekend met vloeibare kunstmest?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:50

Injecteren moet al een paar jaar.... dan zit het wel direct op het land en bij de wortels :D

Wij houden minimaal 2 weken, het liefst 3 weken aan na het bemesten. Die van ons mogen dus komend weekend weer het land op!

Onze merrie is sinds gisteren aan het kegelen.... vandaag onze ruin wegbrengen naar zijn nieuwe huisje, dus hoop niet dat vanmiddag alles tegelijk gaat gebeuren :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:02

Santos_05 schreef:
Injecteren moet al een paar jaar.... dan zit het wel direct op het land en bij de wortels :D

Wij houden minimaal 2 weken, het liefst 3 weken aan na het bemesten. Die van ons mogen dus komend weekend weer het land op!

Onze merrie is sinds gisteren aan het kegelen.... vandaag onze ruin wegbrengen naar zijn nieuwe huisje, dus hoop niet dat vanmiddag alles tegelijk gaat gebeuren :+

Met "moeten" bedoel je toch gewoon dierlijke mest? Kunstmest "moet" niet perse geïnjecteerd worden volgens mij?

Spannend dat je merrie aan het kegelen is :j . Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:03

Wendy schreef:
Het injecteren is bepaald niet onomstreden, zie bijvoorbeeld hier http://www.boerenbusiness.nl/mestmarkt/ ... p-aannames

Volgens mij gaat dit ook over dierlijke mest en niet over kunstmest? Verder weet ik niet wat er beter is overigens. Ik ben alleen maar blij dat er kunstmest op het land komt en dat ze binnenkort lekker gras kunnen eten.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:56

Lezen is ook een kunst (EERST goed lezen.... hoor het mijn leraar nog zeggen) :o

Ja, heb alleen injecteren gelezen en het woordje 'kunstmest' drong niet helemaal door :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:04

Santos_05 schreef:
Lezen is ook een kunst (EERST goed lezen.... hoor het mijn leraar nog zeggen) :o

Ja, heb alleen injecteren gelezen en het woordje 'kunstmest' drong niet helemaal door :x

:D :') geeft niks hoor, ik hoor het mijn leraar ook nog zeggen......

Nou ja, intussen zit de kunstmest "erin". Persoonlijk zie ik wel wat voordelen, waaronder dat ik niet zo heel lang hoef te wachten voordat de paarden erop kunnen? Ik geloof dat we komende dagen nog een klein buitje kunnen verwachten en dan denk ik dat ik ze volgende week maar eens een paar uurtjes laat kennis maken met hun nieuwe weide. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:38

DubbelDun schreef:
Ik denk ook niet dat elke hengst in de natuur gecontroleerd wordt op bonen ;)

True!

DubbelDun schreef:
Feit is gewoon dat een paard gehouden in 'gevangenschap' dit soort dingen kán ontwikkelen en dat ze er last van kunnen hebben. Dus is het aan ons om dat te vermijden en als je paard toch verdoofd is voor een bepaald onderzoek of tanden doen dan kun je die gelegenheid mooi even gebruiken om te kontroleren op bonen zonder dat ze je het licht uit de ogen slaan :D

Eens!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:06

Ik heb ook nooit gezegd dat je zo'n koker iedere maand moet schoonmaken.
Je moet je paard wel getraind hebben in het nakijken en kunnen schoonmaken er van!
Net zogoed als je je paard overal zou moeten kunnen aanraken zodat je hem altijd optimaal kunt verzorgen als dat nodig is.
En wat ik al zei, kijk wanneer hij plast en als je ziet dat hij goed uitschacht en alles er redelijk uitziet, is het prima.
Grootste fout die je kunt maken is vast zittende velletje los gaan zitten trekken of de waterslang er maar in te douwen waardoor je alles nog meer naar binnen spuit.

Ik kijk mijn paarden ook regelmatig in de bek, controleer of de kiezen nog kunnen malen en of de mond niet beschadigd is.
Blue heeft enorm last van tandsteen dus dat bik ik er regelmatig uit, voorkomt dat hij ontstekingen krijgt.

Vandaag zat ik op mijn hurken in de rijbak een pony onder de buik te poetsen terwijl Blue met zijn hoofd op mijn schouder mee keek.
Af en toe hielp hij mee met zijn lippen op de pony of bij mij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:55

Zoet is dat Spatter :)

Ik vind ook dat ik overal aan moet kunnen zitten zonder dat het licht uit mijn ogen geslagen wordt.
Gelukkig kan dat ook...

Kjarni is zelfs zo lief dat hij na de avondhap op de plek gaat staan waar zijn wond gespoeld moet worden.Doen we elke avond zolang er nog ruimte is waar voer tussen kan gaan zitten.
Heeft alleen een halstertje om,mijn vriend houd zijn tong vast zodat ik goed bij zijn laag kan.Hij frummeld wel een beetje met zijn lip maar ik kan rustig met een spuit de boel schoonspuiten en met een pincet de laatste frutjes eruit halen.
Als het klaar is krijgt hij wat stukjes fruit...was vooral in het begin erg pijnlijk dus wilde graag iedere behandeling goed afsluiten.

(Voor wie niet weet,Kjarni is met zijn haaktand waarschijnlijk achter het hooinet blijven hangen en heeft deze losgetrokken.Resultaat...haaktand verwijderd en een snee in zin laag van zijn voortand tot aan de haaktand)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:05

JAAAAA, we hebben een bont merrie veulentje!! Dubbel moment, want ik had net mijn andere paard naar een nieuw plekje gebracht en stond afscheid te nemen toen mijn man belde... maar thuis mee kunnen genieten van de eerste stapjes van het dametje!!! Prachtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:26

Santos_05 schreef:
JAAAAA, we hebben een bont merrie veulentje!! Dubbel moment, want ik had net mijn andere paard naar een nieuw plekje gebracht en stond afscheid te nemen toen mijn man belde... maar thuis mee kunnen genieten van de eerste stapjes van het dametje!!! Prachtig!!

*\o/* gefeliciteerd!!!!!!!! Foto????

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:01

Gefeliciteerd!! FOTOOOOOOO!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 07:42

Gefeliciteerd!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:02

Gefeliciteerd! *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:50

Gefeliciteerd en idd FOTO !!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:57

Gefeliciteerd!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:59

Gefeliciteerd! Zo fijn als het veulen er gezond naast staat :) En ik ben ook erg benieuwd naar een foto :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:30

Gefeliciteerd Santos! :D