Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 19:54

Wat naar Boemel, sterkte voor jullie.

Fijn dat rijden goed ging FB.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:52

DubbelFun schreef:
@karin: klinkt als een handige oplossing. Helaas ben ik dan afhankelijk van auto's die hun stuur niet recht kunnen houden. Overigens vraag ik me wel af hoelang die bomen blijven leven zonder een flink deel bast ??

Ik snap de auto zin niet?

Ben ik ook benieuwd naar! Ze staan nu al sinds januari/februari zonder bast dus we gaan het zien.

Ik heb toch nog iets "speciaals" gedaan voor de hitte.
Ik heb cupcake vormen gevuld met schijfjes appel en banaan met een laag water.
Een soort mega ijsklont. Ben benieuwd of de dieren er iets mee doen!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:15

Ik zet de paarden morgen wel onder de spuit, dat vonden ze vanavond ook lekker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:09

Dank jullie wel.
Intensief dagje achter de rug. 3 verjaardagen gehad. De 1e van mijn schoonvader. Hij had een hele slechte dag en erg veel pijn. Kon niet meer zelfstandig lopen en praten ging erg moeilijk. Is echt heel naar om hem zo te zien. Ook het besef dat dit zijn laatste verjaardag is, is lastig.

De andere 2 verjaardagen waren gelukkig luchtig en erg gezellig.

Merk dat ik het lastig vind om ons huis binnen te stappen en al die kapotte muren te zien. We waren aan de eindstreep qua verbouwing en nu voelt het alsof we er nog lang niet zijn.

Ik ben benieuwd wat de stukadoor morgen aangeeft qua werk en planning.

Goede ideeën met lekker tussendoor afspuiten en ijsblokjes maken.
Ik heb veel pepermunt in de tuin staan. Misschien kan ik daar wel ijsjes van maken. Ben benieuwd wat paarden van ijsjes vinden :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:10

Oja, ontstoken paardenogen doe ik altijd met kamille thee en dan deppen met een tissue of wattenschijfje.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:20

Hier wel medelijden de komende dagen met de paarden.
Op het zomer stuk op pension geen schuilstal en ook geen schaduw meer van bomen.
Een klein stukje kunnen ze uit de zon..
Maar de stallen zijn nog warmer, containers.
Geef ze sinds vrijdag elektrolyten bij.
Bij het nieuwe huis ook weinig schaduw zolang ze nog niet het volledige stuk op kunnen dus maar even kijken voor schaduw doek voor aan de stal.

Boemel, hopelijk kunnen ze het stucwerk vlot herstellen.
Ai, altijd nare dingen.
Hopelijk heeft hij wel genoten van de familie bij elkaar ondanks zijn slechte dag.

Fijn dat het rijden goed ging fb

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:53

Boemel, heel veel sterkte. Wat een nare dingen allemaal.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:10

Heerst er een egelziekte of iets? Ik heb in mminde dan een week al vanmorgen de 5e dode egel gevonden.
1e was plat met hoefafdruk en was ik al bag dat mijn paard hem iets aangedaan had
2e niks aan te zien, gewoon dood
3e bij track schoonmaken alleen darmen en een neus van gevonden
gisteren 4e en 5e op de heuvel niks aan te zien
en nu weer 1 op de track

Diverse maten, jonkies en grotere, er is water waar ze van kunnen drinken voor bij de stal

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:50

Hmm niet vergiftigd?

Boemel sterkte! Ik snap je helemaal, hier laatst ook het nieuwe stukwerk kapot door een lompe bouwvakker.. kon hem wel wat aandoen :7

Amy dr oog is iets rustiger maar pfff nog zo dik! Doe het met kamillethee schoonmaken en dan de zalf er in. Ze is er alleen nog geen fan van. Vanavond vriendlief maar ff inschakelen om dr in de houtgreep te nemen. Gelukkig heeft ze nog niet ontdekt dat ze sterker is dan ons _O-
Heb de paarden nu op de wei in plaats van vanmiddag. Denk wissel het maar om. Aangezien ze als ze gras kunnen eten niet richting stal gaan om uit de zon te staan en ook minder snel drinken. Ben benieuwd hoe warm het uiteindelijk wordt. Moet zeggen dat ik me meer zorgen maak over de cavia’s.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:14

Ik ga vanmiddag ook even checken tussendoor bij de konijntjes. Ze hebben een hok waar ze in kunnen, maar het ene konijntje is echt oud en versleten en soms lijkt het net of ze niet meer kan bedenken dat in de brandende zon gaan liggen geen goed idee is.

Ze heeft een parasol extra, maar nee dan ligt ze precies op de ene plek waar zon is.

Er kwam trouwens een enorme spin uit die parasol, bijna net zo groot als de konijnen zelf :')

Dode egeltjes, wat gek! Hier hebben we geen egels (nouja, ik zie ze praktisch nooit) dus ik zou het niet weten eerlijk gezegd? Wel sneu :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:25

Dode egels is idd wel vreemd, misschien heerst er iets onder de egels zoals je dat ook wel eens onder de konijnen hebt.

@karin: mijn grote eiken en beuken staan op openbare (Gemeente) grond en de paarden kunnen dus niet bij de bast. Auto's wel... al kunnen die er meestal ook niet al te best tegen.

@marjan: ik haalde de cavia's met deze temperaturen altijd even binnen, desnoods los in de gang met wat ren-hekjes tegen de deuren aan. Op de tegels is het altijd lekker koel.
Gelukkig heb ik daar nu geen opkijken meer naar, iig weer een zorg minder.

Best niet te lang aan frutten met Amy haar oog. Als het echt goed ontstoken is helpt de zalf ook niet en moet het doorgespoeld worden.

@dais: konijntjes kun je soms een plezier doen met die koelelementen uit de vriezer (in een washandje). Ik heb het bij de cavia's wel eens geprobeerd, maar die wilden er niet op gaan liggen.

Hier gaan ze straks 'opgesloten' op de track onder de bomen en als de schaduw daar weg is naar de schuiltent en spuit ik ze goed nat (of gooi de dekens in een emmer water :D )

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:50

Heb antibiotica zalf dus die moet wel werken, het is al wel rustiger. Komt geen prut meer uit en minder rood. Dus wacht het ff af.

Dikke spinnen, die lopen hier ook ineen massaal rond _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 10:04

Lynn_Nikita schreef:
Heerst er een egelziekte of iets? Ik heb in mminde dan een week al vanmorgen de 5e dode egel gevonden.
1e was plat met hoefafdruk en was ik al bag dat mijn paard hem iets aangedaan had
2e niks aan te zien, gewoon dood
3e bij track schoonmaken alleen darmen en een neus van gevonden
gisteren 4e en 5e op de heuvel niks aan te zien
en nu weer 1 op de track

Diverse maten, jonkies en grotere, er is water waar ze van kunnen drinken voor bij de stal

Er heerst inderdaad een egelziekte! https://www.onzenatuur.be/artikel/sos-e ... uze-ziekte

Wij hebben er ook al twee meer dood dan levend naar opvangcentrum gebracht de laatste weken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:21

@solleke: goed om te weten !

Jasmijn eens een goede borstel/ragbeurt gegeven; er komt nog veel kleine winterscheerhaartjes en wat zomerhaar af. Ze genoot er duidelijk van. Daarna de deken weer op en de track nagelopen op eikels. Straks alleen nog water daar in de bak doen en dan kunnen ze 'opgesloten' worden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:52

Wat erg van die egels. Zulke mooie beestjes.

Wij hebben al 3 dode vogels in een paar dagen tijd Liggen. De katten blijven er vanaf.

De groep ooievaars is vertrokken. De muizen zijn op. Onze kat Ratje is medeveroorzaker, want ze vangt er 6 per dag :D

Ik heb over het caviahok een oude deken gegooid tegen de hitte.
Vanmiddag maak ik de deken nat.

Heb voor de katten extra water neer gezet.

Gisteren veel weggeweest, zag op de camerabeelden dat de paarden zelf bijna 20x op stal zijn gaan staan.

De paarden zijn beide wat aan de dikke kant
Deze natuurlijke pauzes lijken me prima om qua eten wat te minderen, dus heb maar niets aan hooi klaargelegd.

Ze lopen hier nu 14 uur per dag in de wei met strookbegrazing
S nachts 2 plakken hooi op de paddock.
Zo blijft t gewicht redelijk onder controle :D

Ik ga fietsen en wat terrasjes pakken. Even vakantiegevoel zien te krijgen :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:58

Goed plan boemel toch even het vakantie gevoel proberen te krijgen ondanks de tegenslagen.

Ah wat zonde van de egeltjes.

Ontstoken oogjes met deze vliegen is er nog al snel ja. Al lijkt het hoogte punt hier nu wat af te nemen.

Voor de rest wel bijgelezen maar ook weer wat kwijt door de hoofdpijn.
Nu maar rustig aan doen verder.
Paardjes hebben gelukkig altijd schaduw en waait het nog wat.
Heb op de schaduwplekjes hooi liggen om ze daar extra heen te lokken en meer kan ik ook niet doen voor ze.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:03

Groot gelijk heb je Boemel, even lekker niks en gaan genieten. Je hebt tenslotte zomervakantie!

Ik doe het trouwens qua weidegang net zoals jou, alleen hebben mijn paarden snachts 4 plakken graszaadhooi snach op de paddock/track. De ene is helaas nog steeds model skippybal.

Het konijnenhok is bij ons echt een gemetseld hok van 14m2 ofzo, dus ze hebben genoeg ruimte voor schaduw. Heb alles ook lekker open gezet in de hoop dat het toch een beetje door kan waaien.

Koelelementen hebben we in het verleden geprobeerd, maar daar deden ze niks mee. Ze liggen gewoon op de koude betonnen vloer. Nouja, ze kunnen kiezen en dat is het belangrijkste. Ze zijn wel al oud dus ik vind het wel spannend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 11:14

Ivm de vogels, er heerst ondertussen serieus vogelgriep dus best de kadavers opruimen! Zeker aan de kust sterven de vogels massaal (zitten vaak dicht op elkaar in kolonies) https://www.blankenberge.be/vogelgriep- ... an-de-kust

Oogjes schoonmaken hier ook altijd met watje en kamillethee, zalf voor als het echt ontstoken is.

Qua hitte valt het hier voorlopig mee, de paarden blijven buiten maar hebben veel schaduw. Ga ze straks wel even afspoelen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:21

Ik zet ze vanmiddag ook mooi onder de douche zodra ik thuis ben.

Hier wel een paar dode vogels buiten met wandelen tegen gekomen, dode egels nog niet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:02

Ze staan nu op de wei die deels in de zon en deels in de schaduw ligt. Verder staat de pomp aan zodat ze daar lekker koele en natte voeten hebben. Vanavond gaan ze weer onder de slang.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:51

Ze staan hier nog te eten uit de kleine mazen netten op de track, nog net in de schaduw. Als ze daarmee klaar zijn zal er ook geen schaduw meer zijn en mogen ze weer in de paddocks en kunnen ze óf in de schuiltent gaan staan óf op stal. Dat is weliswaar uit de zon, maar zonder het beetje wind wat op de track staat is het er wel veel warmer/benauwder.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:16

Hier staan ze voor de dag op stal. Ook wat extra opgehangen om directe zo’n uit de stal te weren.
Afbeelding
Afbeelding

Ze wilde ook maar wat graag naar binnen. In volle galop terwijl het niet eens extreem warm was.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:30

@belle_boef: heb jij geïsoleerde dakplaten ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:58

Dat ziet er fijn uit :j

Hier wilde ze gisteren op een gegeven moment ook echt naar binnen.
Dus maar gedaan.

Geloof dat ze dit wel lekker vonden :D

Afbeelding

Dit vond de hond wel gemakkelijk :+

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:26

DubbelFun schreef:
@belle_boef: heb jij geïsoleerde dakplaten ??

Ja. 6 cm geloof ik.
Ook bewust voor gekozen vanwege de zon.