Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:05

-Namiro- schreef:
Ik heb een half hectare laten spuiten Lynn_Nikita en ik heb nog geen rekening gekregen! Dus geen idee!

Zou je mij willen inlichten als je es factuur hebt. Ben echt benieuwd

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:08

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:
Ik bedacht me net ineens dat ik alleen maar acederm heb liggen aan wondverzorging. Ik wil er toch wel iets bij pakken maar heb geen idee wat. Wat vinden jullie essentieel?

Thermometer.gaasjes.ik heb nog rol gamgee Soort watten met gaas erover

Het punt is vooral dat ik bij bijvoorbeeld een snee niet makkelijk zelf zou gaan verbinden. Want dan moet je ook ontsmetten etc natuurlijk. Daarom twijfel ik wat ik ook echt zou gaan gebruiken :')

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:10

Ik heb Acederm en groene klei. Voor diepe/grote wonden laat ik de DA komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:12

Als bij een snee een arts moet komen ook niet al ontsmetten. Thermometer is vaak wel handig. Ik ben flesjes schoon water omdat ik dat niet op stal heb. Alleen grondwater.Ow ja handdoeken hen ik ook.
mijn paard had 2 jaar geleden een slagader door d. Echt bloedbad.dan is verband om flink af te knellen best handig

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:15

Lynn_Nikita schreef:
Als bij een snee een arts moet komen ook niet al ontsmetten. Thermometer is vaak wel handig. Ik ben flesjes schoon water omdat ik dat niet op stal heb. Alleen grondwater.Ow ja handdoeken hen ik ook.
mijn paard had 2 jaar geleden een slagader door d. Echt bloedbad.dan is verband om flink af te knellen best handig

Precies mijn idee, maar als een dierenarts niet nodig is zal ik ook niet verbinden.
Drukverbandje is dan wel prettig, maar de kans dat ik er bij sta en op tijd mijn zooi bij elkaar heb in het geval van heel veel bloed schat ik niet heel hoog in.

Thermometer heb ik wel op het lijstje, eentje met de mogelijkheid voor een lintje oid in ieder geval. Verder aanraders? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:18

Ik heb gewoon een mensenthermometer... daar kun je ook een elastiekje goed strak om doen en daar een touwtje aan maken.
Die speciale paardendingen zijn schreeuwend duur.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:27

Ja hoor Lynn_nikita. Geen probleem.

Voor de 'simpele wondjes' zweer ik bij Mesitran. Gewoon te koop bij de apotheek. Op basis van honing. Werkt zowel bij mensen als bij de paarden super.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:52

Ik vind Acederm TOP! Heb nu ook blauw(zink)spray erbij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:00

Trekzalf heb ik ook nog op stal liggen voor als er een paard een ontsteking ofzo heeft. Gebruik het ook als er een hoefzweer naar boven is gekomen, met een beetje trekzalf er op breekt het een stuk sneller naar buiten en dan is de druk er voor het paard af.

Honingzalf gebruiken we ook weleens voor kleine wondjes, of gewoon betadine zalf.

Bij ernstige zaken komt er uiteraard gewoon een da.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:29

Ik heb gelukkig nooit ernstige zaken gehad. Gewoon betadinezalf overal op. En een mensenthermometer. Wel goed vasthouden, ja :D verder heb ik Traumeel en groene leem staan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:03

Calendulaspray en dermiel (honingzalf). Verder heb ik standaard watten op rol, gaasjes en van dat plakverband in leuke kleurtjes (weet ff niet hoe het heet)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:17

Buiten de al genoemde dingen hebben wij ook standaard een doosje plastic (operatie) handschoenen liggen. Altijd handig om wat sterieler te werken.

Vroeger toen ik nog een verzorgpaard had heb ik een paard uit een hark moeten vissen. Paard was vol met d'r hoef in de hark gaan staan. Met twee mensen dat kreng eruit getrokken en toen begon het te bloeden. Eigenaresse had niks maar ook echt niks liggen aan verzorgmateriaal. Uiteindelijk trok ik d'r witte dekje uit de kast om op te offeren als verband om de hoef. Inclusief ductape... Blij was ze nier maar ik nog minder. Ik was woest. Sindsdien probeer ik toch wel altijd een mini-dierenarts te zijn qua spullen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:21

Handschoenen idd, betadine, blauwspray, acederm, traumeel, pincet, tekentang, bandages (kun je ook mee verbinden), thermometer (al twijfel ik ineens of de batterij nog werkt...) en cooling gel (ooit eens ergens gekregen, je weet nooit waar het goed voor is, al is het maar je eigen enkel).

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:37

Aangezien de pony nu naast de deur staat, is onze verband trommel ook voor hem. Wel staat er in de schuur mokzalf en accederm en zink zalf. De tekentang ligt nu in de stal, kan volgende week wel weer in huis liggen ivm kat ofzo, ben er niet zo precies mee. Moet ik ook eens leren :+

Hoe ver moet het gaan voor je weer naar je paard omkijkt, de merrie stond/staat bevangen, gelukkig niet heel ernstig. Maar m'n schoonmoeder ziet nog geen reden om eens iets te ondernemen, dus ben ik maar aan de gang gegaan.
Na ontdekken (zag voor het eerst een bevangen paard :o ) direct apart gezet en op rantsoen, hadden nog metacam staan, dus gegeven. Vriendlief had nog even een stuk doorgeschoten onbemest gras gemaaid, dus dat in kleine porties gegeven.
En begonnen met wandelen, voor zover dat mogelijk was (op zacht ging goed, hard totaal niet) op het land.
Nu bijna een week verder loopt ze alleen nog stijf op de stenen, maar verder gaat het weer goed. Volgens mij ben ik precies optijd geweest.

O en de dierenarts is er natuurlijk niet bijgeweest, vond m'n schoonmoeder niet nodig.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:45

Naast alle genoemde ehbo-artikelen is een flesje Colosan ook wel handig. Zelf nog nooit nodig gehad (afkloppen!) maar weleens gebruikt bij een buurpaard bij beginnende gaskoliek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:08

Ik zweer bij oogzalf bij lelijke kleine wondjes :j
Haal ik bij de apotheek en zit wat antibiotica in.
Omdat het totaal niet irriteert laten ze het mooi zitten.

Verder gebruik ik groene klei voor oppervlakkige dingen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:24

Oogzalf heb ik ook. Afgelopen maand drue keer nodig gehad. Zo een jaar niet en dan ineens achter elkaar.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:41

Ik heb ook groene leem staan. Gebruikte dat als inwendige kuur. Maar op wondjes kan dus ook?

Verder staat er van alles over datum, zo vaak gebruik ik het dus haha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:55

Colosam
sputolysin
wondgaas
MSM créme
betadine
thermometer
stetoscoop
uierzalf
zelfklevenverband
coldpack

Verder zit er een praktijk kleine huisdieren verderop voor als ik iets van honingzalf nodig heb.
Palousa...alleen grazen krijg je de JKK ook niet mee weg.Goed bemesten en evt spuiten is echt de oplossing om de KK-soorten weg te krijgen.

Hier gister lekker weer een jaarvoorraad hooi/stro gebracht...hooi is fantastisch...ik rook het al op afstand en de jongens hebben al een voorproefje gehad.Er werd niet mee geknoeid :Y) :D

De balen hadden een ander formaat...dus steekt het wat te ver uit de kapschuur...gister dus snel extra zeilen aangebracht.Gelukkig alles voor het noodweer net op tijd klaar.
Moet even kijken hoeveel de balen wegen,dat gaat nog wel even duren maar ik denk dat ze rond de 300 kg zijn.Thuis gebracht en op zijn plek gezet...stro E40,- p/b en hooi E35,-

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:06

Goedemorgen....
Ik heb teveel gemist om overal op te reageren.... Met Ikja gaat het al weer stukke beter....
Zelf heb ik ooit een paarden EHBO set gehad voor mijn verjaardag.... Plus heb acederm...betadine... Poedertje voor de hoest.... Op stal...plus een setje voor mensen....

Hier regent het als een gek....

Goede uitslag voor het examen van de 62 leerlingen die ik les geef waren er drie voor mijn vak gezakt, van mijn mentorklas waren er twee gezakt maar mogen herkansen.... ( voor andere vakken).

Dan zou ik nog op 100% score van mijn eigen klas kunnen komen.
Ik ben dus heel blij... En trots op mijn "kindjes"....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:09

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:29

Tinky12 schreef:
Colosam
sputolysin
wondgaas
MSM créme
betadine
thermometer
stetoscoop
uierzalf
zelfklevenverband
coldpack

Verder zit er een praktijk kleine huisdieren verderop voor als ik iets van honingzalf nodig heb.
Palousa...alleen grazen krijg je de JKK ook niet mee weg.Goed bemesten en evt spuiten is echt de oplossing om de KK-soorten weg te krijgen.

Hier gister lekker weer een jaarvoorraad hooi/stro gebracht...hooi is fantastisch...ik rook het al op afstand en de jongens hebben al een voorproefje gehad.Er werd niet mee geknoeid :Y) :D

De balen hadden een ander formaat...dus steekt het wat te ver uit de kapschuur...gister dus snel extra zeilen aangebracht.Gelukkig alles voor het noodweer net op tijd klaar.
Moet even kijken hoeveel de balen wegen,dat gaat nog wel even duren maar ik denk dat ze rond de 300 kg zijn.Thuis gebracht en op zijn plek gezet...stro E40,- p/b en hooi E35,-

Dat is echt goedkoop! Brengt zeker niet in Brabant? :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:33

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:51

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:53

Hihi, leuk stukje!

En goedmorgen. Ook teveel om te reageren. :P

Hier eindelijk ook alles nat. Errgggg, overdreven nat.. gulden middenweg bestaat niet he.. :') Paarden zijn wel mooi stofvrij gespoeld de afgelopen dagen. Later in de week wordt het weer zomers dus dan wordt het grasmaaien en heggen snoeien. :P Alles knalt de grond uit, de fruitbomen zitten echt vol, de bessenstruiken hangen door van de hoeveelheid en je hoort de wei groeien. :D