Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:26

Hier ook altijd met tonnen. Gewoon naast de tonnen de emmers klaarmaken, die in elkaar stapelen en dan uitdelen. Niet zo spannend. Voor mij zou een kist of voerkar alleen maar onhandig zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:30

Een vriezer op wielen is een goed idee, maar als je er veel mee gaat rijden dan heb je wel stevige wielen nodig (denk aan min. 10/15 cm diam).
Tonnen op een kar kan ook, qua wielen geldt daar hetzelfde voor.
Voordeel van een vrieskist is dat je de zakken er zo in kunt zetten en in tonnen moet je ze altijd leeg kiepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:32

@Schadows17: ik heb ooit mijn oude wei laten keren en het veluws zand boven gehaald. Ondanks dat er dagelijks paarden in liepen én het meermalen is aangereden met een tractor is het zich nooit echt goed gaan 'zetten' en bleven de paarden er veel te diep in weg zakken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:33

Ik heb ook maar 4 tonnen staan inderdaad. Is ook veel flexibeler, want ik kan ze makkelijk overal neerzetten als ze om het een of ander in de weg staan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:51

Ik heb ook 4 tonnen, voorheen van die Ikea bakken maar die zakken door als je ze op elkaar zet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:02

Daarom heb ik een stellingrek gemaakt voor die bakken, want boven elkaar neemt toch wel een stuk minder ruimte in :)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:14

Ik heb van die tonnen die ik op elkaar kan zetten, van die witte met een rode schroefdop. Maar dat doe ik eigenlijk nooit. Ze staan in een loze hoek van de stal namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:18

Ik heb mijn voer altijd binnen staan, omdat ik een 'papje' moet maken voor mijn oudje. Geen last van ongedierte ook :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:20

Ik heb een voerkist maar niet op wielen. Ik heb het voer bij het hooi staan. We hebben maar 3 paarden dus ik maak gewoon emmertjes klaar en leeg ze dan in hun voerbak. Een kar lijkt me overkill hier, het is gewoon 3 stappen lopen haha.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:31

Ik heb voer in tonnen en die witte bakken van Ikea (plankje ertussen om inzakken te voorkomen, de vitaminebrok zit erin, dat duurt effe voor het op is).
Ik maak per pony bakjes voer voor een week, mijn stalgenoten ook. Degene die mest en voert hoeft dan alleen de bakjes leeg te kiepen in de voerbakjes en die uit te delen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:00

Ik heb mn voer in een kuubkist (op wielen), omdat hij soms wel eens in de weg staat en dan verplaatst moet worden. Zet het er gewoon met zak en al in.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:11

Mag ik hier ook meelezen? Wij overwegen om huis met meer grond te kopen om paard (+ nieuw aan te schaffen vriendjes) aan huis te zetten. Vooral omdat het elke keer op een pensionstal gedoe blijkt, vooral als paard iets extra voer/zorg enz. nodig heeft en ik afgelopen tijd zelf 2X per dag een uur aan het rijden was om mijn zieke paard te verzorgen. Vriend staat er ook voor open (die heeft bedacht dat er dan ook wel ruimte was voor een extra hond :D) maar het is wel echt mijn hobby en verantwoording.

Ben erg benieuwd hoe het iedereen af gaat en bevalt om paarden aan huis te hebben. Gaan jullie bijv. nog op vakantie? Hoeveel tijd zijn jullie ongeveer kwijt? Overgins hoor ik het ook graag als mijn vragen hier niet thuishoren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:20

Welkom :D
Wij gaan nog steeds op vakantie :j ik zoek dan iemand die hier in huis komt (met name voor de hond overigens). Wat betreft tijd, ik denk dat het er vooral aan ligt hoe je ze huisvest. Hier staan ze 24/7 buiten en dat is natuurlijk minder bewerkelijk dan wanneer je ze binnen/buiten moet zetten. In principe doe ik in de verzorging niet meer dan 1x per dag voeren :o

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:25

Maartje_M schreef:
Ik heb gewoon tonnen, werkt voor mij prima :)

Geen idee met de bak, maar wat rot dat het nog steeds niet goed is zeg! Wat zegt het bedrijf dat hem gelegd heeft?

Ja ik wist ook niet dat het zo een probleem ging geven. Bedrijf zegt dat het tijd nodig heeft om in te klinken en daarvoor veel regen nodig is....maar sproeien kunnen wij alleen met kraanwater....en daar ben ik nu niet echt voorstander van met een droge zomer voor de deur. Het heeft wel wat geregend maar niet veel hier in het zuiden, ik merk wel dat het aan de rand van de bak wel al beter is, puur in het midden niet (waar de meeste nieuwe zand ligt). Zij gaven aan dat aandrillen het proces kan versnellen, maar om dat te huren ben je toch al gauw 100 euro kwijt dus vroeg me meer af of dat zinvol is en iemand er ervaring mee heeft.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:28

DubbelDun schreef:
@Schadows17: ik heb ooit mijn oude wei laten keren en het veluws zand boven gehaald. Ondanks dat er dagelijks paarden in liepen én het meermalen is aangereden met een tractor is het zich nooit echt goed gaan 'zetten' en bleven de paarden er veel te diep in weg zakken.

Oke dat klinkt niet goed, wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?
Ja wij hebben toch echt paardenbakzand besteld en ook besproken met het bedrijf wat voor zand we zoeken en ze gaven echt aan dat dit zand voor toplagen van een paardenbak gebruikt kan worden..... Vraag me steeds meer af of dat toch echt zo is.

Ik hoop zo dat het beter wordt, want eerst had ik een bak die niet te doen was bij veel regen, maar nu is hij niet te doen met mooi droog weer :S....beetje spijt van dat ik nieuw zand heb laten komen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:45

@Schadows17: op het kale zand weer gras gezaaid en weer wei laten worden. In een bak rijden en longeren waren toch al geen hobby van mijn paard (en mij), dus écht missen doe ik het niet.

@biancaaaa: welkom hier :)
Ik vind het heerlijk om mijn paarden aan huis te hebben en het enige voordeel van een pensionstal zou het gebruik van een binnenbak zijn alhoewel toen ik vroeger nog op een dergelijke stal stond ik er ook weinig gebruik van maakte en liever naar buiten ging.
Je hebt alles in eigen hand, geen gezeur van andere pensionklanten en/of de eigenaar. Voeren wat en wanneer je wilt, noem alles maar op.
Nadeel is dat je wel altijd rekening moet houden met de tijd en dus anderen in de buurt moet hebben die het eens kunnen/willen overnemen. Verder heb je geen aanspraak zoals op een pensionstal. En het rijden schiet er wel eens bij in omdat er ook andere dingen (qua onderhoud etc) gedaan moeten worden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:12

Welkom Bianca!

Ik vind het echt heerlijk om de paarden aan huis te hebben en wil nooit meer anders! Nooit gezeik, geen gezeur van anderen, bak altijd voor mijzelf... ik geef wel prioriteit aan het rijden, alle andere klusjes worden daarna pas gedaan anders kom je er soms gewoon niet meer aan toe. ;)
Zelf alles moeten aanleggen en onderhouden is wel duurder dan pension uiteindelijk, maar je kan het maken zoals je het zelf wil. Ik vind bijv de stallen op veel plekken te klein, dus dan maak je lekker grote stallen. Vond ook dat ze te weinig hooi gaven op pension, dus ik geef gewoon meer. Zo fijn om alles zelf te bepalen <3
Mijn paarden staan in de winter ‘s nachts op stal, dus in die tijd gaan wij niet op vakantie. In de zomer staan ze 24/7 buiten en gaan we wel eens weg, maar heel eerlijk? Ik ben veel liever gewoon thuis :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:58

Welkom Bianca

Ik geef net zoals Libera prioriteit aan het rijden. De klusjes zijn er morgen ook nog. Mijn paarden staan altijd 's nachts op stal. Dagelijkse verzorging neemt ongeveer 30 minuten in beslag. Mest wegbrengen is tweewekelijks en hooi halen is maandelijks.
Dingen die dringend zijn repareer ik meteen en verder haal ik de bosmaaier of snoeischaar van stal wanneer het nodig is. Nu zitten er bijvoorbeeld vogeltjes in de haag dus nu ga ik de meidoorn niet snoeien.
Ook gaat er best wat tijd in zitten in alle dingen er omheen. Mijn zadelkamer is nog niet klaar, geen ramp, mijn zadels hangen prima en de rest van de spullen staan uit het oog in bakken.

De bak aanleggen moet hier nog gebeuren dus ik rijd extern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:42

Welkom Bianca!

Ik geef ook prioriteit aan rijden en tussendoor klussen wij wat af.

Hier zijn afgelopen week 2 paarden vertrokken en komt zondag een nieuwe aan onverwachts dus maken we van de nood een deugd en gaan we een nieuw pad trekken :+

Op dit moment gaat al onze vrije tijd in het renoveren van onze woning zitten maar we gaan er wel een paar dagen tussen uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:47

Wij kregen maandag te horen dat ons bos op een huis in Geldrop is geaccepteerd.
Nu gaan we dus al in augustus verhuizen, heb blijkbaar nog niet echt een plekje voor Dief maar goed ik weer vrij zeker dat ik niet zonder kom te zitten :=

Ondertussen is mevrouw aan het kuchen dus even van het hooi en dag en nacht op het gras in de hoop dat dat helpt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:09

Nieuwe van jezelf of pension Robijn?

Gefeliciteerd met het nieuwe huis Azmay! Geldrop kom ik nog wel eens, mijn broer woont er ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:49

Pension!

Gefeliciteerd Esmee!
Ik tank altijd in Geldrop :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:01

Bij mij staat het rijden niet op nr 1 en kom er ook vaak niet aan toe. Vind het wel heerlijk om ze dagelijks zoveel te zien. Vakantie ging ik al niet veel, ik had ze voorheen ook al 20 jaar in eigen beheer. Denk dat het nu juist makkelijker wordt om opvang voor ze te vinden. maar behalve de paarden zijn het ook nog de katten, honden, kippen konijnen etc

Gefeliciteerd Azmay

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 07:47

Welkom Bianca!

Ik heb sinds december de paarden aan huis. Heb er 1 bijgekocht omdat ik geen vreemde mensen op het erf wilde en had 1 paard die ik uiteraard niet alleen wilde zetten. Aan dagelijkse verzorging voor 2 paarden ben ik 30 min kwijt. Dat is mesten, voeren, water geven en in de wei zetten. Heb nog geen rijbak en 1 onbeleerd en 1 geblesseerd paard dus hoe het met rijden zit kan ik je niet zeggen.

Ik vind het super fijn om de paarden aan huis te hebben maar ik ‘mis’ soms wel een handje hulp. Niet in de dagelijkse dingen maar bijv, heel even helpen met wormen spuit geven (haflinger die stijf z’n lippen op elkaar houdt), m’n jonkie even vasthouden met hoefjes krabben, meekijken als je denkt dat ie onregelmatig loopt etc.

Daarnaast mis ik ook wel echt de faciliteiten van een pensionstal. Ik stond op een luxe stal aan het bos met binnenbak etc, nu moet ik de trailer pakken en is er in de toekomst alleen een buitenbak.

Desalniettemin vind ik de nadelen (nog) niet opwegen tegen de voordelen: goedkoper (ben minder kwijt met 2 paarden dan 1 paard in pension), je kan alles zelf beslissen, minder arbeidsintensief, paarden zijn gezonder etc. Voor partner is het ook gezelliger dat ik niet continu weg ben.

Qua vakanties kan ik niks zinnigs zeggen, ik heb ze pas sinds december aan huis.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:56

Welkom bianca!
Hier alles ingericht dat het zo min mogelijk tijd kost en zo makkelijk mogelijk gaat. Er gaat al genoeg tijd zitten in mn 2 kleine kids :D

Wij gaan nog op vakantie. Mijn bijrijdster past dan op het huis en de dieren en als zij niet kan mijn schoonouders.
Ik merk wel dat ik flexibeler ben geworden, ik hanteer geen vaste binnen/buitenzet/voer tijden etc meer. Dat leverde teveel stress op als dan op het voermoment mijn zoon net een driftbui had oid :')
Daarnaast werk ik onregelmatig dus dat telt ook mee.

Aan dagelijkse verzorging ben ik ongeveer 30min kwijt voor een dpony en shet.
De grotere klussen doe ik op de dagen dat mn man vrij is.
Rijden gaf ik niet echt prioriteit aan dus deed ik 2x per week ofzo.